دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
آسیب شناسی توسعه پتروشیمی دولتی
ایران خواهان آن است كه در حوزه پتروشیمی جزء كشورهای نخست این بازار باشد، خواستهای كه بارها به آن اشاره كرده است. اگر دقیقتر به برنامههای توسعهای، استراتژی ۲۰ ساله و حتی بودجههای سنواتی نگاه كنیم در بخشهای مختلف شاهد مواردی هستیم كه بر توسعه این بخش تاكید میكند به گونهای كه در مقاطعی به عنوان اولویت نخست بخش نفت به آن پرداخته شده است.
این استراتژی در آغاز و در ادامه دارای نكات و خصوصیات سوالبرانگیزی بوده و هست كه هر یك میتواند به عنوان یك مشكل یا مقدمه یك مشكل ایفای نقش كند. موضوع قابل توجه آن است كه برخی از این عوامل در گذشته و در حوزههای دیگر تجربه شده است واكنون همان بازی و در حوزه جدید در حال تكرار است. ازجمله این موارد میتوان به چند نكته كلیدی اشاره كرد:
الف: محیطزیست
ب: شكلگیری یك صنعت دولتی جدید
ج: عدم توجه بازارهای آتی
د: عدم توجه به عوامل پائین دست و بالادست
ه : فاصله زمانی آن با علم روز دنیا
و: تسلط نگاه دولتی به جای نگاه تجاری بر صنعت
در این میان برخی از مباحث به طور جدی و دقیق قابل تحلیل و ارزیابی است، به گونهای كه میتوان آن را در چارچوب آسیبشناسی برنامهای مورد توجه قرار داد.
●محیط زیست
یك تئوری حاكم آن است كه كشورهای صنعتی، صنایع آلاینده و كم بازده را به كشورهای در حال توسعه و جهان سوم منتقل میكنند تا بتوانند آثار آلایندگی محیط زیست آنان را از كشور خود دور كنند.
»محیط زیست« به عنوان یكی از متغیرهای تاثیرگذار در سیاست و نظامهای اداری كشورهای صنعتی مورد توجه قرار میگیرد به گونهای كه عدم توجه به این حوزه میتواند در این كشورها به تغییر دولتها منجر شود. شاخصهای آلایندگی و زیست محیطی در این كشورها به شدت مورد توجه است و اغلب به صورت دقیق و با توجه به جزئیات از سوی نهادهای ناظر غیردولتی تحلیل میشود.
این در حالی است كه در كشوری مثل ایران، این پدیده اساسا مورد بی مهری و عدم توجه قرار میگیرد و كمتر به عنوان یك پدیده بنیادی و تاثیرگذار مورد توجه است و آن را یك پدیده تزئینی (لوكس) تلقی كنند.
از سوی دیگر نباید از این واقعیت چشم پوشید كه توان نظارتی بر این گونه صنایع در كشور چندان قوی نیست. این واقعیت باعث شده است كه در بسیاری از موارد بسیاری از تخلفها و كاستیهای این حوزه مشخص نشود و اساسا مشكل شناخته نشود، تا بتوان با آن مقابله كرد. این تجربهای است كه در مورد پالایشگاهها صورت گرفته است و اكنون كم كم برخی از این كاستیها شناخته شده است و متاسفانه در صنایع و شركتهای صنعتی هم موارد متعددی را شاهد هستیم.
●صنعت دولتی
ساختار اقتصاد ایران به گونهای است كه درآمدهای نفتی به حوزه دولتی تزریق میشود و دولت سالانه حدود ۵۰ میلیارد دلار از محل فروش نفت كسب میكند كه بخش قابل توجهی از آن صرف تقویت توان و بنیه اقتصادی دولت میشود و این فرایند باعث شده است كه شكلگیری نهادها و مجموعههای اقتصادی به صورت یك خصوصیت ذاتی اقتصاد ایران درآید و اكنون مقابله با این فرایند به عنوان یكی از استراتژیهای كلان و مورد توجه اقتصاددانان و نهادهای غیردولتی مورد توجه است. شكلگیری این حوزه میتواند به گونهای باشد كه در نهایت یك بخش دولتی گسترده و حجیم در صنعتی جدید تحت عنوان پتروشیمی از بدنه دولتی سربرآورد.
این نگرانی در دولت قبل چندان به چشم نمیخورد كه میتواند ناشی از سیاستهای مجریان و یا جوان بودن فرایند باشد موانعی كه اكنون دیگر وجود ندارد. دولت ایران قرار است ۳/۴ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایهگذاری كند. بر اساس آنچه كه مدیرعامل شركت ملی پتروشیمی اعلام كرده است در حال حاضر موافقت اصولی برای دریافت ۱/۸ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی دریافت شده است و در كنار آن تقاضای استفاده ۲/۵ میلیارد دلاری از سایر صنایع دولت ارائه شده است. این پول برای تكمیل ۱۹ پروژه به كار گرفته خواهد شد. موضوع مهم آن است كه ابراهیمی اصل از ذخیره ۶۰ میلیارد دلار مازاد ارزی در كشور خبر داده و بر این اساس پیشبینی كرده است كه در زمینه تامین سرمایه برای طرحهای پتروشیمی مشكلی نخواهیم داشت.
این سرمایهگذاری در شرایطی است كه پیشبینی درآمد ۴/۵ میلیارد دلاری این صنعت در سال جاری باعث تقویت مضاعف این بخش خواهد شدو تزریق این گونه درآمدها در راستای تقویت این بخش و حجیمتر شدن آن در دولت عمل خواهد كرد. بر اساس برنامهریزی اعلام شده قرار است ۳۰ میلیون تن ظرفیت جدید محصولات پتروشیمی در ۴ سال آینده محقق شود كه گوشهای از طرحهای توسعهای این بخش است. در این شرایط زمانی كه اعلام میشود كه ارزش افزوده بخش پتروشیمی ۶۵ درصد است كه خود شامل محدودهای از ۸۳ درصد (اتیلن) تا ۵۶ درصد (میعانات گازی) است میتوان پذیرفت كه این حجم سرمایهگذاری و طرحهای توسعهای تا چه حد به گسترش این بخش در بدنه دولت منجر خواهد شد. به طور طبیعی بخش خصوصی امكان مقابله با این توان بالقوه و بالفعل را ندارد و طبیعی است كه دولتیها یكه تاز این حوزه در كشور شوند. زمانی كه مطرح میشود كه بزرگترین طرح تولید متانول جهان در بوشهر توسط بخش خصوصی احداث خواهد شد، نمیتوان به راحتی آن را پذیرفت چرا كه سرمایه موردنیاز و روابط موردنیاز برای عوامل پائیندستی و بالادستی را در اختیار ندارند. بعد از به وجود آوردن یك مجموعه گسترده پتروشیمی، شاهد آن خواهیم بود كه پروسه خصوصیسازی دراین بخش دنبال شود. ماجرای خصوصیسازی و واگذاری به بخش خصوصی از جمله پدیدههایی است كه در ایران نتوانسته است به اهداف خود دست یابد. اگرچه خصوصیسازی در مورد صنایعی كه اكنون در اختیار دولت است میتواند توجیهات خاص خود را داشته باشد، اماایجاد مجموعههایی جدید و واگذاری آن دراین پروسه به بخش خصوصی ازجمله فعالیتهایی است كه نمیتوان به طور منطقی آن را پذیرفت به ویژه آن كه این فرایند در پروسهای هدفمند و برنامهریزی شده صورت نگیرد.
طی برنامه سوم توسعه (۱۳۷۹-۱۳۸۳) درمجموع ۲/۹۳ میلیارد دلار سرمایهگذاری ارزی و ۱۱/۳۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایهگذاری ریالی صورت گرفته است، این در حالی است كه قیمت محصولات تولید شده در سال ۸۴ (دو ماه نخست) ۱/۷۷۹ میلیارد دلار بوده است و این رقم در سال ۸۳ بیش از ۲/۳ میلیارد ریال گزارش شده است. طی برنامه سوم توسعه ۳۳ طرح آغاز شد كه ۱۶ طرح آن به نتیجه نرسیده است ولی ۱۷ طرح به بهرهبرداری رسید. قانون برنامه سوم توسعه در مواد ۳ و ۴ و ۹ تكالیف بخش پتروشیمی را مشخص كرده است در حالی كه در سایر مواد هم به آن پرداخته شده است.
این در حالی است كه برنامه چهارم توسعه هم به این موضوع با رویكردی مشابه با برنامه سوم توسعه پرداخته است استراتژی كلان پتروشیمی در برنامه چهارم توسعه دستیابی به سهم بالای بازار جهانی و ایفای نقش موثر در حوزه صادرات غیرنفتی است. در كنار آن تامین منابع موردنیاز صنایع پائیندستی و استقرار در مناطق محروم (توازن اقتصادی - منطقهای) از جمله اهدافی است كه برای این صنعت تعریف شده است. بر اساس آمار ارائه شده پتروشیمیهای دولتی در سال گذشته ۳ میلیون و ۲۰۶ هزار تن محصول تولید كردهاند در حالی كه بخش خصوصی تنها ۹۹۵ تن محصول تولید كرده است. ارزش محصولات بخش دولتی ۱/۴۷۷ میلیارد دلار و بخش غیردولتی حدود ۲۰۲ میلیون دلار بوده است كه نشان از تفاوت چشمگیر این بخش دارد. در مجموع این بخش با رشد ۲۷/۳ درصدی ارزش صادرات در ده ماه نخست سال گذشته تصویر مطلوبی از خود ترسیم كرده است. از سوی دیگر این بخش از ۸۲ درصد از توان خود بهره برده است كه میتواند وضعیت مناسبی برای این صنعت باشد. چرا كه تولید ۱۳ میلیون تن طی ۱۰ ماه میتواند نتیجهای قابل قبول باشد، اما نباید از این موضوع غفلت كرد كه این عدد به معنای تحقق ۸۹ درصدی برنامهریزیهای صورت گرفته است.
این آمار حكایت از روند مطلوبی در تحقق اهداف دارد اما نمیتواند نگرانی اصلی كه همان حجیم شدن دولت در یك بعد جدید و هزینههای احتمالی آن را رفع كند. آمار حكایت از آن دارد كه بخش دولتی پرحجم است و در پتروشیمیها این حجم در حال افزایش است و توازن به صورت قابل توجهی به سمت افزایش این حجم در حال تغییر است و در صورتی كه این روند فاقد برنامهای مشخص برای حضور بخش خصوصی باشد (كه ظاهرا هست) میتواند منشا آسیبهای جدی در آیندهای نه چندان دور باشد.
محمد عباسی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست