شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
نوروز و فلسفه هفت سین
بخشی از چاپ هشتم کتاب نوروز و فلسفه هفت سین
روح مشترک انسان و درخت
درخت مشابه انسان است همانند انسان از قامت بزرگ می شودو هنگامی که اندک رشدی دارد بدان نهال می گویند و دراین برهه ازحیات خود خوراک دام می شود تا اغذیه انسانی را به طریقی تامین کند .
به فرزند انسانی نیز نونهال می گویند که تشابه این دو را نشان می دهد .
درخت پوست دارد و استخوان و رگ که در وجود انسانی نیز همه این ها موجود است . شاخه های درخت همانند دستان آدمی است و برگ های آن مانند انگشتان بشر .
این درخت بزرگ می شود ، سایه می افکند و انسانی را در زیر سایه خود جای میدهد ودر مقابل ناسپاسی های بی حد وی سکوت اختیار می کند و هرگز ازمهر و ایثار ولطف خود دریغ نمی ورزد . حتی هنگامی که بر او سنگ می افکنی ثمره خود را دریغ نمیکند به قول حافظ :
بر تو خوانم ز دفتر اخلاق آیتی در وفا و در بخشش
هرکه بخراشدت جگر به جفا همچوکان کریم زر بخشش
کم مباش از درخت سایه فکن هرکه سنگت زند ثمر بخشش
این درخت هنگامی که حیاتش خاتمه می یابد ، استخوانش باز هم درخدمت دیگران است .
تختی است برای آسایش یا نیمکتی است برای آرامش
خلق یکسره نهال خدایند هیچ از این نهال نه بشکن ونه برکن
اما مهر درخت بر انسان ، بدین جا خاتمه پیدا نمی کند .
پس از سالیان متمادی که شما ازآسایش و آرامش ارزانی شده از ناحیه درخت برخوردارشدید و آن را شکسته و بی اعتبار ساختید ، بازهم درخدمت شماست تا در شب چهارشنبه سوری دریکی از سه کپه آتش گیرد تا شما در آن سرما ، سردی به او دهید وگرمی از اوبگیرید .
به همین علت درترانه های چهارشنبه سوری است که سردی من از تو ، گرمی تو ازمن
ازجمله درخت هایی که به انسان شباهت بسیار دارد ، نخل است که عمرش تا صد، گاهی تا ۱۲۰ سال می رسد. در نزهه القلوب آمده است :
" شجره مبارکه است . به آدمی نیک ماند به طول و راستی قد و امتیاز ذکر و انثی ولیف که به موی آدمی ماند ودیگر آن که بر یکدیگر عاشق شوند و این همه صفت انسانی است."
اصمعی گوید: " شخصی از یمامه برای من حکایت کرد و گفت طربستانی بود که همه ساله حمل نیکو آوردی، دوسال بگذشت و حمل نیاورد .مردی بیاوردم که به علم نخل مخبر بود . بدید وبگفت این نخل راهیچ علت نمی یابم که مانع حمل افتد . آن که بر بالای نخل دیگر رفت ونظر بر چپ و راست کرد و در جوار آن نخلی بود .گفت این نخل بر آن عاشق است باید که با تلقیح از آن ، این نخل را بارور کنم و در آن سال ، آن را از این نخل گشن دادیم .
حمل بسیار نیکو آورد ونیکو بود ."
خواجه نصیرطوسی نیز در کتاب اخلاق ناصری گفته است :" اگر آب از سر نخل بگذرد می میرد . سر هر درختی راکه قطع کنند ؛ بیشترشاخه وبرگ میزند الا نخل را که اگر سر این درخت را قطع کنند ، می میرند ." همانند انسان . اگر چوب نخل رابسوزانید هیچ زغال ندارد همچون آدمی .
آثار به دست آمده از عصر هخامنشیان نشانگر آن است که برای درخت ارزش واعتبار ویژه ای قائل بودند چنان که درمهر داریوش می بینیم دو دست چپ و راست مهر را باتصویر درخت تزیین کرده اند ومجموعه کاخهای تخت جمشید را همانند باغ سنگی یا تشبیه مقدس تصور داشته اند و در آن نقش های برجسته درختان که در سرستون های کاخ ها کنده کاری شده است ، حکایت کننده درختان اند .
درخت در تخت جمشید نماد برکت و فراوانی است و به مهر مربوط است.
دربرخی از نوشته ها انسان دقیقا به درخت تشبیه شده است ، چنانچه ناصر خسرو میگوید :
درخت توگربار دانش بگیرد به زیر آوری چرخ نیلوفری را
گویند روزی حضرت داوود در بهاران به درخت سیبی گفت " خواهر با من سخن بگو "
و درخت سیب به یکباره پر از شکوفه شد
امیر پریزاد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست