سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا

جوانی در دنیای دیجیتال


جوانی در دنیای دیجیتال

بر مبنای یک پژوهش مردم نگاری وب سایت های اجتماعی برای رشد جوانان مفید هستند بسیاری از والدین و بزرگترها نگران هستند که جوانان با استفاده از ابزار دنیای دیجیتال وقت خود را هدر بدهند

بر مبنای یک پژوهش مردم نگاری وب سایت های اجتماعی برای رشد جوانان مفید هستند. بسیاری از والدین و بزرگترها نگران هستند که جوانان با استفاده از ابزار دنیای دیجیتال وقت خود را هدر بدهند.

اما پژوهشی ژرفا نگر مردم نگارانه، به نام "جوانان دیجیتال "صورت گرفته و در این پژوهش بدست آمده است که دنیای دیجیتال باعث می شود، جوانان فرصت های جدیدی را برای درک کردن و درگیر شدن با هنجارهای اجتماعی، کشف علایق خود ، رشد مهارت های تکنیکی و تجربه ی روش های جدیدی برای ابراز عقاید و ویژگی های خود بدست آورند.

بنا به این گزارش جوانان و نوجوانان از تجارب و درک و کشف اجتماعی که توسط خود آنها صورت می گیرد بیشتر فرا می گیرند تا مربیان و آموزش هایی که مقدمه ای است برای شغل آینده ی آنها. پرسش این پژوهشگران در این مطالعه این است که با چه وسیله ای می توان جوانان و نوجوانان را در جامعه مشارکت بیشتری بدهیم؟

● دریافت های اصلی آنها از این پژوهش:

جوانان و نوجوانان از رسانه های آنلاین برای گسترش دوستی ها و علایق خود استفاده می کنند.

جوانان با آنلاین بودن مداوم به جای اینکه با دوستان خود در جمع های خصوصی دیدار کنند و یا استفاده از تلفن همراه و فرستاندن پیام کوتان پیام کوتاه از Facebook و MySpace طریق سایت های شبکه های با عموم در تماس هستند اجتماعی مانند

بسیاری از جوانان از این رسانه ها برای برقراری ارتباط با دوستان خود دردنیای واقعی هم استفاده می کنند و به این ترتیب دوستی خود را با آنها گسترش می دهند.

جوانان از طریق آنلاین از همسالان خود و یا به تنهایی آموزش می بیننند و فرا می گیرند.

زمانی که جوانان مسیر علایق یا دوست یابی خود را به طریق آنلاین پیدا می کنند آنها روش های جدیدی را برای تعابیر و قوانین اجتماعی خلق و هدایت می کنند. با کشف علایق و رسیدن به آنها و پیام دادن به اطراف با کاربرد رسانه های جدید، جوانان روش ها و شکل های مختلفی از سواد تکنیکی و رسانه را فرا می گیرند. در دنیای دیجیتال اطلاعات سریع و بی واسطه بدست افراد می رسد و بدین ترتیب موانع فراگیری افراد به تنهایی از میان برداشته می شود. رسانه های جدید نسبت به سیستم کلاس های آموزشی اختیارات و آزادی جوانان را زیادتر کرده است. جوانان در یادگیری از همسالان خود نسبت به کسانی که با آنها اختلاف سنی زیادی دارند انگیزه ی بیشتری دارند؛ آنها هنگامی که خودشان مجری هستند و به میل و خواسته ی خود به کاری می پردازند و یا زمانی که منتظر نتایجی بر اساس و مبنای کشفیات خود هستند بیشتر تلاش می کنند تا زمانی که در کلاس های درس آموزش هایی را بر مبنای اهداف از پیش تعیین شده فرا می گیرند .

در نتیجه گیری این مطالعه به والیان مدارس و والدین توصیه شده است که موجبات دسترسی هر چه بیشتر جوانان و نوجوانان را به اینترنت فراهم کنند و به معرفی منابع دیجیتال در کنار روش های آموزشی سنتی بپردازند؛ چرا که رسانه های جدید روش های یادگیری و دوست یابی آنها را تحول می بخشد و دید والدین، معلمان و روانشناسان را توسعه داده و نیز موضوعاتی را که باید به آنها بپردازند را افزایش می دهد. پس خوب است که مناسب با قرن ۲۱ پیش برویم و جوانان و نوجوانان را از این منابع آنلاین یادیگری محروم نکنیم.

در آخر یادآوری می شود ،این پزوهش یکی از با ارزش ترین مطالعات مردم نگاری شناخته شده است و توسط بسیار از رسانه ها مورد توجه قرار گرفته است.

شیدا حافظی