شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

اسم نویسی در کلاس جهانی


اسم نویسی در کلاس جهانی

تحلیل دکتر حسن فارسیجانی, رییس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی, از لزوم رقابتی شدن تولید کشور در مقایسه با تولیدات جهانی

با توجه به اهمیت و نقش صنعت در فرآیند توسعه اقتصادی و جهانی شدن اقتصاد لازم است صنایع کشور تمهیداتی را اتخاذ کنند تا با شرایط موجود جهانی، خود را متحول نمایند. جهانی شدن فعالیت‌های تولیدی و صنعتی یکی از مهمترین تغییرات در محیط تجاری قرن حاضر است.

در یک محیط پویا که فرصت‌ها و چالش‌ها را با خود به ارمغان می‏آورد، نقش مدیریت ارشد در رسیدن به تکامل تدریجی، یک نقش اساسی و محوری است.

ارزش کیفیت مدیریت در قرن ۲۱ هنگامی مشخص می‏شود که سازمان در راستای چشم‏انداز، رسالت و سیاست‌های تولید در کلاس جهانی و جهانی شدن به فعالیت بپردازد. امروزه تولید کنندگان باید قادر باشند تا به سرعت، مشتری مداری را توسعه دهند. فلسفه تولید در کلاس جهانی و سازمان‌های جهان تراز، با چالش‌های برنامه ‏ریزی استراتژیک همراه می‌باشد و هر روزه روش‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی در حال رشدند، به طوری که بهترین عملکردها، صاحب ‏نظران این علم را به خود معطوف داشته، اما نمونه‏های بسیاری از این عملکردها وجود دارند که سازمان را بر پایه یک مدل علمی برای ارزش گذاری با معیارهای تولید در کلاس جهانی تطبیق می‌دهند.

سازمانی در سطح کلاس جهانی است که قادر باشد بهترین تولید کننده در جهان بوده، با ارزش‌ترین محصولات را تولید کند و بیشترین نرخ بازگشت را از طریق اجرای استراتژی رقابتی سازمان به دست آورد. به عبارتی از نظر کیفیت، زمان انتظار، انعطاف پذیری، هزینه و قیمت، خدمت به مشتری و نوآوری از هر رقیبی بهتر یا با او برابری کند و ویژگی‌های فوق را به طور توأم داشته باشد. همچنین سازمان برای قرار گرفتن در کلاس جهانی، باید کنترل فرآیندها و منابع، ‌بازارها و مشتریان و اطلاعات را در اختیار داشته باشد.

● مدل تولید در کلاس جهانی

در فلسفه کلاس جهانی محصولات، هر رقیبی در سطح جهان، بهتر، ‌سریع‌تر، هوشمندتر و پاسخگوتر از بقیه بوده و مهمترین جنبه ارایه خدمات به مشتری و‌ عملکرد به موقع را ارایه می‌نماید. با توجه به این توضیحات و با عنایت به اهداف سازمان‌های کلاس جهانی و مشخصه‏های سازمان‌های جهان تراز، ایجاد یک مدل علمی و عملی مرتبط بین اهداف استراتژیک و اهداف عملیاتی برای تولید در کلاس جهانی و در نتیجه موفقیت در سازمان تجارت جهانی برای کشورمان ضروری است.

بر این اساس، ادبیات تولید در کلاس جهانی، ساختار فعل و انفعالات بین واحدهای سازمان را مشخص می‌کند و این موضوع را که چه چیزی مرز بین سازمان‌های تولید در کلاس جهانی و دیگر سازمان‌ها را معین می‌کند، گوشزد می‌نماید.

‌ مدل تولید محصولات در کلاس جهانی در کشورمان با معرفی بخش‌هایی از روش‌های مهندسی و مدیریتی که عملکرد مثبت آنها به اثبات رسیده و به طور وسیعی به کار گرفته شده‌اند و در عین حال، باعث دستیابی به تولید در کلاس جهانی در آن سازمان می‌شوند، مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر این اساس برای حفظ بقای سازمان در شرایط تولید رقابتی باید با شدت تمام در پی رعایت و اجرای استانداردهای مورد نظر مشتریان باشیم. در پی این شرایط از یک طرف مشتریان باید از همه جنبه‌های اساسی یک محصول و خدمت راضی باشند و از طرف دیگر، شرکت باید در پی تأمین رضایت و حمایت از کارکنان خود باشد.

● راه‌های جهانی شدن

راهکارهای اجرایی برای دستیابی به بازار جهانی از نگرش‌های مختلف مدیریتی، اعتقاد به اصول کلاس جهانی، مشارکت کارکنان، مشارکت تأمین کنندگان مواد، مشارکت مشتریان، مدیریت فرآیندهای تولیدی محصولات و مدیریت اداری با هدف توانایی حضور در بازار جهانی تدوین خواهند شد. یکی از علل طراحی این مدل، عوامل محیطی است. سازمان باید به طور پیوسته برای حیات و بقا، خودش را با شرایط محیطی انطباق دهد، به طوری که توانایی ورود به بازار جهانی را با توجه به ویژگی‌ها و اهداف کلاس جهانی (نظیر کیفیت، هزینه، زمان انتظار، نوآوری، انعطاف پذیری و رضایت مشتری به طور توأم) به دنبال داشته باشد.

طراحان سیستم‌های تولید در کلاس جهانی باید در فعالیت‌های داخلی، فرآیند کلی و قوانین طراحی را توسعه دهند تا سازمان‌ها بتوانند به صورت یک کل عمل کنند. وقتی یک سیستم هوشیارانه طراحی نشده باشد و انتقال اطلاعات در آن با وضوح کمتری انجام گیرد، رسیدن به اهداف تولید در کلاس جهانی با مشکل مواجه خواهد شد. در باب معماری و طراحی تولید در کلاس جهانی و با توجه به وجود مجموعه‌ای از روش‌ها، بادوام‌ترین سیستم‌ها، آنهایی هستند که طراح، قوانین طراحی را به وضوح پیش رو قرار داده و آنها را به خوبی با یکدیگر ارتباط دهد و آثار آنها را بر یکدیگر بررسی نماید.

● کنترل اطلاعات در سیستم

در چنین سیستمی، کنترل به این مفهوم است که آمادگی پذیرش تغییرات غیرمنتظره در تقاضا، تکنولوژی، شرایط یا رقابت وجود داشته باشد و اطلاعات تحت کنترل باشند، به دلیل این که دسترسی به اطلاعات یک قدرت است، چرا که سازمان را قادر می‌سازد تا بداند که چه اتفاقی در داخل و خارج سازمان روی می‌دهد و بتواند توانایی‌های سازمان را مدیریت کند و حتی با عواملی که نمی‌تواند آنها را مدیریت کند ارتباط داشته باشد. بر این اساس، مؤلفه‌های کلیدی برای تولید کننده کلاس جهانی، مانند کاهش زمان انتظار، کاهش هزینه‌های عملیاتی، شفاف‌سازی عملکرد کسب و کار، کاهش زمان رسیدن به بازار، تأمین انتظارات مشتری، ساده و مؤثر کردن فرآیندهای تأمین منابع، مدیریت عملیات و مکان‌های چند گانه و جهانی، بر روی عملکرد سازمان اثر مستقیم دارند.

در نهایت باید گفت مدیران دور اندیش، نقاط آغازین تغییرات استراتژیک و پویایی صنعت را به خوبی می‏شناسند، آینده را پیش از آن که به وقوع بپیوندد می‏بینند و در سرمایه ‏گذاری بر روی این تغییرات در جهت دستیابی به کلاس جهانی محصولات و کشور پیشقدم می‏شوند. ۶۱۵۰۰;



همچنین مشاهده کنید