جمعه, ۲۹ تیر, ۱۴۰۳ / 19 July, 2024
مجله ویستا

انتخابی مطمئن


انتخابی مطمئن

هفته های اول کار سختی خودش را دارد با وارد شدن به یک محیط کاری تازه, باید مراقب همه چیز باشید رفتارها, فعالیت های کاری و البته لباس هایی که می پوشید

هفته‌های اول کار سختی خودش را دارد. با وارد شدن به یک محیط کاری تازه، باید مراقب همه چیز باشید؛ رفتارها، فعالیت‌های کاری و البته لباس‌هایی که می‌پوشید. اگر این روزها به یک محیط کار جدید وارد شده‌اید، احتمالا استرس زیادی را برای انتخاب لباس‌های کارتان تحمل می‌کنید؛ استرسی که بعید نیست چند ماه بعد به بی‌تفاوتی همراه با شلختگی تبدیل شود. البته اگر در حال سپری کردن تجربه اول کاریتان باشید یا اینکه محلی کاملا متفاوت با قبل را برای فعالیت‌تان انتخاب کرده باشید، امکان دارد استرس زیادتری برای انتخاب پوشش سراغ‌تان بیاید. اما نگران نباشید، قرار نیست هفته‌های اول کار شما به نگرانی رخت و لباس محدود شود، با کمی زیرکی می‌توانید بدون صرف هزینه و وقت زیاد شما هم به یکی از خوش‌تیپ‌های محل کارتان تبدیل شوید و با اعتماد به نفس بیشتری به فعالیت‌تان در این محیط جدید فکر کنید.

● تک رو نباشید

محیط کارتان را بشناسید و سعی کنید پوششی نزدیک به معیار داشته باشید. معیار پوشش در محیط‌های متفاوت ممکن است با آنچه که در ذهن شماست، تفاوت داشته باشد. اگر در محیط کاری شما اغلب آدم‌ها با مقنعه در کار حاضر می‌شوند، نباید شما با پوشیدن روسری رنگی خودتان را از جمع متمایز کنید و اگر محل کار شما لباس فرمی را برای همه پرسنل‌اش در نظر گرفته است، با اعتراض به این روند و سرپیچی از این قانون خود را از دیگران مستثنا نکنید. این پوشش معیار ممکن است به ترکیب رنگی‌ای که شایسته محیط کاری‌تان هست هم مربوط شود. اگر انتخاب رنگ‌های شاد و سرزنده یکی از عرف‌های محل کار شماست یا اگر اغلب همکاران شما لباسی کلاسیک به تن می‌کنند، دلیلی ندارد شما با لباسی سراسر سیاه یا کفش‌های کتانی در محیط کارتان ظاهر شوید. یادتان نرود خوش‌تیپی یا بدتیپی شما در محیط کار، بر اساس عرف‌های همان محیط سنجیده می‌شود؛ پس ساز خودتان را نزنید و سعی کنید مطابق همان اصول پیش بروید.

● به جایگاه‌تان نگاه کنید

همان‌طور که گفتیم هر محیطی اقتضائات خودش را دارد. پوشیدن مانتوهای مجلسی و شال‌های پر طرح یا نازک در محیط کار، شما را خوش‌تیپ نخواهد کرد؛ همان‌طور که به تن کردن کت و شلوارهای مجلسی و براق و کفش‌های جیر نوک تیز کمکی به آراستگی شما در محیط کار نمی‌کند. شما باید اقتضائات هر محیط را بشناسید و لباس کارتان را از میهمانی‌تان جدا کنید. بهترین و گران‌ترین لباس کار، قطعا هیچ شباهتی به یک لباس میهمانی نخواهد داشت. فکر نکنید که همه لباس‌های کمدتان را باید به همکارهایتان نمایش دهید و سعی کنید در کمد لباس‌تان بخش‌هایی کاملا تفکیک شده را برای این دو، در نظر بگیرید.

● دلپذیر باشید

خوشبویی حضور شما را دلپذیر می‌کند اما بهتر است عطر‌های گرمی که ساعت‌ها بویشان در راهرو می‌ماند را برای میهمانی بگذارید نه محل کار. استفاده از عطرهای تند و زیاد از حد ماندگار نه تنها انتخابی رسمی و مناسب محل کار به نظر نمی‌رسد، بلکه می‌تواند برای همکار بغل دستی شما که ممکن است به بیماری آلرژی مبتلا باشد، مزاحمتی جدی تلقی شود. سعی کنید زمستان‌ها از یک عطر گرم‌تر که خیلی هم سنگین نباشد و تابستان‌ها از یک عطر خنک ملایم استفاده کنید. یادتان نرود که تابستان‌ها باید یک اسپری عرق‌گیر هم همراه‌تان داشته باشید، چون همیشه هوا آن‌طور که دوست دارید، خنک و متعادل نمی‌ماند و ممکن است با کمی ماندن در ترافیک یا یک ساعت قطعی برق در اتاق‌تان، آنقدر عرق کنید که تا پایان روز اعتماد به نفسی برایتان باقی نماند.

● کفشی مناسب انتخاب کنید

پوشیدن کفش‌های پاشنه نازک و پرصدا در محیط کار را فراموش کنید. اگر کارتان تحرک زیادی می‌طلبد باید کفش راحتی بپوشید که در پایان روز پاهایتان را خسته نکند و باعث نشود که با لنگ زدن حواس همه را به خود جلب کنید. تابستان‌ها کفش‌های کاملا بسته‌ای که پایتان را گرم می‌کنند و تعریق پاها را بالا می‌برند انتخاب نکنید، اما زیاد هم در این فصل راحت لباس نپوشید. اگر در یک محیط اداری کار می‌کنید، صندل پوشیدن را فراموش کنید و سعی کنید حواس‌تان به رسمیت کارتان باشد. اگر هم مرد هستید و اداره‌تان برای راحتی شما یک جفت دمپایی چرمی زیر میزتان می‌گذارد، خوش‌تیپی و پرستیژ کاریتان را فدای راحتی نکنید. حق دارید، فصل گرمی است و با هر کفشی نمی‌توانید بسازید. به همین دلیل بهتر است برای کفش تابستانه‌تان مبلغی بیشتر بپردازید و کفش‌هایی را انتخاب کنید که هم راحت‌ترند و هم تهویه مناسب‌تری دارند. جوراب‌های نخی هم در راحتی شما بی‌تاثیر نخواهند بود؛ چرا که یک جوراب پلی استر‌دار در کفشی رسمی می‌تواند هم پاهایتان را آزار دهد و هم تعریق را بیشتر کند.

● حواس‌تان به جیب‌تان باشد

کار کردن با آدم‌هایی که هر روز لباسی تازه می‌پوشند و از مناطقی خاص خرید می‌کنند ممکن است شما را برای رقابت کردن وسوسه کند. غرق این رقابت‌ها نشوید و سعی کنید به اندازه بودجه‌تان خوش‌تیپ باشید. خرید لباس‌های تازه در هر ماه برای کارمندی با بودجه محدود امکان‌پذیر نیست. برای خوش‌تیپ بودن در محیط کار، بسته به جایگاه و رتبه کاریتان، به یک یا دو دست لباس رسمی برای جلسات مهم نیاز دارید که شاید قیمتی گران‌تر از لباس‌های دیگرتان داشته باشند؛ به جز این لباس که زیاد هم به تن شما نخواهد رفت، به دو یا سه دست لباس ارزان‌تر برای روزهای معمولی محتاجید. سعی کنید بهترین راه را برای آراسته بودن در محیط کار انتخاب کنید. به هماهنگ بودن لباس‌هایتان فکر کنید و آنچه که نیاز است را برای داشتن ظاهری آراسته و هماهنگ تهیه کنید. ممکن است ظاهر شما با خرید یک شال تازه که قیمت زیادی هم ندارد از این رو به آن رو شود. پس وسواس را کنار بگذارید و فقط به نتیجه کار فکر کنید. با خرید چندین دست لباس تازه، قبل از کارمند شدن خودتان را ورشکست نکنید. سعی کنید در درجه اول با چیزهایی که دارید شروع کنید و اگر لباس‌های موجودتان با هم هماهنگ نیستند، لباس‌هایی برای ست کردن با آنها را تهیه کنید و به خریدن چند دست لباس کامل برای شروع کار فکر نکنید.

● همیشه آماده باشید

هر آخر هفته لباس‌هایی که برای محل کارتان در نظر گرفته‌اید را آماده کنید و هر ست را اتو کشیده و مرتب به یک چوب رختی آویزان کنید. نیاز شما به تغییر لباس در تابستان‌ها بیشتر می‌شود. اگر تعریق بدن‌تان زیاد است باید لباس‌های‌تان را زودتر عوض کنید و همیشه یک اسپری عرق‌گیر را به همراه داشته باشید. دوش گرفتن روزانه را هم در تابستان فراموش نکنید و زیر روپوش‌تان لباس‌های نخی بپوشید که عرق بدنتان را به خود جذب می‌کنند و مانع از گرما زده شدن و تعریق زیاد می‌شوند. از طرف دیگر برای هر فصل لباس‌های مخصوص آن را در نظر بگیرید و هرگز به خاطر اینکه در پایان فصل گذشته لباسی ارزشمند را به یک سوم قیمت خریده‌اید، خود را شکنجه ندهید.

● همیشه یک جور نپوشید

مناسبت‌های کاری را از ساعات اداری‌تان جدا کنید. اگر اداره شما کارمندانش را به یک شام دوستانه دعوت کرده، کمی مجلسی‌تر لباس بپوشید اما باز هم فراموش نکنید که به یک میهمانی خانوادگی دعوت نشده‌اید و حاضران جلسه همان همکاران همیشگی‌تان هستند. اگر هم قرار است با مدیرتان به شرکتی دیگر بروید و در جلسه‌ای مهم حضور داشته باشید، باید بتوانید در چارچوب اداری لباسی رسمی و شایسته بپوشید. اینجا بد نیست که کفش‌های کتانی‌تان را کنار بگذارید و روپوشی بلند‌تر با رنگی تیره‌تر به تن کنید. اگر نماینده شرکت‌تان در یک موقعیت خاص هستید، فراموش نکنید که ظاهر شما هم موضوعی است که می‌تواند موقعیت سازمان شما و شخصیت کارمندانش را افشا کند، پس سنجیده‌تر عمل کند و هرگز برای زیباتر شدن در محیط کارتان، سراغ آرایش‌های تند نروید.

ترجمه: لی‌لی اسلامی