چهارشنبه, ۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 26 February, 2025
مجله ویستا

آمارها خاك می خورد


آمارها خاك می خورد

بنابر آمارهای جهانی, تعداد مسافران بین المللی كه در سال ۱۹۵۰ میلادی حدود ۲۰ میلیون نفر بود, در سال ۲۰۰۴ به ۷۶۰ میلیون نفر رسیده و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰, از ۶ ۱ میلیارد نفر نیز بگذرد این تحولات نشان می دهد كه رویاهای یكی دو قرن پیش, اكنون به واقعیت پیوسته است از همین روست كه شعار امسال روز جهانی گردشگری با این مضمون به همه دنیا مخابره شده است سفر و حمل و نقل, از تخیل ژول ورن تا واقعیت قرن ۲۱

بنابر آمارهای جهانی، تعداد مسافران بین المللی كه در سال ۱۹۵۰ میلادی حدود ۲۰ میلیون نفر بود، در سال ۲۰۰۴ به ۷۶۰ میلیون نفر رسیده و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰، از ۶/۱ میلیارد نفر نیز بگذرد. این تحولات نشان می دهد كه رویاهای یكی- دو قرن پیش، اكنون به واقعیت پیوسته است. از همین روست كه شعار امسال روز جهانی گردشگری با این مضمون به همه دنیا مخابره شده است: سفر و حمل و نقل، از تخیل ژول ورن تا واقعیت قرن ۲۱ .برگزاری روز جهانی گردشگری امسال با طرح مفاهیمی همراه شد كه برای نخستین بار عنوان می شدند. جالب ترین طرح سازمان میراث فرهنگی وگردشگری، انتخاب سیمرغ به عنوان نماد گردشگری ایران و انتخاب دوشیزه یا آقای گردشگری بود كه این طرح اخیر با اعتراضاتی از سوی برخی سازمان ها و خبرگزاری ها روبه رو شد كه این اقدام را مغایر با عرف و شرع كشور می دانستند.۲۷ سپتامبر همزمان با همه دنیا، در ایران نیز گرامی داشته می شود، با این تفاوت كه برنامه ها نیز با سهم اندك ۷/۰ درصدی از اقتصاد گردشگری و سهم ۹/۰ درصدی از گردشگران ورودی دنیا هماهنگی دارند.موسسه روز جهانی گردشگری از كشورهای عضو سازمان جهانی جهانگردی درخواست كرده كه در این روز ورود گردشگران را به موزه ها، پارك های ملی و سایر اماكن عمومی رایگان اعلام كنند و علاوه بر این، تورها و گردش های ویژه ای با وسایل نقلیه عمومی برای مردم برگزار شود. در همین راستاست كه هتل های ایران، روز پنجم مهرماه با ۵۰ درصد تخفیف از میهمانان خود پذیرایی می كنند. پیشنهاد به صدا در آمدن زنگ سفر در مدارس، انتشار كتابی برای سفر كودكان، پخش گفت وگوهای خبری با موضوع گردشگری از صدا و سیما، تیزرهای تبلیغاتی و ... نیز ارائه می شود.

گردشگران یا مسافران ورودی

ما هنوز نمی دانیم چه نوع گردشگرانی به ایران وارد می شوند، در حالی كه مدیران تورهای مسافرتی معتقدند كه اغلب افراد پیر كه آرزو داشته اند روزی ایران را ببینند یا كسانی كه در پی هیجان یك سفر خطرناك و عجیب هستند، به ایران سفر می كنند.اردشیر اروجی، مدیر كل دفتر برنامه ریزی، اطلاعات و آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می گوید: ما مصرف كننده آمار هستیم. نیروی انتظامی آمار را تهیه می كند. متاسفانه آنها آمار را بر اساس نوع گردشگران تفكیك نمی كنند. فقط رقم گردشگران ورودی و خروجی را داریم. آن هم پس از گذشت ۶ ماه از سال آمار ارائه می شود، چون آن را محرمانه تلقی می كنند .چند سالی است كه برای تسهیل ورود گردشگران خارجی به ایران، دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در مناطق آزاد كشور روادید صادر می كنند، ولی معلوم نیست به چه دلیل این آمار نیز محرمانه تلقی شده و اجازه انتشار آن به مناطق آزاد داده نمی شود. شاید موفقیت اندك این دفاتر در جذب گردشگران موجب شده كه تمایل چندانی برای انتشار این آمار وجود نداشته باشد.نبود آمار، وقتی كار ایران را در بهبود جایگاه خود در صنعت گردشگری جهان مشكل تر می كند كه به برنامه ریزی اختصاصی سایر كشورها برای گردشگران دارای اهداف و مقاصد خاص توجه داشته باشیم. در این شرایط ما هنوز حتی نمی دانیم چه تعداد از گردشگران خارجی برای جاذبه های اكوتوریستی و چه تعداد برای فرهنگ و تاریخ ایران، این كشور را برای سفر خود انتخاب می كنند.این در حالی است كه یكی از مهمترین موانعی كه برای ورود گردشگران خارجی عنوان می شود، نبود آزادی های دلخواه است. اما حسن الماسی، مدیر كل دفتر طرح های سرمایه گذاری و توسعه طرح های گردشگری، با این نظر مخالف است. وی می گوید: همه بحث، آزادی گردشگران نیست. ما هنوز حتی حداقل ها را برای گردشگران داخلی نداریم. خدمات خوب نداریم. در وهله اول باید برای گردشگران داخلی امكانات فراهم كنیم. گردشگران خارجی هم، یكسری طبیعت گرد هستند و تعدادی هم به قصد دیدن مكان های فرهنگی - تاریخی به ایران می آیند .این مقام مسئول گردشگری كشور ادامه می دهد: ما برای جذب گردشگر باید از مردم خودمان و كشورهای همسایه شروع كنیم. بسیاری از كشورهای همسایه پوششی شبیه مردم ما دارند. اگر نیازهای همسایگان خود را فراهم كنیم، آنوقت به بحث سایر كشورهایی كه گردشگران آنها خواهان آزادی بیشتری هستند، می رسیم. در حال حاضر آنقدر كه در خصوص زیرساخت ها، تاسیسات گردشگری و ارائه خدمات مناسب (از لحاظ نوع و كیفیت) كمبود داریم، در خصوص آزادی های اجتماعی برای گردشگران مشكل خاصی وجود ندارد .

طرح های آینده ساز

فعالیت های افزایش جذب گردشگر كه تا كنون به موفقیت چندانی دست نیافته اند، به طور روز افزون در حال افزایش هستند. درخصوص برخی از این طرح ها كه اهداف بلند مدت چهار ساله و بیش از آن تعریف شده، نباید به این زودی منتظر نتیجه بود، اما برنامه های كوتاه مدت تری از جمله جذب گردشگران مذهبی نیز حتی با تاسیس دفتری با عنوان بقاع متبركه و بناهای مذهبی - تاریخی، راه به جایی نبرد.

حسن الماسی، مدیر كل دفتر طرح های سرمایه گذاری و توسعه طرح های گردشگری، با طرح هایی كه عنوان می كند، چشم انداز امیدوار كننده ای را برای آینده گردشگری به تصویر می كشد. وی می گوید: بعد از ادغام سازمان های میراث فرهنگی و ایرانگردی و جهانگردی و تشكیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان یك سازمان جدید، با ارتقای سطح سازمان از معاونت وزارت به معاونت ریاست جمهوری، پروژه های بزرگی را در زمینه صنعت گردشگری شروع كردیم .


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.