یکشنبه, ۶ خرداد, ۱۴۰۳ / 26 May, 2024
مجله ویستا

برشی از واقعیت یک زندگی


برشی از واقعیت یک زندگی

زندگی روزمره آدم ها گاه دستخوش تغییرات و اتفاقاتی می شود که در عین سادگی, گره های زیادی را به وجود می آورد, گره هایی که اگرچه از ابتدا براثر یک اتفاق نه چندان مهم ایجاد شده, اما بهانه هایی برای گسترش پیچ و خم های زندگی است

زندگی روزمره آدم‌ها گاه دستخوش تغییرات و اتفاقاتی می‌شود که در عین سادگی، گره‌های زیادی را به وجود می‌آورد، گره‌هایی که اگرچه از ابتدا براثر یک اتفاق نه چندان مهم ایجاد شده، اما بهانه‌هایی برای گسترش پیچ و خم‌های زندگی است.

استفاده از موضوع اجتماعی و برخاسته از متن زندگی مردم در آثار تلویزیونی به دلیل ایجاد امکان همذات پنداری، فضایی ملموس و... مخاطب در دل قصه می‌تواند ضامن جذابیت و استقبال از یک اثر تلویزیونی در قالب‌های مختلف باشد. این مهم با توجه به برد وسیع تلویزیون میان اقشار متنوع مخاطبان امکان تحقق بیشتر و سریع تری خواهد یافت.

فیلم تلویزیونی در حال تولید «اشیا از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌ترند» را ـ که به سفارش شبکه یک سیما در حال تولید است ـ می‌توان از زمره همین آثار تلقی کرد.

این تله‌فیلم که به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمد قاسمی‌و ابوذر پورمحمدی مراحل ساخت خود را سپری می‌کند داستان زنی باردار و دارای یک فرزند است که همراه همسر خود فرید با بازی حسام بیگدلو و دو همسایه خود در خانه‌ای قدیمی ‌زندگی می‌کنند. او برای پذیرایی از مهمانان خود یک دست بشقاب به امانت گرفته اما یکی از بشقاب‌ها می‌شکند و او را به دروغ گفتن وامی‌دارد.

وی در پی یافتن بشقاب‌های مشابه به بازار می‌رود و ماجراهای دیگر فیلم بتدریج رقم می‌خورد. گلاره عباسی، حسام بیگدلو، گیتی معینی، فاطمه شکری، مهران رجبی، رامسین کبریتی و امیر غفارمنش برخی از بازیگران این تله‌فیلم هستند.

برخی دیگر از عوامل و دست‌اندرکاران این اثر هم عبارتند از: مدیرتصویربرداری: منصور ظهوری، مدیرصدابرداری: مسیح سراج، طراح گریم: هاشم فغانی، طراح صحنه و لباس: جعفر محمدشاهی، مدیر تدارکات: مجید رنجبر، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: فرشاد ارج و...

● دروغ، تم اصلی داستان است

برای تهیه گزارشی از روند تولید این تله‌فیلم با آرش داوودی، مدیرتولید این کار تماس می‌گیرم و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهم. لوکیشن موردنظر خانه‌ای پرکاربرد در ساخت آثار تلویزیونی واقع در بازارچه شاهپور است. خانه‌ای آجری و دو طبقه که خانه لیلا، شخصیت اصلی داستان با بازی گلاره عباسی و دو همسایه‌اش محسوب می‌شود و بخش عمده‌ای از ماجرا در آن به تصور کشیده خواهد شد. گروه مشغول ضبط یکی از پلان‌هاست. دو اتاق تو در تو خانه عزیز، همسایه لیلا با بازی گیتی معینی است و سفره‌ای هم روی زمین پهن است.

لیلا از در وارد می‌شود و عزیز را صدا می‌زند.

ـ عزیز جون بشقاب خورشت خوری داری؟ قراره مادر شوهرم اینا بیان خونمون. خودم داشتم اما حنانه زد دو تا از بشقاب‌ها رو شکست.

عزیز: توهم بیکاری مهمونی راه انداختی؟! بذار بارت رو زمین بذاری، بعد....

در اثنای گفت‌وگوی میان لیلا و عزیز، فاطمه شکری بازیگر نقش آتی وارد اتاق شده و به این ترتیب باقی دیالوگ‌ها بین بازیگران رد و بدل می‌شود. نرگس آبیار نیز بدقت صحنه را مدنظر دارد و نکات لازم را به بازیگران تذکر می‌دهد. پس از اتمام تمرین و ضبط این پلان با او دقایقی درباره ویژگی این تله‌فیلم گفت‌وگویی می‌کنم.

نرگس آبیار که تاکنون مولف سی کتاب داستان بوده است سخن خود را این‌گونه آغاز می‌کند: در این کار قصد داریم برشی از زندگی واقعی را نشان دهیم. این تله‌فیلم ماجرای زندگی زنی است که با روزمرگی‌ها خو گرفته است. در انتخاب بازیگران کار هم به سادگی و معصومیت زندگی این زن توجه داشتم و می‌خواستم بازی‌ها کاملا طبیعی و رئال به نظر برسد.

در این داستان ما تنها با حادثه شکستن بشقاب روبه‌رو نیستیم، بلکه تم اصلی آن دروغ است. روابط سردی میان حسام و لیلا وجود دارد و شکستن بشقاب بهانه‌ای برای دروغ گفتن می‌شود و لیلا تلاش می‌کند به هر قیمتی دروغگو شناخته نشود. در واقع مساله این فیلم یک مساله اخلاقی است.

کارگردان مجموعه‌های مستند «ننه مریم» و «قصه من کلاغ ندارد» درباره میزان تاثیرگذاری شخصیت‌های فرعی در پرورش داستان و شاخ و برگ دادن به آن می‌گوید: همه کاراکتر‌های فرعی در این تله‌فیلم با شخصیت اصلی ارتباط تنگاتنگ داشته و به همان میزان در شکل‌گیری واقعه داستان دخالت و تاثیر دارند.

محمد قاسمی، ‌یکی از تهیه‌کنندگان تله‌فیلم اشیا از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌ترند نیز در صحنه حضور دارد و کمی‌درباره شرایط تولید این کار صحبت می‌کند: پیش تولید این اثر از ششم شهریور آغاز شد. دو لوکیشن اصلی این کار همین خانه و بازار است که تصویربرداری در بازار هم به دلیل ازدحام، مشکلات خاص خود رادارد. اما سعی کردیم در عین داستانی بودن این کار، فضایی مستند هم در آن ایجاد کنیم. در این تله‌فیلم از لوکیشن‌های دیگری هم مثل مطب یک پزشک استفاده می‌کنیم. اما بخش عمده‌ای از کار در همین دو فضا تصویربرداری می‌شود.

وی تعبیر خود را از داستان این تله‌فیلم چنین بیان می‌کند: در دل قصه با روایتی اخلاقی از روابط میان آدم‌ها و مفاهیم زندگی دینی و سنتی رو به رو هستیم. متاسفانه در بسیاری از آثار به اصل باورپذیری توجه چندانی نمی‌شود؛ اما ساختار این تله‌فیلم را به‌گونه‌ای در نظر گرفته‌ایم که باور پذیر جلوه کند. داستان بسیار ساده است، ولی در عین سادگی دشواری‌های زیادی به همراه دارد. در این کار از تصویربرداری دوربین روی دست استفاده می‌شود و میزانسن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده است که فضای کار بسیار رئال به نظر برسد. همچنین سعی کردیم از افراد توانمندی در تولید این اثر استفاده و بستر‌های لازم برای ارائه یک کار با کیفیت کاملا فراهم کنیم.

قاسمی‌ درباره علت انتخاب نرگس آبیار به‌عنوان کارگردان می‌گوید: خانم آبیار تالیفات زیادی در حوزه داستان نویسی دارد و ما سال‌ها با ایشان در حوزه مستندسازی همکاری کرده و در این زمینه توفیقات زیادی را در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی کسب کرده و گذشته از این تجربه، ساخت آثار داستانی را هم داشته‌است. اگرچه ممکن است از نظر کمی‌کارهایشان کوتاه‌تر باشد، اما از نظر کیفی آثار قابل توجهی هستند.

● بازی در کارهای خوب بهتر است

گلاره عباسی، بازیگر نقش لیلا که چند‌بار است در نقشی با این نام بازی می‌کند توضیحاتی درباره ویژگی‌های نقش خود بیان می‌کند و می‌گوید: برای چهارمین بار است که در نقش فردی با نام لیلا بازی می‌کنم (با خنده). به نظرم این نقش بسیار خوب شخصیت‌پردازی شده است. لیلاهایی را که بازی کرده‌ام بسیار دوست داشتم و با آنها ارتباط خوبی برقرار کرده‌ام.

او درباره نحوه پیوستن‌اش به این کار چنین توضیح می‌دهد: پیش از این با آقای فرشاد ارج تجربه همکاری داشتم و ایشان پیشنهاد بازی در این نقش را به من دادند. فیلمنامه را خواندم. از نقش و قصه خوشم آمد و دوست داشتم حتما در این نقش بازی کنم، زیرا کارگردان این کار یک زن است و من از همکاری با کارگردانان زن از جمله خانم برومند خاطره خوبی دارم. قصه این تله‌فیلم هم دارای مایه‌هایی زنانه است و ما در طول کار با لیلا همراه می‌شویم. در این کار داستان چند روز از زندگی یک زن در عین سادگی‌اش روایت می‌شود و فضای آن بسیار به زندگی روزمره خودمان نزدیک است.

بازیگر نقش لیلا درباره نحوه بازی در این کار ادامه می‌دهد: وقتی با خانم آبیار درباره نوع ایفای نقش صحبت کردم ایشان تاکید زیادی داشتند که بازی‌ها کاملا رئال باشد و هیچ ادایی در نیاوریم و این همان جنس از بازی است که من آن را ترجیح می‌دهم. ممکن است بازیگر موفق نشود کاملا این حالت را پیاده کند، اما به هر حال این نوع نگرش به بازی برایم جذابیت داشت.

● نقش منفی به من نمی‌آید

گلاره عباسی که در تله‌فیلم اشیا از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌ترند یکی از نقش‌های اصلی را بازی می‌کند درباره بازی در تله‌فیلم‌ها می‌گوید: من معتقدم بخشی از لذت بازی در تله‌فیلم‌ها در پروسه تولید آن اتفاق می‌افتد. جالب است بدانید من تا به حال در چند تله‌فیلم بازی کرده‌ام که بسیاری از افراد هنوز به یاد دارند و وقتی من را می‌بینند آن را یادآوری می‌کنند بنابراین اگر یک اثری اعم از نمایش، فیلم سینمایی و تلویزیونی یا سریال از کیفیت خوبی برخوردار باشد، حتما با استقبال مخاطب روبه‌رو می‌شود. متاسفانه برخی همکاران ما به تله‌فیلم‌ها به عنوان منبع درآمد و گذران اوقات بیکاری‌شان نگاه می‌کنند. اما من سعی می‌کنم در اوج بیکاری هم درگیر این نگاه نشوم؛ بنابراین اگر در کاری حضور پیدا کنم مثل یک سریال نود شبی برای آن انرژی صرف خواهم کرد و اساسا نباید غیر از این باشد.

عباسی درباره تجربه کردن و قرار گرفتن در قالب نقش‌های مثبت می‌گوید: نقش‌های منفی چندان به من نمی‌آید. اما گاهی اوقات در بعضی نقش‌هایم از جمله در سریال «نون و ریحون» سعی می‌کنم شیطنت‌هایی برای کاراکتر در نظر بگیرم یا مثل سریال «شیدایی» نقش را جدی‌تر بازی کنم. به هر حال این یک روال مرسوم است که کارگردانان معمولا ترجیح می‌دهند بازیگری را که به یک نقش نزدیک‌تر است، انتخاب کنند. بسیاری از اوقات خود بازیگران هم این تمایل را دارند. در حال حاضر به‌دنبال این نیستم که نقش‌های متفاوتی را تجربه کنم. بیشتربه این فکر می‌کنم که در کارهای خوب حضور داشته باشم و تصور می‌کنم نقش‌های مثبت هم جای کار بسیاری دارد.(جام جم - ضمیمه قاب کوچک)

رکسانا قهقرایی