سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

چرا اکثریت مردم جهان بهشتی اند


چرا اکثریت مردم جهان بهشتی اند

در این مقال از منظر برهان خلف که اکثریت مردم جهان جهنمی اند به موضوع نگاه شده و سپس سعی می شود که با دلایل ساده ای , رد شده و نتیجتا , مدعای موضوع مقاله که خلاف این فرض است, اثبات گردد

مقدمه :

در مقالات " پایه های دین از منظر قرآن کریم " ۱ ، " پلورالیسم فلاح ، نه پلورالیسم نجات " ۲ و مطلب " بهشت خداوند از آن کیست ؟ فقط مسلمان یا !! " ۳ ، و با توجه به آیات مختلف قرآن از جمله آیات سوره بقره - آیه ۶۲ ۴ و سوره تغابن ، آیه ۹ ۵ ، نگاه اثباتی به این موضوع مطرح شد که هر انسانی از هر آئین و مسلک با رعایت سه شرط ( اعتقاد به خداوند ، اعتقاد به هدفمندی خلقت ( معاد ) و انجام عمل صالح ) ، در پیشگاه خداوند رستگار شده و بهشتی خواهد بود .

ولی در این مقال ؛ از منظر " برهان خلف " که : " اکثریت مردم جهان جهنمی اند " به موضوع نگاه شده و سپس سعی می شود که با دلایل ساده ای ، رد شده و نتیجتا ، مدعای موضوع مقاله که خلاف این فرض است ، اثبات گردد .

۱- همانطور که همگان معتقدند ، یکی از کارکردهای خداوند در حوزه انسانی ، " تربیت " بوده و هدایت تشریعی او نیز در همین راستا انجام گرفته است .

و آنچه که از آیات قرآن برداشت می شود ، هدف خداوند از خلقت انسان ، رسیدن به قرب او و حضور در جنت ماوی او می باشد .۶

بر این اساس در بیش از ۱۰۰۰ جای قرآن صفت تربیتی خداوند با عناوین " رب و رب العالمین " ، اعلام گردیده است .

برای آن که مفهوم ، کارکرد و جایگاه این نقش تربیتی بهتر روشن گردد به مثال زیر توجه داده می شود :

فرض : معلمی برای تربیت تعدادی دانش آموز بکار گرفته می شود ، ولی پس از پایان دوره ، اکثریت مردود گردند و اهداف معلم عقیم بماند .

اگر معلم را مقصر بدانیم ، می تواند با دلایل زیر از خود دفاع کرده و عدم موفقیت خود را توجیه نماید :

• من از شرایط دوران رشد آنها بی اطلاع بودم

• از شرایط خانوادگی و روحی آنها خبر نواشتم

• نقاط ضعف و قوت آنها بر من روشن نبود

• با توجه به تجربه و تخصص خودم ، روشی را جهت تربیت آنها طراحی کردم که به دلیل بی اطلاعی از موارد فوق ، عقیم مانده و جواب نداد .

و با این استدلال ، جایی برای مواخذه معلم باقی نمی ماند .

لیکن در مورد نقش تربیتی خداوند ؛ اگر اهداف او از نقش تربیتی اش محقق نشود و اکثریت افراد بشر جهنمی گردند ، به دلایل زیر ، نمی توان این عدم موفقیت خداوند را در تربیت افراد بشر از او پذیرفت :

• خودش بشر را خلق کرده است

• از همه ضعفها و قوتهای او اطلاع دارد

• توانائی هر گونه کاری را دارد

• هر روش تربیتی ممکن را می داند

• از همه چیز او آگاه است

بنابراین ، با این همه علم و آگاهی و توانائی خداوند ، اگر اهداف او در بهشتی کردن افراد بشر محقق نشود ، نشانه ضعف و ناتوانی او در بکارگیری علم و توانائیهای خودش است .

و قطعا ، این ناتوانی ، از مواردی است که همگان آن را از ساحت قدسی خداوند به دور می دانند .

بنابراین ؛ چاره ای نیست که خلاف آن ، که توانایی خداوند در توفیق در نقش تربیتی خود می باشد را بپذیریم و نتیجه آن ؛ بهشتی شدن اکثریت افراد بشر می باشد .

۲- یکی از ویژگی های بارز خداوند " غلبه و سبقت رحمت او بر غضبش " ۷ می باشد .

با فرض جهنمی شدن اکثریت افراد بشر ، این امر تداعی خواهد شد که : " اکثریت ، موجبات خشم و غضب او را فراهم کرده و نتیجتا ، باعث عدم امکان استفاده خداوند از رحمتش شده " که این امر نیز به نتایج زیر منجر خواهد شد :

سخن فوق از خداوند ، شوخی و یا عبث بوده است

خداوند در پیش بینی شرایط تحقق قاعده فوق ، ناتوان بوده است

خداوند حرفی زده ولی نتوانسته به منصه ظهور برساند

و این امر نیز ، از مواردی است که همگان آن را از ساحت قدسی خداوند به دور می دانند .

و تبعا ؛ چاره ای نیست که خلاف آن ، که توانایی خداوند در محقق کردن غلبه و سبقت رحمتش بر غضبش می باشد را بپذیریم و نتیجه آن ؛ بهشتی شدن اکثریت افراد بشر می باشد .

نتیجه کلی : اگر بپذیریم و باور داشته باشیم که خداوند ، هم رب العالمین است و هم رحمتش بر غضبش غالب ؛ پس باید بپذیریم که : اکثریت افراد بشر ، از نظر خداوند ، علیرغم کاستی ها ، تفاوتها و .... به گونه ای مومنانه و اخلاقی زندگی می کنند که نمره قبولی می گیرند و بهشتی خواهند شد .

محمد صالحی

زیر نویسها :

۱- http://www.aftabir.com/articles/view/religion/religion/c۷_۱۳۴۲۹۸۷۸۶۵p۱.php

۲- http://www.aftabir.com/articles/view/religion/religion/c۷_۱۴۱۷۹۸۸۶۰۹p۱.php/

۳- http://www.aftabir.com/articles/view/religion/religion/c۷_۱۳۴۲۹۸۷۵۱۶p۱.php

۴- ان الذین امنوا و الذین هادوا و النصاری و الصابئین من امن بالله و الیوم الاخر و عمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم و لا هم یحزنون .

۵- یوم یجمعکم لیوم الجمع ذلک یوم التغابن و من یؤمن بالله و یعمل صالحا یکفر عنه سیئاته و یدخله جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها ابدا ذلک الفوز العظیم .

۶- آیات :

• أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً وَ أَنَّکُمْ إِلَیْنا لا تُرْجَعُونَ - ۰۲۳ | مؤمنون – ۱۱۵

• یا ایتهاالنفس المطمینه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی . قرآن ، سوره فجر - آیه ۲۷ تا ۳۰

۷- یا من سبقت رحمته غضبه - دعا ی جوشن کبیر – ۱۹ و مضمون آیه : لَیْسَ لَکَ مِنَ الأَمْرِ شَیْءٌ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ أَوْ یُعَذَّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ – آل عمران ، ۱۲۸ تفسیر المیزان – علامه طباطبایی ، ج ۴

۳۰/۹/۹۳ مصادف با رحلت پیامبر اکرم (ص) - محمد صالحی http://mahsan.parsiblog.com/



همچنین مشاهده کنید