یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
تامل کوتاه زمان چیست
مشهور است که سنت آگوستین گفته است اگر شخصی تقاضا کند که در زمان معینی او را ببیند، او مشکلی نخواهد داشت، اما اگر از او بپرسند زمان چیست، در پاسخدادن درمیماند.
بخشی از این معمای ماهیت زمان ناشی از این حقیقت است که تجربه ذهنی زمان بسیار متنوع است: برای دو نفری که دارند فیلمی را تماشا میکنند و لذت میبرند ممکن است زمان در لمحهای بگذرد، اما برای فرد دیگری که همان فیلم او را ملول کرده است، ممکن است زمان به طور آزارندهای کشدار حس شود.
● اگر زمان یک چیز عینی است چگونه ادراک آن این همه گوناگون است؟
تفاوتها در ادراک زمان باعث می شود که ضرورت پیدا کند یک مشخصه عموما قابلمشاهده را - مثلا عبور ظاهری خورشید از آسمان یا تلاشی رادیواکتیو ایزوتوپ سزیم ۱۲۳- را به عنوان شیوهای برای اندازه گیری گذر زمان به طور مستقل از ذهنیتها انتخاب کنیم، و این ذهنیتها را نسبت به یکدیگر شاخصگذاری کنیم.
همانطور که انتظار میرود مسئله زمان همیشه مورد علاقه فیلسوفان بوده است.
از لحاظ تاریخی فیلسوفان در این باره به دو گروه تقسیم شدهاند، آنهایی که فکر میکردند زمان عینی است، چیزی است که به طور مستقل از اینکه در جهان چه اتفاق میافتد، مرتبا در حال گذر است و آنهایی که معتقد بودند زمان تنها اگر تغییری موجود باشد، وجود دارد، بنابراین اگر هیچچیز در جایی تغییر نکند، زمانی نمیگذرد.
افلاطون و نیوتون در اولین اردوگاه یعنی "مطلقگرایان" و ارسطو و لایپنیتز در دومین اردوگاه یعنی "نسبیگرایان" قرار می گیرند.
باز هم همانطور که انتظار میرود مسئله زمان برخی از فیلسوفان را برانگیخته است تا اصلا وجود چنین چیزی را انکار کنند. مشهورترین استدلال بر این نتیجهگیری را فردی با نامی جالب، "جان مکتاگارت الیس مکتاگارات" در سال ۱۹۰۸ ارائه کرد.
او یادآور شد که ما باید دو نوع اصطلاحشناسی زمان داشته باشیم:
ما گذشته، حال و آینده سخن میگوییم (مجموعه A) و نیز ما از اینکه چیزی زودتر، همزمان یا دیرتر از چیز دیگر وجود داشته صحبت می کنیم (مجموعه B)
او استدلال کرد که مجموعه B بدون مجموعه A بیمعناست، زیرا مجموعه B با همه رویدادها به صورت ثابت در زمان رفتار میکنند؛ اما مجموعه A نیز معنایی ندارد، زیرا با آنکه هیچ رویدادی به طور منطقی نمیتواند بیش از یکی از خصوصیات A (گذشته، حال یا آینده بودن) را داشته باشد، همه رویدادها همیشه هر سه این خصوصیات را دارند، زیرا چیزی که حال است از دیدگاه گذشته، آینده است و از دیدگاه آینده ، گذشته و همین قضیه در مورد همه ترکیبات دیگر صادق است.
مکتاگارت میگوید تردیدی نیست که هر رویداد معین به طور خاص از دیدگاه زمانی دیگر گذشته، حال یا آینده است، چرا که این امر صرفا تسلسل توقفناپذیری از پیشبینیهای متناقض با اصطلاحات A را نسبت به خود آن دیدگاهها به وجود می آورد. بنابراین او ادعا کرد که زمان پنداری(illusion) بیش نیست.
استدلال مکتاگارت مباحثهای فلسفی پدید آورد که هنوز ادامه دارد.
ای سی گریلینگ
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
حسین امیرعبداللهیان لبنان وزیر خارجه دولت سیستان و بلوچستان جنگ انتخابات مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس حسن روحانی
سیل تهران یسنا هواشناسی شهرداری تهران بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی خودرو دلار قیمت خودرو قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا تورم مسکن بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
تلویزیون جهان صدا و سیما مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
غزه رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل جنگ غزه حماس آمریکا ترکیه انگلیس اوکراین نوار غزه امیرعبداللهیان
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
اینستاگرام اپل ناسا عکاسی تبلیغات موبایل گوگل
کبد چرب فشار خون