سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

مصرف بهتر به‌جای مصرف بیشتر


مصرف بهتر به‌جای مصرف بیشتر

جایگزین کردن و ارزشمند ساختن فرهنگ " مصرف بهتر " به جای " مصرف بیشتر " و همچنین آموزش تکنیک‌های استفاده‌ی حداکثری از امکانات موجود در حوزه‌های مختلف کاری از جمله مباحثی است …

جایگزین کردن و ارزشمند ساختن فرهنگ " مصرف بهتر " به جای " مصرف بیشتر " و همچنین آموزش تکنیک‌های استفاده‌ی حداکثری از امکانات موجود در حوزه‌های مختلف کاری از جمله مباحثی است که روابط‌ عمومی‌ها می‌توانند نسبت به آن حساسیت نشان داده و در جهت احیاء آن و جا انداختن فرهنگ آن اقدام کنند.

توجه به اصول اساسی اسلام و آیات و روایات متعدد قرآن کریم و ائمه‌ی معصومین علیهم السلام چون " خیر الامور اوسطها "، " لا یبذر و لا یسرف " و ... و اهمیت دادن به این مهم که قناعت موجب سرافرازی است، با قناعت می‌توان آینده خود را تأمین کرد و خلاصه این که قناعت یک استراتژی ملی برای سعادتمندی جامعه است، از جمله نکات کلیدی برای طرح این موضوع است.

مدیران و برنامه‌ریزان در هر سازمانی باید بر این اصل توجه ویژه داشته باشند که " میانه‌روی جمعی باعث جلوگیری از تهیدستی جامعه می‌شود." و این توصیه‌ای است که از سوی امام معصوم شده و ضمانت آن را نیز به دنبال داشته است.

برای رسیدن به این مهم، تفکیک پارامتر‌های فرهنگ مصرف غرب با فرهنگ مصرف در اسلام در قالب برنامه‌های تلویزیونی، نمایشگاه‌های تصویری، برگزاری مسابقات نقاشی برای کودکان و نوجوانان با همین مضمون و به‌منظور فرهنگ‌سازی در بین دانش آموزان و ... در خور توجه است.

حال باید پرسید: ملاک ما برای تعیین اسراف در سازمان چیست؟ ارزیابی عملکرد پروژه‌ها در سازمان با چه معیارهایی صورت می‌گیرد؟ و ارزیابی عملکرد از نظر اسلام چگونه محقق می‌شود؟