جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
شلختگی دراماتیک در فیلمی مخاطبپسند
نوبت آن فرا رسیده بود که رضا عطاران درست در مرحله پختگی کارنامه حرفهای خود چه در مقام بازیگر و چه به عنوان کارگردان طنزتلویزیونی، کارگردانی یک فیلم سینمایی را تجربه کند.
بدیهی است که اولین فیلم او نیز یک اثر کمدی باشد، آن هم یک کمدی موقعیت، هر چند عطاران از کمدی فانتزی و شخصیتمحور هم در «خوابم میآد» بهره گرفته است، اما این فیلم را میتوان برآورد تجربههای عطاران در حوزه کمدیسازی دانست که ساختار و شناسنامه خاص خود را دارد و ردپای او را هم در فضاسازیها و هم در شخصیتپردازی و حتی زاویه دید نسبت به موقعیت کمیک میتوان ردیابی کرد.
رضا عطاران در سالهای اخیر بویژه با دو فیلم «ورود آقایان ممنوع» و «اسب حیوان نجیبی است» جهش بزرگی در عرصه بازیگری طنز را تجربه کرد و حالا این محبوبیت در کنار تجربههای تلویزیونیاش در مقام کارگردان به کمکش آمد تا او خوابم میآد را به عنوان نخستین تجربه کارگردانی روی پرده نقرهای سینما نمایش دهد.
هرچند این فیلم در قیاس با مجموعههای تلویزیونی او ضعیفتر به نظر میرسد. به این معنی که فیلم را میتوان به دو نیمه تقسیم کرد که در نیمه دوم قصه از ریتم افتاده و در واقع دچار دوگانگی در روایت میشود.
خوابم میآد، داستان رضا (رضا عطاران) معلمی ساده و درستکار را روایت میکند که به سن میانسالی رسیده و در برقراری ارتباط با زنها دچار مشکل است.
او با دختری پاستیلفروش (مریلا زارعی) آشنا میشود. دختر برای پیوند کلیه خواهرش با مشکل روبهروست و رضا را ترغیب به کارهایی میکند که باب میلش نیست و...
از جمله عناصر کمیک این فیلم که ریشه در ایدههای عطارانی دارد، بازیهای متفاوت و استفاده غیرمرسوم از بازیگرانی است که سالها فراموش شدهاند.
بدون شک حضور اکبر عبدی در شمایل یک پیرزن با قابلیتهایی که این بازیگر دارد، نقش مهمی در جذابیت این کار داشت که بازی خوب ناصر گیتیجاه این موقعیت را تکمیل کرده است.
استفاده از بازیگرانی مثل اصغر سمسارزاده، ناصر گیتیجاه و حسین محباهری که طی سالهای اخیر حضور کمتری در مقابل دوربین داشتند، ترکیب مناسب و متفاوتی از بازیگران را در کنار خود عطاران و مریلا زارعی به عنوان بازیگران نسل جدید فراهم کرد که این چیدمان خوشبختانه یکدستی و تضادهای دراماتیکی خود را حفظ کرد.
نوع نگاه عطاران به خلق موقعیتهای طنز و استفاده از ظرفیتهای بازیگری سبب شده است تا کارگردان بتواند بازیهای متفاوتی از بازیگران همیشگی بگیرد و از این پتانسیل برای پردازش کمیک قصه استفاده کند.
اینبار هم عطاران به سراغ طبقات پایین و معمولی جامعه رفته است که شناخت بهتری از آنها دارد و با روایت موازی از زیست ـ جهان آنها یک طنزسیاه را به تصویر میکشد.
سید رضا صائمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست