یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
مجله ویستا

هیجانی به قدمت ۴۰ سال


هیجانی به قدمت ۴۰ سال

تازه ترین محصول افسانه ای دوج چلنجر, همچنان جذاب است

همانقدر که نام فورد با مدل ماستنگ جاودانه شده است، دوج نیز همین نسبت را با چلنجر دارد. سال ۱۹۷۰، چلنجر به دنیای خودروسازی معرفی می‌شود. ظاهر کشیده و جذاب و موتوری پرقدرت که با سرعت‌ زیادی زوزه‌کشان در جاده‌ها حرکت می‌کرد رؤیای بسیاری از جوانان علاقه‌مند به خودرو در آن سال‌ها را تشکیل می‌داد و جالب اینکه این رؤیا به عصر حاضر نیز سرایت کرده است.

۴۰ سال از آن دوران طلایی گذشته است و اکنون نسل جدیدی از این محصول استثنایی با عنوان Mopar Drag Pak طراحی شده است که شاید در هیاهوی محصولات فوق مدرن سایر برندهای خودروساز گم شده است اما باز هم همان دوج چلنجر است!

● هیجانی که ۴۰ سال پیش آغاز شد

بازار خودروی آمریکا در سال ۱۹۷۰ با مهمان تازه واردی دچار هیجان و التهاب زیادی شد. تنها ۴ سال پیش از آن دوج چارجر رونمایی شده بود اما چلنجر چیز دیگری بود. هیجانی که از بابت هنرنمایی مهندسان دوج در رقابت با فورد در بازار خودروسازی امریکا ایجاد شده بود طرفداران خودروهای مختلف را برای مدت‌های طولانی در جبهه‌های مختلف و حتی مخالف هم قرار داده بود. چلنجر خیلی زود در میان مردم و به خصوص جوانان جای خود را باز کرد. این خودرو از همان ابتدا با رنگ قرمز روانه بازار شد. اما انتخاب این رنگ کار اتفاقی نبود بلکه مهندسان دوج به این نتیجه رسیده بودند که با انتخاب این رنگ به عنوان رنگ اصلی، هیجان ذاتی در چلنجر را در نزد جوانان و علاقه‌مندان به آن دوچندان خواهند کرد. این روند تا سال‌های بعد که دوج چلنجر تولید و روانه بازار می‌شد ادامه پیدا کرد. طراح بدنه کسی نبود جز کارل کامرون که اتفاقا بدنه دوج چارجر را نیز او طراحی کرده بود.

همان‌طور که در مدل اولیه دوج چارجر دیده می‌شد قرار بود این خودرو دارای یک موتور توربینی باشد اما هیچ‌گاه از این موتور در خط تولید چارجر استفاده نشد با این حال چلنجر از این موهبت بهره مند شد. موتور توربینی بر شهرت و جذابیت چلنجر افزوده بود به طوری‌که دوج چارجر خیلی زود از اذهان محو شد.

چلنجر در نخستین سال حیات خود یعنی در سال ۱۹۷۰ با استقبال خوبی روبه‌رو شد به طوری که در آن سال حدود ۸۰ هزار دستگاه از این خودرو به فروش رسید. مردم از سوار‌شدن بر آن لذت می‌بردند. یکی از اصلی‌ترین علل این لذت سروصدای موتور خودرو و زوزه آن در سرعت‌های بالا بود که در حین حرکت در جاده‌های کوهستانی یا صحرا صدای آن از فواصل طولانی نیز براحتی شنیده می‌شد. اما یک مشکل اساسی وجود داشت و آن این‌که چلنجر در دورانی وارد بازار خودروی آمریکا شد که صنعت قطعه‌سازی این کشور اوضاع چندان خوبی نداشت. فروش چلنجر تنها در سال اول تولید خوب بود. با گذشت تقریبا ۳ سال افت فروش آن آغاز شد و شرایط به گونه‌ای رقم خورد که تولید آن تنها برای ۵ سال ادامه یافت.

در این مدت ۱۶۵هزار دستگاه چلنجر ساخته شد. چلنجرهایی که تنها در سال ۱۹۷۱ ساخته می‌شدند در دو مدل سقف معمولی یا سقف متحرک روانه بازار می‌شدند که این تنوع در جذب هر چه بیشتر مشتریان مؤثر بود. استفاده از چرم طبیعی در صندلی‌ها و سقف‌های وینیلی از جمله ابتکار عمل‌هایی بود که در آن دوران شرکت‌های خودروساز برای جذب هر چه بیشتر مشتری به کار می‌بستند و البته دوج چلنجر نیز از این قاعده مستثنی نبود. گذشته از آن پنجره عقبی کمی کوچکتر از حد استاندارد و معمول بود که این تغییر نیز بر متفاوت بودن این خودرو مزید شده بود. دوج‌چلنجر سال ۱۹۷۰ با دوجی که تا ۵ سال بعد از آن تولید می‌شد تفاوت ساختاری و فنی چندانی نداشت با این حال مدلی که در سال ۱۹۷۰ ارائه شد و به کاپوت مجهز به نوعی پوشش برجسته از جنس فایبرگلاس مجهز بود، در ذهن بسیاری از دوستداران این خودرو باقی مانده است.

دوج چلنجر سال ۱۹۷۰ در زمره خودروهای عضلانی به‌شمار می‌آید که زمینه‌ساز پیدایش خودروهای فوق مدرن عضلانی نظیر انواع بوگاتی‌ها و دوجه‌های غول پیکر امروزی است. کاپوت کشیده و آن دو جفت چراغی که در دو گوشه رخ جلویی دوج چلنجر خودنمایی می‌کردند همواره به عنوان امضایی منحصربفرد برای این برند خودروساز به شمار می‌آید.

● هیجان چلنجر ادامه دارد

اکنون بیش از ۴ دهه از پیدایش نخستین چلنجر می‌گذرد و در این مدت نسبتا طولانی مدل‌های مختلف و به روز شده‌ای از این محصول خلاقانه ارائه شده است. در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ چندین مدل مختلف از دوج چلنجر نسل جدید ارائه شده است که در تمامی آنها سرعت و تلفیق آن با قدرت به عنوان یک اصل در نظر گرفته شده است. تازه ترین مدل چلنجر Mopar Drag Pak نام دارد که البته با انجام دستکاری‌های قابل توجه در داخل آن به یک خودروی قدرتی دو نفره تبدیل شده است. این خودرو ۱۰ سیلندری صرفا برای مسابقات سرعت طراحی و دستکاری شده است. موتور این خودرو ۴/۸ لیتر گنجایش دارد که در تلفیق با سیستم دنده خودکار دوسرعته مجموعه‌ای هیجان‌انگیز رقم زده شده است Mopar چندی پیش و در نمایشگاه SEMA لاس وگاس به نمایش عمومی گذاشته شد تا مفهوم واقعی استحکام‌سازی بدنه داخلی خودروها ارائه شود.

این خودروی جدید بیشتر با توصیفاتی نظیر راکت معرفی شده است که با اهدافی نظیر به کار گیری در رقابت‌های سرعت و قرار گرفتن در کنار سایر خودروهای مجموعه داران خودروهای سرعتی تولید می‌شود. این خودرو قرار است صرفا به رنگ سفید از کارخانه خارج شود که البته آپشن‌های مختلف رنگی برای آن در نظر گرفته شده است. قیمت اولیه و پیشنهادی که برای دوج چلنجر Mopar در نظر گرفته شده است حدود ۸۵ هزار دلار است و قرار است تولید انبوه آن از اوایل سال ۲۰۱۱ آغاز شود. با توجه به نوع اصلاحات و مقاوم‌سازی که در بخش‌های مختلف این خودرو انجام شده است ممکن است نبود برخی قطعات در آن جالب توجه به نظر بیاید که از آن جمله می‌توان به نبود برف پاک کن در شیشه جلویی این خودرو اشاره کرد.

این خودرو صرفا برای دو نفر طراحی شده است: راننده و سرنشین مجاور که در حقیقت به عنوان نقشه‌خوان در مسابقات رالی ایفای نقش می‌کند. شیشه درها از جنس پلی کربنات است تا در جریان رانندگی با سرعت‌های بالا که همواره با تکان‌های شدید همراه است از استحکام لازم برخوردار باشند. گذشته از آن در این بخش از نوعی سیستم هوشمند در شیشه استفاده شده است. دوج‌چلنجر Mopar هم‌اکنون به عنوان یکی از استانداردترین خودروهای مقاوم‌سازی شده برای رقابت‌های سرعت در دنیا به شمار می‌آید.

مهدی پیرگزی