شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
خدمت رسانی در سیره و گفتار امیر مؤمنان
مقصود از «الگو» و «اسوه»پذیری حالتی است که انسان به هنگام پیروی از غیر خود پیدا میکند. فردی که از او پیروی میشود، ممکن است اسوه نیک یا بد باشد. قرآن کریم، گاه به صراحت و گاه بدون تصریح، به پیروی از کسی سفارش میکند. از جمله حضرت ابراهیم(ع) الگو معرفی شده است: «قد کانت لکم اسوة حسنة فی ابراهیم و الذین معه» (ممتحنه: ۴)؛ قطعاً برای شما در (پیروی از) ابراهیم و کسانی که با اویند، سرمشقی نیکوست.
درباره پیامبر اکرم(ص) نیز میفرماید: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة لمن کان یرجوا اللّه و الیومَ الاخر و ذَکَر اللّه کثیراً» (احزاب ۲۱)؛ برای شما در (زندگی) رسول خدا الگوی نیکویی است، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد میکنند.
● امام علی(ع) الگوی خدمت رسانی
تاریخ و شرح حال بزرگان عالم و شخصیتهای آسمانی برای هرکس بهترین سرمشق و عالیترین الگوی زندگی است. در این میان شرح زندگی امام امیرالمؤمنین(ع)، دومین شخصیت جهان انسانیت، از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ چه اینکه بررسی زندگانی ایشان روح فضیلت، پاکی، ایمان، تقوا، فداکاری، استقامت، شجاعت، فتوّت و پیروی از حق را در خواننده تقویت میکند.
پیامبر اکرم(ص) درباره امام علی(ع) میفرماید: «ما عَرَفَکَ حقَّ معرفتک غیرُاللهِ و غیری»؛ غیر از خدا و من هیچ کس حق معرفت تو را نشناخت.
آری، ابعاد گوناگون آن شخصیت بیهمتا قابل وصف و شمارش نیست. یکی از ابعاد زندگانی آن بزرگوار خدمت رسانی و توجه به نیازمندان است. آن حضرت در این راه یک لحظه آرام نداشت و همه سعی و تلاش خویش را به کار میبست و دیگران را نیز بدین امر مهم تشویق میکرد.
● برنامه زندگی پیامبراکرم(ص) از زبان امام علی(ع)
یکی از برنامههای زندگی رسول خدا(ص) رسیدگی به کارها و گرفتاریهای مسلمانان بود. آن حضرت در برآوردن حاجت مردم کوشش بسیار داشت.
امام حسین(ع) میگوید: از پدرم درباره امور داخلی زندگانی پیامبر(ص) پرسیدم، فرمود: پیامبر اکرم(ص) وقت خود را در خانه به سه بخش تقسیم میکرد؛ بخشی برای عبادت خداوند، بخشی برای انجام کارهای خانواده و بخشی برای خودش. از بخش ویژه خود، قسمتی را به مردم اختصاص میداد و عام و خاص را میپذیرفت و چیزی از آنان مضایقه نداشت. در این باره اهل فضل و تقوا را بر دیگران ترجیح میداد و نیازهای ایشان را بر میآورد. برخی یک حاجت، برخی دو حاجت و برخی چند حاجت داشتند. پیامبر(ص) سرگرم پاسخ دادن و برآوردن نیازهای ایشان میشد و در این هنگام مسائلی را که به صلاح ایشان و عموم مسلمانان بود، مطرح میکرد و میفرمود: «حاضران به افراد غایب ابلاغ کنند و نیاز اشخاصی را که به من دسترسی ندارند، بیان کنند و هر کس نیاز نیازمندی را به صاحب قدرتی برساند که خود او نتواند بیان کند، خداوند در قیامت او را پایدار واستوار فرماید.»
در محضر آن حضرت، چیزی جز این صحبت نمیشد و از هیچ کس موضوع دیگری پذیرفته نمیشد. معمولاً گروه گروه برای کسب فیض به حضورش میآمدند و در حالی بیرون میرفتند که کامشان از شهد علم شیرین شده، خود راهنمای دیگران میشدند.
آری، روش زندگی پیامبراکرم(ص) و اهلبیت(ع)، گرهگشایی و نیکی و احسان بود. آنان عقیده داشتند که خوشحال کردن برادر مسلمان و برآوردن نیازهای گرفتاران، از مهمترین کارهای خیر است. سیره اجتماعی آن بزرگواران نشان میدهد که هرگز در پاسخ مشروع به نیازمندان و رفع ستم از ستمدیدگان مسامحهای نمیکردند و پیروان خویش را نیز به کارگشایی و برآوردن حاجت برادر مؤمن تشویق و ترغیب میکردند.
پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «من قضی لاخیهِ المُؤمنِ حاجةً کانَ کَمَن عَبَداللّه دهراً»؛ هر کس یک حاجت برادر خود را برآورد، چنان است که در همه روزگار خدا را عبادت کرده است.
از امام جعفر صادق(ع) نیز روایت شده است: «مَن قضی لاخیهِ المؤمنِ حاجةً قَضَی اللّهَ ـ عزّوجَلَّ ـ لَهُ یومَ القیامَةِ مأَةَ اَلف حاجةٍ مِن ذلکَ؛ اَوَّلُها دخوله فی الجَنَّة»؛ هر کس حاجتی از برادر مؤمن خود برآورد، خدای تعالی در روز قیامت صد هزار حاجت او را برآورده سازد، که یکی از آنها داخل کردن او به بهشت است.
● خدمت رسانی در اسلام
احسان، نیکوکاری و خدمت رسانی در اسلام حد و مرزی ندارد و از انسانها گذشته، حیوانها را نیز در برمیگیرد. احسان و خدمت به همنوعان، ویژه گروه خاصی نیست؛ مسلمان یا غیر مسلمان، همه باید از خدمات بهرهمند گردند. از پیامبراکرم(ص) سوال شد: چه کسی نزد خداوند محبوبتر است؟ فرمود: «آن که نفعش به انسانها بیشتر برسد.»
همچنین در گفتار پر ارج پیامبر بزرگ اسلام(ص) میخوانیم: «برترین اعمال از نظر خداوند، خنک ساختن دلهای سوخته تشنگان و سیر کردن شکمهای گرسنه است. سوگند به آنکه هستی محمّد در اختیار اوست، به من ایمان نیاورده آنکه سیر بخوابد و برادر مسلمان یا همسایهاش گرسنه باشد.»
این حقیقت که اسلام در خدمترسانی و خدمات اجتماعی، نیکی به همه انسانها را سفارش میکند، با عبارات گوناگون در گفتار پیشوایان بزرگ اسلام به چشم میخورد، از جمله در روایتی از پیشوای ششم امام صادق (ع) به این مطلب اشاره شده و آن را در ردیف مهمترین کارها آورده است. آن حضرت فرمود: «سه عمل است که هر کس یکی از آنها را انجام دهد، خداوند بهشت را برای او لازم شمرده است: بخشش به هنگام تنگدستی، گشادهرویی با تمام مردم جهان، و احترام به حقوق مردم.»
این واقعیت را امام صادق (ع)از قول پروردگار بزرگ، در جایی دیگر چنین بیان فرموده است: «مخلوق عیال و روزیخواران من هستند؛ محبوبترین آنها از نظر من کسی است که برای برآوردن نیازهای آنان سعی بیشتری کند و نسبت به آنان مهربانتر باشد.» در این جا، نامی از مسلمان در میان نیست، بلکه فقط «مخلوق» به کار برده شده که حتی ممکن است به غیر انسانها نیز توسعه یابد.
در خدمت رسانی و خدمات اجتماعی اسلام، به جنبههای روانی نیز توجه فراوان شده است. اسلام تنها به جسم نپرداخته، بلکه «خدمات روانی» را نیز لازم شمرده شده است. برای نمونه، میتوان از مسرور ساختن افراد و شاد کردن دل آنان یاد کرد، تا آنجا که باب مخصوصی در این زمینه در کتابهای حدیث به نام: «بابُ ادخالِ السُّرور علی المؤمنین» وارد شده است. در همین زمینه، پیامبر اکرم (ص)فرمودهاند: «همانا محبوبترین اعمال نزد خداوند، شادمان ساختن مؤمنان است.»
● اهمیت تأمین اجتماعی در اسلام
مسائل مربوط به «تأمین نیازمندیهای اجتماعی» در آیات قرآن، احادیث و فقه اسلامی ابعاد گستردهای دارد که احاطه بر آنچه از طریق شرع در این مورد وارد شده، کار آسانی نیست. اسلام از چهاده قرن قبل، رسیدگی و مراقبت از بیماران، اسیران، حمایت از زندانیان و زنان بیسرپرست و زنان باردار و کودکان، به ویژه کودکان استثنایی، را مطرح کرده و در این مورد اصول و کلیاتی را وارد نظام اجتماعی خود کرده است. این اصول به قدری دلپذیر و اعجاب انگیزند که گویی آورنده شریعت از وضع کنونی جوامع کاملا آگاه بوده و این همه دستورها و تکالیف را برای انسانی آورده است که بر اثر تکیه بر «ماشین» و رشد تمایلات مادی، عواطف او کم فروغ گشته، جز به «من» و متعلّقات آن نمیاندیشد.
اسلام نه تنها درباره موضوعات یاد شده به بحث و بررسی پرداخته، بلکه درباره اهمیّت کار و کوشش، موقعیت کارگر، نکوهش از بیکاری و بیکاران، دعوت به تأمین غذای عمومی، انفاق در راه خدا، بازداشتن گدایان از گدایی، تأمین مسکن آوارگان و پوشاک برهنگان، حمایت از مستمندان، سالمندان، خانوادههای بیسرپرست، در راهماندگان، یتیمان، بیماران، معلولان، محرومان، خانوادههای مصیبتزده و شهدا و دهها موضوع دیگر، که همگی شاخههای مسأله «تأمین نیازمندیهای اجتماعی» میباشند، قوانین و مقررّاتی وضع نموده و از این طریق خواسته است به استضعاف، ناتوانی و محرومیت این گروهها پایان دهد، یا از شدّت و تندی آن بکاهد.
حضرت امیرالمؤمنین (ع) پیرمرد نابینایی را دیدند که در گوشهای نشسته و گدایی میکند. حضرت از کسانی که در اطراف او بودند، پرسیدند: این کیست؟ گفتند: نصرانی است. حضرت فرمودند: «وقتی که جوان بود او را به کار گماردید؛ حال که پیر و ناتوان شده، او را رها کرده و از حق مشروعش بازداشتهاید؛ از بیتالمال به او بپردازید!»
● سیره و عمل امیرالمؤمنین (ع)در خدمترسانی
در این جا، به طور خلاصه به بخشی از خدمات اجتماعی و خدمترسانی به مردم، که در زندگی پر برکت امام امیرالمؤمنین (ع)مشاهده شده است، اشاره میشود. این خدمترسانیها در ابعاد و شکلهای گوناگون متبلور شدهاند؛ از جمله:
۱) انفاق، احسان و نیکوکاری
امام امیرالمؤمنین (ع)پیوسته از فقیران و یتیمان دستگیری میکردند. روح انفاقگری آن حضرت، چه در زمان محرومیت از خلافت و چه در دوران بازگشت به خلافت، لحظهای آرام نگرفت. آن بزرگوار دفاع از مستمندان و کمک به بینوایان را به جایی رسانده بودند که به پرداخت حقوق بیچارگان از بیتالمال قناعت نمیکردند، بلکه از مخارج شبانهروزی خود کم میگذاشتند و در راه خدا انفاق میکردند؛ شخصا برای بیگانگان کار میکردند و حاصل دسترنج خود را به ستمدیدگان میدادند.
ابن ابیالحدید درباره آن حضرت مینویسد: «علی روزها روزه میگرفت و خوراک خود را به دیگران میداد و با دست خویش نخلستانهای بعضی از یهود را آبیاری میکرد. دستهایش در اثر آبکشی آبله میزد، اما درامد خود را به مستمندان میداد.»
در شأن آن حضرت، همان بس که آیه ذیل درباره او نازل شد، آن هنگام که انگشتری خود را در نماز به سائل داد: «انّما ولیّکُمُ اللّهُ و رسولُه و الَّذینَ آمنوا الّذینَ یُقیمونَ الصَّلوةَ و یؤتونَ الزَّکوةَ و هُم راکعون» (مائده: ۵۵) سرپرست و رهبر شما تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند و نماز به پا میدارند و در حال رکوع، زکات (صدقه) میپردازند.
در اینباره ابوذر غفاری میگوید: «ای مردم، روزی از روزها با رسول خدا (ص)در مسجد نماز میخواندم، سائلی وارد شد و از مردم تقاضای کمک کرد، ولی هیچکس چیزی به او نداد. او دست خود را به آسمان بلند کرد و گفت: خدایا! تو شاهد باش که من در مسجد رسول تو تقاضای کمک کردم، ولی کسی جواب مساعد به من نداد. در همین حال، علی (ع)که در حال رکوع بود، با انگشت کوچک دست راست خود اشاره کرد. سائل نزدیک آمد و انگشتر را از دست آن حضرت بیرون کرد. پیامبراکرم (ص)که در حال نماز بود، این ماجرا را مشاهده کرد. هنگامی که از نماز فارغ شد، سر به سوی آسمان بلند کرد و چنین گفت: خداوندا! برادرم موسی از تو تقاضا کرد روح او را وسیع گردانی و کارها را بر او آسان سازی و گره از زبان او بگشایی تا مردم گفتارش را درک کنند؛ و نیز موسی درخواست کرد هارون را که برادرش بود وزیر یا یاورش قرار دهی و به وسیله او نیرویش را زیاد کنی و در کارهایش شریک سازی. خداوندا! من محمّد پیامبر و برگزیده توام، سینه مرا گشاده کن و کارها را بر من آسانساز. از خاندانم علی را وزیر من گردان تا به وسیله او پُشتم قوی و محکم گردد.» ابوذر میگوید: «هنوز دعای پیامبر (ص)پایان نیافته بود که جبرئیل نازل شد و به پیامبر گفت: بخوان! پیامبراکرم (ص)فرمود: چه بخوانم؟ گفت: بخوان: «انّما ولیُّکُم اللّهُ و رسولُهُ و الّذین آمنوا الّذینَ یقیمونَ الصّلوة و یؤتون الزکوةَ و هم راکعون.
۲) درختکاری و کشاورزی
یکی از مشاغل امام علی (ع)در عصر رسالت و پس از آن، کشاورزی و درختکاری بود که بسیاری از خدمات و انفاقهای خود را از این طریق انجام میداد و املاک زیادی را وقف میکرد. امام صادق (ع)میفرماید: «کانَ امیرالمؤمنین یضرِبُ بالمِرِّ و یستخرجُ الارضین»؛ امیرالمؤمنین بیل میزد و نعمتهای نهفته در دل زمینها را استخراج میکرد.
مردی میگوید: «در خدمت امام علی (ع)یک وَسَق هسته خرما دیدیم. (هر وسق شصت صاع و هر صاع تقریبا سه کیلوگرم است. بنابراین، هر وسق قریب ۱۸۰کیلوگرم است.) گفتیم: منظور از گرداوری این همه هسته خرما چیست؟
آن حضرت فرمود: اینها یکصد هزار درخت خرماست، اگر خدا بخواهد. وی میگوید: آن حضرت همه آنها را کاشت و تمام هستهها بدون استثنا روییدند و باغستانی از آنها ترتیب داد و همه را وقف کرد.
۳) آزادی بردگان
آزادسازی بردگان از مستحباتی است که در اسلام بر آن تأکید و بدان سفارش فراوانی شده است. پیامبر اکرم (ص)فرمودند: «هرکس بنده مؤمنی آزاد کند، خداوند عزیز جبّار در برابر هر عضوی از آن بنده، عضوی از شخص آزادکننده را از آتش جهنم آزاد میسازد. «
امام امیرالمؤمنین (ع)در این موضوع از پیشگامترین افراد بوده و از حاصل دسترنج خود - و نه از بیتالمال - هزار بنده خرید و در راه خدا آزاد ساخت. امام صادق (ع)در اینباره میفرماید: «انّه اعتَقَ الفَ مملوکٍ مِن کَدِّ یدِهِ»؛ همانا علی (ع)هزار بنده از دسترنج خود آزاد ساخت.
۴) احداث قنات
در منطقهای مانند عربستان، که دارای هوای گرم و سوزان و کم آب است، اهمیت ایجاد قنات و تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی اهمیت بسیار دارد. سرزمینهایی که بدون جنگ و خونریزی در اختیار مسلمانان قرار میگیرند، بخشی از انفال هستند که مربوط به مقام نبوّت میباشند. پیامبراکرم (ص)باید از آنها به نفع اسلام و مسلمانان استفاده کند. این زمینها برای امور کشاورزی و حفر قنات به کار میروند.
امام صادق (ع)میفرماید: »پیامبر اکرم (ص)زمینی را در اختیار علی (ع)گذاشت. امام در آنجا چشمهای استخراج کرد که آب از آن مانند گردن شتر، فوّاره میزد. امام (ع)نام آنجا را «ینبُع» گذاشت.
فوران آب مایه امید اهالی شد. یک نفر از اهالی مژده فوران آب را به امام علی (ع)داد. امام فرمود: «به وارثان مژده دهید که این آب وقف زائران خانه خدا و رهگذرانی است که از اینجا عبور میکنند و کسی حق فروش آن را ندارد و نیز هیچکس را در آن حق ارث و بخشش نیست و هرکس آن را بفروشد، یا به کسی ببخشد، لعنت خداوند و ملائکه و مردم، همه بر او باد! »
این مکان هماکنون به نام «بئر علی» در راه مدینه به مکّه، در منطقه «جعرانه» معروف است.
۵) ساخت مساجد
امیرالمؤمنین (ع)مساجدی بنا کرد، که برخی از آنها عبارتند از: مسجدی در کنار مسجد الفتح در مدینه؛ مسجدی در کنار قبر حضرت حمزه (ع)، مسجدی در میقات، مسجدی در کوفه و مسجدی در بصره.
۶) موقوفات یا باقیات الصالحات
موقوفات و صورت وقفنامههای امیرالمؤمنین (ع)در کتابهای حدیث و تاریخ به تفصیل آمدهاند. در اهمیت این موقوفات کافی است بدانیم که طبق نقل مورّخان، درآمد سالیانه آنها چهل هزار دینار بوده که همه آنها به نفع بینوایان و نیازمندان مصرف میشد. با وجود این درآمد سرشار، گاهی امام علی (ع)مجبور میشدند برای هزینه زندگی خویش، شمشیر خود را بفروشند.
امام (ع)در محلّه «بنی زریق» واقع در مدینه، خانهای بنا و آن را وقف خالههای خود کردند و در ضمن، شرط کردند اگر نسل آنان منقرض شود، این خانه در اختیار مسلمانان بیبضاعت قرار گیرد. ترجمه وقفنامه حضرت چنین است: «بسماللّه الرحمن الرحیم. این خانه را علی بنابیطالب در حالی که زنده و سالم است، وقف کرده. خانهای که در محله بنیزریق واقع شده است، وقف باشد؛ فروخته نشود، بخشش نگردد، تا خداوندی که آسمانها و زمین را به ارث میبرد، آن را به ارث ببرد. (کنایه از وقف تا روز قیامت) در این خانه وقفی، خالههای علی و بازماندگان علی زندگی خواهند کرد. وقتی نسل آنها منقرض شد، این خانه در اختیار مسلمانان بیبضاعت قرار میگیرد.
در عصر گذشته و عصر کنونی، مسأله «وقف» ارزش و اهمیت خود را از دست نداده است و از این رهگذر، میتوان طبق مقتضیات روز، در پیشرفت تعلیم و تربیت مسلمانان و تأمین نیازمندیهای مادی و معنوی و رفع بسیاری از گرفتاریها و سختیها از آن استفاده کرد. از آنرو که اصل مال وقفی، همیشه یا مدتی طولانی ثابت باقی میماند، امیرالمؤمنین (ع)با وقف اموال خود، در راه تأمین نیازمندیهای جامعه مسلمانان میکوشید.
امیرالمؤمنین (ع) پس از رحلت رسول خدا (ص)در عصر خلفا، که ایشان را از مقام رهبری کنار زدند، بیشتر به امور کشاورزی اشتغال داشتند. آن حضرت با زحمات و تلاشهای خود، چندین باغ و چندین چشمه و مزرعه احداث و نوسازی کردند و از دسترنج خود هزار بنده خریدند و آزاد ساختند.
امام علی (ع) نگهداری و سرپرستی دو چشمه و باغ را به ابونیزر، فرزند نجاشی، شاه حبشه سپردند. نام یکی از آنها باغ ابونیزر و نام دیگری باغ بُغیبُغَه بود.
ابونیزر میگوید: «من در باغ بودم، امام علی (ع)وارد باغ شد و فرمود: آیا غذا نزد تو هست؟ عرض کردم: با کدویی که از این باغ به دست آمده است و روغن، غذایی آماده ساختهام. فرمود: آن غذا را بیاور، بخوریم. من برای آماده ساختن غذا برخاستم، آن حضرت نیز برخاست و کنار آب چشمه رفت و دست خود را شست. سپس متوجه شد که دستش به خوبی شسته نشده است. به کنار نهر آب بازگشت و با آب و ماسه تمیز، دست خود را کاملا تمیز شست. سپس با دو کف دست از آب آن آشامید و به من فرمود: کف دستها تمیزترین ظرفهاست.
سپس آن حضرت کلنگ را به دست گرفت و داخل چاه چشمه شد و به لایروبی قنات پرداخت. در حالی که عرق از پیشانیاش میریخت، از چاه بیرون آمد و بار دیگر به داخل چاه رفت و همچنان به لایروبی چاه پرداخت. هنگام گلنگ زدن به زمین چاه، صدای همهمه آن حضرت به بیرون چاه میرسید. آن قنات را به گونهای پاکسازی کرد که به اندازه گردن شتر آب آن زیاد شد. سپس با شتاب از چاه بیرون آمد و فرمود: خدا را گواه میگیرم که این چشمه و باغ را وقف کردم! آنگاه به من فرمود: دوات و کاغذ بیاور. من با شتاب رفتم و قلم و دوات و کاغذ تهیه کردم و به حضور آن حضرت آوردم. آن حضرت وقف نامه را چنین نوشت: «بسمالله الرحمن الرحیم. این دو باغ را بنده خدا، علی امیرمؤمنان، وقف کرد. نام این دو باغ، ابونیزر و بُغیبُغه است، تا محصول آن وقف فقرای مردم مدینه و مسافران درمانده شود، تا با وقف این دو باغ، علی چهرهاش را از گرمای آتش دوزخ و قیامت حفظ کند. این دو باغ فروخته نشوند و به کسی بخشیده نشوند تا خداوند، که خیرالوارثین است، آن را به ارث ببرد (یعنی تا قیامت وقف باشد)، مگر آنکه حسن و حسین به این دو باغ نیازمند گردند. این دو باغ برای حسن و حسین، نه برای دیگران طلق و آزاد باشد.
نقل شده است: امام حسین (ع)مقروض شد. معاویه دویست هزار دینار برای امام حسین (ع)فرستاد که چشمه ابونیزر را به دویست هزار دینار بفروشد. امام حسین (ع)قبول نکردند و فرمودند: «پدرم این دو چشمه و باغ را وقف کرده است تا صورتش در قیامت از حرارت آتش دوزخ محفوظ بماند. بنابراین، آن را به هیچ قیمتی نمیفروشم.»
۷) وقف چاه در منطقه سَمُره
نیز از امام باقر (ع) نقل شده است که فرمود: «رسول خدا (ص) به همراه گروهی از سربازانش (از محل خود) خارج شدند. گروهی از دشمن در نزدیکی یَنبع با حضرت برخورد کردند - هوا به شدت گرم بود - تا اینکه به منطقه سمره رسیدند. پس از آن، جنگ در گرفت و پیروزی نصیب پیامبر اکرم(ص) و سربازانش شد و زمینهایی به عنوان غنیمت به مسلمانان رسید. در تقسیمبندی زمینهای غنیمتی از سوی پیامبر (ص) مکان سَمُره نصیب علی (ع)شد.
امام امیرالمؤمنین (ع)به دو غلام خود دستور حفر چاه داد. چاه حفر شد و آب از آن فوران کرد.
در این هنگام، شخصی بشارتگویان خبر این قضیه را برای امیرالمؤمنین (ع)آورد. پس حضرت آن را وقف کرد و وقفنامه را اینگونه نوشت: «این چاه به خاطر خداوند، وقف است برای روزی که چهره عدهای سفید و چهره برخی دیگر سیاه است، تا اینکه خداوند صورت مرا از آتش محفوظ بدارد؛ وقفی قطعی و جدای از اموال، در راه خدای متعال، برای افراد دور و نزدیک، در صلح و جنگ و برای یتیمان و فقرا و غلامها.
حجتالاسلام محمد مهدی کریمی نیا
پانوشتها
۱- محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج۳۹ ص ۸۴.
۲- محمدعلی کریمینیا، تربیت اجتماعی، ص ۱۶۶.
۳- تربیت اجتماعی، ص ۱۶۵.
۴- بحارالانوار، ج ۹۳ ص ۳۸۳.
۵- محمدبن یعقوب کلینی، اصول کافی، ج۲ ص ۱۹۲.
۶- «سُئِلَ رسولُ اللّهِ: من اَحبُّ الناسِ الی اللّه؟ قال (ص) : اَنفَعُ الناس للنّاس.» (اصولکافی، باب«الاهتمام بامور المسلمین»، ح ۷)
۷- قال رسولالله (ص): «مِن افضَلِ الاعمالِ عنداللهِ ابراد الکباد الحارة، و اشباعُ الکباد الجائعة، والّذی نفسُ محمّدٍ بیدهِ، لا یؤمنُ بی عبدٌ یبیتُ شبعان و اخوه (او قال جاره) المسلم جائعٌ.» (شیخ عباس قمی، سفینةالبحار، ج ۱، ماده «جوع.››
۸- ابواب «احکام العشرة»: قال الصادق(ع): «ثلاثُ من اتی بواحدةٍ منهنَّ اوجبَ اللّهُ له الجنة: الانفاقُ بالاقتارِ و البُشر بجمیع العالم، و الانصاف من نفسه.» (شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج ۶ص ۱۰۷.)
۹- قال الصادق (ع): «. . . الخلقُ عیالی فَاَحَبَّهم الی الطفهم بهم واسعاهم فی حوائجهم.» (اصول کافی، ج ۲باب «السعی فی حاجة المؤمن»، حدیث ۱۰)
۱۰- همان، ج۲ باب ادخال السّرور، حدیث ۴.
۱۱- مالک محمودی و ابراهیم بهادری، زیرنظر آیةالله جعفر سبحانی، تأمین اجتماعی در اسلام، تهران، مسجد الغدیر ۱۳۶۵ص ۸-۹.
۱۲- وسائل الشیعه، ج ۱۱ابواب «جهاد العدو»، باب ۱۱حدیث ۱۹.
۱۳- به نقل از مصطفی زمانی، اسلام و خدمات اجتماعی، پیام اسلام، ۱۳۴۸ص ۱۸۹.
۱۴- ناصر مکارم شیرازی و دیگران، تفسیر نمونه، ج ۴ص ۴۲۲.
۱۵- بحارالانوار، ج ۴۱ص ۳۷.
۱۶- همان، ج ۴۱ ص ۳۴.
۱۷- محمدبن یعقوب کلینی، روضه کافی، ج ۲ ص ۱۸۱.
۱۸- محمدبن یعقوب کلینی، روضه کافی، ج ۲ ص ۱۸۱.
۱۹- وسائل الشیعه، ج ۱۳ص ۳۰۳باب ۶از ابواب «الوقوف و الصدقات»، حدیث ۲.
۲۰- سیدابراهیمحسینیسعیدی، علی آینه حقنما، ج ۲ص .۱(ص)۱
۲۱- در مورد موقوفات و وقفنامههای امیرالمؤمنین (ع)ر.ک: وسائلالشیعه، ج ۱۳ص / ۳۲۳ - ۲(ص)۳نهجالبلاغه، نامه .۲۴
۲۲- و قال فیه: «انّه (ع)وقف امواله و کانت غلّته اربعین الف دینارا و باع سیفه.» بحارالانوار، ج ۴۱ص (.۴۳ )
۲۳- وسائلالشیعه، ج ۱۳ص ۳۰۴باب ۶از ابواب «الوقوف و الصدقات»، حدیث .۶
۲۴- محمد محمدی اشتهاردی، داستان دوستان، ج ۴ص ۱۲۳به نقل از معجم البلدان، ج ۴
۲۵- محمد محمدی ریشهری، میزانالحکمه، ج ۱۰ص .۶۱۴
۲۶- نهجالبلاغه، ترجمه سیدجعفر شهیدی، خطبه ۲صفحات ۲۸۲و .۴۵
۲۷- همان، نامه .۵۳
۲۸- محمدمجتهد شبستری، مکتب اسلام، سال ۸ش ۵ص .۴
۲۹- نهجالبلاغه، نامه .۵۳
۳۰- نهجالبلاغه، حکمت .۴۲۲
۳۱ و ۳۲- همان، نامه .۴
۳۳ - همان، نامه .۴۵
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست