شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
تورهایی خالی از گردشگر
شاید گفتن از اهمیت رونق گردشگری ورزشی در سطح جهان حرفی تکراری به نظر برسد، اما نمیتوان از تاثیرات مثبت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این نوع گردشگری چشم پوشید.
ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای گردشگرپذیر باید توجه ویژهای به این حوزه نوظهور در گردشگری داشته باشد.
به باور بسیاری از کارشناسان، سرمایهگذاری در گردشگری ورزشی ایران یکی از زودبازدهترین سرمایهگذاریها و بازی برد ـ برد برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی است.
اگرچه در نگاه اول و تمرکز بر نیمه خالی لیوان، کشورمان فاقد زیرساختهای توسعه گردشگری ورزشی بوده، اما با کمی تامل و بازنگری درمییابیم که به دلیل طبیعت بسیار زیبا و چهارفصلبودن ایران بیشترین امکانات برای رونق این شاخه از گردشگری یعنی گردشگری ورزشی و زیرمجموعههایش را در اختیار دارد.
دشتها، کوهستانها و دریاچهها همه و همه به عنوان سرمایهای خدادادی و بسیار مناسب در اختیار گردشگری ایران و بویژه گردشگری ورزشی ایران قرار گرفتهاند به صورتی که حتی به گفته دستاندرکاران گردشگری، کویرهای ایران که به عنوان غیرقابل سکونتترین نقاط ایران هستند، امکان جذب گردشگران ورزشی را به خود داشته و دارند.
اما ورزش مفرح و بسیار جذاب ماهیگیری ـ که دارای فدراسیون نیز هست ـ موقعیتی مناسب در زمینه رشد و گسترش صنعت گردشگری ورزشی کشور محسوب میشود و میتواند مقصد بسیار مناسب برای حضور گردشگران داخلی و خارجی باشد.
هرچند امروزه شاهد برگزاری پراکنده تورهای تفریحی در استانهای مختلف کشور هستیم، اما اگر این تورها با برنامهریزی هدفمند و متمرکز و دقیقتر انجام شود، شاهد رونق کسب و کار و البته گردشگری ایران در سراسر کشور خواهیم بود.
طبق آمار و اطلاعات منتشرشده توسط سازمان جهانی گردشگری، این نوع گردشگری در جهان طرفداران بسیار زیادی داشته و دارد به صورتی که هرساله میزان قابل توجهی درآمدزایی برای کشورهای برگزارکننده اینگونه تورها در سطح بینالمللی را به ارمغان میآورد و همانند طعمهای لذیذ برای جذب گردشگران و ماجراجویان به گوشه و کنار جهان از آن استفاده شده است.
برگزاری تورهای ماهیگیری هرگز مختص فصل خاص نیست یا گرما و سرما نمیشناسد و تنها محدودیت آن زمان تخمریزی و تولیدمثل ماهیهاست که با ایجاد دریاچههای مصنوعی، این محدودیت هم قابل برطرفشدن است.
به صورتی که دستاندرکاران با ریختن تعدادی ماهی در دریاچه مورد نظر میتوانند در هر فصل از سال اقدام به برگزاری این گونه تورهای تفریحی کنند.
طبق بررسیهای انجامشده توسط سازمان جهانی گردشگری به ازای هر هفت نفر گردشگر یک فرصت شغلی در کشورهای گردشگرپذیر ایجاد میشود، بنابراین کره جنوبی توانسته سالانه و با برگزاری این جشنواره تنها حدود ۱۵۰ هزار شغل برای این شهر سردسیری ایجاد کند.
پس برگزاری اینگونه جشنوارهها را میتوان به عنوان بازی برد ـ برد برای صنعت گردشگری کشورهای مستعد برگزاری این گونه تورهای تفریحی دانست، اما این بازی باید با همکاری دو بخش ورزشی و گردشگری ایران شکل گیرد تا برنده واقعی صنعت گردشگری ایران باشند، نه این که مثل حال حاضر هر کدام مشغول موازیکاری با دیگری باشند.
حاصل این موازیکاریها برگزاری جشنوارههای ماهیگیری با قلاب تنها با حضور یکصد خانوار در مناطق بکر ایران بوده در حالی که کشور سوئیس به عنوان نمونه در آخرین جشنواره ماهیگیری خود توانسته در یکی از دریاچههای بسیار کوچک خود ۲۵۰ هزار نفر را به مدت دو شبانهروز در چادرهایشان میخکوب کند و باعث رونق صنعت گردشگری آن منطقه بشود.
حالا با در نظرگرفتن تنوع طبیعی ایران و البته امکانات بسیار مناسب برگزاری اینگونه تورهای ماهیگیری در فضایی سالم و خانوادگی بویژه در شمال و جنوب کشور تصور کنید با بیتوجهی به این گونه تورهای تفریحی سالانه چند هزار فرصت شغلی ، از بین میرود .
به عقیده کارشناسان گردشگری و اقتصادی ایران، ایجاد امکانات و زیرساختهای برگزاری این تورهای تفریحی بسیار ساده است و نیازمند سرمایهگذاریهای کلان نیست و برخی از آنها میگویند حتی با ایجاد امکانات چادرزدن و دسترسی به امکانات بهداشتی در کنار دریاچههای طبیعی میتوان اینگونه تورها را برگزار کرد، اما در شرایط ایدهآل میتوان با ساخت کمپهای دائمی و ایجاد دریاچههای مصنوعی با امکانات اقامتی بسیار مناسب و شیک تعداد بیشتری از گردشگران را به ایران بیاوریم که این امر بدون مشارکت بخش خصوصی امکانپذیر نخواهد بود.
اغلب کارشناسان میگویند برگزاری اینگونه تورهای تفریحی علاوه بر تاثیرات روانی در ترویج مصرف مواد غذایی دریایی بسیار مفید است و با استفاده از جنبه تفریحی این جشنوارهها میتوان آموزشهای مفیدی در زمینه حفظ محیطزیست و اهمیت به تغذیه را به خانوادهها و شرکتکنندگان انتقال داد، اما به ظاهر فدراسیون ماهیگیری ایران هنوز نتوانسته پل ارتباطی مناسبی بین خود و مسوولان گردشگری ایران ایجاد کند تا ایجاد و زمینهسازیهای بسیار مناسب بینالمللی پای گردشگران خارجی را به این مسابقات و جشنوارهها باز کند بنابراین بجاست که هر دو سازمان دست به دست یکدیگر دهند و با تبلیغات مناسب و بموقع خارجی زمینهساز رشد و گسترش این تورها در صنعت گردشگری ورزشی ایران بشوند.
بهترین راهکار که قبلا نیز اشاره شد، مشارکت بخش خصوصی و ایجاد شرایط مناسب سرمایهگذاری آنهاست چون با حضور اینگونه سرمایهگذارها به خودی خود گردشگران و علاقهمندان به رشته ماهیگیری نیز از راه خواهند رسید و رشد اقتصادی مناطق مختلف ایران را شاهد خواهیم بود.
اما شاید بتوان مفیدترین خاصیت برگزاری اینگونه جشنوارهها را پس از منافع مادی آن امکان هدایت متقاضیان سفر در ایام سال در ایران است به صورتی که بیشک سازمان میراث فرهنگی ایران با مدیریت و برگزاری اینگونه تورها در گوشه و کنار ایران میتواند سیل مسافران ایرانی و بخصوص خارجیها را هدفمند به سراسر نقاط ایران هدایت کند و از تمرکز آنها در نقطهای خاص جلوگیری کند که بعضا باعث ثبت خاطراتی ناگوار و ناخوشایند برای آنها میشود.
پس حالا که شبکه گردشگری تلویزیونی در راه است و فدراسیون ماهیگیری هم فعالیت مناسبی دارد میتوانیم با حضور گسترده و مدیریت دقیق مسوولان گردشگری در این زمینه شرایط حضور خصوصیها را نیز مهیا کنیم و صید مناسبی از گردشگری جهان برای ایران به دست آوریم.
امید خراسانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست