جمعه, ۱۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 28 February, 2025
مجله ویستا

نامزد اصلح کیست


نامزد اصلح کیست

قانون جوامع بشری درست مثل قانون های علمی, قاطعیت دارد و مثل روابط علمی در علوم دارای واقعیت قطعی است یعنی به نتایجی که به دنبال علت ها هست می رسد و در محورش خود انسان است, انسان خصوصیتش این است که می تواند خودش را زیر بار یک قانون بیرون بیاورد و ببرد زیر بار یک قانون دیگر

درجامعه مردم سالار دینی، انسان مختار و در انتخاب روش زندگی آزاد است و سرنوشت او طبیعتاً باید به‌دست خودش تعیین گردد. با توجه به اینکه همه انسان‌ها باید بتوانند در امور مملکت خود که به سرنوشت آنها مربوط است دخالت داشته باشند و چون ممکن نیست که همه مردم مستقیماً در امور دخالت نمایند، لذاست که تشکیل حکومت برای زندگی اجتماعی ضرورت پیدا می‌کند. پس مردم با رأی آزاد خود فرد یا افراد صالحی را انتخاب نموده تا به نمایندگی از آنها اداره امور جامعه را به‌دست بگیرند.

● انتخابات تعیین‌کننده، سرنوشت فردی و اجتماعی است:

قانون جوامع بشری درست مثل قانون‌های علمی، قاطعیت دارد و مثل روابط علمی در علوم دارای واقعیت قطعی است یعنی به نتایجی که به دنبال علت‌ها هست می‌رسد و در محورش خود انسان است، انسان خصوصیتش این است که می‌تواند خودش را زیر بار یک قانون بیرون بیاورد و ببرد زیر بار یک قانون دیگر. این قانون نتیجه‌اش به خیر انسان است و آن قانون به ضررش، یعنی می‌تواند مصداق او را خودش تعیین کند. حال اینکه مصداق قانونی شود که می‌برد او را به سعادت می‌رساند، یا قانونی شود که او را می‌برد به‌سوی رذالت، این در اختیار خود انسان است. چون واقعاً چنین اختیاری دارد. نه اینکه انسان بخواهد قانون را نقض کند. بلکه می‌تواند خود را از یک قانون جامعه به قانون دیگری وارد کند و این بر اثر خاصیت خودسازی و نوع تغییر است که در قدرت انسان است.

یک قوم نمی‌تواند بگوید من همیشه پیروز هستم و یک قوم بگوید من همیشه شکست خورده هستم، پیروزی و شکست تابع شرایط اجتماعی است، تابع قوانین تاریخ است. هر قوم و ملتی از قوانینی که مایه سعادت و پیروزی است استفاده کند آن ملت پیروز می‌شود ولو در آن جامعه مردمی صالح یا ناصالح وجود داشته باشد. چیزی‌که مهم است نظامات حاکم بر جامعه است و لذا هیچ منافات ندارد اگر در یک جامعه فاسد، انسان‌های خوب هم دچار قانون‌های اجتماعی بد بشوند به خاطر اینکه آن کسانی که روند جامعه در دست آنها است، سیل و خیل توده‌های عظیم مردم‌اند و اگر آنها در مسیر یک قانون انحرافی هستند، یک فرد خوب هم در هر شرایطی که باشد باز هم آن آسیب‌های اجتماعی مترتب بر اعمال آنها گریبانش را خواهد گرفت. منظور این است که در این دنیا روند جامعه غیر از مسیر فردی است. افراد با اینکه سازنده جامعه هستند، ولی تک‌تک افراد نمی‌توانند راه خیر و صلاحی برای خودشان داشته باشند تا احیاناً گرفتار مصائب اجتماعی نشوند، مگر وقتی‌که بتوانند چنین وضع عمومی را دگرگون سازند.

این سنت‌ها کلیت دارد و قابل استثناء هم نیست. قرآن عجیب روی این امر تکیه کرده است وقتی هر یک از اقوام را بررسی می‌کند بعد آن را در نظام کلی برده و می‌گوید این یک نظام است یا قانون است و با قاطعیت می‌گوید: ”فلن تجد لسنه الله تبدیلا .. “ به هیچ وجه شما نمی‌توانید این سنت‌ها را عوض کنید. این قانون‌ها را بشکنید، تغییر در آنها بدهید، تصرف در آنها بکنید، این‌ها قاطعیت دارد. حالا چه مربوط به مسائل مادی و مسائل زندگی باشد، چه حتی مربوط به امدادهای غیبی. آنها را هم قرآن برده روی حساب قانون‌ها و سنت‌های تاریخ و به این ترتیب باز این را در بعد الهی نیز اشاره خواهیم کرد که این قانون جامعه در هیچ کجا استثناء بردار نیست. مسئله‌آی که برای ما حائز اهمیت است این است که قانون‌های تاریخ منافاتی با آزادی انسانی ندارد. توضیح این مطلب را قبلاً عوض کردم ولی الان هم باز از خود آیه‌ها استفاده می‌کنیم، آنجائی‌که خدا می‌گوید: ”ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم“ معنی آن این نیست که ما حاضریم وقتی که مردم خودشان را تغییر داند ما قانونمان را نقض کنیم، نه این‌طور نیست بلکه بالعکس: قانون ما این است که در صورت عدم تغییر وضع مردم و تقلید از گذشتگان و حفظ رسومات گذشته در نفس انسان یک سرنوشت دیگری برای آنها است.

پس این آیه در عین حال که تأکید روی قانون می‌کند در عین حال آزادی انسان را با قابلیت نشان می‌دهد: ”و تلک القری اهلکنا هم لما ظلموا“ ما این سرزمین‌ها را به‌دلیل اینکه ظلم کردند هلاک ساختیم. این قانون تخلف ناپذیر است ولی من مجبور نیستم ظالم باشم. ”و ان لو استقاموا علی الطریقه لا سقنا هم...“ اگر اینان راه ثبات ارتباط با خدا را حفظ می‌کردند ما هم آنها را از روزی‌های فراوان شاداب و سیراب می‌کردیم. ‌”ولو ان اهل القری امنوا و اتقموا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض و لکن کذبو فاخذنا هم بما کانو یکسبون“ اگر مردم سرزمین‌ها ایمان آورده تقوا پیشه می‌کردند، برکاتی از آسمان و زمین بر آنها می‌گشودیم ولی آنها تکذیب کردند و آنها را به آنچه کسب کرده بودند، گرفتیم. ببینید چگونه حالت نوسان، انسان را بین شمول این قانون یا شمول آن قانون نشان می‌دهد.

بعد با قاطعیت می‌گوید این بشر می‌تواند خودش را زیر نفوذ هر کدام از این دو قلمرو قرار بدهد تا به نتیجه قطعی و مسلم آن برسد. چیزی که قبلاً اشاره بدان شد و اینجا باید بیشتر گشوده شود مسئله خیلی مهم امدادهای غیبی است. امدادهای غیبی را معمولاً انسان فکر می‌کند که این امتیازی است و خدا به بعضی می‌دهد و به بعضی نمی‌دهد این‌طور نیست و درست آن هم روی حساب قانون است و آزادی انسان محفوظ است. پس حتی بهشت رفتن و حتی گشایش‌های غیبی هم، قانون دارد، قانونش استقامت در برابر ستمگرهاست، یاری خدا متعاقب همین حالت انتظار، همین پیگیری و همین تلاش‌مندی شماست، و به این ترتیب جهان و تمام نظامات آن تحت قانون است. پس بر اساس آیه‌ای که دربالا ذکر شد ”ان الله لا یغیر ...“ این خود یک سنت تاریخ است که تغییر و تکامل در ملت‌ها و اقوام باید به‌دست خودشان انجام شود. اینکه از خارج نیروئی برسد خبری نیست، نیرو باید از خود جامعه پدید آید و باعث تغییر وضع شود.با توجه به ذکر این مقدمه، ما به مسئله انتخابات به‌عنوان یک مصداق عینی تعیین‌کننده در تاریخ و جامعه اشاره می‌کنیم.

در سیستم حکومتی کشورمان که حکومتی مردم‌گرا و مبتنی بر تعالیم صحنه‌های سیاسی کشور دارد و می‌توان گفت تقریباً تمامی مسئولین کشوری از طریق انتخابات عمومی برگزیده می‌شوند. در اصل ششم قانون اساسی آمده است: ”در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید با اتکاء به آراء عمومی اداره شود.“ در نظام اسلامی انتخابات تنها به‌عنوان یک حق برای مردم نیست بلکه به‌عنوان یک وظیفه و تکلیف دینی و ملی همگانی بوده و باید بدان توجه لازم را بنمایند و در تمام انتخاباتی که به هر منظور پیش می‌آید شرکت کنند. در حاکمیت الهی بعد از آنکه مشروعیت را از آن شرع مقدس دانستیم، باید به این نکته توجه لازم را بنمائیم که مقبولیت نظام که از سوی مردم و با رأی آنها ثابت می‌شود از اهمیت و جایگاه ویژ‌ەای برخوردار است چرا که حاکمیت شرع و اجرای احکام و حدود آن منوط به رأی مردم و پذیرش آنهاست. با توجه به این مطالب می‌توان گفت نقش مردم در انتخابات بسیار مهم بوده از اهمیت بالائی برخوردار می‌باشد.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در این خصوص می‌فرمایند: ”امروز سرنوشت اسلام و سرنوشت مسلمین در ایران و سرنوشت کشور ما به‌دست ملت است و اگر مسامحه کنند در این امر، اهمال کنند، نروند و رأی ندهد مسئولیت متوجه خود آنهاست عیناً. و اگر بروند و در تشخیص مسامحه نکنند و اشخاص متعهد مسلم کسانی که برای شکور و اهالی کشور ارج قائل هستند کسانی که نمی‌خواهند زمام امور کشور، به‌دست چپ بیفتد یا به دست راست بیفتد، این اشخاص را چنانچه تعیین کنند به تکلیف خودشان عمل کرده‌اند و اگر چنانچه مسامحه در این امر کنند و آنها پیش ببرند و شما ساکت باشید تمام مسئولیت متوجه شماست.“

بنابراین می‌توان گفت دشمن در انتخابات دو هدف عمده را دنبال می‌نماید: اول اینکه با توجه به جنگ روانی که از طریق تبلیغات به راه می‌اندازد سعی می‌کند تا مانع از حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی شود و به این وسیله در اقتدار ملی خلل وارد کرده و نظام اسلامی را از پشتیبانی نیروی عظیم مردمی بی‌بهره سازد. دوم اینکه دشمن در مرحله بعدی سعی می‌کند مردم را در انتخاب خود دچار مشکل کرده تا مانع از انتخاب اصلح شود. با توجه به اهمیت موضوع سعی می‌کنیم توضیح بیشتری پیرامون مطالب عنوان شده داشته باشیم.

تحقیقی از: محمد آموزگار


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 4 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.