شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا

مردم ما را آنچنان می‌بینند که ما در درون سازمان، خود را می‌بینیم


مردم ما را آنچنان می‌بینند که ما در درون سازمان، خود را می‌بینیم

مطمئناً همه ما بارها به سازمانی مراجعه کردیم که به دلیل رفتارها و نگرش‌های نامناسب کارکنان آن و منفعت خواهی صرف خود، بدون آنکه منافع مشتریان را نیز در نظر بگیرند، باعث ایجاد …

مطمئناً همه ما بارها به سازمانی مراجعه کردیم که به دلیل رفتارها و نگرش‌های نامناسب کارکنان آن و منفعت خواهی صرف خود، بدون آنکه منافع مشتریان را نیز در نظر بگیرند، باعث ایجاد قضاوتی بد و منفی در افکار ما می‌شوند و بالعکس، با سازمان‌هایی با روحیه انعطاف پذیری و مردمی‌مواجه می‌شویم که آثار مثبت بر جای می‌گذارند.

چگونه سازمان‌ها از نظر شخصیتی تمیز داده می‌شوند؟ چگونه شخصیت خود را بروز می‌دهند؟ مردم چگونه پی به شخصیت سازمان‌ها می‌برند و چگونه قضاوت می‌کنند؟ جهت دستیابی به این پرسش‌ها می‌بایست مدیریت و شخصیت سازمان را مورد نظر قرار داده و تعریفی از مفاهیم مشتری، نوع سازمان، نوع محصول و... داشته باشیم تا بتوانیم ارتباط موثری را برقرار نماییم. این تعریف باید در تفکر و نگرش درون سازمان پی‌ریزی شود و به طور مستمر آموزش این نگرش را داشته باشیم تا روابط درون سازمان شکل گیرد.

بودا در سخنی گفته است: "ما آن چیزی هستیم که می‌اندیشیم. هستی ما با افکارمان بلندی می‌گیرد و دنیایمان را با اندیشه‌هایمان می‌سازیم"

بارها شاهد آن بودیم و هستیم که نسبت به بعضی از سازمان‌ها اعتماد و احترام وجود دارد. بعضی در ارتباط موثر برقرار کردن موفق هستند و بعضی دیگر نمی‌توانند. البته فراموش نکنیم در این موفقیت‌ها نقش روابط عمومی‌کارا و متخصص بسیار حائز اهمیت است.

این موفقیت‌ها در شیوه تفکر سازمان نسبت به مشتریان بیان می‌شود، زیراکه مردم ما را آنچنان می‌بینند که ما در درون سازمان خود را می‌بینیم و عمل می‌کنیم. آن گونه برخورد خواهند کرد که ما خود برخورد می‌کنیم.

سازمان‌ها با رفتار‌ها و عملکرد مناسب برای خود ارزش اجتماعی ایجاد می‌کند. چنانچه سازمان به توانایی و توانمندی خود در ارائه خدمات و سرویس دهی اعتقاد داشته باشد از عهده این کار برخواهد آمد و در افکار عمومی ‌نمایان خواهد شد.

پروفسور ساساکی استاد دانشکده مدیریت دانشگاه توکیو ژاپن در قسمتی از سخنرانی که در سال ‌١٣٧١ در ایران داشت گفت: ما ژاپنی‌ها رفتیم و مفاهیمی‌ را برای خودمان دوباره معنی کردیم؛ مفاهیمی ‌همچون زیبایی و...

به راستی زیبایی چیست؟ آن هم از دید مشتری که مصرف‌کننده کالای ما است؟ برای پاسخ دادن به چنین پرسشی مهم، ناگزیر هستیم به مباحث زیادی از جمله مهندسی مجدد و غیره مراجعه کنیم.

پروفسور ساساکی به چیزی اشاره کرد که بارها شنیدیم و دیده‌ایم که می‌گویند و می‌نویسند که خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد؛ جمله ای که باعث نشاط روح می‌شود. پس بیاییم زیبایی را دوست بداریم، زیبا بنگریم و همه چیز را زیبا ببینیم، بشنویم و بگوییم تا چهره‌ای مثبت و شخصیت والا از خودمان و سازمانمان در افکارمخاطبین بسازیم.

http://www.yahyaee.com