سه شنبه, ۲۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 11 March, 2025
دخالت پیش فرضها در فهم دین

مباحثی در باره دین : ۹ - دخالت پیش فرضها در فهم دین
فهم دین علاوه بر قواعد و اصول لازم ممکن است با پیش فرضهایی همراه باشد و این پیش فرضها، فهم را کاملا متمایز بنماید. این که ذهنیت ها و پیش فرضها تا چه اندازه در فهم دین دخیل هستند و آیا با وجود آنها امکان دستیابی به حقیقت دین وجود دارد و یا خیر، چیزهایی اند که باید در آنها دقت به عمل آید.
در طول تاریخ اجتهاد در دین، تفاوتهای قابل توجهی میان فقها و متکلمان دینی پدید آمده و نحله های گوناگونی شکل گرفته است . آیا به راستی همه این فهم ها درست بوده اند و همه آنها دستاوردهایی دینی است ؟
بی شک کسانی که وحی و یا کلام اولیای دین را میشنوند، در ذهن خود از آن مفاهیم تصوراتی دارند. حتی ممکن است درباره خدا، ملائکه، معاد و بهشت نیز این تصورات وجود داشته باشد; و یا درباره عبادت، راز و نیاز با خدا و کیفیت ارتباط بندگان با معبود خود در ذهن ها برای آن شکل و صورتی وجود داشته باشد.
بنابر آنچه از امام باقر(ع) نقل شده فرمود: "کل ما میزتموه بأوهامکم فی أدق معانیه مخلوق مصنوع مثلکم مردود الیکم و لعل النمل الصغار تتوهم ان لله تعالی زبانیتین"(۱) "هر چه را که شما با وهم هایتان تشخیص میدهید در دقیق ترین معناهایش ساخته ذهن شماست، و چه بسا مورچه کوچک هم خیال کند که خداوند دو شاخک دارد."
تحولاتی که ممکن است در طول زمان در برخی مفاهیم پدید آید، انتظاراتی که گروههایی برحسب خواسته هایشان از دین داشته باشند، تحولات اجتماعی و رو به رشد جوامع، همه عواملی هستند که ممکن است فهم دین را دچار تحول کنند و هر کسی از دین چیزی به دست آورد. آیا همه اینها دین است و روندگان آن، راه راست و درستی طی کرده اند؟ آیا چنین برداشت هایی تطبیق مفاهیم دینی با ذهنیت ها و خواست ها نیست ؟ تصورات و برداشت های افراد برحسب استعداد و ذهنیت ها بسیار فراوان است . به همین دلیل ممکن است بدون رعایت قواعد فهم و برداشت، هر کسی برداشتی از انجام فرایض و اعمال دینی پیدا کند و بر همان اساس هم اعمال و تکالیف خود را انجام دهد. اگر برداشت ها و تفسیرها از دین مطابق با اصول و مبانی نباشد، چنین تکالیفی دیگر دینی نخواهد بود، بلکه هواها و خواسته ها و ایده های خود افراد است .
تفاوت تفسیر و استنباط از دین درست است، اما نباید نکته ای اساسی را در این باره نادیده گرفت و یا از آن غفلت کرد. کسانی که دین را دریافته و به مردم ابلاغ میکرده اند، از سویی به وحی متصل بوده اند و از سوی دیگر با مردم ارتباط داشته اند. آنان تلاش کرده اند مقصود وحی را با زبان مردم به آنان توضیح دهند و متدینان را به افق نزدیکی در فهم دین برسانند.
از جمله کارها و مأموریت هایی که به عهده انبیا گذاشته شده بود تبیین دقیق دین برای مردم بود: (یا أهل الکتاب قد جاءکم رسولنا یبین لکم کثیرا مما کنتم تخفون من الکتاب ...)(۲) "ای اهل کتاب ! فرستاده ما به سوی شما آمد تا بسیاری از آنچه را که از کتاب پنهان میکردید برایتان تبیین کند... ." (و ما أرسلنا من رسول الا بلسان قومه لیبین لهم )(۳) "و ما هیچ پیامبری را نفرستادیم جز به زبان قومش تا این که برای آنان تبیین کند." (و أنزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم و لعلهم یتفکرون )(۴) "و ما نازل کردیم برای تو ذکر [قرآن ] را تا برای مردم آنچه را که برای آنان نازل شده است تبیین کنی ; باشد که بیندیشند."
وقتی که آورندگان وحی نقش خود را در تبیین آیات الهی به درستی ایفا کردند، برای مردم و مخاطبانشان فهم جمعی پدید خواهد آمد; و با این توصیف، فهم ها در مورد یک چیز به هم نزدیک میشوند و در مسائلی اتفاق نظر به وجود میآید; سیره متشرعان را میسازد و به تدریج به نسل های بعدی منتقل میشود.
جانشینان پیامبران و به خصوص اوصیای پیامبر اسلام (ص) نیز همین نقش مهم را عهده دار بوده اند. مدتی طولانی در میان مردم حضور داشته اند و با بدعت ها و تحریف ها برخورد کرده اند و حقیقت دین را برای مردم بازگو نموده اند. متدینان را به رغم تفاوتها و اختلاف نظرها، به دیدگاهی نزدیک کرده اند. این تلاشها فهم عرفی و جمعی را پدید آورده و روشی را در میان متشرعان ایجاد کرده است . در فهم دین و اجتهاد و استنباط باید به این مهم توجه شود; فهم جمعی از متون دینی با رعایت قواعد فهم .
در ادیان قبل از اسلام تغییر و تحولاتی رخ داده است که از آن به تحریف و یا بدعت تعبیر میشود. این واقعیت در قرآن نیز منعکس شده است : (فبما نقضهم میثاقهم لعناهم و جعلنا قلوبهم قاسیة یحرفون الکلم عن مواضعه و نسوا حظا مما ذکروا به )(۵) "به خاطر عهدشکنی آنها لعنتشان کردیم و دلهایشان را سخت نمودیم . کلمات را از جایگاهشان تحریف میکردند و فراموش کردند بخشی از آنچه را که به ایشان پند داده شده بود."
چنین برخوردهایی با دستورات دینی چه بسا به خاطر منفعت طلبی و چه بسا به جهت تحمیل عقاید، ایده ها و ذوق خود بر تعالیم دین بوده که حاصل آن قرار دادن دین در محاق است . این روش را قرآن مجید از برخورد برخی یهودیان با اسلام بازگو کرده است : (أفتطمعون أن یؤمنوا لکم و قد کان فریق منهم یسمعون کلا م الله ثم یحرفونه من بعد ما عقلوه و هم یعلمون )(۶) "آیا امید دارید که ایمان بیاورند؟ در حالی که گروهی از آنان کسانی هستند که کلام خدا را میشنوند و آن را تحریف میکنند پس از آن که آن را میفهمند، و آنان میدانند."
در قرآن علاوه بر تذکر نکته فوق آیاتی نیز به این حقیقت پرداخته است که آنچه خداوند اراده کرده و فرستاده همان دین حقیقی است و دیگران حتی پیامبر حق ندارند بر آنها چیزی بیفزایند. (تنزیل من رب العالمین و لو تقول علینا بعض الاقاویل لا خذنا منه بالیمین ثم لقطعنا منه الوتین )(۷) "فرود آمده از جانب پروردگار عالمیان است ; و اگر بر ما سخنانی میبست، دست راستش را میگرفتیم سپس شاهرگش را میبریدیم ."
ورود در مباحث دینی بدون رعایت ضوابط لازم، نگرانی تحریف در دین را در پی دارد. و تحریف تنها منحصر در تحریف لفظی نیست، بلکه گاهی تحریف معنوی است . یعنی پیامی دینی را به گونه ای استفاده کنیم که مقصود دین نباشد. در کتاب اصول کافی بابی آمده است درباره بدعت و نظر دادن درباره دین و قیاس در آن.در احادیث آن باب از آثار بدعت و بدعت گذاران سخن به میان آمده است . در همان باب، احکام الهی تغییر ناپذیر معرفی شده است : "حلال محمد حلال أبدا الی یوم القیامة و حرامه حرام أبدا الی یوم القیامة"(۸) "حلال محمد(ص) تا قیامت حلال و حرام او تا قیامت حرام است ."
حدیث صحیح، و دلالتش نیز روشن است . طبق مفاد همین نوع ادله، هر نوع اسنادی به دین و هر برداشتی از آن نمی تواند صحیح تلقی شود. مثلا تأویل های ناروایی که از سوی برخی فرقه ها انجام میگیرد، با ظواهر الفاظ و ضوابط سازگار نیست . روش کسانی که از دین برداشت سطحی آمیخته با احساسات میکنند و فرازی و یا آیه ای و یا روایتی را بدون توجه به ادله دیگر دستاویز قرار میدهند و بر اساس همان حکم دینی صادر میکنند، نمی تواند درست باشد.
در صورتی که اهل فن با قواعد و مبانی عرفی و ضوابط شناخته شده مبادرت به دین شناسی کنند و از آن برداشت به عمل آورند به گونه ای که تفسیرها و برداشت ها با سایر بخش ها و روح و حقیقت دین سازگار باشد، پذیرفته است ; و اختلاف فهم ها در این صورت قابل قبول است، چنان که در میان فقها و حتی متکلمان مرسوم و جاری است .
منظور ما از روح و حقیقت دین نیز امری غیرقابل وصول و مجمل نیست ; و به عبارت دیگر مراد ما از روح و حقیقت دین، فلسفه دین و هدف از ارسال رسل و انزال کتب است که اعتلای اخلاقی و معنوی بشر میباشد.
تذکر این نکته نیز ضروری است که مقصود از تغییرناپذیر بودن احکام الهی - که در حدیث فوق به آن اشاره شد - تغییرناپذیری حکم شارع با محفوظ بودن و بقای موضوع آن است . زیرا نسبت هر حکمی به موضوع خود مانند نسبت معلول به علت است و با بقای علت، انعدام و زوال معلول عقلا ممکن نخواهد بود.
بنابراین در صورت تغییر در موضوع و در نتیجه زوال موضوع اول، حکم آن نیز تغییر مییابد. و این تغییر از راههای مختلفی امکان پذیر است ; از جمله : تغییر ماهوی موضوع حکم نظیر استحاله در اشیای نجس، عارض شدن یکی از عناوین ثانویه بر موضوع، مزاحمت دو حکم در مقام امتثال با فرض رجحان یکی از آن دو بر دیگری، پایان موسم در احکام موسمی، تغییر در موضوعاتی که موضوع احکام ولایی و حکومتی قرار میگیرند، و زایل شدن علت در مواردی که حکم منصوص العلة باشد.
در تمام موارد ذکر شده، هرچند مستقیما کشف و دسترسی به مصالح یا مفاسد احکام تغییر یافته برای غیرشارع میسور نمی باشد، ولی از این که تغییری در حکم پیدا میشود به نحو برهان ان و کشف علت به وسیله معلول، به دست میآوریم که قطعا آن مصالح یا مفاسد به شکلی دستخوش تغییر و تبدل گردیده است .
براین اساس اگر فقیه در حوزه احکام غیر تعبدی، با تشخیص کارشناسان به تغییر مصلحت و مفسده واقعی یقین پیدا کرد، به طوری که بقای حکم اول گزاف باشد، میتواند حکم جدیدی را استنباط نماید. در حقیقت در این گونه موارد حکم سابق تغییر نیافته، بلکه موضوع حقیقی آن که همان مصالح و مفاسد واقعی میباشد تغییر کرده است ; و تعبیر به تغییر حکم در آنها تعبیر مسامحه ای است .(۹)
محمد صالحی
زیرنویسها :
[۱] مجلسی، بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۲۹۲ و ۲۹۳، حدیث ۲۳ .
[۲] سوره مائده (۵)، آیه ۱۵) .
[۳] سوره ابراهیم (۱۴)، آیه ۴ .
[۴] سوره نحل (۱۶)، آیه ۴۴ .
[۵] سوره مائده (۵)، آیه ۱۳) .
[۶] سوره بقره (۲)، آیه ۷۵ .
[۷] سوره حاقه (۶۹)، آیات ۴۳ - ۴۶ .
[۸] کلینی، کافی، ج ۱، ص ۵۸، حدیث ۱۹) .
[۹] برای تفصیل، ر.ک : "پاسخ به پرسشهایی پیرامون مجازاتهای اسلامی"، پاسخ پرسش اول ; همچنین : رساله استفتائات، ج ۲، ص ۵۰۷ - ۵۰۹، سؤال ۲۴۹۲ .
منبع : کتاب اسلام دین فطرت ص ۵۵ تا ۶۰ ؛ آیه الله منتظری
محمد صالحی – ۱۰/۱/۹۳ http://mahsan.parsiblog.com/
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست