شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
بوگاتی خستگی ناپذیر
تقریبا یک قرن پیش مکتبی متفاوت در صنعت خودروسازی جهان به وجود آمد که همواره با دو مشخصه بارز خودنمایی کرده است: سرعت و قدرت. بوگاتی نامی شناخته شده در خودروسازی دنیاست که گرچه حدود ۲۰ سال از حیات آن به معنای واقعی و تجاری بیشتر نمیگذرد، اما طی یک قرن گذشته زیربنایی برای آن ایجاد شده است که اکنون و تنها طی کمتر از یک دهه خودروهایی از این برند به دنیا معرفی شدهاند که کمتر خودرویی توان رقابت با آنها را دارد و Bugatti Veyron Grand Sport Sang Bleu تازه ترین شاهکاری است که در این زمینه ارائه شده است.
در یکصدمین سالگرد حیات خودروسازی بوگاتی جشن باشکوهی برگزار شد که در آن با رونمایی از محصول جدید این برند مشخص شد بوگاتی همیشه برگ برندهای برای رو کردن در اختیار دارد. در حقیقت این خودرو آنقدر زیباست که به عقیده بسیاری از کارشناسان امور خودرو، بهترین انتخاب برای گرامی داشت یک قرن فعالیت پرفراز و نشیب بوگاتی بوده است.
● خلاقیت و هماهنگی
این خودروی جدید که تنها چند ماه بیشتر از ارائه آن نمیگذرد، در میان کارشناسان امور خودرو به «خون آبی» شهرت یافته است. در حقیقت میتوان گفت خون آبی با شکستن مرزهای سنتی در صنعت خودروسازی وارد عرصههای جدیدی شده است. یکی از این سنتشکنیها درخصوص رنگ ظاهری خودروست. برای نمایش هر چه بهتر هیبت این خودرو، نزدیک به دو تن وزن و به جای بهرهگیری از دو رنگ متفاوت یا ترکیب رنگ و فلز، تمرکز مهندسان پروژه صرفا روی استفاده از ترکیب فلزات بوده است.
فیبر کربنی و آلومینیوم را میتوان بهترین ترکیب ممکن برای این منظور دانست. این یک ترکیب خلاقانه است که تا پیش از این هرگز در بدنه خودروی دیگری دیده نشده است. مهندسان پروژه معتقدند این نگرش منحصربهفرد راه را برای دگرگونی جدید در ساختار خودروها هموار کرده است و آن چیزی نیست جز استفاده هنرمندانه از سه فاکتور هنر، ساختار و تکنیک. خون آبی با ترکیب جذاب و فریبنده فیبر کربنی آبی و آلومینیوم براق شده دقیقا همان چیزی به نظر میرسد که از ابتدا تصور میشده است، اما برای این که به خودرو عمق بیشتری داده شود از رنگ آبی رویال نیز استفاده شده است تا خودرو در نگاه نخست ساختاری حجیمتر به نظر برسد.
خون آبی با ترکیب جذاب و فریبنده فیبر کربنی آبی و آلومینیوم براق شده دقیقا همان چیزی به نظر میرسد که از ابتدا تصور میشده است، اما برای این که به خودرو عمق بیشتری داده شود از رنگ آبی رویال نیز استفاده شده است تا خودرو در نگاه نخست حجیمتر به نظر برسد.
زمانی که درون خودرو را زیر و رو میکنید، هیچ چیز به اندازه چرم خودرو خودنمایی نمیکند. مهندسان پروژه برای این که محصولی به یاد ماندنی ارائه کرده باشند چرمهای مختلفی را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دادند و در نهایت از چرمی موسوم به چرم Gaucho استفاده کردند که عمدتا در گرانقیمتترین خودروهای جهان به کار گرفته میشود.
● از نخستین بوگاتی تا خون آبی
بیش از یک قرن است که بوگاتی در صنعت خودروسازی جهان حرفهای مختلفی برای گفتن داشته است، اما طی ۱۲ سال اخیر و از زمانی که گروه فولکس واگن امتیاز این برند را خریداری کرد، نسل جدیدی از خودروها که به آخرین فناوریهای روز جهان مجهز هستند در این برند طراحی و روانه بازار شدهاند. این اتفاق مهم در سال ۱۹۹۸ روی داد و این درحالی بود که فعالیتهای بوگاتی عملا از سال ۱۹۵۶ میلادی به این سو متوقف شده بود. با این حال طی ۴۰ دهه خواب طولانی بوگاتی نیز مانع از آن نشد تا علاقهمندان به این برند نام و شهرت آن را فراموش کنند. اتوئو بوگاتی به عنوان بنیانگذار برند بوگاتی شناخته میشود. وی در سال ۱۸۸۱ در میلان ایتالیا چشم به جهان گشود و در حالی که تنها ۱۸ سال بیشتر نداشت، دست به کار بزرگی زد و خودروی دو سیلندری ساخت که توجه بسیاری را به خود جلب کرد.
پس از پیروزی در یک دوره مسابقه اتومبیلرانی و پس از صرف حدود ۲ سال، خودروی ۴ سیلندری طراحی و ارائه کرد که از آن به عنوان مبنای اصلی شکلگیری خودروهای بوگاتی امروز یاد میشود. او به عنوان طراح برای چندین شرکت ازجمله Deutz کار کرد و به دلیل طراحی و ساخت اتومبیلی کوچک با موتور ۴ سیلندر ۱۲۰۸ سیسی آن هم در خانه خود مشهور شد. طرح این خودرو پایه و زیربنایی شد برای ساخت خودرویی در سال ۱۹۱۰ که بلافاصله نیز به بازار عرضه شد. در آن سال ۵ دستگاه بوگاتی با موتور ۱۳۲۷ سیسی ساخته شد و در سال بعد این تعداد به ۷۵ دستگاه افزایش یافت. بوگاتی در ۱۹۱۱ خودرویی کوچک با موتور ۸۵۵ سیسی ساخت که از سوی شرکت پژو خریداری و Bebe Peugeot نام گرفت و جالب این که بیش از ۳ هزار دستگاه نیز از آن تولید شد.
جنگهای جهانی بسیاری از صنایع جهان را تحت تاثیر خود قرار دادهاند و صنعت خودروسازی جهان و ازجمله گروه بوگاتی نیز از این قاعده مستثنی نبودهاند. بوگاتی در سالهایی که اروپا در جنگهای جهانی میسوخت نیز بیکار ننشست و تحقیقات و پروژههای موتوری خود را به پروژههای نظامی متمایل کرد. طراحی موتورهای مختلف برای هواپیماهای نظامی نشان از فعالیت چشمگیر وی در آن سالها دارد.
پس از وقفه نسبتا طولانی ۴۰ ساله بار دیگر بوگاتی جان گرفت و از نخستین بوگاتی ویرون در سال ۲۰۰۶ رونمایی شد. طی نزدیک به ۵ سال گذشته مهندسانی که با این برند همکاری دارند همواره در تلاش بودهاند گزینههای جدیدی به این خودرو اضافه کنند. بوگاتی و نسخههای مختلف آن بیش از ۴۰۰ کیلومتر حداکثر سرعت دارد و از این حیث در زمره سه خودروی پرسرعت دنیا قرار دارد. این ویژگی موجب شده است تا افراد زیادی نسبت به خرید آن علاقهمند شود، اما قیمت این خودرو بسیار قابل توجه است و براساس فرمولی که از سالها پیش برای آن در نظر گرفته شده است در ابتدا هزینه آن دریافت و پس از آن ساخت خودرو آغاز میشود.
تاکنون بیش از ۲۵۰ دستگاه از سری بوگاتی ویرون فروخته شده که از این تعداد حدود ۲۱۵ دستگاه به دست مشتریان رسیده است و هر یک از آنها در گوشهای از جهان این شاهکار را برای خود نگاه میدارد. در ژوئن سال ۲۰۰۹ بوگاتی تولید نسخه دیگری از بوگاتی موسوم به بوگاتی ویرون گرند اسپرت را آغاز کرد که از آن به عنوان ستاره جادهها یاد میشود. تاکنون حدود ۲۰ دستگاه از این خودروی اسپرت به فروش رسیده است.
زمانی که درون خودرو را زیر و رو میکنید، هیچ چیز به اندازه چرم خودرو خودنمایی نمیکند. مهندسان پروژه برای این که محصولی به یاد ماندنی ارائه کرده باشند، چرمهای مختلفی را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دادند و در نهایت از چرمی موسوم به چرم Gaucho استفاده کردند که عمدتا در گرانقیمتترین خودروهای جهان به کار گرفته میشود
خون آبی نیز تازهترین مدل در سری بوگاتی به شمار میآید که تحسین جهانی را برای خود به همراه داشته است. صفر تا ۱۰۰ این خودرو کمتر از ۷/۲ ثانیه است و برای رسیدن از حالت سکون به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت نیز تنها به ۷/۱۶ ثانیه زمان نیاز دارد. باک سوخت این خودرو در نوع خود یک دریاچه محسوب میشود و با گنجایش یکصد لیتر یکی از بزرگترین باکهای سوخت جهان را نیز در اختیار دارد.
البته این ویژگی است که در سایر بوگاتیها نیز دیده شده است. با این حال به نظر میرسد Bugatti Veyron Grand Sport Sang Bleu متفاوت از سایر بوگاتیها باشد، جایی که تلفیق هنرمندانه فلزات در قسمت بدنه و بهکارگیری مرغوبترین چرمهای جهان در قسمتهای مختلف داخل خودرو چشم هر بینندهای را به خود جلب میکند.
هنوز هیچ کس درباره برنامههای بعدی بوگاتی اطلاعی ندارد. برخی میگویند این برند همواره مثل آتش زیر خاکستر عمل میکند و ناگهان مدلی خیرهکننده روانه نمایشگاههای خودروی جهان میکند.
مهدی پیرگزی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست