شنبه, ۳۰ تیر, ۱۴۰۳ / 20 July, 2024
مجله ویستا

مدرسه مجازی پدیده ای نو در آموزش


مدرسه مجازی پدیده ای نو در آموزش

پیشرفت سریع علوم الکترونیک و به واسطه آن فن آوری های نرم افزاری و سخت افزاری مرتبط با کامپیوتر هر روز جلوه های تازه ای را از قدرت کامپیوتر به معرض نمایش می گذارد. امروزه کامپیوتر …

پیشرفت سریع علوم الکترونیک و به واسطه آن فن آوری های نرم افزاری و سخت افزاری مرتبط با کامپیوتر هر روز جلوه های تازه ای را از قدرت کامپیوتر به معرض نمایش می گذارد. امروزه کامپیوتر همه جنبه های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده و همه چیز تحت تاثیر آن متحول شده است . زمانی که کامپیوترهای شخصی پا به عرصه گذاشتند کارشناسان و فن آوران آموزش و پرورش به وجد آمدند و در جستجوی راه هایی برای استفاده از کامپیوتر در آموزش گام نهادند. آموزش برنامه ای نرم افزارهای آموزشی لوح های فشرده و چند رسانه ای های بسیاری برای مقاصد آموزش تولید و عرضه شد که هر یک به نوبه خود به گسترش فرهنگ استفاده از کامپیوتر در آموزش کمک زیادی کرد. مدرسه مجازی یکی از آخرین پدیده ها در استفاده از کامپیوتر برای مصارف آموزشی است و با پیشرفت کامپیوترهای شخصی و گسترش استفاده از اینترنت ارتباط زیادی دارد.

مدرسه مجازی چیست

یک واحد آموزشی است که از طریق استفاده از کامپیوتر خطوط تلفن و ارتباطات اینترنتی سعی دارد آموزشی را به فراگیران ارائه دهد که تا حد زیادی مشابه آموزش حضوری و رودررو باشد. در این نوع آموزش معمولا معلم و شاگرد به طور مستقیم با یک دیگر ارتباط ندارند و این ارتباط از طریق وسایل به گونه ای انجام می شود که آن ها هم دیگر را احساس کنند و بر این باور باشند که در یک مدرسه واقعی در حال آموزش هستند.

بنابراین باتوجه به این که این مدرسه وجود خارجی ندارد و مانند مدارس عادی دانش آموزان در ساختمان آن تحصیل نمی کنند مدرسه ای مجازی است . در این مدرسه دانش آموزان از طریق اینترنت ثبت نام کرده و ادامه تحصیل می دهند. آنان بااستفاده از این امکان می توانند با معلمان خود ارتباط برقرار و تکالیف خود را دریافت کنند. همچنین می توانند این تکالیف را همزمان انجام داده یا آن ها را در دیسکت کامپیوتر خود ذخیره کرده و هر وقت فرصت کردند انجام دهند. دانش آموزان می توانند تکالیف انجام شده خود را به صفحه ای که برای این منظور در مدرسه مجازی طراحی شده ارسال کرده تا سایر دانش آموزان و معلمان و والدین هم بتوانند از میزان پیشرفت آنها مطلع گردند. از این طریق معلمان راهنما می توانند به دانش آموزان بگویند که برای پیشرفت بیشتر چه کارهایی باید انجام دهند یا به والدین او خبر دهند که دانش آموز باید چه مطالبی را بیشتر مطالعه کند. به نظر می رسد هر کاری که بتوان در یک مدرسه واقعی انجام داد در یک مدرسه مجازی نیز قابل اجرا است . مدرسه مجازی مرزهای جغرافیایی را از بین برده و مانند اینترنت نمی توان محدودیتی برای آن قایل شد.

مدرسه مجازی به زمان محدود نمی شود و دانش آموز و معلم هر زمان که بخواهند می توانند در همان زمان یا از طریق پست الکترونیک در هر ساعت شبانه روز با هم ارتباط داشته باشند. نرم افزارها در یک مدرسه مجازی می توانند یک آموزش فعال را تضمین کرده بدون این که معلم و دانش آموز یک دیگر را ببینند. دانش آموزان تیزهوش و دیرآموز می توانند به میزان توانایی و استعداد خود از آموزش های این مدرسه بهره برده و آموزش های انفرادی به میزان توانایی های خود دریافت کنند.

و اما دانش آموزان تیزهوش می توانند کنجکاوی های خود را در این نوع آموزش بهتر ارضا کنند.

در مدرسه مجازی خود کنترلی دانش آموزان افزایش یافته و مسئولیت بیش تری برای آموزش و یادگیری خود دارند. همچنین ارتباط بیش تر دانش آموز با کامپیوتر در این نوع آموزش موجب افزایش آگاهی ها و توانایی های او در استفاده و کار با کامپیوتر می شود و از این طریق سواد کامپیوتری آنان افزایش می یابد. معلمان این مدارس می توانند تکالیف هر دانش آموز را به تفکیک اعلام و دریافت کند و نمره بدهد. توصیه های لازم را به دانش آموز کرده و به والدین از میزان پیشرفت فرزندشان گزارش دهد.

مدرسه مجازی امکان استفاده معقول تر از کامپیوتر و اینترنت را فراهم کرده و این درحالی است که کامپیوتر و اینترنت روز به روز به خانه های ما رخنه کرده و استفاده از بازی های کامپیوتری و تفریحی افزایش می یابد. مدرسه مجازی با ایجاد امکان آموزش از طریق کامپیوتر و اینترنت استفاده مناسب تری از این دو به دست می دهد.

و سرانجام مدرسه مجازی تغییرات مهمی در فلسفه آموزش و پرورش اهداف آن گسترش آموزش و پرورش توانایی های معلمان و آمادگی دانش آموزان برای ورود به دنیای آینده ایجاد خواهد کرد.

مرضیه قاسم پور جعفرلو