چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
سوگند به قلم
در اولین تجلی و فرمان وحی، <امر شد <اقرء>؛ نسخه اصلی و منشأ الهام كتاب عظیم خلقت اقرء است؛ كشف كتاب مرموز انسان نیز با اقرء است و انسان در مدرسه فطرت و عقل دراك متكامل فردی و اجتماعی خود از <اقرء> درسها آموخته است، تجربهها اندوخته و به انگیزه حب بقاء كوشیده تا چكیدهای از فراگرفتها و فشردهای از تجربهها را ثبت و ضبط نماید و این است كه خداوندگار دانا سوگند به <ن والقلم> و آنچه مینویسد میخورد تا علائم خطوط تكامل یافته و نوشتن آسان شده و راه اندیشه و تفكر و ربط با گذشته و آینده و اندیشهها به سب نوك قلم به هم پیوسته و خلاصه و محصول جوامع و تمدنها و نظامات و قدرتها با مداد و قلم ثبت شود.
خداوند سوگند یاد مینماید، اما چه سوگند عجیبی! سوگند به یك قطعه نی یا چیزی شبیه به آن! و سوگند به ماده سیاهرنگ! و سوگند به سطوری كه بر صفحه كاغذ ناچیز رقم زده میشود! اما این همان است كه سرچشمه پیدایش تمامی تمدنهای انسانی و بیداری اندیشهها و شكل گرفتن مذهبها و سرچشمه هدایت و همه آگاهی بشر است. عظمت این سوگند هنگامی آشكارتر میشود كه متوجه باشیم روزی كه این آیات نازل گشت نویسنده و ارباب قلمی در آن محیط وجود نداشت و اگر كسانی مختصر سواد خواندن و نوشتن را داشتند تعداد آنها در كل سرزمین مكه و حجاز انگشتشمار بود. آری سوگند یاد كردن در چنین محیطی عظمت خاص دارد و در نخستین آیاتی كه در جبلالنور (كوه نور) و غار حرا بر قلب منور حضرت ختمی مرتبت نازل شد نیز به مقام والای قلم اشاره شده است.اهمیت دادن دین مبین اسلام به مداد و قلم همسان خون شهدا و مصلحان بیان شده و با عبارت <یوزن یوم القیامه مداد العلماءو دماءالشهداء> مقایسه و تبیین گردیده است.در اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران كه یادگار جاودانهبه جای مانده از پیشتازان و پیشقراولان نهضت امام خمینی(ره) و به تأسی از تعالیم الهی و اسلامی بوده تدوینكنندگان آن به واسطه بیان و قلم در رژیم گذشته حبسها و شكنجهها و تبعیدها به جان دل خریده و خود از معتقدان به حق و راستین آزادی قلم و بیان بودهاند كه اصول ۲۴ و ۱۶۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را در راستای آزادی قلم و بیان تدوین نمودهاند.
اما امروزه میدانیم كه تمام تمدنها و علومی كه در هر زمینه نصیب بشر شده است بر محور قلم دور میزند و بهراستی مداد علما بر دماء شهدا پیشی گرفته چرا كه هم زیربنای خون شهید و هم پشتوانه آن مركبها قلمهای علما است. اصلاحات جوامع انسانی از قلم مؤمن و متعهد شروع میشود و فساد و تباهی اجتماعات نیز از قلمهای مسموم و فاسد مایه میگیرد. بیجهت نیست كه قرآن مجید به قلم و آنچه قلم مینویسد سوگند یاد میكند. یعنی هم به ابزار و هم به محصول آن ابزار آنجا كه میفرماید: <ن والقلم و مایسطرون.>سوگند ربوبی به قلم به سبب اهتمام وافر و زائد به محصول این مخلوق عظیم است و مجموعهای از بایدها و نبایدها در سطور قلم است، قلم باید تعالیبخش، فرهنگساز، تمدنآفرین، واقعنما و ثابت و ضابط تاریخ واقعی ملت و جامعه باشد و نباید تهدیدكننده و تحدیدكننده آزادیهای مشروع، امنیت مردم، انتظامات عمومی، حریمشكن قداستها و حرمتها، تحریفكننده تاریخ و واقعیتهای اجتماعی افراد و جمعیتها و... باشد.
در نظام كیفری جمهوری اسلامی ایران محدودیتهایی برای قلم از حیث محصول منفی آن مقرراتی تدوین و تجلی آن در انحراف از هنجارهای جامعه اسلامی و بیهنجاری قلم مصادیق تعریف شده داشته و حدود و ثغور آن روشن و متعدی از آن مستوجب عقوبت و مجازات شناخته شده است.
محمد جلیلیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست