یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
رفتار سیاسی امیرمؤمنان و پاسخ به ۳ پرسش
الف) چرا حضرت علی علیهالسلام با در پیش گرفتن سیاست تقسیم مساوی بیت المال، سبب بیمهری خواص به حکومت خود شد؟
۱) سیاست تقسیم مساوی بیت المال و در نظر نگرفتن فضایل شخصی و شرافتهای قبیلهای، سیاستی کاملاً اسلامی و مطابق با کتاب و سنت نبوی بود. آن حضرت با توجه به اصولگرایی، جز اجرای این سیاست، چارهای نداشت.
۲) اصولاً حضرت علی علیهالسلام در حکومت خود به خواص، خوشبین نبود و میفرمود: «خواص و اشراف، همواره بار سنگینی بر حکومت تحمیل میکنند؛ در روزگار سختی، کمتر به یاری حکومت میآیند؛ در اجرای عدالت، از همه ناراضیترند؛ در خواستههاشان، از دیگران پایفشارتر و در عطا و بخششها، کم سپاسترند؛ هنگام ندادن خواستههایشان عذرناپذیرتر و در برابر مشکلات کم استوارترند».
از نظر آن بزرگوار، عامة مردم، ستونهای استوار دین، برپادارندة اجتماعات پرشور مسلمانان و نیروهای ذخیرة دفاعی به شمار میآمدند. بیتردید، با این دیدگاه، امکان ترجیح خواص وجود نداشت.
۳) اگر حضرت علی علیهالسلام خواص را بر عوام ترجیح میداد، ضمن عقبنشینی از ارزشها و اصول اسلامی خود، به همگان اعلام میکرد که پیرو سیاست عثمانی است و این چیزی بود که نه آن حضرت میپسندید و نه مردمان انقلابی آن زمان.
۴) چنان که در کلام حضرت علی علیهالسلام اشاره شد، خواص، کسانی نبودند که به یک بخشش نامساوی در بیت المال، اکتفا کنند. زیادهطلبیهای آنها، حد و حصر نداشت و با اجرای سیاست عدم مساوات، حتی در آغاز حکومت، خواستهاشان فزونتر میشد و فشارشان به حضرت علیهالسلام افزایش مییافت و امام علیهالسلام با اجرای سیاست مساوات، در همان آغاز، تکلیف خود را با آنها روشن کرد.
۵) ترجیح خواص بر عوام، انبوه مردمی را که بارقة امید در دلشان درخشیده بود، از آن حضرت علیهالسلام و حتی اسلام و پیامبرصلی الله علیه و آله نومید میکرد و آنان، دیگر نجات خود را در پیروی از آموزههای اسلامی نمیدیدند.
۶) ترجیح خواص بر عوام، آنها را قدرتمند کرده، امکان مشارکت آنان در توطئههای براندازی را فزونی میبخشید. این پدیده، در کنار از دست دادن حمایت پابرهنگان که رهآورد قطعی سیاست عدم مساوات بود، نوعی خودکشی سیاسی به شمار میآمد.
ب) چرا حضرت علی علیهالسلام در آغاز حکومت خود، طلحه و زبیر را به کار نگمارد؟
۱) طلحه و زبیر از اصحاب بزرگ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شمرده میشدند و در راه برپایی اسلام، بسیار کوشیده بودند؛ اما پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، به ویژه در اواخر دورة عثمان، به دنیا روی آورده، زندگی اشرافی و جاهطلبانه را برگزیده بودند. بنابراین، نحوة زندگی و مشی آنها در دورة پیشین، به همگان نشان میداد که نیروهای ارزشی نیستند و برای احراز پُست در حکومت علوی، شایستگی ندارند. آنها در صورت رسیدن به پُستهای اجتماعی و سیاسی، سیاستهای خود را اجرا میکردند و مردم را نسبت به علی علیهالسلام و حکومتش بدبین میساختند.
۲) این دو، با توجه به سابقهشان در اسلام، هرگز خود را از اصحابی چون ابوبکر، عمر و عثمان که به خلافت رسیدند، کمتر نمیپنداشتند و در انتظار مرگ عثمان و خلافت خود به سر میبردند؛ به ویژه این که عمر آنها را در شورای گزینش خلیفه در کنار کسانی چون عثمان و علی علیهالسلام قرار داده بود. بنابراین، آنها تنها در پی حکومت کوفه و بصره نبودند و چنان که حضرت علی علیهالسلام اشاره میکند، هوای پادشاهی بر امت اسلامی را در سر میپروراندند.۱
۳) کوفه و بصره که آنها خواستار فرمانروایی بر آن بودند، تنها دو شهر معمولی شمرده نمیشدند؛ بلکه از نظر اداری و سیاسی، تمام ایران آن زمان، تحت نظر این دو شهر و حاکمان آنها اداره میشد. در آن زمان، شهر مدینه(مرکز خلافت)، امکانات نظامی و اقتصادی نداشت؛ ولی کوفه و بصره و توابع آنها، از بیشترین امکانات مملکت اسلامی بهره میبردند. بنابراین، حاکمان این دو شهر، به ویژه با توجه به همبستگی آنها و به تعارض کشیده شدن سیاستهایشان با سیاست مرکز خلافت، به راحتی میتوانستند به مدینه حمله کرده، خلیفه را سرنگون سازند و خود به حکومت دست یابند و این نکته به هیچ وجه نمیتوانست از چشم تیزبین خلیفهای چون حضرت علی علیهالسلام دور ماند.
۴) به راستی اگر حضرت علی علیهالسلام حکومت این دو شهر را به آن دو واگذار میکرد، چگونه میتوانست ادعای اصلاحطلبی کند؟
۵) حوادث بعدی نشان داد که این دو به هیچ وجه، دغدغة اسلام و کتاب و سنت نبوی نداشتند؛ زیرا برای سیراب کردن حس جاهطلبی و قدرتخواهی خود، حاضر شدند به باند اموی که بیشترین بهرهها را از حکومت عثمانی برده بود، دست دوستی و اتحاد دهند و با استفادة ابزاری از همسر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، بصریان را به خود جلب کرده، سبب ریختن خون صدها مسلمان شوند.۲
۶) سخنان حضرت علی علیهالسلام نشان میدهد که آنها افزون بر حکومت کوفه و بصره، دو خواست دیگر نیز داشتند؛ اول آن که امام علیهالسلام در امور حکومتی با آنها مشورت کند و دوم این که سیاست تقسیم مساوی بیت المال را کنار گذارد. حضرت علی علیهالسلام در جواب خواست اول فرمود: من، طبق کتاب و سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عمل میکنم و تا کنون حکم مجهولی ندیدم که به مشورت شما و دیگر مسلمانان نیازمند باشم. اگر چنین مشکلی پیش آید، از مشورت با شما و دیگران، چشمپوشی نخواهم کرد. آن بزرگوار درخواست دوم آنها را چنین پاسخ گفت: تقسیم مساوی بیت المال، ساخته من نیست. این، سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود و من از آن پیروی میکنم و در این باره، هیچ کس حق ندارد مرا سرزنش کند.۳
بدیهی است که این خواستها، به معنای مشارکت در حکومت و چشمپوشی آن حضرت علیهالسلام از اصول و ارزشهاست و امام علیهالسلام نمیتوانست آن را تحمل کند.
ج) چرا حضرت علی علیهالسلام برای تسلط بر امور، مستبدانه عمل نکرد؟
۱) میان قاطعیت و استبداد، تفاوت جوهری وجود دارد. قاطعیت، آن است که در راه اجرای هدفی که آگاهانه انتخاب شده، با موانع، به شدت برخورد شود. عنصر اصلی در قاطعیت، آگاهی و ایمان است؛ یعنی انتخاب منطقی و آگاهانة هدف و ایمان به آن، موتور محرک شخص است؛ اما استبداد، آن است که شخص به هر طریق بخواهد به هدف خود برسد؛ هر چند هدف آگاهانه انتخاب نشده و ایمان به درستی آن وجود نداشته باشد.
مستبد، فقط رأی و نظر خود را میبیند و میپسندد و در راهش که بر اساس هوس برگزیده، به نظر هیچ کس، توجه ندارد. از این رو، حضرت علی علیهالسلام میفرماید: «هر کس خودرأی شد، به هلاکت رسید و هر کس با دیگران مشورت کرد، در عقلهای آنان شریک شد».۴
۲) قاطعیت، از ویژگیهای حاکم موفق است؛ اما استبداد، سرانجامی جز نابودی ندارد. حضرت علی علیهالسلام سیاستهای خود را بر اساس کتاب خدا و سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و در چارچوب ارزشهای اسلامی، تنظیم میکرد و قاطعانه، به اجرا میگذاشت. آن بزرگوار در گزینش اهداف و تنظیم برنامههای سیاسی - اجتماعیاش، تنها کتاب خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله را در نظر میگرفت؛ نه مصلحت شخصی خویش را. بنابراین، سیاستهایی چون تقسیم مساوی بیت المال و عزل کارگزاران عثمانی را - با آن که برای حکومتش خطرناک بود - اجرا کرد.
۳) استبداد - چنان که گفته شد - امری مذموم است و عقل و دین، آن را تأیید نمیکند؛ هر چند موفقیتهای آنی به ارمغان
آورد. حضرت علیهالسلام با توجه به اصولگراییاش، نمیتوانست از این عامل، بهره گیرد. او میدانست که تنها راه اصلاح کوفیان، استبداد و شمشیر است؛ ولی چنین سیاستی را سبب فساد دین و ارزشهای الهیاش میدانست و از آن دوری میجست.۵
بنابراین، مقایسه حضرت علی علیهالسلام و حاکمانی چون زیادبن ابیه، عبیدالله بنزیاد و حجاج بن یوسف ثقفی که با به کارگیری استبداد، توانستند کوفه را کاملاً تحت فرمان درآورند، نا بهجاست؛ زیرا اینان حاکمانی ضدارزشی و جنایتکار بودند و برای رسیدن به هدفشان، به هر جنایتی دست میزدند. حضرت علی علیهالسلام حکومت را دارای هدفی مقدس میدانست و برای کسب و حفظ آن، به ارزشها و اصول الهی پایبند بود و نادیده گرفتن آنها را به هیچ وجه، جایز نمیشمرد.
۴) افزون بر این، اگر حضرت علی علیهالسلام میخواست با استبداد، جامعه را اداره کند، با توجه به بافت فرهنگی - اجتماعی آن روز کوفه، این کار، هزینهای سنگین داشت؛ زیرا لازمة استبداد در برابر اعراب نظامناپذیر بیابانی و مدعیان اجتهاد و تخصص در دین، درگیری پیوسته با آنها بود و در این صورت، حاکم، فضای امنی برای اجرای اهدافش نمییابد.
افزون بر این، اجرای چنین سیاستی، در منطقهای که شیعیان آن حضرت علیهالسلام در اقلیت به سر میبردند و امام علیهالسلام عبارت «لا رأی لمن لایطاع؛ کسی که اطاعت نمیشود، نمیتواند نظر دهد» را بر زبان میراند، ممکن بود به شورش اجتماعی و سرنگونی حکومت منجر شود.
در کنار همة اینها، باید به نقش استبداد در زشت ساختن چهرة حاکم و حکومت اشاره کرد. استبداد، چهرة حکومت اسلامی را زشت و نامطلوب میساخت و امام علیهالسلام را فردی ستمگر مینمایاند و در این صورت، آموزههای تشیع، تنها در محدودة زمانی حکومتش، پایدار میماند و امروز شاهد گسترش مذهب جاوید تشیع، با آموزههای افتخارآمیزش در سراسر جهان نبودیم؛ چنان که حکومتهای مستبدانی مانند زیاد، حجاج و یزید، با سقوطشان، فراموش شدند.
نعمت الله صفری فروشانی
پینوشت:
۱. بلاذری، انساب الاشراف، ج ۵، ص ۱۰۶.
۲. مسعودی، مروج الذهب، ج ۲. ص ۳۶۶.
۳. همان.
۴. نهج البلاغه، حکمت ۱۶۱.
۵. همان، خطبة ۶۹.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست