جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مفهوم روزنامه نگاری سایبر
گرایش بهسوی روزنامهنگاری سایبر و رسانههای سایبر یک گرایش و تمایل غیرقابل انکار است و دلایل خاص خود را نیز دارد.
استقبال روزنامههای نوشتاری از اینترنت نیز حاکی از همین روند است. کسانی که با اینترنت کار میکنند، با سه نوع روزنامه الکترونیک مواجه میشوند. نوع اول فقط یک نسخه فشرده اینترنتی است. یعنی نسخهای که شامل همه مطالب روزنامه نوشتاری نیست. نوع دوم، اگر چه فقط برخی از مطالب نسخه نوشتاری خود را دارد، اما لحظه به لحظه تغییر میکند و بالاخره نوع سوم که کادر جداگانهای دارد و علاوه بر مطالب نسخه نوشتاری، مطالب خاص خود و سرویسهای مستقل را نیز عرضه میکند. به این نوع از روزنامه نگاری , روزنامهنگاری سایبر یا سایبر ژورنالیسم می گویند . روزنامهنگاری سایبر مزایای غیرقابل انکاری دارد. برخی از مزایای رسانههای سایبر بهقرار زیر است:
۱) آزادی از زمان و مکان:
زمان و مکان هر دو در اینترنت نابود شدهاند. شما بهمحض تماس با اینترنت در جهان سایبر قرار میگیرید. اختلاف ساعت با کشورها برای دسترسی بهاطلاعات و همچنین فاصله مکانی شما با این کشورها هیچ مفهومی ندارد. این امر در مورد روزنامههای اینترنتی بهاین معناست که آنها لحظه بهلحظه در معرض دید مخاطب قرار دارند و بهعبارت بهتر ساعت انتشار برای آنها - که معمولاً برای رسانههای نوشتاری پس از چاپ شدن میباشد - هیچ مفهومی ندارد. علاوه بر این، برای رسانههای الکترونیک هیچ مشکلی از نظر توزیع هم وجود ندارد، نه برف، نه باران، نه کمبود وسایل نقلیه زمینی و دریایی و نه مشکل تنظیم ساعت ارسال نشریه با خطوط هوایی، هیچ کدام مطرح نیست.
۲) نزدیک بودن و بیواسطهگی:
یکی از ویژگیها و مزایای دیگر روزنامهنگاری الکترونیک این است که بین تولیدکننده و مصرفکننده (رسانه و مخاطب) هیچ واسطهای وجود ندارد. چیزی شبیه بهارتباط چهره بهچهره. بهعبارت بهتر هر دو طرف، همیشه بههم دسترسی دارند و امکان پسفرست هم بهطور لحظه بهلحظه برای طرفین موجود است.
۳) تعامل یا کنش و واکنش متقابل و دوسویه :
یکی از هیجانانگیزترین ویژگیهای روزنامهنگاری الکترونیک، دوسویه بودن آن است. همانطور که مسیر اطلاعات از سوی روزنامه امتداد مییابد، مسیر دیگری هم برای مخاطب هست تا اطلاعات خود را برای رسانه ارسال کند. به دیگر زبان این یک خیابان دوطرفه است. امکان ارسال فایل و یا ارسال نامه الکترونیک (e-mail) از ابزارهای تعامل در این نوع از رسانههاست.
۴) فرامتن :
فرامتن (hypertext) از دیگر مزایای روزنامهنگاری سایبر است. استفاده از این امکان، بهمعنی دستیابی مخاطب به ادبیات جهانی یک واژه است. بهدیگر سخن هر واژه فرامتنی امکان دستیابی شما را بهتمام اسناد مربوط بهآن واژه در اینترنت فراهم میسازد. این امکان برای هیچ روزنامه نوشتاری متصور نیست و بهیک رؤیا میماند.
۵) گرافیک متحرک، موسیقی، صدا و تصویر: از موارد فوق، تنها تصویر است که در رسانههای چاپی وجود دارد و البته بدون تغییر میماند و برای یک شماره هم ثابت است. اما در رسانههای سایبر گرافیکهای متعدد و متحرک، تصاویر تغییریابنده ، صدا و موزیک هم بهکمک خبرها، مقالهها، گزارشها و... میآیند تا تأثیرگذاری مطلب بهاوج خود برسد
۶) شخصی شدن:
روزنامههای سایبر حتی میتوانند برای یک نفر انتشار یابند. بهاین معنی که شما میتوانید به سایت مورد استفاده روزنامه اینترنتی خود دستور بدهید که چه نوع اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهد و چه نوع اطلاعاتی را در اختیارتان قرار ندهد. البته همین جا باید یادآوری کنم که خطر اصلی علیه روزنامههای چاپی از جانب روزنامههای الکترونیک اینترنتی بروز نمیکند- اگرچه الان چنین است- بلکه خطر اصلی مربوط بهسایتهای پرقدرت اینترنتی نظیریاهو (Yahoo) است، چرا که این سایتها با ایجاد اتصالهای تخصصی (منابع اطلاعرسان تخصصی) خوانندگان روزنامهها را بهخود جذب میکنند و بهاین ترتیب برای روزنامهها دردسرآفرین میشوند. اما بههرحال برای این که تا حدودی با قدرت رسانههای الکترونیک آشنا شوید، یادآوری میکنم که وقتی گزارش قاضی کن استار (Ken Starr) در ماجرای کلینتون - لوینسکی در یک فلاپی ۱۱۹۰۵۹ واژهای در اینترنت ریخته شد، ظرف ۴۸ ساعت توسط ۲۴/۷ میلیون نفر در سراسر جهان خوانده شد، یعنی چیزی برابر با تیراژ ۵۰ روزنامه آمریکا ! در هر صورت مشروعیتی که ترور جان اف کندی و جنگ خلیج فارس بهرسانههای چاپی دادند، گزارش استار بهاینترنت داد و شاید از این جهت بتوان گفت که تلقی آنتونی اسمیت در قبال سه انقلاب ارتباطی (خط، چاپ و کامپیوتر) تا حدودی درست بوده است. ولی او از اینترنت خبر نداشت که چطور انقلاب سوم یعنی کامپیوترها را هم خواهد بلعید.
۷) نسلها و کادرها :
به نظر میرسد، زمان هم به نفع روزنامههای سایبر است. نسل جوان امروزی روزنامهخوان نیست. او بهرسانههای دیجیتالی و بهخصوص به کامپیوتر گره خورده است.از دیگر سو کهنسالان نیز بهتدریج از خط خرید روزنامهها خارج میشوند، بیآن که جایگزینی برای آنها پیدا شود. انقلاب دیجیتال، کادرها و حتی محتوای رسانههای چاپی را هم غارت کرده است، این انقلاب حتی آگهیها را نیز از چنگ رسانههای چاپی خارج کرده است.
۸) توزیع افقی و بدون سلسله مراتب :
ارتباطات جمعی از آغاز حالتی یک طرفه داشته است. از مدلهای ارتباطی شانون و ویور تا نظریه گلولههای جادویی همه و همه جریانهایی یکطرفه بودهاند. حال آن که در رسانههای سایبر، گیرنده یک مشارکتگر فعال است که مثل فرستنده در توزیع اطلاعات شرکت دارد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست