چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
سمبولیسم در طرح های ایرانی
ایرانیان مردمان هنرمندی هستند كه طرح را به خاطر خود در نظر می گیرد مثلاً طرح خوبی از یك درخت برای یك هنرمند بافنده ایرانی به خودی خود راضی كننده است و اگر به این طرح نام ((درخت زندگی )) بدهند شاید نامی ساختگی محسوب شود .
نقوش مختلف طبیعی مثل درخت و پرنده و حیوان و یا اشكال هندسی و خطوط منحنی و یا نگاره های مارپیچ و یا پرندگان بهشتی نباید برای پژوهندگان هنر قالی كه از دور به این هنر می اندیشند این توهم را ایجاد كند كه هنرمندان بافنده برای این طرحها مفهومی عرفانی قائل بوده اند .
هدف اصلی هنرمندان ، ایجاد لذت بصری به وسیله قرینه سازی و زیبائی است نه بیش . بسیاری از نویسندگان اصرار دارند به بعضی از نقوش كه در قالیچه های عشایری دیده می شود جنبه عارفانه بدهند . بدیهی است كه این اشكال در قرون گذشته معنی و مفهومی داشته است ولی ربط آن به عقاید صوفیانه مورد تردید است .
یك مفهوم صادقانه در این میان موجود است كه یك زن قالیباف ، پشت دستگاه بافندگی خود وقتی خم شده و مشغول بافتن است . از آنچه كه می بیند بیشتر الهام می گیرد تا از آنچه كه می اندیشد .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست