پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا

هنوز از مژه های کربلا خون می چکد


هنوز از مژه های کربلا خون می چکد

کبودی خیمه های سوخته در برابر کبودی زخم های رقیه س , روسیاه می شود و خدا در هجرت خورشید و قمرش, عرش را به عزای عمومی فرا می خواند

کبودی خیمه های سوخته در برابر کبودی زخم های رقیه(س)، روسیاه می شود و خدا در هجرت خورشید و قمرش، عرش را به عزای عمومی فرا می خواند.اربعین حسین(ع)، تنها حکایتی لرزه آور از عروج سالار شهیدان نیست، هر لحظه که بی حسین(ع) می گذرد، زمستانی لرزآور است.و امروز ایران و ایرانیان، یکپارچه در اندوهی تاریخی، سر به زانوی غم سپردند و خانه ها، سیاه پوش رثای شیر مردانی شده که با خون خود، اسلام و مبانی وحدانی آن را زنده نگه داشته اند.

امروز دیگر زمین کربلا تشنه آب نیست، هنوز قطره ای از آبروی حسین (ع) بر لب های عطشان عاشورا، به یادگار مانده است.

زمین داغدار، چهل روز است که خون سیاه را از سینه شب می مکد و همچنان طنین مویه های زینب درسکوت جانکاه رزمگه برادر، به گوش می رسد.

کبودی خیمه های سوخته در برابر کبودی زخم های رقیه(س)، روسیاه می شود و خدا در هجرت خورشید و قمرش، عرش را به عزای عمومی فرا می خواند.

اربعین حسین(ع)، تنها حکایتی لرزه آور از عروج سالار شهیدان نیست، هر لحظه که بی حسین(ع) در این "ویرانه ی بی مولا" می گذرد، زمستانی لرزآور است.

و امروز ایران و ایرانیان، یکپارچه در اندوهی تاریخی، سر به زانوی غم سپردند و خانه ها، سیاه پوش رثای شیر مردانی شده که با خون خود، اسلام و مبانی وحدانی آن را زنده نگه داشته اند.

نه تنها در ایران، بلکه امروز در تمام نقاط جهان، اربعین حسین، محور وحدت جهان اسلام بود و خرد و کلان در جای جای این گیتی پهناور بر رحلت فرزند دخت نبی اشک ریختند.

نقل است که جابر بن عبدالله انصاری، نخستین انسانی بود که در همان اولین اربعین حسین(ع)، به پابوس کربلای امامی رفت که فخر تمام اعصار بود.

جابر که خداوند سعادتی کم نظیر به او عطا کرده و اولین زائر حسین(ع) لقب گرفت، با رسیدن بر مزار نوه پیامبر خدا(ص) بر روی همان زمینی پا گذاشت که چهل روز قبل، خون قدسی مولایش بر آن وادی شهید پرور نقش بسته بود.

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب، حالات روحی جابر در روز اربعین حسینی را این گونه توصیف می کنند: وقتی جابر می‌بیند که چطور آن جگرگوشه‌ی پیغمبر و زهرا را، دست غارتگر شهواتِ طغیانگران، این‌طور با مظلومیت به شهادت رسانده، تکبیر می‌گوید. بعد می‌گوید: از کثرت اندوه، جابربن‌عبداللَّه روی قبر امام حسین از حال رفت، غش کرد و افتاد.

"شروع جاذبه‌ی مغناطیس حسینی، در روز اربعین است. جابربن‌عبداللَّه را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشد. این، همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن های متمادی، در دل من و شماست. کسانی که معرفت به اهل‌بیت دارند، عشق و شور به کربلا همیشه در دلشان زنده است. این از آن روز شروع شده است. عشق به تربت حسینی و به مرقد سرور شهیدان؛ سیدالشهدا."

دومین رویداد حیاتی در روز اربعین امام سوم شیعیان، حضور دگر بار اسرای عاشورا بر زمین خونبار کربلاست.

کاروان دربندشدگان عزادار اهل بیت که اکنون بی سالار و سردار بر سرزمین بی وفای شام وارد شده بودند، پس از سپری شدن روزهای تلخ اسارت و شکنجه، دوباره به سرزمین کربلا وارد می شوند و بی شک، قلم های احساس عاجزند از وصف ضجه های کودکان یتیم و آن لحظه ای که فرزندان حسین(ع) بار دیگر از قتلگاه پدر عبور کردند.

در هر حال، وسعت اثر گذاری قیام امام حسین(ع) به حدی توفنده و ماندگار است که با وجود گذشت قرن ها از شهادت فخر عالم بشریت، هنوز ترس از فرهنگ و روح عاشورایی در اذهان معیوب دشمنان اسلام و جهان تشیع موج می زند.

با وجود آن که از همان روزهای نخستین قیام امام حسین (ع) تلاش ها برای کم رنگ جلوه دادن این واقعه تاریخی شکل گرفته بود اما تجلی اراده پروردگار بر ماندگاری عاشورا، امروزه در قلوب همه مومنان هویداست.

شهید آیت الله مرتضی مطهری در جملاتی زیبا عنوان می کند که پس از واقعه عاشورا، تاثیر تبلیغات دستگاه یزید بر ذهن مردم به حدی بالا بود که آنان فکر می کردند کاروان اسرای کربلا، از بردگان زنگ و روم هستند!

"ببینید کار به کجا رسیده که امام سجاد، جوان پانزده، شانزده سالۀ حسین ‌بن‌علی و پیشوا و امام چهارم ما در شام، سوار شتری برهنه است. پایش در زنجیر، زنجیری هم به گردن مبارکش آویخته، همراه با زینب کبری(س) و خاندان حسینی، همه به همین وضع، در شهر شام کشیده می‌شوند. "

"دستگاه بنی‌امیه آنقدر کوشش کرد تا اصلاً دیگر نام حسین هم در گوش‌ها و دل‌ها و زبان‌ها و مغزها نباشد. بروید مطالعه کنید. در گوشه و کنار سرزمین اسلام آن‌قدر حدیث ساختند، روایت پرداختند و تبلیغات کردند تا قیام ابا‌عبدالله را قیام یک فرد گمنام و خروج بر حکومت عادل وحی معرفی کنند!"

گرچه امروزه نیز همین دامنه تبلیغات منفی بر علیه ادبیات مقدس جهان تشیع جریان دارد و و حتی امروز شاهد بودیم که در مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی، بیش از ۵۰ نفر از زوار و عاشقان فرزند مظلوم پیامبر، در عملیات انتحاری به مقام رفیع شهادت نایل شدند اما توسل به گلوله سرد برای زدودن فرهنگ قدسی کربلا، استیصال دشمن و عمق زنده بودن قیام امام حسین(ع) را بیش از پیش متجلی ساخت.

امین جلالوند