یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
عید فطر جشن صفات حسنه
نفس هر عبادتی تأکیدی است بر اهورایی شدن انسانی که در جمع و اجتماع میزید. در مبانی عرفانی ما هم که بر گرفته از تعالیم اسلامی است آنچه به انزوا و رهبانیت منجر شود نکوهش شده است. «لا رهبانیئ فی السلام»
در «اسرار التوحید» ابوسعید ابوالخیر انسان واقعی را کسی میداند که در میان خلق بنشیند و برخیزد و بخورد و بخسبد و بخرد و بفروشد و در میان خلق ستد و داد کند و زن خواهد و با خلق در آمیزد و یک لحظه از خدای خود غافل نباشد.
و این که عبادتها در جامعه اسلامی بیشتر به صورت جمعی مطرح میشود و بر مسجد و نمازجمعه و جماعت تأکید میشود برای این است که شناخت انسان به خودش منحصر نشود و به دیگران هم سرایت کند. در گلستان سعدی از زبان سعدی علت ترجیح مدرسه را بر خانقاه این گونه میبینیم:
صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه
بشکست عهد صحبت اهل طریق را
گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود
تا اختیار کردی از آن این فرق را؟
گفت: آن گلیم خویش بهدر میبرد ز موج
وین جهد میکند که بگیرد غریق را
در این میان روزه گرفتن در ماه رمضان نتایج بسیار ارزندهای در رفتار انسانی به جای میگذارد که خودسازی والاترین این نتایج است و تأثیری کاملاً اجتماعی در روابط آدمی خواهد داشت. آدمی در این ماه طبیعت منش خود را به گونهای تغییر میدهد که پروردگار میخواهد. اگر طبیعت او مایل به خود خواهی است در این ماه او نفس را چنان پرورده است که از فراز کبر و نخوت به تواضع و فروتنی مایل خواهد شد و خلاصه پس از زدودن تمام صفات سلبیه انسانی از قلب جامه و ردای صفات حسنه را به پاداش عبادات این ماه به عنوان عیدی از حق تعالی خواهد گرفت و بر تن جان خواهد کرد.
روزه یک سو شد و عید آمد و دلها برخاست
می ز خم خانه به جوش آمد و میباید خواست
نیاشامیدن و نخوردن نمادی از امیال دنیوی است که به گام نخست در مسیر خودسازی است. دیگر صفات روزه دار در متون ادبیات فارسی ما به عنوان صفات ارزندهای است که شاعران و نویسندگان ما از دیرباز با الهام از قرآن و احادیث ائمه اطهار و پیامبر گرامی به ترسیم شاعرانه آن در پهنه ادبیات فارسی پرداختهاند. مثلاً در شاهنامه فردوسی که سرگذشت ایران قدیم است و داستانها و افسانههایی را که نماینده فرهنگ ملی و رسوم و عادات گذشته ملت ماست دربر دارد غیر از درس میهندوستی تعالیم گرانباری از حکمت و اخلاق و راه و رسم زندگی کردن در این جهان را به ما میآموزد.
در چنین وضعیتی است که «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» را گفته است و به تخلید صفات رذیله پرداخته است و گویا «بسمالله الرحمن الرحیم» عیدی است که وعده الهی از پس این عبادتها بر آن قرار گرفته است.
دل ز خبث هوا نمازی کن
چون شدی پاک عشق بازی کن
مسلمان ایرانی درپایان ماه مبارک رمضان بسیاری از توصیهها و دستاوردهای این ماه مبارک را که در بن مایه فرهنگ خود به مدد اندیشه هنرمندانه شاعران این مرز و بوم بارها شنیده است در درون خود متجلی میبیند و در شب عید فطر به جشن ثبوت این صفات حسنه که در تمرین یک ماهه حاصل شده است مینشیند.
مقصود از عید در اشعار کهن معمولاً عیدهای مذهبی مخصوصاً عید فطر است که در آن با مشاهده ماه نو روز را میگشایند.
تا ماه شب عید گرامی بود و دوست
چون رفته عزیزی که همی از سفر آید
شب عیدم به قدح کرد اشارت مه نو
من و میخانه دگر جان گرو و جامه گرو
حافظ شیرین سخن نیز اوج سرمستی خود را از این عید و شکافته شدن پرده میان عاشق و معشوق و بازگشت به فطرت آدمی در عید فطر این گونه بیان میکند:
جهان بر آبروی عید از هلال وسمه کشید
هلال عید در آبروی یار باید دید
در روز عید فطر نی مینواختند و طبل و نقاره میزدند.
گردون چنبری ز بن گوش روز عید
حلقه به گوش چنبر دف همچو چنبرش
وگر در ماه رمضان بعد از هر افطار رخت رذیلتها را از قامت جان زدودهایم و دیبای فضیلت بر آن پوشاندهایم این بازگشت به فطرت (عید فطر) بر شما مبارک.
در ابیات رایج بین مردم هنگامی که از یک سو خرسند از رسیدن به عید فطر بودهاند و از سوی دیگر فراق این ماه را احساس میکردند میبینیم:
عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت
در فرهنگ ادبی ما شاعران از عید فطر با تعابیر مختلفی یاد کردند. عدهای روزماه اول شوال را عید فطر گفتهاند مثل مجیر بیلقانی که میگوید:
روز بس خرم و موسم ز همه خوبتر است
عید فطر است که عالم همه پر زیب و فر است
عدهای به عنوان عید روزه از آن یاد کردهاند مثل شمس طبسی:
عید روزه طایری شد پر زرحمت ساخته
کاشیانش برتر از گردون گردان یافتم
و عدهای چون حافظ از عید فطر با عنوان عید صیام یا عید رمضان یاد کردهاند.
ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید
از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد
حافظ منشین بیمیو معشوق زمانی
کایام گل و یاسمن و عید صیام است
استاد دانشگاه و مفسر
شاهنامه فردوسی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست