پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
اتکاء به ظالم
قرآن مجید میفرماید:
و تکیه بر ظالمان نکنید که موجب میشود آتش شما را فرا گیرد و در آن حال جز خدا هیچ ولی و سرپرستی نخواهید داشت و از طرف کسی یاری نمیشوید.
(وَلٰا تَرْکَنُوا اِلَی الَّذینَ ظَلَمُوا فَتَمَسُّکُمُ النّٰارُ وَ مٰا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللهِ مِنْ اَوْلِیٰاءَ ثُمَّ لٰا تُنْصَروُنَ) (سورهٔ هود، آیهٔ ۱۱۶)
این آیه یکی از اساسیترین برنامههای اجتماعی و سیاسی و نظامی و عقیدتی را بیان میکند و به عموم مسلمانان به عنوان یک وظیفه اعلان میکند به کسانی که ظلم و ستم کردهاند، تکیه نکنید و اعتماد و اتکای کار شما بر اینها نباشد (وَلٰا تَرْکَنُوا اِلَی الَّذینَ ظَلَمُوا) چرا که این امر سبب میشود که عذاب، دامن شما را بگیرد (فَتَمَسَّکُمُ النّٰارُ) و غیر از خدا هیچ ولی و سرپرست و یاوری نخواهید داشت (وَ مٰا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللهِ مِنْ اَوْلِیٰاءَ) و با این حال واضح است که هیچ کس شما را یاری نخواهد کرد (ثُمَّ لٰا تُنْصَروُنَ)
اینک توجه شما را به چند نکته مهم جلب مینمایم:
۱) مفهوم رکون:
رکون از ماده رکن به معنای ستون و دیوارههائی است که ساختمان یا اشیاء دیگر را سر پا میدارد و سپس به معنای اعتماد و تکیه کردن بر چیزی به کار رفته است. گرچه مفسران معانی بسیاری برای این کلمه در ذیل آیه آوردهاند، ولی همه یا غالب آنها به یک مفهوم جامع و کلی باز میگردد، مثلاً بعضی آن را به معنای تمایل و بعضی به معنای همکاری و بعضی به معنای اظهار رضایت یا دوستی و بعضی به معنای خیرخواهی و اطاعت ذکر کردهاند که همهٔ اینها در مفهوم جامع اتکا و اعتماد و وابستگی جمع میشود.
۲) در چه اموری نباید به ظالمان تکیه کرد؟
بدیهی است که در درجهٔ اول نباید در ظلمها و ستمگریهایشان شرکت جست و از آنها کمک گرفت و در درجهٔ بعد، از اتکای بر آنها در آنچه مایهٔ ضعف و ناتوانی جامعهٔ اسلامی و از دست دادن استقلال و خودکفائی و تبدیل شده به یک عضو وابسته و ناتوان میگردد باید دوری کرد که اینگونه رکونها جز شکست و ناکامی و ضعف جوامع اسلامی نتیجهای نخواهد داشت.
و اما اینکه: فیالمثل مسلمانان با جوامع غیرمسلمان روابط تجاری یا علمی براساس حفظ منافع مسلمین و استقلال و ثبات جوامع اسلامی داشته باشند، نه داخل در مفهوم رکون ظالمین است و نه چیزی است که از نظر اسلام ممنوع باشد، چه در عصر خود پیامبر و چه بعد از او همواره چنین ارتباطاتی وجود داشته است.
۳) فلسفهٔ تحریم تکیه نمودن به ظالمان:
تکیه بر ظالم مفاسد و نابسامانیهای فراوانی میآفریند که بطور اجمال بر هیچکس پوشیده نیست ولی هر قدر در این مسأله کنجکاوتر شویم به نکات تازهای دست مییابیم .
▪ تکیه بر ظالمان باعث تقویت آنان میشود و تقویت آنان باعث گسترش دامنهٔ ظلم و فساد و تباهی جامعهها میگردد، و لذا در دستورات اسلامی میخوانیم که انسان تا مجبور نشود (و حتی در پارهای از اوقات مجبور هم بشود) نباید حق خود را از طریق یک قاضی فاسد و ستمگر بگیرد، چرا که مراجعه به چنین قاضی و حکومتی برای احقاق حق، مفهومش به رسمیّت شناختن ضمنی و تقویت او است و ضرر این کار گاهی از زیانی که بخاطر از دست دادن حق میشود بیشتر است.
▪ تکیه بر ظالمان، در فرهنگ فکری جامعه تقریباً اثر میگذارد و زشتی ظلم و گناه را از میان میبرد و مردم را به ستم کردن و ستمگر بودن تشویق مینماید.
▪ اصولاً تکیه و اعتماد بر دیگران - که در شلک وابستگی آشکار میگردد - نتیجهای جز بدبختی نخواهد داشت تا چه رسد به اینکه تکیهگاه ظالم و ستمگر باشد.
یک جامعهٔ پیشرو و پیشتاز و سربلند و قوی، جامعهای است که روی پای خود بایستد همانگونه که قرآن در مثال زیبائی در سورهٔ فتح آیه ۲۹ میفرماید: فَاسْتَویٰ عَلَی سَوْقِهِ همانند گیاه سرسبزی که روی پای خود ایستاده و برای زنده ماندن وسرفرازی نیاز به وابستگی به چیز دیگر ندارد یک جامعهٔ مستقل و آزاد، جامعهای است که از هر نظر خودکفا بوده و پیوند و ارتباطش با دبگران پیوندی براساس منافع متقابل باشد، نه براساس اتکای یک ضعیف برقوی، این وابستگی از نظر فکری و فرهنگی باشد یا نظامی یا اقتصادی و یا سیاسی، نتیجهای جز اسارت و استثمار، به بار نخواهد آورد و اگر این وابستگی به ظالمان و ستمگران باشد نتیجهاش وابستگی به ظلم آنان و شرکت در برنامههای آنان خواهد بود؛ البته فرمان آیه فوق مخصوص به روابط جامعهها نیست بلکه پیوند و رابطه دو فرد را با یکدیگر نیز شامل میشود که حتی یک انسان آزاده و با ایمان هرگز نباید متکی به ظالم و ستمگر باشد که نه تنها باعث از دست دادن استقلال میشود بلکه سبب کشیده شدن به دائرهٔ ظلم و ستم او و تقویت و گسترش فساد و بیدادگری خواهد بود.
▪ اَلَّذینَ ظَلَمُوا چه اشخاصی هستند؟ مفسران احتمالاتی دادهاند ولیکن آنچه میتوان گفت این است که: تمام کسانی که دست به ظلم و فساد در میان بندگان خدا زدهاند و آنان را بنده و بردهٔ خود ساختهاند و از نیروهای آنها به نفع خود بهرهکشی میکنند همه در مفهوم عام کلمهٔ اَلَّذینَ ظَلَمُوا وارد هستند و جزء مصادیق آیه میباشند.
ولی مسلّم است کسانی که در زندگی خود ظلم کوچکی را مرتکب شدهاند و گاهی مصداق این عنوان بودهاند، داخل در مفهوم آن نیستند. زیرا در این صورت کمتر کسی از آن مستثنا خواهد بود و رکون و اعتماد به هیچ کس مجاز نخواهد بود اگر اینکه معنای رکون را اتکا و اعتماد در همان جنبهٔ ظلم و ستم بدانیم که در این صورت حتی کسانی را که یک بار دست خود را به ظلم آلودهاند شامل میشود. (تفسیر نمونه، ج ۹، ص ۲۵۹)
▪ میان آنچه که از آیه استفاده میشود و آنچه را که علمای اهل سنّت میگویند، فرسنگها فاصله است. دانشمندان اهل سنّت در کتابهای فقهی و عقایدشان این مسأله را عنوان کردهاند که آیا اطاعت سلطان جائر و معصیت کار، واجب است؟.
این حنبل و شافعی و مالک میگویند در مقابل بیدادگری زمامداران باید صبر کرد. (المذاهب الاسلامیهٔ، ص ۱۵۵، طبع نموزجیه)
و مستند این حکم، روایات جعلی است که اینک به برخی از آنها اشاره میشود:
۱) از ابیبکر نقل شده، که پیامبر اکرم (صلّیالله علیه وآله وسلم) فرموده: فتنههائی ایجاد میشود که نشستن بهتر از راه فرتن و راهرفتن در آن فتنه بهتر از کوشش کردن در آن و کوشش بهتر از دامن زدن به آن فتنهها است آگاه باشید که هرگاه چنین فتنهای پیش آمد (متفرق شوید) آن کس که شتر یا گوسفند دارد سراغ شتر و گوسفندچرانی و آن کس که زمین کشاورزی دارد به جستجوی کشاورزی خود برود. مردی عرضه داشت: کسی که شتر و گوسفند و زمین ندارد چه کند؟ گفت: شمشیرش را به سنگی بکوبد و بشکند (که با زمامداران مبارزه نکند). (المذاهب الاسلامیه، ص ۱۵۸)
۲) از پیامبر اکرم (صلّیالله علیه وآله وسلم) نقل شده: کسی که زمام امور را بدست گرفت و مشغول نافرمانی خدا شد باید کسی که این جنایات را میبیند از آنها بدش بیاید ولی دست خود را برای مبارزه با او بیرون نیاورد (المذاهب الاسلامیه، ص ۱۵۸)
از این سری روایات بودکه امر را بر یک سری افراد مشتبه کرد و هنگامی که حضرت سیدالشهداء (علیهالسلام) بیعت نکرد و به مکّه هجرت نمود، عدهای چنین میگفتند، ابوسعید میگوید: به حسین (علیهالسلام) چنین گفتم: (اِتَّقِ اللهَ وَ اَلْزِمْ بَیْتَکَ وَلٰا تَخْرُجْ عَلیٰ اِمٰامِکَ) (تاریخ الاسلام للذهبی، ج۱، ص ۳۴۲) بپرهیز از خدا و در خانهات بنشین و خروج بر امام خویش نکن.
و یا بعد از شهادت حضرت، روحانی نمائی چون شُریح قاضی گفت: (اِنَّ الْحُسَیْنَ قُتِلَ بِسَیْفِ جَدِّهِ) یعنی حسین بوسیلهٔ شمشیر جدش کشته شد!!! و استدلال میکنند که چون پیغمبر فرموده است با سلطان نباید مخالفت کرد پس امام حسین چون چنین مخالفتی رد، کشته شد!.
و اینها مثل اینکه آیات قرآن را فراموش کردند که میفرماید:
تکیه بر ضالمان نکنید که موجب میشود آتش شما را فرا گیرد.
(وَلٰا تَرْکَنُوا اِلَی الَّذینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النّٰارُ)
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سیزدهم روز دختر دولت انتخابات مجلس شورای اسلامی رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب حجاب انتخابات مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران سلامت بارش باران آموزش و پرورش سیل قوه قضاییه شهرداری سازمان هواشناسی
گاز نمایشگاه نفت مالیات خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون فضای مجازی محمدمهدی اسماعیلی کتاب سینمای ایران سریال دفاع مقدس تئاتر موسیقی سینما
اینوتکس دانشجویان دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه فلسطین رفح آمریکا حماس روسیه حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر ذوب آهن بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
اینترنت تبلیغات اپل عیسی زارع پور سامسونگ ناسا گوگل آب مایکروسافت شبکه اجتماعی
سرطان سنگ کلیه هندوانه بیماران خاص کمردرد اعتیاد بیمه سبزیجات افسردگی