جمعه, ۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 21 February, 2025
نقد آسیب شناسی پژوهشهای فقهی در مسائل زنان

تردیدی نیست كه اجتهاد به عنوان روش استخراج احكام از منابع، بویژه در دوره غیبت كه دسترسی مستقیم به امام (ع) وجود ندارد، بهترین، مطمئنترین و عمومیترین راه است؛ چه اینكه حتی گریزی از آن نیست؛ با وجود این، این روش به رغم استواری، ارزش علمی و حجیت شرعی و آن همه پشتوانه و سابقه، مانند هر روش یا پدیدهی دیگر از آفت و آسیب دور نیست.
برخی از بخشهای فقه ـ بهجز آفتهای عامّی كه متوجه همهی ابواب و بخشها است ـ دچار آسیبهای خاص خود است. مسائل زنان یكی از همین بخش هاست. آسیبشناسی اجتهاد و پژوهش فقهی، مجتهد و پژوهشگر را كمك خواهد كرد تا از این روش بنیادین به شكل اطمینان بخشتری بهره ببرد. در این مقاله پس از نگاه گذرا به موضوع آسیبشناسی در فقه و تعریفی كه از اجتهاد میتوان به دست داد، پانزده نوع آسیب و آفتی كه متوجه پژوهشهای فقهی و اجتهادی در مسائل زنان است بیان شده است.
هر پدیدهای كه در زندگی آدمی شكل میگیرد، در بستر حیات خویش ممكن است گرفتار آفتها و آسیبهایی گردد كه آن را از خاستگاه اصلیاش دور سازد؛ بنابراین برای جلوگیری از آفتها و آسیبها باید نظارتی پیوسته و بیرونی حاكم بر آن باشد.
پژوهش و اجتهاد به عنوان یك پدیده معرفتی، در حوزههای دینشناسی نیز از این قاعده مستثنا نیست؛بنابراین باید پیوسته نظارت و بررسی بیرونی آن را در برگیرد تا اوّلاً از خاستگاهش خارج نشود و ثانیاً حركت تكاملی اش را با شتاب و استواری دنبال كند.
در تاریخ معاصر «فقه شیعه» نیز گروهی از فقیهان بر پارهای از آسیبها تأكید ورزیدهاند. امام خمینی(ره) در نامهای به روحانیت از عدم كفایت اجتهاد مصطلح سخن راند[۱] صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۱۷۷. و جمود در فهم اخبار را مایه عقب ماندگی فقه خواند؛[۲] همان، ص ۱۵۰. همچنین علّامه فضلّ اللّه و علّامه شمس الدین از فقهای لبنانی، عدم توجه به مقاصد شریعت را به عنوان یك مشكل مطرح كردهاند.[۳] الاجتهاد و الحیاه ، ص ۴۴ ـ ۴۵ و ۲۱ ـ ۲۲.
آسیبشناسی پژوهشهای فقهی و اجتهاد، یك مطالعه بیرونی درباره پدیده اجتهاد است. در این مطالعه باید الگویی درست و سالم از اجتهاد در دست باشد تا از مقایسه وضعیت موجود، با آن بتوان به آسیبها و آفتها پی برد.
بررسی آفتهای اجتهاد در دو حوزه، میتواند پیگیری شود: نخست آفتهای عمومی اجتهاد كه شامل تمامی ابواب و بخشهای فقه است و دیگری، به صورت اختصاصی كه به برخی از موضوعات فقهی برمیگردد؛ مانند آسیبشناسی فقه معاملات یا فقه سیاسی و مسائل زنان.
آنچه در این نوشتار مورد بحث قرار میگیرد «آسیبشناسی پژوهشها و اجتهاد در مسائل زنان» است.
اكنون فهرستی از آسیبهایی كه به نظر میرسد در پژوهشها و اجتهاد مسائل زنان راه یافته است عرضه میشود كه البته برخی عمومی است و بعضی اختصاصی سپس به شرح و بسط آن و ذكر نمونه پرداخته خواهد شد.
۱) دوری از قرآن
۲) عدم توجه به خانوادهی حدیث
۳) عدم توجه به سیره و افعال معصومان
۴) جمود در فهم نصوص
۵) عدم تفكیك میان احكام دائم و موقت
۶) در آمیختن شریعت با آداب و رسوم عرفی
۷) احتیاطهای بیجا
۸) استناد به ادله شخصی
۹) عوام زدگی
۱۰) پیش فرضهای معرفتی نسبت به هویّت و توانمندی زنان
۱۱) عدم توجه به روحیات و احساسات زنان
۱۲) عدم توجه به نیازهای زنان
۱۳) تلقی خاص از خانواده و جایگاه زن در آن
۱۴) بررسی پراكنده مسائل زنان یا جزءنگری
۱۵) غیبت زنان از حوزه فقاهت و اجتهاد.
از میان این آسیبهای پانزدهگانه، نُه مورد اوّل عمومیت دارد و در تمامی ابواب فقهی جاری است و میتوان برایش نمونههایی یافت؛ شش مورد اخیر نیز تنها به اجتهاد در مسائل زنان اختصاص دارد. در این وهله به شكلی گذرا به هر یك از این بندها خواهیم پرداخت و البته تلاش خواهیم كرد هر یك را با شرح و نمونههای ملموس همراه كنیم:
۱) دوری از قرآن
در اینكه قرآن منبع اصلی مسلمانان است و نیز روایات، حجیت و اعتبار خود را از آن میگیرد، تردیدی نیست؛ همچنین به فرموده پیامبر (ص) و ائمه (ع) باید برای عمل به روایات، آنها را بر قرآن عرضه كرد[۴] بحار الانوار، ج ۲، ص ۲۲۷، ح ۵، وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص ۳۸۸، ح ۹. و البته در صورت مطابقت، بدان عمل كرد؛ اما در عمل گاه چنین نمیشود و روایات، محور اصلیِ اجتهاد و استنباط قرار میگیرند.
در حوزه مسائل زنان اهتمام به قرآن یا دوری از آن نقش تعیین كنندهای دارد؛ زیرا از یك سو آیات قرآنی در حوزه مسائل زنان بسیار است و از طرف دیگر روایتها نیز فراوان و البته با مضامین مختلف.
قرآن آفرینش زن و مرد را از آغاز خلقت[۵] قرآن كریم چگونگی آفرینش زن و مردرا یكسان دیده و آن را در خلال موضوعاتی چون سجده فرشتگان، دمیدن روح الهی، تعلیم، عهد، وسوسه شیطان، عصیان، تلقی كلمات، توبه و مبدأآفرینش طرح كرده است. در اینباره ر.ك: بقره، آیه ۳۰ ـ ۳۸؛ نساء آیه ۱؛ اعراف، آیه ۱۰ ـ ۲۷ ـ ۱۸۹؛ حجر، آیه ۲۶ ـ ۴۲؛ نحل، آیه ۷۲؛ اسراء، آیه ۶۰ ـ ۶۴؛ كهف، آیه ۵۰؛ طه، آیه ۱۱۵ ـ ۱۲۳؛ روم، آیه ۲۱؛ ص، آیه ۷۱ ـ ۸۳؛ حجرات، آیه ۱۳؛ نجم، آیه ۴۵ ـ ۴۶؛ قیامت، آیه ۳۷ ـ ۳۹؛ انسان، آیه ۲ ـ ۳؛ لیل، آیه ۳.تا سكونت در بهشت[۶] بقره، آیه ۳۴ ـ ۳۵؛ اعراف، آیه ۱۹ ـ ۲۲.و سپس هبوط[۷] بقره، آیه ۳۴ ـ ۳۵؛ طه، آیه ۱۲۳.یكسان میبیند.
قرآن در عرصه مشاركت اجتماعی، از ملكه سبا یاد میكند كه كشوری را اداره میكرد. او زنی عاقل بود كه به سلیمان گروید؛ همچنین[۸] نمل، آیه ۲۳، ۲۹، ۳۲، ۳۴. قرآن از دختران شعیب یاد میكند كه در فعالیتهای اجتماعی، حیا و آزرم، نشانه رفتاری آنان است.[۹] قصص، آیه ۲۳ ـ ۲۶.
قرآن دیده فروهشتن در معاشرتهای اجتماعی را تكلیف مردان و زنان دانسته است[۱۰] نساء، آیه ۳۲. و زنان را به روسری انداختن،[۱۱] نور، آیه ۳۱.پوشش فرو گرفتن[۱۲] احزاب، آیه ۵۹. و پرهیز از تبرج و خودنمایی جاهلی[۱۳] همان، آیه ۳۳.مكلف میسازد. همچنین زنان را از بروز دادن زنانگی و آشكار ساختن جنبهی زن بودن، در مشاركتهای اجتماعی باز میدارد.[۱۴] همان، آیه ۳۲؛ نور، آیه ۳۱.
از این گزارش گذرا بر میآید كه تصویر قرآن از زن، معقول و قابل دفاع است؛ از این رو باید تمام احادیث و روایات، همچنین نیز برداشتهای عالمان دینی از این آهنگِ كلی فراتر نرود و با آن ناهمگونی نورزد؛ بنابراین این سؤال مطرح میشود كه اگر در بُعد مشاركت اجتماعی فتواهایی بر استحباب پرده نشینی زنان صادر گردد چگونه با این آیات سازگاری خواهد داشت؟
۲) عدم توجه به خانواده حدیث
اصولیان در كتابهای خود تأكید میكنند كه فحص از «مخصص و مقید» و آنچه میتواند قرینه باشد، لازم است و بدون آن، «استفراغ الوسع» (به كار گرفتن نهایت تلاش) كه شرط اجتهاد است صدق نمیكند؛ اما در عمل، چه بسا به كتابهایی خاص بسنده میشود و فحص و جستجو از آن فراتر نمیرود، همچنین به موارد همانند و مرتبط اعتنا نمیشود؛ بنابراین نگاه جمعی به فرهنگی كه در حدود سه قرن شكل گرفته، امری لازم است؛ چه اینكه در پرتو همین نگرش، بسیاری از سخنان یكدیگر را شرح و تفسیر میكنند.
۳) عدم توجه به سیره و افعال معصومان
اصولیان در تعریف «سنت»، قول، فعل و تقریر معصوم(ع) را میآورند، با توجه به این نكته كه ارزش و اعتبار هر سه در صورت ثبوت یكسان است، بنابراین به نظر میرسد در مسائل مربوط به زنان اگر سیره معصومان مورد توجه و اهتمام قرار گیرد برخی از آرای فقهی دچار تردید میگردد و در پرتو سیرههای رفتاری، نادرستی پارهای از سخنان منسوب باز شناخته میشود. برای مثال «خانه نشینی» زن را كه برخی بر آن استناد و تكیه میكنند و حتی صدای زن را عورت میشمارند[۱۵] الحدائق الناضره ، ج ۵، ص ۱۴۱.در حیات پیشوایان دینی نمیتوان سراغ گرفت؛ چه اینكه حضور زنان در عرصههای تعلیم، فعالیتهای اجتماعی، پیكارها و نبردها در جامعهی اسلامی آن روزگار آشكارا به چشم میخورد. خدشه در اسناد تمامی اینها وقائل شدن به یك سخن منسوب خطاست، چنانكه حمل تمامی آنها بر ضرورت، خطایی دیگر است.
۴) جمود در فهم نصوص
یكی از آفتهای گریبانگیر مجتهدان، جمود بر الفاظ و واژههای نصوص بویژه در روایات است. به این معنا كه بر ظاهر لفظ بسنده میشود و آن را به موارد دیگر كه تشابه قطعی دارند، تعمیم و گسترش نمیدهند؛ آنچه در مقابل این آفت قرار دارد، اجتهاد در فهم نصوص با رعایت حصار و حریم روایت است. به تعبیر دیگر در مواردی كه نص، دلالت قطعی ندارد، بلكه «ظنی الدلاله » میباشد با اعتقاد به اینكه پیشوایان دینی، حكیم، دور اندیش، انسان شناس و آگاه به پیدا و پنهان امورند، روایت باید فهم و تفسیر گردد و گرنه با اندوختههای ذهنی سراغ حدیث و روایت رفتن، برآیندی جز ارائه چهره ناتوان از شریعت ندارد.
اكنون به نمونههایی اشاره میگردد:
۱ ـ ۴) برخی از فقیهان در كشیدن آب چاه برای تطهیر [طبق قول قدما كه آب چاه را معتصم نمیداشتند ]انجام این كار توسط زنان را كافی نمیدانند، چرا كه واژهی «قوم» در حدیث شامل زنان نمیشود.[۱۶] مدارك الاحكام، ج ۱، ص ۶۸.
۲ ـ ۴) برخی واژه «میّت» را در قضای نماز، حمل بر پدر كرده و گفتهاند: این واژه شامل مادر نمیشود؛ بدین جهت قضای نماز مادر را بر پسر ارشد واجب نمیدانند.[۱۷] مستند العروه الوثقی، كتاب الصلاه ، ج ۵، القسم الاّول، ص ۳۱۷ ـ ۳۱۸.
۵) عدم جدایی میان احكام دائمی و موقت
تردیدی نیست كه اكثر نصوص دینی، در بردارنده احكام دائمی و همیشگی است؛ ولی بدان معنا نیست كه تمامی نصوص صادره چنین باشد؛ بلكه میان آنها به مواردی برمیخوریم كه به نوعی محدودیت زمانی دارند. به كلیت این مسئله عالمان و متفكران اسلامی تصریح كردهاند.
برای مثال، احكام ولایی در مقابل احكام تبلیغی، برخی از احكام ارشادی در برابر مولوی، ادله منسوخ در برابر ادله ناسخ و قضایای شخصیه و خارجیه در برابر قضایای كلیه از چنین وصفی برخوردارند. عدم تفكیك میان این دو نسخ از احكام یكی از آفتهای بزرگ است؛ زیرا امر متغیر و زمانمند به جای حكم واقعی و جاودانه قرار میگیرد.
۱ ـ ۵) برخی از فقیهان حكم تنبیه بدنی زن «ضرب المرأه » را منسوخ به نسخ تمهیدی دانستهاند كه اسلام برای ریشه كن سازی برخی عادات و رسوم جاهلی پیش گرفته است:
«و نتیجه علی ذلك؛ كانت الآیه بظاهرها المطلق منسوخاً نسخاً تمهیدیاً كان الناسخ لها تلك التوصیات الأكیده بشأن المرأه و الاخذ بجانبها و الحفاظ علی كرامتها.»: خلاصه آنكه این آیه به حسب ظاهر نسخ تمهیدی شده و ناسخ آن، سفارشهای اكیدی است كه دربارهی زن و احترام به وی وارد شده است.
۲ ـ ۵) مرحوم محمدمهدی شمس الدین و استاد مطهری(ره) روایات منع تدبیر زن را ناظر به وضعیت آن روز ایران دانستهاند و ماهیت حكومت امروزی را با گذشته متفاوت دانسته، آن حكم را قابل تعمیم و گسترش نمیدانند.
مرحوم شمس الدین در پاسخ به استدلال به روایتهایی كه گفته شده: «جامعهای كه زنان بر آن حكومت كنند موفق نخواهد بود» مینویسد:
مضمون این روایتها با ساختار دولتهای مستبد سازگار است كه قدرت مطلقهای بر مردم حكومت میكند و ملتزم به شورا و نظارت و كنترل نیست و این همان نوع حكومتی است كه در امپراتوری ایرانی در آن زمان رایج بود و در روایات از آن به حكومت كسری(انوشیروان ساسانی) یاد شده و به مردم هشدار میدهد كه در چنان حكومتی گرفتار نشوند.
۶) ر آمیختن شریعت با آداب و رسوم عرفی
بسیاری از عادات و رسوم اجتماعی كه گمان میرود منشأ آن در تاریخ صدر اسلام است و به عنوان سیرهی متشرعه مورد استناد قرار میگیرد، عادتهای اجتماعی است كه توسط اقلیتی پدیدار شده و به خاطر قدرت و سیطرهی عوامل دیگر گسترش یافته است.[۱۸] اصول الفقه، محمدرضا مظفر، ج ۲، ص ۱۴۲ ـ ۱۴۳. در آمیختن میان این گونه سنتها و آداب و رسوم با شریعت یكی از آفتهای بزرگ در اجتهاد و استنباط است .
استاد مطهری(ره) دربارهی برخی از سنتها مینویسد: «آنچه بعدها، حتی در میان متشرعین، تحت تأثیر عادات و عرفها پیدا شد، مافوق توصیههای اخلاقی اسلامی مسلّم است. در عرفهای متأخر حتی ذكر مام(مادر) همسر، نوعی كشف عورت تلقّی میشود!
پیغمبر اكرم(ص) و امیر المؤمنین(ع) و سایر ائمه اطهار(علیه اسلام)، در محاورات خود، نام همسرشان را میبرند... ولی امروز اگر یك مرجع تقلید نام همسر خود را بدون تعبیراتی از قبیل «اهلبیت» یا «والده» فلانی یا «خانواده» و امثال اینها ببرد، كاری زشت تلقی میشود. در صورتی كه رسول اكرم (ص) از همسرش با كلمه «حمیرا» تعبیر میكند كه نشان دهنده زیبایی و رنگ پوست اوست؛ همچنین... ستر «وجه و كفین»، به اجماع فقهای فریقین (سنی و شیعه) واجب نیست؛ حداكثر این است كه مستحب است؛ اما اگر همسر یك روحانی موجَّه میان عوام ستر «وجه و كفین» نكند، از هر فسقی برای آن روحانی مهمتر جلوه میكند.»
۷) احتیاطهای بیجا
احتیاط و دور اندیشی، امری خوب و پسندیده است؛ اما احتیاط نابجا و خارج از مرزهای مورد قبول عقل و شرع، زیانهای غیر قابل جبران به دنبال دارد. یكسونگری و سختگیریهای نابجا و به تعبیر دیگر از خدا و رسول(ص) جلو افتادن، خطر بزرگی است كه گاه زیانش را نمیتوان جبران كرد.
اشاره به نمونههایی از این احتیاطها، عبرتانگیز است:
۱ ـ ۷) محقق اردبیلی(ره) در پاسخ آنان كه پوشاندن قدمین(پاها) تا مچ را نیز در نماز واجب میدانند گفته است:»
شریعت سهله و برداشتن كلفت و ضیق به دلیل عقلی و نقلی، دلیل بر عدم پوشش است. عادت مردم در روستاها و بادیه نیز بر آن است كه قدمین را نمیپوشانند. از سوی امامان (ع) و اهل علم نیز منعی در این باره نرسیده است؛ بلكه غالباً برای روستانشینان این عمل كلفت دارد(سخت است)؛ بدین جهت مكلّف ساختن آنان، از شریعت به دور است و اگر ترس از اجماع نبود میگفتیم مقداری از سر نیز كه غالباً آشكار است، لازم نیست در نماز پوشیده شود.»[۱۹] مجمع الفائده و البرهان، ج۲، ص ۱۰۵ ـ ۱۰۶.
این سخن نشان میدهد كه فتوا به «وجوب ستر» نوعی احتیاط است كه دلیل شرعی ندارد.
۲ ـ ۷) شیخ یوسف بحرانی(ره) در پاسخ آنان كه صدای زن را «عورت» میدانند و معتقدند اگر در حال نماز، صدایش را اظهار كند و بیگانه بشنود نمازش باطل است، میگوید:
«اگر زن بلند نماز بخواند و اجنبی صدایش را نشنود، نمازش صحیح است. اگر اجنبی شنید، مشهور آن را باطل میدانند؛ زیرا نهی در عبادت سبب فساد آن است. مراد آنان از نهی این است كه صدای زن عورت است و نباید اجنبی بشنود. تو آگاهی كه این ادعا دلیلی ندارد. صدای زن عورت نیست و بر زن حرام نیست اگر اجنبی صدایش را بشنود؛ بلكه روایتهایی دلالت دارد كه حضرت فاطمه (س) با صحابه سخن میگفت و در مسئله ارث با آنان مخاصمه داشت و سخنرانی بلند خود را در حضور آنان ایراد كرد.»[۲۰] الحدائق الناضره ، ج ۵، ص ۱۴۱.
۸) استناد به ادله شخصی
در كتابهای اصولی شیعه، منابع اجتهاد و ادله آن را چهار چیز شمردهاند: كتاب، سنت، اجماع و عقل. قاعده استدلال علمی آن است كه دلیل به گونهای باشد كه برای دیگران قانع كننده باشد و جدا از شخصیت علمی استدلال كننده، قابل ارزیابی باشد؛ به سخن دیگر نباید دلیل، قائم به شخص استدلال كننده باشد. گاه در استدلالهای فقهی به دلیلی استناد میشود كه قائم به شخص مجتهد و استدلال كننده است و ارزیابی آن كاری دشوار است؛ مثلاً استناد به مذاق شریعت با اینكه امری مبهم است (چرا كه مذاق شریعت را در دورههای مختلف، فقیهان متفاوت برداشت كردهاند) در مسائل زنان به چشم میخورد كه نمونههایی بیان میگردد:
۱ ـ ۸) علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مینویسد: روش پسندیده در زندگی زن در اسلام، آن است كه به اداره امور داخلی و تربیت فرزندان مشغول باشد. این شیوه، گرچه واجب نیست؛ اما ترویج و ترغیب استحبابی موجب حفظ این سنت شده است .
۲ ـ ۸) آیت الله خویی(ره) در لزوم شرط مرد بودن در مرجع تقلید پس از نقد ادله لفظی مینویسد: حق آن است كه مرجع تقلید باید مرد باشد و تقلید از زنان به هیچ روی جایز نیست؛ ما این را از مذاق شریعت فهمیدهام؛ چه اینكه وظیفه مطلوب از زنان، حجاب و عفت و پرداختن به كارهای خانه است نه وارد شدن در امور دیگر و مرجعیت با این وظیفه سازگار نیست.[۲۱] التنقیح، ج ۱، ص ۲۲۶.
۹) عوام زدگی
فقیهان و مجتهدان به هنگام استنباط احكام شرعی، خود را ملزم به پیروی از ادلهی معتبر میدانند و طبق آن رفتار میكنند و فتوا میدهند؛ اما واهمههایی جز دلیل، گاه رویاروی پژوهشگر قرار گرفته و او را از پیروی دلیل باز میدارد. خوشایندی و ناخوشایندی متدینان یكی از این امور است كه میتوان از آن به عوامزدگی یا رعایت فضاهای فرهنگی حاكم یاد كرد.
امام خمینی (ره) در پاسخ شورای نگهبان راجع به طلاق حاكم نسبت به زنی كه شوهرش از اجرای طلاق خودداری میكند، نوشته است: «طریق احتیاط آن است كه زوج را با نصیحت و الا بااجبار وادار به طلاق نمایند؛ در صورت میسر نشدن به اذن حاكم شرع طلاق داده شود و اگر جرئت بود مطلب دیگر بود كه آسانتر است.»[۲۲] مجموعه نظرات شورای نگهبان، ج ۲، ص ۷۳.
استاد مطهری درباره عوام زدگی مینویسد: در جامعهای مانند جامعه ما، كه معیارها فقط شعارهاست، بر روحها و معناها كاری نیست و جامعه ما... از نظر شعار، علوی است و از لحاظ روح و معنا، ضد علوی. وای به حال كسی كه بخواهد مانند علی (ع) صراحت و صلابت به خرج دهد و اسلام را بر مشایخ... مقدّم بدارد...من خواستهام... آینه به دست خشكه مقدسان بدهم... و بفهمند كه از دست امثال آنها، چه بر سر مسلمین آمده و میآید... این فكر كه زن فقط و فقط باید در كنج خانه محبوس بماند و حتی با حفظ حریم و رعایت عفاف هم از علم و از هر كمالی، الزاماً باید محروم بماند و كاری جز اطفای شهوت مرد و خدمتكاری او ندارد و... علاوه بر اینكه با اسلام جور نمیآید، ضد عواطف انسانی است.[۲۳] پاسخهای استاد به نقدهای كتاب مسئله حجاب، ص ۶۱.
۱۰) پیش فرضهای معرفتی نسبت به هویت و توانمندیهای زنان
بی تردید تلقی فقیه از انسان و زن و مرد در استنباطهایش اثر میگذارد و به صورت مستقیم و غیر مستقیم بدان استناد میكند. آنچه سبب میشود این تلقی و تأثیر گذاری، آفت و آسیب اجتهاد به حساب آید، آن است كه فقیهان بر پایه باورهای عمومی و بدون تكیه بر دلیلی خاص از آن بهرهمند شوند؛ به سخن دیگر اگر مسئلهای معرفتی در دانشی چون كلام و فلسفه فقهی، دلیل معتبر فقاهتی زمینه یك فتوا و رأی را فراهم آورد، جای ایراد و نقد نیست؛ اما آنجا اجتهاد فقیه و رأی او مورد نقد قرار میگیرد كه اوّلاً موضوع معرفتی در هیچ دانشی منقح نشده و ثانیاً در مسئلهی خاص، دلیل معتبر فقاهتی در دست نباشد و فقیه بر اثر باورهای عمومی (یا به تعبیر دیگر بر اساس فرهنگ عمومی زمانه) رأی صادر كند. اكنون به ذكر نمونههایی در این زمینه اشاره میگردد.
الف) برخی فقیهان عدالت را در «حاضنه» (مربی كودك) شرط نمیدانند؛ زیرا فسق بر زنان غالب است و عدالت در آنان كم یافت میشود![۲۴] جواهر الكلام، ج ۳۱، ص ۲۸۹.
ب) در برخی كتب فقهی آمده است: اگر مردی جنب و زنی حائض برای تطهیر، آب به مقدار كافی نداشته باشند، اقوی آن است كه حائض با آن تطهیر كند زیرا حق خداوند و حق شوهر را برآورده است، و احتمال دارد كه جنب مقدم شود زیرا به كمال سزاوارتر است.
پ شافعی فتوا داده است كه اگر مرد (خواه از اولیای میت باشد یا نه) و زن برای خواندن نماز بر مرده حاضر باشند، مرد نماز را بخواند، خواه برده باشد با آزاده، بالغ باشد یا غیر بالغ، به شرط آنكه بتواند نماز را بخواند.[۲۵] آلامَ، ج ۱، ص ۲۷۵.
نزدیك به این مضمون در برخی كتب فقهی شیعه نیز آمده است.[۲۶] المبسوط، ج ۱، ص ۱۸۴.برخی دیگر گفتهاند: نماز زنان كفایت نمیكند زیرا مردان كامل ترند و امید اجابت در دعایشان بیشتر است، گذشته از آنكه اهانت به مرده است!
ت) در ازدواج زن و مرد غیر هم كیش، ازدواج مرد مسلم با زن كافر یا مرد شیعه با زن غیر شیعه جایز دانسته شده، ولی در مورد ازدواج زن مسلمان با مرد كافر یا زن شیعه با مرد غیر شیعه تردید شده و چنین تعلیل شده است: لأنّ المرأه تأخذ مِن دین بعلها؛[۲۷] سلسله الینابیع الفقهیه، ج ۱۹، ص ۶۸۲، اللمعه الدمشقیه.زیرا زن پیرو شوهر خواهد شد.
برخی نوشتهاند: زن از فرهنگ شوهر متأثر میگردد و شوهر او را بر آئین خود وادار میسازد.
ث) در موارد بسیار در كتب فقهی زنان در كنار كودكان، دیوانگان و ناتوانان یاد شده، در احكام مشترك قلمداد شدهاند:
زنان، كودكان، ابلهان و دیوانگان جزیه ندارند. عاقله بر عهده زنان، كودكان و دیوانگان ثابت نیست. اگر (دشمنان) با كودكان، دیوانگان و زنان سنگر بگیرند و جز با كشتن آنان پیروزی ممكن نباشد كشتن آنان جایز است.
۱۱) عدم توجه به روحیات و احساسات زنان
در برخی از آراء، از آن رو كه پژوهشگر و مستنبط مرد بوده، توجهی به احساس و روحیه زن نشده است. به تعبیر دیگر مسئله از نگاه مردانه و احساسات و سود و زیان وی منظور شده است، اینك به ذكر چند نمونه میپردازیم:
الف) اگر دختر بچه و پسر بچهای با اشراف و ولایت پدر یا جد پدری به ازدواج درآیند، پس از بلوغ پسر میتواند در صورت عدم تمایل، ازدواج را فسخ كند، ولی دختر چنین حقی ندارد. در تعلیل مسئله گفته شده است:
شیخ طوسی در نهایه و ابن براج، ابن حمزه و ابن ادریس با این رأی مخالف بوده و معتقدند پسر پس از بلوغ حق خیار دارد زیرا به جهت اثبات مهر و نفقه بر او ضرر عارض میگردد و ضرورتی نبود كه در كودكی چنین اتفاقی برایش بیفتد ولی نسبت به دختر این حق وجود ندارد زیرا لزوم نكاح به نفع او است و نه به ضرر وی.
ب) در بحث تمكین خاص كه زن باید به خواستههای جنسی شوهر پاسخ دهد تا مستحق نفقه گردد،
برخی از فقیهان مرقوم داشتهاند: اگر آمادگی زن به صورت مطلق نباشد تمكین حاصل نگردد و بر مرد نفقه واجب نیست زیرا نشوز حاصل شده است. و تنها استثنا را عذر شرعی قید كردهاند.[۲۸] جواهرالكلام، ص ۳۰۶.
منبع: ماهنامه پیام زن، ویژه نامه زن در جمهوری / نویسنده: مهدی مهریزی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست