پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
تقلب دنیا را برداشته است
در مطالعه ای كه توسط مركز تحقیقات آكادمیك دوك در آمریكا روی پنجاه هزار دانشجوی كالج و هجده هزار دانش آموز دبیرستانی صورت گرفته بیش از هفتاد درصد اعتراف كرده اند كه تقلب كرده و می كنند. این آمار نسبت به ۵۶ درصد در سال ۱۹۹۳ و ۲۶ درصد در سال ۱۹۶۳ پیشرفت چشمگیری داشته است.
وقتی هفته نامه نیوزویك در آخرین شماره خودش در مارس ۲۰۰۶ گزارش مفصلی درباره رشد سرسام آور پدیده تقلب آكادمیك و رواج تقلب در میان دانشجویان دانشگاه و دانش آموزان مدرسه ها منتشر می كند یعنی قضیه جدی است، یعنی فقط یك مسئله درون دانشگاهی محدود به دانشگاه یا كشوری خاص نیست، یعنی تجربه مشتركی كه روزگاری برای بسیاری از ما چیزی به جز یك شیطنت نوجوانانه سر جلسه امتحان و در بازی های كودكانه نبود، مثل گلوله برفی آنقدر بزرگ و بزرگ و بزرگتر می شود كه دیگر نه فقط در منش و روش سرمایه داران و شبكه های مافیایی قاچاق و كنشگران فرهنگ عامه بلكه در منش و روش كنشگران فعال و به اصطلاح نخبه و فرهیخته فرهنگ آكادمیك جامعه یعنی دانشجو و استاد هم چونان ضرورتی اجتناب ناپذیر در فرهنگ نسلی كه هدف وسیله را برایش توجیه می كند نهادینه می شود.
گزارش هفته نامه نیوزویك درباره رواج شگفت انگیز پدیده تقلب آكادمیك در دانشگاه ها با یك لید درباره دانشجوی بیست و یك ساله ای به نام هریس كه دانشجوی سال آخر یكی از دانشگاه های معتبر و باپرستیژ كالیفرنیا است شروع می شود: «هریس خودش را متقلب نمی داند. او از انواع و اقسام روش ها برای گذراندن كلاس ها و پاس كردن واحدهایش استفاده می كند اما با این حال خودش را متقلب نمی داند. هریس سرقت ادبی می كند، از داروهای غیرمجاز برای بالا بردن قدرت تمركزش استفاده می كند، سئوالات امتحان را پیشاپیش به دست می آورد، سر جلسه امتحان با استفاده از پیغام فوری كوتاه تلفن همراهش سئوال می فرستد و جواب می گیرد و گاهی هم به این و آن می رساند اما با تمام این اوصاف كارش را غیرعادی نمی داند و می گوید: «درسته، من سئوالات رو از بانك سئوال كش می رم و از اینترنت مقاله كپی می كنم، با اس ام اس جواب سئوال ها رو می گیرم اما كی این كارا رو نمی كنه»
البته شاید اینها كمی اغراق آمیز باشد اما نه آنقدر كه شما ممكن است فكر كنید. در همه كشورهای دنیا از قاره آسیا تا اقیانوسیه آمار تقلب، مخصوصا تقلب های آكادمیك به طرز سرسام آوری بالا رفته است. در مطالعه ای كه توسط مركز تحقیقات آكادمیك دوك در آمریكا روی پنجاه هزار دانشجوی كالج و هجده هزار دانش آموز دبیرستانی صورت گرفته بیش از هفتاد درصد اعتراف كرده اند كه تقلب كرده و می كنند.
این آمار نسبت به ۵۶ درصد در سال ۱۹۹۳ و ۲۶ درصد در سال ۱۹۶۳ پیشرفت چشمگیری داشته است. در همین تحقیق مشخص شده كه سرقت ادبی نسبت به شش سال گذشته چهار برابر شده است. در انگلیس، در یك تحقیق كه به سفارش دولت این كشور روی دانش آموزان مدارس صورت گرفت شیوع تقلب در آزمون های نمره الفی Level .A و آزمون سراسری GCSE به اندازه ای بود كه وزیر آموزش و پرورش دولت انگلیس راث كلی از وقوع تحولی اساسی در نظام آموزشی این كشور تا قبل از سال ۲۰۰۸ خبر داد.
صدها دانشگاه آسیایی در بولتن های آن لاین خود برای آزمون های تافل و ایلتس كه مبنای پذیرش دانشجوی خارجی در بسیاری از دانشگاه های آمریكا و كانادا است پاسخ های حفظ كردنی در اختیار دانشجویان می گذارند. تقریبا اكثر آزمون های به شدت رقابتی دانشگاه های هند حداقل هر پنج سال یك بار دزدیده و به دانشجویان فروخته می شود.
در چین، كشوری كه تعداد دانشجویانش از ۱۹۹۸ تاكنون ۱۶ میلیون یعنی سه برابر شده است، سال گذشته پلیس یكی از بزرگترین گنگ های كیانگ شو به معنی تفنگ كرایه ای كه در قالب یك آژانس اینترنتی انواع سفارش ها برای دادن آزمون های مختلف كاری و تحصیلی و مهاجرتی و شهروندی را می پذیرفتند، كشف و دستگیر كردند. این گروه حرفه ای تقریبا ۲۱۲ هزار دلار پول از هزار دانشجو در ۱۹ استان چین دریافت كرده بود. همچنین در سال ۲۰۰۵ كره جنوبی با یكی از بزرگترین رسوایی های تقلب در امتحان در تاریخ خود روبه رو شد مسئولان دولتی متوجه شدند كه سئوالات آزمون سراسری ورودی كالج ترم پاییز گذشته در این كشور توسط بیش از بیست حلقه از متخصصان حرفه ای تقلب در امتحان در سراسر كره جنوبی لو رفته است. آنها پاسخ سئوالات را از طریق پیام كوتاه فوری تلفن همراه برای دانش آموزانی كه با آنها قرارداد بسته بودند ارسال می كردند.
دیوید كالاهان نویسنده كتاب «فرهنگ تقلب» می گوید: «ما از نقطه اوج گذشته ایم و در نتیجه حالا تقلب آنقدر عادی شده كه در كنار دیگر عرف های اجتماعی ما برای خودش جایی پیدا كرده است.»
اما چه چیز باعث می شود دانش آموزان فریبكار شوند و تقلب كنند اول مهمتر از همه پیشرفت های تكنولوژیك امروز تقلب را آسان تر از هر زمانی در گذشته كرده است. وقتی مقاله های ارژینال را با قیمتی برابر یك ناهار دانشجویی از سایت های اینترنتی كه به طور حرفه ای در این زمینه فعالند می توان خرید، وقتی جدیدترین نرم افزارهای ویژه حل تمرین و انجام تكالیف و پروژه های دانشگاهی برای رشته های مختلف در بازار فراوان است و در كنار اینها وقتی گوشی های تلفن همراه و ام پی تری پلیرها به آزمون دهندگان ابزارهای جدیدی برای ارتباط با محیط خارج از امتحان و ارسال تصویر كامل برگه امتحان و گرفتن پاسخ می دهند مسلما تقلب آسان تر از هر زمان دیگری می شود. مثلا یكی از جدیدترین خدمات شركت اسپارك نت اسپارك موبایل است كه وقتی دانشجویان سر كلاس درس نشسته اند متن ها و ایده های نابی برای نوشتن مقاله یا شركت در بحث های بداهه كلاسی و سورپریز كردن استاد و دانشجویان دیگر می فرستد. این برنامه حتی خلاصه رمان های كلاسیك را به صورت فایل های فشرده صوتی برای دانشجویان سر كلاس نشسته ارسال می كند.
رقابت، البته در این میان مقصر اصلی است. هر چه كه نیروی كار بیشتر می شود و مدارك دانشگاهی به سرعت افزایش پیدا می كند، مدارج عالی دانشگاهی ظاهرا قابل اعتمادترین راه برای رسیدن به موفقیت به نظر می رسند. سی سال پیش فقط یازده درصد آمریكایی ها مدرك كالج داشتند در حالی كه این رقم امروز تقریبا سه برابر شده است. در جامعه اروپا تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه طی پنج سال گذشته سی درصد افزایش پیدا كرده است و در جامعه پرجمعیت و البته به شدت رقابتی آسیا، جایی كه بسیاری از موفقیت های آكادمیك با دادن آزمون های سراسری استاندارد سنجیده می شود، فشار غیرقابل تحملی به جوانان وارد می شود. ساها راوی معاون یكی از دبیرستان های دهلی نو می گوید: «نمره امتحانات شما به قدری برای ورود به كالج یا دانشگاه مهم است كه یك درصد اختلاف می تواند پذیرفته شدن یا نشدن شما را تعیین كند.» جامعه شناسان معتقدند كه رواج تقلب میان دانشجویان و دانش آموزان همچنین نشان دهنده گرایش هایی است كه فرهنگ جامعه به طور كلی به این مسئله دارد، فرهنگی كه تقلب در آن نه فقط رفتاری پذیرفتنی بلكه گاه حتی به عنوان رفتاری تحسین برانگیز شناخته می شود فرهنگی كه در آن سرمایه داران با دستكاری های جزیی در بازار و فریبكاری های كوچك و بزرگ به شانس های هوش ربایی می رسند. در یك نظرسنجی كه موسسه اصول اخلاقی جوزفین از بیست و پنج هزار دانش آموز دبیرستان های كالیفرنیا انجام داده تقریبا نیمی از دانش آموزان با این جمله كه: «گاهی انسان برای موفقیت ناچار است دروغ بگوید یا تقلب كند» موافق بوده اند. در استرالیا مطالعه جدیدی كه روی دانشجویان چهار دانشكده دانشگاه گریفیث انجام شده نشان داده كه چهل درصد دانشجویان معتقدند پروژه های كلاسی و تحقیقات دانشگاهی قلابی یك نوع تخلف «جزیی» محسوب می شوند. دان مك كیبی موسس مركز اخلاق آرمانی آكادمیك دانشگاه دوك می گوید: «دانشجویان احساس می كنند كه در آینده ای نه چندان دور تقلب كردن آنقدرها هم كه بعضی ها فكر می كنند كار نادرستی نیست.» مسئله تقلب های آكادمیك تا اندازه ای فراگیر شده كه به زودی نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه ها را تغییر می دهد. در آینده نزدیك آزمون های سراسری چون MCAT آزمون های نمره الفی Level .A در اتاق هایی كه با ردیاب های پیشرفته مجهز به فركانس های رادیویی در برابر تقلب ایمن شده اند برگزار می شود و در چین و كره جنوبی حداقل جریمه برای تقلب هفت سال زندان است.
اكتبر امسال یكی از مهمترین آزمون های سراسری بین المللی یعنی آزمون GRE، كه هر ساله بیش از نیم میلیون دانشجوی فارغ التحصیل متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر دنیا در آن شركت می كنند، جدی ترین تغییر را در تاریخ پنجاه و پنج ساله خود تجربه كرد: سئوالات آزمون از تستی به تست دیگر تغییر می كنند و زمان برگزاری آزمون در تمام نقاط جهان یكی است. بنابراین دانشجوی لس آنجلسی دیگر نمی تواند تصویر یا متن سئوال یا جوابی برای دانشجویی در هنگ كنگ بفرستد. ری نیكوزیا مدیر بزرگترین مركز آزمون سازی دنیا ETS كه در دانشگاه پرینستون ایالت نیوجرسی واقع شده و ۲۵ هزار مركز آزمون در ۱۹۲ كشور دنیا را اداره می كند در این باره می گوید: «ما روش های برگزاری آزمون های مهم بین المللی را كاملا دگرگون كرده ایم، ما برای مبارزه با این معضل تقلب مدام در حال تغییر هستیم.»
آزمون ورودی دانشگاه های پزشكی آمریكا، MCAT با استفاده از دانش بیومتری زیست سنجی از طریق روانشناسی سنجشگرهای امنیتی ای را راه اندازی كرده اند كه به وسیله آنها دكترهای بعد از این از سال آینده باید اثر انگشت الكترونیكی و عكس دیجیتالی خود را در كنار شماره داوطلبی و مدارك دیگر در پرونده شان قرار دهند تا مسئولان برگزاری امتحان راحت تر بتوانند متقلبانی كه به جای دیگران امتحان می دهند را پیدا كنند. طبق گفته های نیكوزیا از سال گذشته با آزمون SAT یك بخش نوشتنی جدید را اضافه كرده و با «سنجشگر اصالت دست خط» آزمون دهندگان قلابی كه به جای كس دیگری سر جلسه حاضر شده اند را شناسایی می كند. وزارت آموزش و پرورش كره جنوبی، ردیاب های قوی ای در سرویس های بهداشتی محل برگزاری امتحان نصب كرده است. دولت هند پس از تلاش های پیگیر توانسته فعالیت های گروه های واسطه در زمینه سرقت سئوالات و فروش آنها محدود كند. آزمون های اروپایی مانند آزمون GCSE كه در انگلیس برگزار می شود و آزمون های نمره الفی و آزمون ورودی دوره لیسانس در فرانسه مجهز به نرم افزارهایی چون TurnItIn.com و MyDropBox.com شده اند كه سرقت ادبی را تشخیص می دهد. این نرم افزارها متن تحقیقات و نوشته های دانشجویان را روی سایت می گذارند و بعد با تمام مطالبی كه در اینترنت است مقایسه می كنند و بخش هایی كپی شده را با رنگ قرمز های لایت می كنند. اما از سوی دیگر در بعضی موسسات برجسته در آمریكا و اروپا حتی چیزی به نام «تقلب قانونی شده» وجود دارد. آنها به دانشجویان اجازه می دهند كه در آزمون های Open Internet با لپ تاپ و گوشی های متصل به شبكه از اینترنت استفاده كنند. هواداران این روش معتقدند كه این روش به دانشجویان كمك می كند تا مهارت های تحقیق را كاربردی تر از موقعیت های كاری در زندگی واقعی كه اطلاعات آزادانه در دسترس است، یاد بگیرند. در كنار فعالیت چنین موسساتی، این روزها تعداد قابل توجهی از دانشگاه های برجسته دنیا تاكید روی آزمون های استاندارد را كنار گذاشته و به پذیرش دانشجو از طریق مصاحبه و نامه معرفی استادهای معتبر و مدارك معتبر اثبات شایستگی دانشجو كه احتمال تقلب در آنها وجود ندارد یا كمتر وجود دارد روی آورده اند. اما نگرانی درباره اشتباه در محاسبه نمرات آزمون ها هم اخیرا به نگرانی های مسئولان برگزاری آزمون ها در دانشگاه های انگلیس و آمریكا اضافه شده است. شورای كالج آمریكا درست دو هفته پیش متوجه شد كه چهار هزار نمره از نمرات داوطلبان آزمون SAT كه در ماه اكتبر برگزار شده اشتباه محاسبه شده است. گری ناتریلو استاد تعلیم و تربیت در كالج آموزش دانشگاه كلمبیا معتقد است كه در حال حاضر نیز به جایگزین كردن روش هایی غیر از امتحانات استاندارد شده و معیارهایی چون نمره برای پذیرش دانشجو بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. او معتقد است كه مردم جامعه هم دیگر مانند گذشته استعدادهای بالقوه دانش آموزان و دانشجویان را در نمره های درسی آنها نمی بینند و به دنبال یافتن نشانه های دیگری هستند. آیا آزمون های استاندارد شده سراسری كاملا كنار گذاشته می شوند براساس تحقیقات مركز ملی مطالعاتی آزمون سازی عادلانه و آزاد هفتصد و سی كالج آمریكایی در آینده ای نزدیك داوطلبانی كه نمره های پایین دارند را ملزم به دادن آزمون SAT یا ACT می كنند. در انگلیس دانشگاه های كمبریج و آكسفورد كه قبلا یك بار با داوطلبان مصاحبه می كردند پذیرش دانشجو را مشروط به گذراندن موفقیت آمیز دو مرحله جداگانه مصاحبه كرده اند. مسئول بخش پذیرش دانشگاه هاروارد، مارتین مك گراث لوئیس، معتقد است هر چه زمان می گذرد دانشگاه های بیشتری سعی می كنند با رویكردی كل نگرانه اقدام به پذیرش دانشجو كنند. در پیش گرفتن چنین رویكردی در حال حاضر ضروری است و كیفیت كلا س ها و البته كیفیت تعلیم و تربیت به آن بستگی دارد.
ترجمه:مهسا رضوی
منبع: نیوزویك
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست