جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
مجله ویستا

آرزوی بالش خواب


آرزوی بالش خواب

خواب به قیمت تکه تکه شدن

عنوان: In Between یا «در میان»

پلتفرم: PC

ناشر: ندارد

سازنده: Snore Team

سبک: معمایی

امتیاز: ۸

In Between یا «در میان» یک بازی مستقل ایرانی دیگر است که بتازگی مراحل ساخت آن تمام شده و با پیگیری صفحه رسمی آن در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید مستقیم با سازنده‌ها در تماس بوده و از جزئیات انتشار آن که احتمالا به صورت دیجیتال خواهد بود، مطلع شوید. سبک بازی معمایی قید شده که ترجمه همان پازل است ولی در مورد «در میان» همان پازل مناسب‌تر است. زیرا واژه معمایی معمولا ذهن ما را به سمت ایندیانا جونز و توم رایدر و بازی‌های پر از رمز و راز سوق می‌دهد، در صورتی که در این بازی رمز و راز خاصی در کار نیست. هدف کاملا مشخص است و ساختار کلی بازی تلاش شما برای رسیدن به نقطه‌ای خاص است.

کاراکتر بازی مثل خیلی از ما یکی از آن آدم‌هایی است که خواب را خیلی دوست دارد و بالش یکی از بهترین دوست‌های زندگی‌اش است! حالا خودتان تصور کنید که موقع خواب یک هیولای زشت و خبیث بالش، آن عزیز دوست داشتنی را از زیر سرتان بکشد و فرار کند. واکنش شما چیست؟ احتمالا چشمانتان مثل کاراکتر کاسه خون می‌شود و به هر قیمتی شده تلاش می‌کنید بالش را پس بگیرید. بازی به پنج دنیا یا بخش مختلف تقسیم شده که هر کدام از آنها تم محیطی، موسیقی و چالش‌های متفاوتی دارد و در ابتدای هر یک از آنها راوی داستان آن بخش را در ضمن تصاویری که به صورت کمیک نمایش داده می‌شوند، توضیح می‌دهد. اگرچه صدای راوی خوب است اما متاسفانه تمام جملات و کلماتی که به انگلیسی گفته می‌شوند بخوبی مشخص نیست و نبود زیرنویس نیز این مشکل را عیان‌تر می‌کند. با این حال داستان بازی طوری نیست که درست متوجه نشدن بخش‌هایی از آن را ضعفی بزرگ قلمداد کنیم. «در میان» به هیچ عنوان بازی آسانی نیست و تمام کردن تمام مراحل آن پشت سر هم صبر و حوصله طلب می‌کند. هر یک از بخش‌ها شامل ۱۵ مرحله عادی و دو مرحله جایزه است که برای آزاد کردن این مراحل باید چهار ساعت کوکی را که به عنوان کالکتیبل یا جمع کردنی در بازی قرار دارد، به دست آورید. البته آخرین دنیای بازی به اندازه کافی دشوار است که تنها پنج مرحله برای آن کفایت می‌کند.

در هر مرحله صفحه به دو بخش تقسیم شده که در یکی از آنها خود کاراکتر و در سمت دیگر تصویر او قرار دارد و باید با توجه به موانع و چالش‌های مختلف بین کاراکتر و تصویر او شیفت کرده و بازی را به پیش ببرید. خوشبختانه تنوع خوبی در بازی وجود دارد و به مرور دشمن‌های ثابت، متحرک و تعقیب‌کننده به آن اضافه می‌شود. در بعضی مراحل دودهایی وجود دارد که قرار گرفتن در محدوده آنها دیدن تصویر کاراکتر در قسمت دیگر صفحه را غیرممکن می‌سازد یا گاهی با قفل‌هایی مواجه می‌شوید که برای عبور از آنها ابتدا باید کلیدشان را به دست آورید. در آخرین دنیای بازی نه تنها تمام این موارد وجود دارند بلکه حرکت کاراکتر و تصویر آن نسبت به هم برعکس می‌شود. اگر مراحل را در زمان کمی تمام کنید نشانی به شما داده می‌شود.

یکی از خوبی‌های بازی وجود اچیومنت در آن است. برای رفتن به دنیای بعدی باید حداقل ده مرحله را پشت سر بگذارید. همچنین هرگاه خواستید می‌توانید هر یک از مراحل را انتخاب کرده و تجربه کنید. فکر می‌کنم یکی از ایرادهای جدی بازی متعادل نبودن روند سختی مراحل است، در عین این‌که منکر آن نمی‌شوم که چیدمان چالش‌ها در هر مرحله بسیار عالی صورت گرفته است. به عنوان مثال در دنیای اول مرحله پنجم به مراتب از مراحل هشتم و نهم دشوار‌تر است و بعد در مرحله یازدهم ناگهان دوباره خیلی سخت و دوازدهم آب خوردن می‌شود. یا در دنیای دوم مرحله سه از پنج بسیار مشکل‌تر است. قبلا اشاره شده که صفحه به دو بخش تقسیم شده ولی وقتی رو‌ی مانیتور به آن نگاه می‌کنیم، بخش اعظمی از صفحه که خارج از محیط بازی قرار دارد، خالی است. در بازی باگ ندیدیم البته بجز پایینی‌ترین قسمت پرتال‌ها که در یک مرحله از دنیای ۴ که با پرت کردن کاراکتر به عقب موجب مرگ می‌شد، آزاردهنده نبود و این دستاوردی است که خیلی از تیم‌های بزرگ‌تر به آن دست نیافته‌اند! In Between از نظر هنری و موسیقی ستودنی است و روی هم رفته پازل دشوار خیلی خوبی است.

مجید رحمانی