یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
جهان موازی و چرخش به دور خود
مردمان فقیر هند و یا آنان که از ظلم زمانه رنج می برند و در طبقه ی « نجس ها » زندگی را سپری می کنند ، بر اساس آموزه های دینی خود ، بر این باورند که پس از مرگ، روحشان در کالبد جسمی نو ، به دنیا باز می گردد و زندگی جدیدی را آغاز می کند . این باور که همان « تناسخ » است ، موجب شده تا طبقات فقیر هند و یا نجس ها که در زیر فشار نظام « کاستی » هند زندگی می کنند ، امید داشته باشند که روزی در روند تناسخ ، روحشان در قالب جسم فردی ثروتمند و برخوردار از مواهب دنیوی ، تجسم می یابد و این مسئله باعث شده تا آنها بر صبر خود بیفزایند و به امید روزی باشند که از تبعیض نژادی و فقر و فلاکت نجات می یابند ! و باید دانست که از این رهگذر است که هیچ تنش آشکاری در نظام اجتماعی هند میان طبقات ضعیف و غنی رخ نمی دهد .
فیلسوفان و اندشمندان شیطان صفت غربی که دست از دین شسته و به مطامع شخصی و اغراض حیوانی بشر چنگ زده اند ، در یک حرکت هم سو با خواست سیاست مداران زرسالار حاکم بر غرب ، نظریه ای را پایه ریزی کرده اند ،تا هم راه حلی برای نقصان موجود در ایدئولوژی اعتقادی مردمان خود باشد و هم زمینه را برای مسموم کردن افکار دیگر ملل جهان فراهم کنند .
این نظریه که « جهان موازی» نام دارد ، بر این باور غلط استوار است که : بعد از مرگ، هیچ آینده و فرجامی برای بشر متصور نیست و هر چه لذت و سختی هست در همین جهان است ، پس بکوش تا خوش باشی !
از سوی دیگر در این نظریه ، صحبت بر سر آن است که این جهان خود به خود تصفیه می شود و شر و بدی پاک می شود !و هر بار پس از هر تصفیه خیر فراگیری همه ی دنیا را در بر می گیرد ، تا روزی که باز شر و سیاهی دنیا را پر کند ، و باز تصفیه ای دیگر ... !!
می بینیم که در این نظریه سخنی از جهان غیب ، روز رستاخیز ،روز قیامت ، دادگاه عدل الهی و ... نمی شود ،بلکه در این نظریه سعی شده ذهن آدمی را تماما به همین دنیای خاکی معطوف کند .
می دانیم که ایمان به جهان غیب و روز قیامت از پایه های اصلی خداشناسی و توحید است و موجبات یک ایمان واقعی را برای فرد رقم می زند . باور به جهان غیب است که ما را از دل خوش کردن به یک زندگی ۸۰ یا ۹۰ ساله ( کم و بیش ) باز می دارد و ما بر اساس آن تلاش می کنیم که نیک زندگی کنیم تا عاقبت نیکی در جهان آخرت داشته باشیم.
باور به روز حساب و دادگاه الهی است که بشریت را از زندگی شیطانی باز می دارد ، و به سوی یک زندگی الهی فرا می خواند ، و آنچه شیطان می خواهد باز داشتن انسان از تفکر در غیب و غافل کردن او از « روز حساب » است .
اندیشمندان غربی نیز نظریه ی «جهان موازی » را بر مبنای همین خواست شیطان تدوین کرده اند . از سوی دیگر سینمای غرب و به طور شاخص سینمای هالیوود همین فرمول غلط را گرفته و سعی دارد هم صدا با سیستم حاکمه ی غرب باور سازی غلطی را در اذهان مخاطبین خود ( مردمان آمریکا به طور اخص و مردمان جهان به طور اعم ) نهادینه کنند ،چرا که آنها به خوبی می دانند ، تسلط بر ذهن ها ، تسلط بر جسم ها است ، و این اصل اساسی «عملیات روانی » است .
«جهان موازی » در آثار ساخته شده ی سینمای غرب ، در غالب های مختلفی و از ابعاد گوناگونی ترویج می شوند که در ادامه به چند نمونه ی شاخص آن با ذکر مثال اشاره می کنیم :
مصرف مواد مخدر و مشروبات
در اکثر فیلم های غربی ، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی ، راهی برای نجات از دغدغه های دنیا دانسته می شود ، و باید دانست که این مسئله یکی دیگر از راه های عملیاتی کردن نظریه ی «جهان موازی » است . چرا که به مخاطب این باور را القا می کند که : تو می توانی با مصرف مواد مخدر و مشروبات ، از بار سنگین غم های دنیوی خلاص شوی و در جهانی خود ساخته و رویایی سیر کنی !!
جالب است به این نکته توجه کنیم که در قرون گذشته ی ایران ، در زمانی که در گوشه ای از سرزمین ایران و در قلعه ی الموت ، « حسن صباح » قدرتی نو را پایه ریزی کرده بود ، سلجوقیان و دولت های غربی ، از قدرت نفوذ وی در مریدانش شگفت زده می شدند . چرا که فداییان وی ( فداییان اسماعیلی ) که عاشقانه حسن صباح را می ستودند ،حاضر بودند به جهت ترور رجال مخالف اسماعیلیه به فرمان حسن صباح به هر نقطه ای اعزام شوند ؛ گو اینکه می دانستند بعد از ترور ، حتما توسط اطرافیان مقتول ، کشته می شوند .
از اینرو دشمنان حسن صباح که نمی توانستند این نفوذ اعتقادی وی را بر مریدانش باور و تحمل کنند ،و از سوی دیگر جوابی برای افکار عمومی خود می خواستند ، به وی تهمت زدند که او به وسیله حشیش ، مریدان خود را به وهم می برد و به آنها جهانی زیبا و عاقبت نیکویی پس از مرگ را نشان می دهد ، از اینرو آنها طالب کشتن و کشته شدن ، می شوند .پس مخالفین به فداییان اسماعیلی ، لقب « حشاشین » را دادند !
و جالب تر آنجاست که بدانیم واژه assassin ( آدمکش ) که در فرهنگ انگلیسی رایج است ، از ریشه ی همین واژه ی حشاشین است !!
این مثال از آنرو بیان شد که بدانیم ، معزل مواجهه ی اندیشمندان غربی با مسئله توجه به غیب ، از قرن های گذشته تا به امروز امتداد و استمرار داشته . همان طور که در آن زمان عشق به شهادتی که در دل های فدائیان اسماعیلی موج می زد ، برای غربیان غیر قابل تصور بود ، امروزه مسئله توجه به غیب و آخرت نیک و بد و یک جهان ابدی ، برا آنها غیر قابل تصور و یا غیر قابل قبول است . آنها اگر هم بتوانند بحث غیب و جهان آخرت را برای خود هضم کنند ، یقینا به جهت آنکه دل در گروه ی لذات دنیوی دارند ، نمی خواهند دست از منافع خود بکشند !
سخن در باب سینمای غرب و برخی از آثار آن بود که دارای محتوایی مرتبط با «جهان موازی » است . بحث ترویج مواد مخدر و مشروبات بیان شد و در ادامه به مواردی دیگر اشاره می کنیم :
خواب مصنوعی :
در فیلم Inception مسئله ساخت جهانی خیالی به وسیله ی خواب مصنوعی در ذهن فرد و یا افراد مختلف بیان می شود و با بکارگیری داستانی پر پیچ و گیج کنند و جلوه های ویژه ی جالب به بیننده می قبولاند که هر کس می تواند عقده ها و خواسته های خود را در جهانی موازی و ذهنی ، برای خود ترسیم کند و در آن جهان اید آل زندگی بی دغدغه ای داشته باشد !
در فیلم Total Recall نیز اشاره ای مختصر به بحث خواب مصنوعی و محقق شدن خواسته های آدمی در عالم رویا دارد ، اما این مسئله فقط یک اشاره است و بن مایه ی فیلم چیز دیگری است .
در فیلم های سه گانه ی « ماتریکس »نیز شاهد آن هستیم که انسان با اتصال به کامپیوتر از طریق مغز به خوابی مصنوعی می رود و در یک جهان کامپیوتری ، کمبود های خود را بر طرف می کند ، نقص های خود را به سوی کمال پیش می برد و رویاهای خود را محقق می کند !
ماشین زمان :
یکی دیگر از راه های ترویج جهان موازی در سینمای غرب ،بحث زمان و تسلط بر آن است . آدمی می داند که بیشتر اشتباهات و کمبود هایش به جهت آن رخ می دهد که شناختی از آینده و نتیجه اعمالش ندارد . پس دوست دارد با بازگشت به گذشته ، مانع آسیب آینده شود !!
سرمایه گذار بورس آرزو دارد تا حوادث تاثیر گذار بر اقتصاد، که در آینده رخ می دهند را بداند تا در خرید و فروش سهام دقت بیشتری داشته باشد !
فرماندهان و دولت مردان نیز آرزو دارند که بتوانند زمان را به گذشته برگردانند تا اشتباهات خود را جبران کنند !
در فیلم Looper به زیبای بحث آینده و ماشین زمان به تصویر کشیده شده و در مورد اینکه آیندگان قصد اصلاح گذشته را دارند به زیبایی داستان پردازی می شود !
در فیلم های Men in Black(قسمت سوم) و Harry Potter نیز شخصیت های اصلی داستان ، برای اصلاح و یا فهمیدن وقایع گذشته به وسیله ی دستگاه زمان به گذشته سفر می کنند .
وقتی به آدمی القا شود که : روزی خواهد آمد که امکان بازگشت به گذشته فراهم می شود ، و آدمی می تواند به گذشته برگردد و در آن تغییراتی عظیم به وجود آورد ، یقینا انسان به این فکر فرو می رود که به زودی جاودانه می شود و می تواند برای همیشه در این جهان زندگی کند ؛ و همین خیال واهی زمینه ی افسار گسیختگی انسان را فراهم می کند .
تصفیه جهان :
در برخی دیگر از آثار تولیدی سینمای غرب ، بحث تصفیه جهان از وجود عناصر شرور به تصویر کشیده می شود !
گاهی ابرانسان هایی با تکیه بر نیروی بدنی و یا ماورایی خود ، در جهت نابودی انسان های شرور و یا موجودات دیو سیرت و یا موجودات بیگانه فضایی ، اقدام می کنند و عشق به نابودی دنیای شر را در دل بینندگان نهادینه می کنند ، و گاه نیز دنیا خود به خود به جهت تصفیه و پاکسازی وجود خود از عناصر پلید ، اقدام می کند !
برای نمونه ی اول می توان به فیلم هایی نظیر « بتمن » ،« اسپایدر من »، «هری پاتر » ، » رزیدنت اویل » ، « کشیش » و ... اشاره کرد و برای نمونه دوم می توان به فیلم های «۲۰۱۲ » « Knowing » و « Doomsday۲۰۱۲ » اشاره کرد .
در فیلم «۲۰۱۲ » جهان به سوی یک انقلاب طبیعی پیش می رود ، و فقط عده ای برگزیده ، از سیل فراگیر زمین نجات می یابند و اینها وارثان زمین هستند!در این فیلم بیننده قبول می کند که جهان به مانند یک ساعت شنی است . اگر روزی زمان به پایان برسد ، دستی نامرئی این ساعت را می چرخاند و بار دیگر زمان به جریان در می آید . پس بیننده به این نتیجه می رشد که فرجامی برای آینده انسان متصور نیست و همه چیز در همین جهان است ! نیک یا بد !
در این فیلم زنی که به شوهر خود خیانت کرده سزای کار خود را می بیند ، و البته قبل از او نیز معشوقه اش کشته می شود !و البته در اواخر فیلم نیز شوهر وی که فردی متکبر است و همسر خود را به جهت خیانت رها کرده به پرتگاه می افتد و کشته می شود ! این نمونه که بیان شد، نشان می دهد که نویسنده ی فیلمنامه قصد داشته به بیننده این مسئله را القا کند که فرجام همه ی اعمال ما در همین جهان وجود دارد و نه جهان دیگر !
اگر چه سینمای غرب ( به ویژه هالیوود ) دارای قدرت زیاد مالی و تبلیغاتی است و یقینا گستره ی ساخته های آنها فراگیر و جهانی است اما آنچه ما می توانیم بر ضد گسترش افکار مسموم غربی انجام دهیم این است که با بررسی دقیق ایدئولوژی اعتقادی غرب ، نواقص آن را استخراج کنیم و از سوی دیگر در حوزه سینما نیز با نقد های دقیق خود ، ساخته های سینمای غرب را به چالش بکشیم و دستاورد این دو کار را ( نقد فیلم ها و کشف نواقص ایدئولوژی غرب ) در رسانه ها و مطبوعات داخلی و خارجی بروز و نمود دهیم. البته باید ایدئولوژی کامل و متقن خود را با فکری باز و هنرشناسانه در ساخته های سینمایی خود لحاظ کنیم .
سید علیرضا واعظ موسوی
کارشناس جنگ نرم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
دولت سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس رئیس جمهور گشت ارشاد رئیسی امام خمینی سیدابراهیم رئیسی
آتش سوزی تهران وزارت بهداشت قتل شهرداری تهران پلیس سیل کنکور هواشناسی فضای مجازی زنان پایتخت
خودرو دلار هوش مصنوعی قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا ارز مسکن تورم
تلویزیون سریال مهران مدیری سینمای ایران سینما کیومرث پوراحمد موسیقی سریال پایتخت فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
غزه اسرائیل جنگ غزه رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی سپاهان آلومینیوم اراک فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول
تبلیغات ناسا اپل سامسونگ فناوری نخبگان بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل