شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
نگاهی به طرح پارکبان های پایتخت
مدیریت کلانشهری مانند تهران نیازمند طرحها و برنامههای گسترده و متنوعی است؛ در این میان استفاده از تجربه و مدیریت شهروندان و مشارکت دادن آنها در امور مربوط به خود یکی از آخرین رهیافتهای مدیریت در شهرها میباشد.
با تکرار تجربه شوراهای اسلامی شهر و روستا که هماینک سومین دوره آن را شاهدیم، در حال تمرین نوعی از دموکراسی مشارکتی هستیم. بدون تردید جامعه مدنی و حقوق شهروندی در ایران دوران ابتدایی خود را پشت سر میگذارد و بزرگی، گستره و قدرت دولت در تمام ابعاد آن واقعیتی انکارناپذیر است.
بزرگی دولت هیچ ربطی به ماهیت، شکل و محتوای سیاسی آن ندارد، بهگونهای که دولت رژیم قبلی به همان اندازه در ساخت قدرت، اقتصاد، فرهنگ و زندگی شهری قدرت و سیطره داشت که تمام دولتهای پس از انقلاب اسلامی داشتند.
دولتهای پس از انقلاب هم از عصر دفاع مقدس تا سازندگی و اصلاحات گرفته تا دولت مهرورز در یک فرآیند مشترک هستند و آن قدرت و نفوذ فراوان عنصر دولت و ضعف شوراها و انجمنهای شهری، نهادهای مردمی و مدنی است . در این سالها اقدامات مثبتی از سوی نهادهای اجتماعی برای مشارکت موثرتر افراد ساکن در شهرها و روستاها صورت گرفته که پروژههایی مثل شورایاری، پلیس محلی و پارکبانها از آن جمله هستند.
اما همیشه چنین طرحهایی بدون عیب و نقص به اجرا درنمیآید. در آغاز همواره باید نگران سوءمدیریتها، سوءاستفادهها، بیبرنامگیها و حتی اثرات وضعی نامناسب اینگونه طرحهای جدید بود. از میان طرحهای مختلف شهری که مشارکت بیشتر مردم، بالا بردن کارایی و ظرفیت پارکینگی تهران و امکان اشتغال تعدادی از نیروهای بیکار را هدف گرفته، طرح پارکبان است که از قضا یک طرح منطقی و مناسب به نظر میرسد. این طرح میتواند و باید به افزایش ظرفیت مکانی، امنیتی و آرامش شهروندان در غوغای ترافیک و در هم ریختگی اعصاب و روان و زمان مردم پایتخت مدد رساند اما گزارشهایی حکایت از آن دارد که در این میان گروههای قارچگونه پارکبان در گوشه و کنار خیابانها سر برافراشته، با چند عدد سوت، باتوم و دستبندهای پلیسی با هر قیمتی که صلاح میدانند، به اخذ وجوه از مردم مشغولند.
جالب آنکه این عناصر که شاید هم بدون هماهنگی با معاونت راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران ، خود اقدام به انجام این امر نمودهاند، روزانه درآمدهای هنگفتی به دست آورده و در برخی اوقات با برخوردهای ناشایست با مردم، برای خود دکانی فراهم آوردهاند. گاه دیده میشود آنها حوزه مسوولیت خود را به کوچههای فرعی و حتی مقابل منازل افراد نیز تسری داده، برای پارک خودرو در مقابل فضای مکانی صاحبان منازل یا مجتمعها نیز درخواست عوارض میکنند!به عنوان نمونه در پشت بیمارستان پیامبران ، جلوی چند مدرسه را خط کشی کرده و از ماشین هایی که برای چند دقیقه جهت سوار یا پیاده کردن دانش آموزان توقف می کنند پنجاه تومان اخذ می کنند و موجب نارضایتی مردم از شهرداری و نظام جمهوری اسلامی می شوند. البته تازه بودن چنین طرحها و اقداماتی همواره میتواند موجب سوءاستفادهها و سوءمدیریتها شود، اما مهم آن است که متولیان مربوطه در شهرداری و معاونت راهنمایی و رانندگی، با سرعت به بررسی این پدیده اجتماعی پرداخته، برای این معضل اجتماعی راهحل مناسبی بیابند. رفع این اشکالات، موجب عدم اتلاف سرمایههای مردمی، سامان دادن بار ترافیک و اشتغال بخشهایی از جمعیت بیکار میشود، در غیر این صورت یک طرح خوب و منطقی به دلیل عدم مدیریت مناسب و سوءاستفادههای احتمالی به ضد خودش بدل خواهد شد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی حجاب مجلس دولت دولت سیزدهم رئیسی رئیس جمهور گشت ارشاد سیدابراهیم رئیسی جمهوری اسلامی ایران پاکستان
تهران شهرداری تهران قتل هواشناسی سیل پلیس کنکور وزارت بهداشت سلامت زنان سازمان سنجش پایتخت
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو تورم
سینمای ایران سریال سینما تلویزیون سریال پایتخت کیومرث پوراحمد موسیقی رهبر انقلاب قرآن کریم فیلم ترانه علیدوستی کتاب
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران بازی فوتسال تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا لیورپول
هوش مصنوعی گوگل نخبگان سامسونگ مدیران خودرو اپل فناوری آیفون ناسا بنیاد ملی نخبگان ربات دانش بنیان
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا افسردگی آلزایمر