شنبه, ۱۴ مهر, ۱۴۰۳ / 5 October, 2024
نقش با تصاویر تشبیهی رمزی
جدای از مجموعه عناصر خطّی که در دورهی فاطمی، در تزیینات به شیوهی متمایز اسلامی، مورد عنایت خاص قرار گرفته بود. تعدادی از این نوع تزیینات در قید و بند قرار نگرفته و همچنان استوار ایستاده بودند، مانند تزیینات با تصاویر موجودات زنده که شامل تصویر انسان و حیوان است و تزیینکنندگان این دوره از شیوههای خاص، در مکانهای مختلف استفاده کردند.
البته به جز مکانهای مذهبی که بدون شک، در این مکانها، چیزی در این مورد، یافت نمیشود. اسناد تاریخی، به کرّات از این تصاویر یاد میکنند. همچنانکه موزهها، تعداد زیادی از اینها را در خود نگهداری میکنند.
بیشترین نمونه از این مجموعهها، قطعات چوبی تراشیده شده است که در موزهی عربی قاهره نگهداری میشود و به عنوان قطعهای از یکی از کاخهای دورهی فاطمی به شمار میرود. در اینگونه قطعات تزیینی اشیایی مانند مدالهایی را مییابیم که بهوسیلهی دو نوار مشبک احاطه شده که مجموعهای از تصاویر و اشکال بهصورت برجسته، اعم از تزیینات گیاهی و بافته شده، آن را در بر گرفته است.
این اشکال در واقع اشباح نیست، بلکه تصاویری زنده است که رنگ و حرکت و خطوط آن به وضوح پیداست و مناظری چون شرابخواری، موسیقی، رقص، شکار، مبارزه و مسافرت را مجسم میکند. موضوعات این تابلوها عبارت بود از زندگی، لهوولعب، ورزش که بزرگان قصر آن را انجام میدادند و یا حداقل نمونهی بارزی از زندگی اُمرا و بزرگان بود که از شرق، به کاخهای اسلامی راه یافته بود.
بدون شک، اکثر این اشکال و مجموعهها، ریشهای عراقی یا فارسی دارند و تصاویر این حیوانات با گونههای آسیایی، نسبتی دارند خصوصاً مجموعههایی از تصاویر حیوانات وحشی که حیوانی را گرفته و یا از پشت او را بر زمین میزنند.
شاید، شناخت منبع اصلی این حیوانات کار بسیار دشواری باشد، اما نسبت به بقیهی عناصر زینتی فاطمی اینگونه نیست، پس تمدن مصر در قرن یازدهم و دوازدهم چگونه توانست، یک اسلوب خطّی به دست آورده و به مبادی این شبکههای هندسی و عناصر تزیینی گیاهی دست یابد؟
این سخن دردآور است که گفته میشود، هنرمندان مسلمان برای خلق یک شکل از این نقشها، دریاها و اقیانوسهای زیادی را در نوردیدهاند. مثال بارز، در مورد تصویرهای زنده متداخل در تزیینات، به ما در کاخ گرانادا، در اسپانیا، میتوانیم ببینیم.
کاخی که بنونصر آن را ساخته است. به علاوه نکتهی قابلتوجه در مورد چشمهی معروف آن این است، که تصویر اشخاص موجود در برج زنان که به وضوح به تصویر کشیده شده است، از کارهای دورهی اسلامی به شمار میرود. بیمناسبت نیست که در اینجا اضافه نماییم.
اینگونه کارهای تقلیدی در مورد عناصر خطّی، در دورهی موحدی آشکار گشته است که ابتدا از قرن سیزدهم، در ساختمانهای کاخها آشکار شد و ما میتوانیم نام اینگونه تزیینات را شبکههای معماری بگذاریم که از قوسها و چندضلعیهای معینی تشکیل شده و در مقابل یکدیگر قرار گرفتهاند.
شبیه آنچه در گلدستهها با آن برخورد میکنیم و نسبت به کاشیهای تزیینی مثلثی شکل، برتری دارد.
نویسنده : دکتر عفیف البهنسی
مترجم : محمود پورآقاسی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست