جمعه, ۲۹ تیر, ۱۴۰۳ / 19 July, 2024
اول كیفیت, بعد كمیت
همپای پیشرفت روزافزون فناوری تولید خودرو در جهان، مفهوم كیفیت فراگیرتر شده و استانداردهای ملی و بینالمللی را در نوردیده است. زمانی كیفیت صرفاً به تطابق ویژگی خودرو با استاندارد و شرایط فنی تعریف شده، محدود بود اما امروزه علاوه بر رعایت استانداردها، تأمین خواست و جلب رضایت مشتری معیار و ملاك سنجش كیفیت محصول قرار میگیرد. حتی میتوان گفت در دنیای كنونی، كیفیت محصول از دیدگاه مشتری شاخص اصلی تعریف و تدوین استانداردهای ملی و بینالمللی جدید است. به باور كارشناسان، خودروسازان ایرانی در زمینه كمیت و كیفیت تولید محصول، همان مسیر طی شده خودروسازان جهانی را ـ البته با تأخیر ـ میپیمایند. برای خودروسازان ایرانی، نیمه دوم دهه ۷۰ دوران رشد كمی و افزایش تیراژ تولید بود. آنان در این مدت با سرمایهگذاری كلان توانستند ضمن نوسازی و گسترش خطوط تولید، به طور میانگین سالانه حدود ۵۰ درصد رشد تیراژ را تجربه كنند. به عنوان مثال، تیراژ پراید را ـ به عنوان یك محصول مورد استقبال عمومی ـ به مرز صدهزار دستگاه در سال داخلی قرار گرفته است و آنان بیش از آن كه به فكر افزایش تیراژ باشند، درصدد بالا بردن كیفیت تولید و جلب رضایت هرچه بیشتر مشتری برآمدهاند. در این دوران، استراتژی «اول كیفیت بعد كمیت» سرلوحه برنامههای خودروسازان داخلی قرار گرفته است. این اساس خودروسازان به برنامهریزی و سرمایهگذاری وسیعی برای افزایش كیفیت تولید، ایمنی سرنشین، كاهش مصرف سوخت و آلایندگی و بهبود خدمات پس از فروش همت گمارده و حتی از مصوبات و استانداردهای ملی و زیست محیطی كشور نیز فراتر رفتهاند. به نظر میرسد نیمه دوم دهه ۸۰ نیز «دوره اتصال به زنجیره جهانی تولید و حضور در بازار جهانی» برای خودروسازان ایرانی است. آنان برمبنای همین استراتژی، به استقبال آخرین و پیشرفتهترین فناوری تولید خودرو در جهان شتافتهاند كه مشاركت با رنوی فرانسه برای تولید خودروی مدرن «ال ۹۰» نمونهای از آن است؛ خودرویی كه حتی شهروندان اروپایی غربی نیز در انتظار ورود آن به بازار هستند. در نیمه دوم دهه ۸۰ نیز كیفیت همچنان اولویت اصلی خودروسازان ایرانی خواهد بود.
گروه خودروسازی سایپا نیز پس از كسب موفقیتهای چشمگیر در افزایش تیراژ تولید و افزایش سهم در بازار داخلی در نیمه دوم دهه ۷۰ اكنون به سرعت در حال افزایش كیفیت تولید است. كسب عناوین مختلف از جمله تولید كننده پرطرفدارترین خودرو (پراید) و محبوبترین خودرو (زانتیا) از شواهد رشد كیفیت محصول در این شركت است. از آنجا كه سایپا كیفیت محصول را فراتر از استانداردهای ملی و جهانی تدوین شده و به معنای جلب رضایت مشتری میداند، خدمات پس از فروش را نیز متناسب با تقاضای مشتری بهبود و گسترش میدهد. گروه سایپا همچنین از هم اكنون گامهای مهمی برای اجرای استراتژی صنعت خودروی كشور در نیمه دوم دهه ۸۰ برداشته كه تولید خودروی ال ۹۰، ایجاد خط تولید خودرو در خارج از كشور و تولید محصولات متنوع و جدید مطابق سلیقه و فرهنگ ایرانیان از آن جمله است. میتوان گفت افزایش تیراژ تولید (رشد كمی) اكنون دیگر اولویت اصلی خودروسازان نیست و نمیتواند برای آنان افتخاری محسوب شود. در این برهه، رشد كیفیت محصول رمز ادامه حیات اقتصادی صنعت خودرو و موفقیت آن در عرصه داخلی و خارجی است. تنها شرط بقا و موفقیت خودروسازان این است: «اول كیفیت بعد كمیت».
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان دولت چهاردهم ایران محمدجواد ظریف پزشکیان دولت انتخابات ظریف رئیس جمهور علی باقری رهبر انقلاب علیرضا زاکانی
هواشناسی سازمان هواشناسی سراوان آتش سوزی تهران اربعین پلیس شهرداری تهران پشه آئدس قتل آلودگی هوا گرما
واردات خودرو حقوق بازنشستگان قیمت خودرو خودرو بازنشستگان دولت سیزدهم قیمت طلا بازار خودرو قیمت دلار دلار سازمان تامین اجتماعی مالیات
فضای مجازی تلویزیون سریال سینما سینمای ایران فرهاد مشیری امام حسین دفاع مقدس فیلم
فناوری دانشگاه تهران ماه آزمون سراسری
رژیم صهیونیستی یمن دونالد ترامپ جو بایدن اسرائیل فلسطین غزه روسیه چین جنگ غزه انتخابات آمریکا طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال علی علیپور لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران سپاهان تراکتور علیرضا بیرانوند رئال مادرید مهدی طارمی
اینترنت عیسی زارع پور سرعت اینترنت هوش مصنوعی اپل مایکروسافت
چاقی گرمازدگی رژیم غذایی کاهش وزن بارداری گیاهان دارویی صبحانه