سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

شوالیه بیل به دست


شوالیه بیل به دست

امروز را نگاه نکنید که تبلت ها به اسباب بازی دست بچه ها تبدیل شده است و حتی برخی خانواده های گرامی برای تولد دو سه سالگی فرزندشان, تبلت به آنها هدیه می دهند به چند روز آینده هم کاری نداشته باشید که احتمالا نوزادان نیز نیازهای خود را از طریق تبلت به مادر بیان می کنند

نام بازی: Shovel Knight سازنده: Yacht Club Games ناشر: Yacht Club Games سبک: سکوبازی پلتفرم PC: ، Wii U، امتیاز: ۸.۵

امروز را نگاه نکنید که تبلت ها به اسباب بازی دست بچه ها تبدیل شده است و حتی برخی خانواده های گرامی برای تولد دو سه سالگی فرزندشان، تبلت به آنها هدیه می دهند! به چند روز آینده هم کاری نداشته باشید که احتمالا نوزادان نیز نیازهای خود را از طریق تبلت به مادر بیان می کنند! این هفته می خواهیم از گذشته صحبت کنیم، زمانی که ما علاوه بر بازی های ویدئویی، از به کوچه و خیابان رفتن و بازی کردن گل کوچک، کارت بازی، الک دولک و هفت سنگ واهمه ای نداشتیم و صد البته چیزی هم صحنه به صحنه از یک محصول آمریکایی کپی پِیست نمی کردیم. در آن دوران گرافیک بازی ها بسیار ساده و ابتدایی بود، اما لذت و جذابیتی که در گیم پلی آنها نهفته بود، چنان ما را شیفته می کرد که اینک با گذشت بیش از ۲۰ سال مزه آنها همچنان زیر زبانمان است. اخیرا خیلی بازی ها تلاش کرده اند با ایجاد حس نوستالژی ما را به آن دوران بازگردانند و عده ای هم موفق بوده اند؛ اما Shovel Knight مثل گوهری می ماند که از آن دوران در زمان سفر کرده و اینک به دست ما رسیده است. موسیقی ۸ بیتی، گرافیک رنگی پیکسلی و خاطرات دیگری که با بازی های دهه ۸۰ و اوایل ۹۰ میلادی داشته اید، همه را می توانید یکجا در این بازی مشاهده کنید.

با این که تاثیر بازی های بسیاری از عناوین NES در این عنوان مشاهده می شود، اما بارزترین آنها را می توان به نوعی Duck Tales ساخته شرکت کپکام دانست. در بازی شما هدایت شوالیه ای را به دست دارید که فقط از یک بیل به عنوان سلاح استفاده می کند. با استفاده از این بیل می توانید به دشمنان ضربه بزنید، در جستجوی گنج های مخفی زمین را حفر کنید و حتی از روی موانع بپرید. پریدن بخش مهمی از مکانیک های این بازی سکوبازی را شکل داده است و علاوه بر این که به شما این امکان را می دهد تا دشمنان را بدون خطر رودررویی مستقیم با آنها شکست دهید، می توانید با تکرار پشت سر هم این کار، به بخش هایی از مرحله که ارتفاع زیادی برای پرش عادی کاراکتر دارند، دست پیدا کنید. با این که مکانیک بازی بسیار ساده است، اما چنان بخوبی از آن استفاده شده که هیچ گاه احساس یکنواختی نخواهید کرد.

پی بردن به این که چگونه زنجیروار روی سر دشمنان بپرید و از تیغ ها و دیگر خطرات محیطی اجتناب کنید، بی نهایت لذتبخش است و خوشبختانه چیزی نیست که آن را از دست دهید، زیرا در طول بازی به دفعات موفق به انجام این کارها خواهید شد. بخشی از بازی مبتنی بر گشت و گذار است که بیشتر شامل جستجوی گنج های زیرزمینی می شود، ولی عجیب آنجاست که این جستجوها گرفتار تکرار نشده و بازی مثل خیلی از عناوین ریتروی دیگر، شما را با سیستم های بیهوده و پیچیده گیج و گمراه نمی کند. نکته شایان ذکر این که در «شاول نایت» رفرنس های کمدی و طنزآلود به دیگر بازی ها و دوران این سبک بازی ها بندرت دیده می شود، در نتیجه بازیکن آن را جدی می گیرد سپس چنان شیفته اش می شود که احساس می کند شاول نایت فرنچایزی از دوران NES است که واقعا وجود داشته و تا به این سال دوام آورده است.

با این حال، بازی اسیر گذشته نشده و المان هایی از بازی های امروزی نیز در آن دیده می شود. به عنوان مثال، برخورد بازی با مرگ کاراکتر شبیه عنوان Dark Souls است. به این معنی که با کشته شدن، بخش عمده ای از سکه هایی را که جمع آوری کرده اید از دست می دهید، اما فقط یک فرصت به شما داده می شود تا با بازگشت به محل کشته شدن، سکه های از دست رفته را بازستانید. این مساله به خلق یک سیستم خطر و پاداش بسیار خوب در بازی منجر شده است و همواره در چنین مواقعی با ذهن خود درگیر می شوید که آیا می توانم بدون کشته شدن دوباره خود را به آن نقطه برسانم یا خیر؛ و این یعنی حق انتخاب در بازی.

کلاس درس بازی در برخوردش به مقوله چک پوینت مربوط می شود. اگر احساس کردید چک پوینت های بازی نزدیک به هم بوده و تجربه آن را برایتان آسان می کند، می توانید آنها را خراب کرده و مقدار بسیاری طلا به دست آورید، ولی به چه قیمتی؟ بله مواظب باشید انجام این کار یعنی با هر بار مردن، بازی را باید از قسمت های ابتدایی تری از مرحله آغاز کنید و بازگشتن به محل کشته شدن نیز چالش انگیزتر می شود. با در نظر گرفتن این که هریک از مراحل بازی حدودا ۳۰ دقیقه طول می کشد، خراب کردن تمام چک پوینت ها برای به دست آوردن سکه های فراوان، ریسک بسیار خطرناکی است که باید از عواقب آن آگاه باشید.

از خودتان هم خیلی مطمئن نباشید، در بازی زیاد خواهید مرد. در حالی که مراحل ابتدایی تهدیدهای کمتری مثل گلوله های آتشین به سمت شما شلیک می کنند، اما با نزدیک شدن به اواخر آن باید سکوها را از میان تهدیدهای فراوان پیدا کنید. جد ی ترین ایراد بازی را می توان به سیستم اقتصادی درون آن نسبت داد، زیرا شما می توانید با خریدن آیتم ها و قدرت هایی خاص، بر سختی بازی غلبه کنید. متاسفانه قیمت این توانایی ها به اندازه ای است که تا قبل از رسیدن به انتهای بازی می توانید تمام آنها را داشته باشید ؛ یعنی آسیب زدن به چالش طراحی شده در مراحل انتهایی.

موسیقی و صداگذاری بازی نیز فوق العاده زیبا کار شده و استادانه شما را به فضای دوران هشت بیتی بازمی گرداند. Shovel Knight را به دو دسته از گیمرها توصیه می کنیم؛ آنهایی که خاطراتی قدیمی با این سبک بازی ها دارند و آنهایی که دوست دارند بازی ها را از دیدگاه طراحی بررسی کرده و چیزی یاد بگیرند.

مجید رحمانی