چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
علی ع از زبان خود علی ع
در مدح تو ای مظهر اضداد چه گوییم
بالاست مقام تو، گفتار قصیر است
با این كه تویی پادشه عالم هستی
كرباس تو را جامه و فرش تو حصیر است(۱)
بدون هیچ تعارفی درباره امیرمؤمنان علی (ع) سخن گفتن و اوصاف او را بیان نمودن، كاری است بس دشوار، پیامبر اكرم(ص) فرمود: «لو انّ الرّیاض اقلامٌ و البحر مدادٌ و الجنّ حسابٌ و الانس كتابٌ ما حصوا فضایل علی بن ابی طالبٍ؛(۲) اگر همه درختان باغها قلم شوند و تمام دریاها مركّب و جوهر، و جنها حسابگر و انسانها نویسنده گردند، نمیتوانند فضایل علی(ع) را شماره كنند.»
كتاب فضل تو را آب بحر كافی نیست
كهتر كنم سرانگشت و صفحه بشمارم
و همچنین آن حضرت فرمود:« خداوند برای برادرم علی(ع) فضائلی قرار داده كه از شماره بیرون است. هر كس یكی از فضایل او را بیان و بدان معترف باشد، خداوند گناهان گذشته و آیندهاش را خواهد بخشید و كسی كه فضیلتی را از او بنویسد تا وقتی كه از آن نوشته اثری باقی است فرشتهها برایش طلب آمرزش میكنند و آنكه به فضائل علی (ع) گوش بسپارد، خداوند گناهانی را كه به وسیله گوش دادن مرتكب شده میبخشد، هر كس نوشتهای در فضیلت علی(ع) نگاه كند گناهانی را كه به وسیله چشم انجام داده است مورد آمرزش قرار میدهد.(۳)
● مولود كعبه
یكی از فضائل آن حضرت از میان صدها فضیلت، ولادت آن حضرت است در درون خانه خداوند. این امر را تمام محدّثان(۴) و مورخان شیعه و دانشمندان علم انساب در كتابهای خود نقل كردهاند؛ و در میان دانشمندان اهل تسنن گروه زیادی به این حقیقت تصریح نموده و آن را یك فضیلت بینظیر خواندهاند.(۵)
حاكم نیشابوری میگوید: ولادت علی(ع) در داخل كعبه به طور متواتر (و قطعی) به ما رسیده است.(۶)
آلوسی میگوید: تولد علی در كعبه در میان ملل جهان مشهور و معروف است و تا كنون كسی به این فضیلت دست نیافته است.(۷)
در منابع شیعه میخوانیم وقتی كه فاطمه بنت اسد دچار درد زایمان گردید، راه مسجد الحرام را در پیش گرفت و خود را به دیوار كعبه، نزدیك ساخت و چنین گفت: خداوندا به تو و پیامبران و كتابهائی كه از طرف تو، نازل شدهاند و نیز به سخن جدّم ابراهیم سازنده این خانه ایمان راسخ دارم، پروردگارا به پاس احترام كسی كه این خانه را ساخت و به حق كودكی كه در رحم من است، تولد این كودك را برای من آسان فرما! لحظهای نگذشت كه فاطمه بنت اسد به صورت اعجازآمیزی وارد خانه شد و در آنجا وضع حمل نمود.
بعد از چهار روز از كعبه خارج شد، فاطمه بنت اسد میگوید: وقتی از خانه خارج شدم هاتفی(از غیب) مرا ندا داد: ای فاطمه (این نوزاد را) به نام علی نامگذاری كن پس او علی است و خدای اعلی میگوید: به راستی اسم او را از اسم خودم جدا ساختم، و او را به ادب خود، ادب نمودم و او را بر اسرار علم خود آگاه ساختم و او كسی است كه بتها را در خانه من خواهد شكست و بر بام خانه من اذان خواهد گفت و مرا تقدیس و تمجید خواهد نمود. پس خوش به حال كسی كه او را دوست بدارد و اطاعتش كند وای بر كسی كه او را دشمن بدارد و نافرمانی نماید.(۸)
آری سیزدهم رجب سال ۳۰ عام الفیل این حادثه عظیم اتفاق افتاد، به همین مناسبت آنچه در پیش رو دارید گامی است در بیان فضائل امیرمؤمنان از زبان خود آن حضرت امید كه ره توشهای باشد برای همه مسلمانان دنیا مخصوصاً شیعیان آن حضرت.
البته تذكر این نكته لازم است كه حضرت سخت استنكاف دارد از این كه فضائل خویش را به زبان آورد. چنان كه خود میفرماید: «ولو لا ما نهی اللّه عنه من تزكیهٔ المرء نفسه، لذكر ذاكرٌ فضائل جمّهًٔ، تعرفها قلوب المؤمنین و لا تمجّها آذان السامعین؛(۹) و اگر خدا نهی نمیفرمود كه مرد خود را بستاید، فضائل فراوانی را برمیشمردم، كه دلهای آگاه مؤمنان آن را شناخته و گوشهای شنوندگان با آن آشناست.
۱) راه و رسم امام
خیلی از رهبران دنیا هستند كه به راه و اهدافی كه انتخاب كردهاند یقین و باور ندارند بلكه گاه آن راه و اهداف را وسیله رسیدن به قدرت خویش میدانند امّا علی(ع) این چنین نیست آنچه را كه بعنوان راه و یا اهداف خویش به مردم معرفی نمود سخت به آن اعتقاد داشت، خود در این زمینه میفرماید:«و انّی لعلی الطّریق الواضح القطه لقطاً؛(۱۰) و براستی من به راه روشن حق گام به گام ره می سپارم .
۲) سوابق مبارزاتی حضرت
همانا خداوند سبحان حضرت محمد(ص) را مبعوث فرمود: در روزگارانی كه عرب كتابی نخوانده و ادّعای وحی و پیامبری نداشت، پیامبر اسلام(ص) با یارانش به مبارزه با مخالفان پرداخت تا آنان را به سر منزل نجات كشاند... به خدا سوگند! من در دنباله آن سپاه بودم، تا باطل شكست خورد و عقب نشست...در این راه هرگز ناتوان نشدم و نترسیدم، و خیانت نكردم، و سستی در من راه نیافت به خدا سوگند درون باطل را میشكافم تا حق را از پهلویش بیرون كشم.(۱۱)
۳) شجاعت مولا
انا وضعت فی الصّغر بكلاكل العرب و كسرت نواجم قرون ربیعهٔ و مضر ؛ من در خردسالی بزرگان عرب را به خاك افكندم، و شجاعان دو قبیله «ربیعه» و «مضر» را درهم شكستم.(۱۲)
۴) صبر و بردباری علی
حقا كه باید گفت صبر علی را هیچ كس نداشته و ندارد او در مقابل غصب خلافت و آن همه توهینها به شخص او و همسر گرامیش فاطمه زهرا(س) صبر و بردباری نمود با آن كه توان و قدرت مقابله را داشت ولی برای حفظ مصالح جامعه اسلامی و وحدت آن همه را تحمّل نمود، خود میفرماید: «در اندیشه بودم كه آیا با دست تنها برای گرفتن حق خود به پاخیزم؟ یا در این محیط خفقانزای تاریكی كه به وجود آوردند، صبر پیشه سازم؟ كه پیران را فرسوده، جوانان را پیر، و مردان با ایمان را تا قیامت، و ملاقات پروردگار اندوهگین نگه میدارد.
فرأیت انّ الصّبر علی هاتا احجی، فصبرت و فی العین قذی و فی الحلق شجاً؛(۱۳)پس از ارزیابی درست، صبر و بردباری را خردمندانهتر دیدم. پس صبر كردم در حالی كه گویا خار در چشمم و استخوان در گلویم مانده بود. و با دیدگان خود مینگریستم كه میراث مرا به غارت میبرند!
در جای دیگر فرمود: «براستی میدانید كه سزاوارتر از دیگران به خلافت من هستم. سوگند به خدا! به آنچه انجام دادهاید گردن مینهم، تا هنگامی كه اوضاع مسلمین روبراه باشد و از هم نپاشد، و جز من به دیگری ستم نشود، و پاداش این گذشت و سكوت و فضیلت را از خدا انتظار دارم. و از آن همه زر و زیوری كه به دنبال آن حركت میكنید، پرهیز میكنم.»(۱۴)
۵) علم بیكران مولا
تمام فضائل در عظمت علی(ع) ریشه در علم الهی و بیكران او دارد، گاهی كه زمینه پیش میآمد حضرت اشاره به علم وسیع خود مینمود، از جمله فرمود: «و اللّه لو شئت ان اخبر كلّ رجلٍ منكم بمخرجه و مولجه و جمیع شأنه لفعلت ولكن اخاف ان تكفروا فیّ برسول اللّه (ص) ؛ سوگند به خدا، اگر بخواهم میتوانم هر كدام شما را از آغاز و پایان كارش، و از تمام شئون زندگی، آگاه سازم من از آن میترسم كه با اینگونه خبرها نسبت به رسول خدا(ص) كافر شوید، آگاه باشید كه من این اسرار گرانبها را به یاران رازدار و مورد اطمینان خود میسپارم سوگند به خدایی كه محمد(ص) را به حق برانگیخت و او را برگزید جز به راستی سخن نگویم، پیامبر اسلام(ص) همه اطلاعات را به من سپرده است، و از محل هلاكت آن كس كه هلاك میشود، و جای نجات كسی كه نجات مییابد، و پایان این حكومت، همه را به من خبر داده و مرا آگاهانده است. هیچ حادثهای بر من نگذشت جز آن كه در گوشم نجوا كرده بود و مرا بدان مطّلع ساخت.»(۱۵)
۶) عدالت علی(ع)
عدالتگری مولا شهره جهانی دارد تا آنجا كه گفتهاند: علی مانند هر مرد الهی و رجل ربّانی دیگر، حكومت و زعامت را به عنوان یك پست و مقام دنیوی كه اشباع كننده حس جاهطلبی بشر است و به عنوان هدف و ایده آل زندگی، سخت تحقیر میكند و آنرا پشیزی نمیشمارد، آنرا مانند سایر مظاهر مادّی دنیا از استخوان خوكی كه در دست انسان خوره داری باشد بی مقدارتر میشمارد، امّا همین حكومت و زعامت را در مسیر اصلی و واقعیش یعنی به عنوان وسیلهای برای اجراء عدالت و احقاق حق و خدمت به اجتماع، فوقالعاده مقدّس میشمارد و مانع دست یافتن حریف و رقیب میگردد.(۱۶)
خود درباره اجرای عدالت خود میگوید: «مردم! عذرخواهی كنید از كسی كه دلیلی بر ضدّ او ندارید، و آن كس من میباشم. مگر من در میان شما براساس «ثقل اكبر» كه قرآن است عمل نكردم؟ و ثقل اصغر«عترت پیامبر(ص)» را در میان شما باقی نگذاردم؟ مگر من پرچم ایمان را در بین شما استوار نساختم؟ و از حدود و مرز حلال و حرام آگاهتان نكردم؟ و البسكم العافیهٔ من عدی؛ مگر پیراهن عافیت را با عدل خود به اندان شما نپوشاندم؟ و نیكیها را با اعمال و گفتار خود در میان شما رواج ندادم؟ و ملكات اخلاق انسانی را به شما نشان ندادم؟..(۱۷)
۷) سیاست و زیركی حضرت
سیاست دینی و اسلامی از شیطنت و حیله فاصله دارد، امّا سیاستهای غیر دینی همراه و ممزوج با حیلهگری و جنایتگری است: حضرت درباره سیاستمداری خود میفرماید: «و اللّه ما معاویهٌٔ بادهی منّی، و لكنّه یغدر و یفجر و لولا كراهیّهٔ الغدر لكنت من ادهی النّاس، و لكن كلّ غدرهٍٔ فجرهٍٔ، و كلّ فجرهٍٔ كفرهٌٔ...؛(۱۸) سوگند به خدا، معاویه از من سیاستمدارتر نیست، امّا معاویه حیلهگر و جنایتكار است. اگر نیرنگ، ناپسند نبود من زیركترین افراد بودم، ولی هر نیرنگی گناه هر گناهی نوعی كفر و انكار است. روز رستاخیز در دست هر حیله گری پرچمی است كه با آن شناخته میشود. به خدا سوگند، من با فریبكاری غافلگیر نمیشوم، و با سختگیری ناتوان نخواهم شد.
در مكتب لایموت دردانه علی است
در كون و مكان شاهد فرزانه علی است
در كعبه ظهور كرد تا بر همه خلق
معلوم شود كه صاحب خانه علی است
حجهٔ الاسلام سید جواد حسینی
پینوشتها:
۱. علی مردانی.
۲. بحار الانوار، ج ۲۸، ص ۱۹۷.
۳. قندوزی، ینابیع الموده، ص ۱۴۱.
۴. ر.ك اربلی، كشف الغمّه، ج ۱، ص ۹۰.
۵. مروج الذهب، ج ۲، ص ۳۴۹. شرح الشفاء، ج ۱، ص ۱۵۱.
۶. مستدرك حاكم، ج ۳، ص ۴۸۳.
۷. شرح قصیده عبدالباقی افندی، ص ۱۵.
۸. بحارالانوار، ج ۳۵،ص ۸ ـ ۹ حدیث ۱۱.
۹. نهج البلاغه، نامه ۲۸، ص ۵۱۲.
۱۰. محمد دشتی، نهج البلاغه، خطبه ۹۷، ص ۱۸۰.
۱۱. همان، خطبه ۱۰۵، ص ۱۹۲.
۱۲. همان، خطبه ۱۹۲، ص ۳۹۸.
۱۳. همان، خطبه ۳، ص ۴۴.
۱۴. همان، خطبه ۷۴، ص ۱۲۲.
۱۵. همان، خطبه ۱۷۵.
۱۶. رـ ك سیری در نهج البلاغه، ص ۱۲۸.
۱۷. نهج البلاغه، خطبه ۸۷، ص ۱۴۸.
۱۸. همان، خطبه ۲۰۰.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست