دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
سکینه خاتون
![سکینه خاتون](/web/imgs/16/152/ajp601.jpeg)
بقعه مورد بحث در سی کیلومتری شرقی شهر قم، نزدیک دهکده «جنت آباد» (۱) و در حوالی ویرانههای «قاسم آباد» که کنار راه قدیم قم به به کاشان قرار داشته، (۲) واقع شده است.
بنای این مزار را باید از دوران شاهان صفوی و از نیمه نخستین این دوره به شمار آورد. (۳) همچنانکه در لوح زیارتنامه این سیده جلیله نوشته شده او را «سکینه بنت امام موسی کاظم(ع)» و خواهر حضرت فاطمه معصومه(س) دانستهاند. (۴) که علیالتحقیق فاقد ارزش و عدم مداقه در مدارک مستند مبنی بر تعداد فرزندان امام موسی کاظم(ع) میباشد. چرا که به اتفاق جمیع مورخین و علماء سیره و رجال، امام موسی کاظم(ع) را فرزندی به نام «سکینه خاتون» نبوده، (۵) و مدفون در بقعه مورد بحثشخصیتی سوای نوشته لوح زیارتنامه میباشد.
به هر حال، سکینه خاتون، سیدهای جلیله از نوادگان حضرت امام موسی کاظم(ع) بوده و در جلالت قدر و عظمتشان آن همین بس که بارگاه عظیمی برای وی برپا نمودهاند و بروز کرامات و خوارق العاداتی که از ناحیه مقدسه این بی بی بر سر زبان اهالی جریان دارد، خود معرف شخصیت والای این علیا مخدره است.
● نسب شریف سکینه خاتون
حضرت امام موسی کاظم(ع) فرزندی بنام «سکینه» نداشت و لذا شخصیت مدفون در این بقعه را هم نمیتوان فرزند بلافصل امام(ع) دانست، کما اینکه اکثر بقاع متبرکه ایران را منسوب به فرزندان بلافصل ائمه: خصوصا امام موسی کاظم(ع) نمودهاند که اصلی ندارد.
اما در مورد شخصیت مدفون در این بقعه باید گفت که مرحوم ناصرالشریعه در کتاب «تاریخ قم» (۶) به نقل از کتاب«انوار المشعشعین» (۷) مینویسد:
«بنابر احتمالی که بعضی دادهاند محتمل استسکینه بنتحسین بن محمد بن علی بن قاسم بن عبدالله بن موسی الکاظم(ع) باشد که وی مادر سید مطهر بن علی بن سلطان محمد شریف است».
در همین رابطه مرحوم عباس فیض در کتاب «بدر فروزان» (۸) به نقل از انوار المشعشعین مینویسد:
«در قاسم آباد، چهار فرسخی قم، امامزادهای مدفون است که آنرا سکینه خاتون بنت امام موسی الکاظم(ع) مینامند.
و محتمل است که او سکینه بنتحسین بن محمد بن علی بن قاسم بن عبدالله بن موسی الکاظم(ع) بوده باشد که وی مادر سید مطهر فرزند علی بن سلطان محمد شریف است که در قم بودهاند».
ولی آنچه نگارنده تحقیق و تتبع نموده این است که عبدالله بن موسی(ع) فقط از دو فرزند نسل منتشر شده و آن هم محمد و موسی میباشد، و این قول را اکثر علماء انساب از قرن سوم الی الآن پذیرفتهاند. (۹) وانگهی مرحوم فیض برای تقریب قول خود چنین نتیجه میگیرد که «عبدالله بن امام موسی(ع) را فرزند سومی هم به نام «قاسم» بوده ولی چون در کتاب «عمدة الطالب» از او نام برده نشده است معلوم میگردد که اعقاب او منقرض شدهاند».
باید گفت که استدلال مرحوم فیض اصلی ندارد، چه اینکه علمای انساب اتفاق بر این دارند که وی فقط از دو فرزند خود به نام محمد و موسی نسل باقی گذاشته و نسل محمد بن عبدالله منقرض گشته است.
بنابراین میتوان گفت که یا مرحوم صاحب انوار المشعشعین و یا مرحوم فیض در معرفی شجرنامه «سکینه خاتون» اشتباه نمودهاند، زیرا اگر سکینه خاتون مادر سید مطهر باشد، بنابراین نسبش به «عبیدالله بن امام موسی کاظم(ع)» برمیگردد و تمام علماء انساب هم برای عبیدالله فرزندی به نام «قاسم» و از وی «موسی» و از موسی «قاسم» ثبت نمودهاند. (۱۰)
فی المثل، ابونصر نجاری در کتاب «سر السلسلة العلویه» (۱۱) مینویسد:
«من ولد محمد بن علی بن قاسم بن موسی بن قاسم بن عبیدالله بن امام موسی کاظم(ع) ابوالحسن علی و ابوعبدالله حسین ابنا محمد بن علی بالری»
یعنی از محمد بن علی بن قاسم بن موسی بن قاسم بن عبیدالله، دو فرزند باقی ماند. که یکی به نام ابوالحسن علی و دیگری به نام ابوعبدالله حسین و هر دو ساکن شهرری بودهاند.
علامه نسابه ازورقانی، متوفای سال ۶۱۵ ه.ق در کتاب «الفخری» (۱۲) هم همین قول و نسب را پذیرفته است.
امام فخر رازی در کتاب «الشجرة المبارکه» (۱۳) همین شجرنامه را عنوان کرده و اضافه میکند که نسل این امامزاده همه از بزرگان و نقباء و ساکنین شهرری بودهاند.
بنابراین معلوم میگردد که مدفون در بقعه جنت آباد قم:
▪ اولا: فرزند بلافصل امام موسی کاظم(ع) نبوده است.
▪ ثانیا: نسب او به قاسم بن عبدالله بن امام موسی کاظم(ع) برنگشته است.
▪ ثالثا: اصلا به اتفاق جمیع علماء انساب، عبدالله فرزندی به نام قاسم نداشته است.
▪ رابعا: شجرنامه سکینه خاتون به قاسم بن عبیدالله ختم میگردد.
لذا به جرات میتوان گفت که مدفون در بقعه جنت آباد قم: «سیده جلیله سکینه خاتون بنت ابوعبدالله حسین بن محمد بن علی بن قاسم بن موسی بن قاسم بن عبیدالله بن امام موسی کاظم(ع)» خواهد بود.
بدلیل اینکه شهادت امام موسی کاظم(ع) در سنه۱۸۳ ه.ق به اتفاق جمیع مورخین صورت گرفته و اگر عبیدالله ۱۰ سال از حیات پدر بزرگوارش را درک نموده باشد. و هر سه نسل بعد از او را یک قرن محسوب کنیم، بنابراین تولد سکینه خاتون در اوائل قرن پنجم بوده و معقولتر به نظر میرسد که زوجه فرزند سلطان محمد شریف باشد، چه که وی در سنه۴۲۹ ه.ق در قم وفات یا به شهادت رسیده است (۱۴) و اگر شجرنامه منقول از فیض و ناصر الشریعه را قبول نماییم، سوای اینکه اشتباه است، اختلاف سنی سکینه خاتون با شوهرش به ۶۰ سال خواهد رسید و این معمولا بعید است.
وانگهی مؤلف کتاب «الفخری» (۱۵) تایید مینماید که «مطهر» فرزند علی (۱۶) بن سلطان محمد شریف، خواهر زاده ابوالفتح محمد بن عبدالله الحسین است.
به عبارت دیگر ابوالفتح محمد و سکینه خاتون، هر دو فرزندان ابوعبدالله حسین میباشد و این احتمال ما و شجرنامه سکینه خاتون درستخواهدبود.
به دلیل اینکه مؤلف کتاب «الفخری» (۱۷) صراحتا مینویسد: «امه (المطهر) سکینه بنت الحسین بن محمد بن علی بن القاسم بن موسی بن القاسم بن عبیدالله بن موسی الکاظم(ع)».
یعنی مادر مطهر فرزند علی، سکینه دختر حسین بن ... میباشد.
● تعداد فرزندان و حالات همسر سکینه خاتون
همانطوری که بیان داشتیم، سکینه خاتون همسر ابوالحسن علی الزکی بن محمد الشریف است، وی نقیب شهرری بوده و شیخ اجل منتجبالدین قمی در وصف او فرموده است که:
«السید الاجل ذی الحسبین، ابوالقاسم علی بن ابوالفضل محمد» (۱۸)
و منظور از «ذی الحسبین» آن است که علی الزکی هم از طرف پدر و هم از ناحیه مادر دارای شرف و مقام سیادت است، زیرا مادرش بنت ابیالحسن علی بن احمد موسوی است و نسب پدر بزرگوارش سلطان محمد شریف (۱۹) هم به امام زینالعابدین(ع) ختم میشود.
علی الزکی را از سکینه خاتون، دو پسر بجا مانده، یکی «سید مطهر» و دیگری «سید حسین» و در وصف حسین بن علی الزکی مینویسند:
«ابوالمعالی کمال الشرف حسین بن علی الزکی، مردی کریم و جواد و با مروت و سخاوت و دارای حشمت و جلال بوده است». (۲۰)
اکثر علماء انساب و رجال در وصف مطهر، برادر حسین بن علی الزکی، فصولی را در کتبشان ذکر نمودهاند که چند نمونه از آن را تقدیم شما خوانندگان عزیز مینماییم.
نسابه قرن هفتم، از ورقانی متوفای بعد از ۶۱۴ ه.ق در کتاب «الفخری» (۲۱) درباره سید مطهر فرزند سیکنه خاتون و نوه سلطان محمد شریف مینویسد: «بالری السید الاجل المرتضی نقیب النقبا ذوالفخرین ابوالحسن المطهر ابن الزکی الفاضل النقیب ابیالحسن علی بقم...»
ابن عنبه، نسابه قرن نهم و متوفای ۸۲۸ ه.ق درباره سید مطهر مینویسد: «السید المطهر ذی الفخرین بن علی الزکی، نقیب الری و قم و آمل» (۲۲) امام فخر رازی، متوفای۶۰۶ ه.ق در کتاب «الشجرة المبارکه» (۲۳) در همین باره مینویسد:
«السید الاجل المرتضی ذوالفخرین نقیب النقبا ابوالحسن المطهر، کان اوحد الدنیا فی الفضل و النبل و کرم النفس، جم المحاسن، حسن الاخلاق، له مائدة منصوبة مبذوله، وکان متکلما مناظرا مترسلا شاعرا، ولی نقابة الطالبیة بالری».
سید مطهر، مردی جلیل و در فضل و بزرگواری و کرامت نفس، یگانه دنیا و تمام محاسن در او جمع بود. وی دارای اخلاق نیکو و سفره گسترده و از جمله علماء و متکلمین و نویسندگان و شعرا، عصر خود بود و نقابتسادات را در شهرری عهده داشته و مادر وی سکینه خاتون دختر حسین ... میباشد که خواهر مجدالدوله المطهر ذوالطرفین ابوالفتح محمد بن حسین است. شیخ اجل منتجب الدین قمی هم در وصف سید مطهر چنین مینگارد: «الصدر السعید، الشرف الدولة والدین، عز الاسلام والمسلمین، السید الاجل، الامام المرتضی الکبیر الاعلم الازهد، ذی الفخرین، نقیب النقباء، سید السادات، مطهر بن السید الاجل الزکی ذی الحسبین ابیالقاسم علی». (۲۴)
پس معلوم گردید که سید مطهر از بزرگان سادات و صدور اشراف بوده و نقابتسادات و ریاست آن به وی محول گشته و در تمام فنون و علوم متبحر و دارای خطب و رسائل لطیف میباشد.
مطهر، دارای دو پسر به اسامی «محمد» و «علی» بوده و هر دو دارای کمالات نفسانی و عالم و زاهد و نقیب شدهاند. (۲۵)
از محمد بن مطهر، فرزندی به نام فخرالدین علی به دنیا آمد، که وی هم مثل اجدادش منصب نقابت طالبین در قم را دارا بود و برای وی هم پسری استبه نام محمد که از اهل علم و فضل شمرده شده و دارای ریاست و جلالتبوده است.
و از محمد بن علی بن محمد بن مطهر، فرزند ارجمندی به نام یحیی به دنیا آمد که وی بسیار جلیلالقدر بوده و نقیب طالبین در قم و ری و آمل را دارا بود، وی ملقب به عزالدین و مکنی به ابوالقاسم است که خوارزمشاه او را مقتول و شهید گردانید و در طهران مدفون و مقبره او مطاف مردم و محل نذورات و حاجات اهالی میباشد. (۲۶)
● دلائل مدفون بودن سکینه خاتون در قم «جنت آباد»
همانطوریکه در مبحث قبل اشاره گردید، سکینه خاتون، عروس محترمه سلطان محمد شریف است و خود آن حضرت در حکومت علاءالدوله کاکویه در ری رحلت نمود و جسد مطهرش را با کمال تجلیل و احترام به قم نقل داده و در کاخ و باغ تفریحگاه وی در شمال رودخانه بخاک سپردند که الآن این محل به کوی سلطان محمد شریف خوانده میشود. (۲۷)
از مقدمه بالا چنین میتوان احتمال داد که از آنجایی که علی بن سلطان محمد شریف از نقبای قم و ری پس از پدر بوده، و این ریاستبه فرزند وی مطهر منتقل گشته; هنگامی که سکینه خاتون وفات یافت، وی را در جنت آباد قم، که یکی از دهات و مزارع معروف و سرسبز آن وقت قم بوده، (۲۸) و یقینا سید مطهر در آن ملکی داشته، دفن نمودند و بر سر تربت او گنبدی برافراشته و بعدها نوادگان این سید جلیله بر سر تربت جده خود تعمیرات و توسعههایی دادهاند.
● توصیف بقعه و بارگاه سکینه خاتون
بقعه مورد سخن از بناهای کهن و متین و مشتمل بر بقعه و سه ایوان و صحن میباشد. این گنبد به شهادت سبک بنا و قبه کلاخودی و آجری آن، از آثار قرن هشتم هجری و در عصر صفویه از گنبد آن با کاشیکاری معرق تزیین و ایوانهایی هم بر بنای اصلی افزوده گردید و چندین سال قبل هم، حجراتی در سه جانب بقعه و صحن ساخته شد که غالبا سطح آن در زیر شن روان باد آورده پنهان است.
اثر قابل توجه در این مزار، گنبد بزرگ و مرتفع آن است که بیشتر آرایش ساقه ورودی آن فرو ریخته است. روی گنبد هم با کاشی معرق بند اسلیمی خوش طرحی آراسته بود، که اکنون تنها چند قسمت مختصر آن باقی است.
گنبد به شکل کلاخودی بوده و ارتفاع آن ۱۰ متر و قطر تقریبی آن ۷ متر میباشد، که آرایش ساقه گنبد که مقداری بیشتر از آن از بین رفته، نخستیک ردیف کاشی خشتی زیبای زمینه طلایی، و سپس زیر آن کتیبه کمربندی گرداگرد با پهنای نیم متر از کاشی معرق بوده که بر آن سوره مبارکه جمعه به خط ثلثسفید نوشته شده، و تمام آن از جمله در پایان که جای رقم کاتب و سال تاریخ آن است فرو ریخته، و پس از آن در پایین کتیبه میان دو حاشیه بیستسانتی متری از نامهای «الله» «محمد» و «علی» به خط بنائی تزییناتی شده بود. (۲۹)
در پایان از سازمان میراث فرهنگی استان قم تقاضا میشود که هر چه سریعتر به این آثار باستانی توجه کافی مبذول نمایند، چه اینکه در آینده نزدیک شاهد فرو ریختن گنبد آن خواهیم بود.
پینوشتها:
۱- مؤلف کتاب گنجیه آثار قم، ج ۲، ص ۵۱۴ و تربت پاکان، ج ۲، ص۱۷۳، زآلون آباد نوشتهاند که ظاهرا این منطقه هم مثل قاسم آباد، ویران شده و بقعه مذکور جزء قریه جنت آباد محسوب شده است.
۲- سفرنامه پیتردولاواله، ص۴۳۶ به نقل از تربت پاکان، ج ۲، ص۱۷۳.
۳- تربیت پاکان، ج ۲، ص۱۷۳.
۴- تاریخ قم، ناصرالشریعه، ص ۱۴۰.
۵- رجوع گردد به کتابهای ارشاد، ج ۲، ص ۲۴۴; تذکرة الخواص، ص ۳۱۵; اعلام الوری، ج ۲، ص۳۶; الفصو المهمه، ص ۲۴۱; مناقب ابن شهرآشوب، ج ۴، ص ۳۲۴; دلائل الامامه، ص۱۴۹; کشف الغمه، ج۳، ص۲۶.
۶- تاریخ قم، ناصرالشریعه، ص ۱۴۰.
۷- انوار المشعشعین، ج ۲، ص ۱۵۴.
۸- بدر فروزان، ص ۵۸.
۹- الفخری، ص۱۶; سراج الانساب، ص ۸۲; سرالسلسلة العلویه، ص ۴۴; تهذیب الانساب، ص۱۶۳;الاصیلی، ص ۱۹۵; الفصول الفخریه، ص ۶۸; عمدة الطالب، ص ۲۵۲ و۲۵۳; الشجرة المبارکه، ص ۹۰.
۱۰- تهذیب الانساب، ص ۱۶۱.
۱۱- سر السلسلة العلویه، ص ۴۴.
۱۲- الفخری، ص۱۷.
۱۳- الشجرة المبارکه، ص ۹۱.
۱۴- انوار پراکنده، ج ۱، ص۳۹۶: انجم فروزان، ص۱۴۹; گنجینه آثار قم، ج ۲، ص۴۳۷.
۱۵- الفخری، ص۱۷.
۱۶- علی بنسلطان محمد شریف، همسر محترم سکینه خاتون.
۱۷- الفخری، ص ۳۴.
۱۸- انجم فروزان، ص ۱۵۰.
۱۹- حالات سلطان محمد شریف در جلد اول، انوار پراکنده، ص۳۰۳ تا ۳۲۲ مفصلا بیان شده به آنجا رجوع گردد.
۲۰- الشجرة المبارکه، ص ۱۱۸.
۲۱- الفخری، ص ۳۴.
۲۲- عمدة الطالب، ص ۲۸۴.
۲۳- الشجرة المبارکه، ص۱۱۷.
۲۴- انجم فروزان، ص ۱۵۰.
۲۵- الفخری، ص ۳; الشجرة المبارکه، ص ۱۱۸; الاصیلی، ص ۲۲۵; عمدة الطالب، ص ۲۸۴; تهذیب الانساب، ص ۱۸۵.
۲۶- همان.
۲۷- گنجینه آثار قم، ج۲، ص۴۳۷; انجمفروزان، ص۱۴.
۲۸- مرآت البلدان، ج ۴، ص۳۶۹، فرهنگ دهخدا، ج ۵، ص۶۹۰۹.
۲۹- تربت پاکان، ج ۲، ص۱۷۳ و ۱۷۴; گنجینه آثار قم، ج ۲، ص۵۱۶ الی ۵۱۸.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست