چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

کودکان مرزی رابشناسیم


کودکان مرزی رابشناسیم

اکثر والدین فکر می‌کنند که فرزند آنها باهوش ترین فرد است و حتی با دیدن بعضی از مشکلات با توجیه اینکه خودم هم بچه بودم همین طور بودم،یا مثل عموشه و ...از آن چشم پوشی و سعی در انکار …

اکثر والدین فکر می‌کنند که فرزند آنها باهوش ترین فرد است و حتی با دیدن بعضی از مشکلات با توجیه اینکه خودم هم بچه بودم همین طور بودم،یا مثل عموشه و ...از آن چشم پوشی و سعی در انکار آن می کنند.

همین کار موجب می شود تا در زمان مدرسه رفتن کودک در سنجش اولیه با مسئولان تست در پایگاههای سنجش درگیر شوند و تقاضای تجدید تست را بدهند و حتی با تایید نتیجه تست،بچه را به مدارس غیر انتفاعی برده و با ثبت نام در این مدارس و احیانا گرفتن معلم های خصوصی کودک را تحت فشار قرار می دهند در حالی که از مشکلاتی که برای کودک در آینده پیش خواهد آمد غافل اند.

کودک مرزی کیست؟کودکان مرزی کودکانی هستند با بهره هوشی ۸۰-۹۰ که عمدتا در سنین مدرسه به علت قدرت یادگیری پایین،عدم درک مفاهیم انتزاعی ، دامنه محدود اطلاعات عمومی و عدم درک و تعمیم مسائل درسی قادر به رقابت با سایر همکلاسیان خود نیستند. این کودکان در یادگیری مطالب بسیار کند بوده و به زودی فراموش می‌کنند. از طرفی به علت بهره هوشی بالا قدرت سازگاری با محیط و قدرت تعمیم نسبتا بالاتر در سطح کودکان آموزش پذیر قرار نمی‌گیرند.

«کودکان آموزش پذیر،کودکان عقب مانده ذهنی هستند که در سنین قبل از مدرسه قابل تشخیص هستند،ناتوانی جسمی و ظاهری بارز دارند، اختلالات رفتاری شدیدتری از خود نشان می دهند. در امر قضاوت تاخیر قابل توجهی دارند، توانایی شناختی و درکی بسیار محدود دارند.»

اطلاق اصطلاح مرزی به این کودکان و قرار دادن آنها در مراکز خاص با امکانات ویژه آموزشی و درمانی سبب رفع این نقصیه و رشد وشکوفایی آنها خواهد شد. وجود نمونه ای از علائم زیر در شناخت کودک مرزی به ما کمک می کند:

۱) عدم قدرت توجه و تمرکز

۲) ضعف در انجام برخی مهارتهای حرکتی همچون ناتوانی در انجام حرکات هماهنگ و تعادلی مثل لی لی کردن، جفت پا پریدن،روی زانو ایستادن وراه رفتن،سینه خیز کردن،پرتاب توپ و عدم توانایی انجام حرکات ظریف مثل عدم توانایی به دست گرفتن مداد به شکل صحیح، عدم توانایی گره زدن بند کفش یا روسری، عدم توانایی به رشته کشیدن رشته ها، قیچی کردن و چسباندن کاغذ.

۳) مشکلات خاص در تعمیم مسائل شناختی مثلا تعمیم و درک مسائل انتزاعی، دامنه اطلاعات عمومی محدود.

۴) ضعف در مهارت درکی-حرکتی:مثلا عدم توانایی تقلید کامل از الگوهای کلامی وعملی، عدم توانایی تشخیص اجزای فضایی اشیاء، عدم توانایی کپی کردن نمونه های ترسیمی، عدم توانایی پیدا کردن یک محرک از محرک های مختلف در یک زمینه واحد، تعمیم توانایی راست و چپ، عدم توانایی و درک و تشخیص محرکهای شنوایی، بینایی، چشایی و لامسه، نداشتن تصویر ذهنی از خود یا محیط اطراف

۵) میزان شناخت این کودکان معمولا پایین تر از سن عقلی آنهاست

۶) اختلالات رفتاری

۷) عدم مهارت کافی در انجام فعالیت های روزمره مثل عدم استقلال در حمام کردن، مسواک زدن، لباس پوشیدن، مرتب کردن رختخواب، خرید کتاب

۸) مشکلات خاص گفتاری

وجود اختلالات رفتاری سد بزرگی بر سر راه درمان و آموزش کودکان مرزی به حساب می آید. رفتارهای خاص کودکان مرزی به یکی از اشکال زیرخودنمایی می کند:

اضطراب و گوشه گیری ، رفتارهای ضد اجتماعی، رفتارهای نا بهنجار و نابجا، بی نظمی و خشونت و لجبازی.

برقراری جلسات توجیهی جهت والدین این کودکان و تفهیم این نکته که ثبت نام این کودکان در مدارس خاص کودکان مرزی، سبب کاهش مشکلات آنها در تمامی زمینه ها خواهد شد و کمکی جدی به کودک و والدین او «در جهت پذیرش بیشتر مشکل کودک» خواهد کرد.

واحدهای تست در صورت تشخیص مرزی بودن هوش کودک او را به مراکزی تحت همین عنوان ارجاع خواهند داد. محتوای دروس در این مدارس ، همانند مدارس عادی است و فقط روش تدریس مطابق با توانایی کودک است.