سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

جولان «مل بروکس » پیر در قطار اکسپرس


جولان «مل بروکس » پیر در قطار اکسپرس

توصیف صحیح هرچه باشد, نسخه جدید «تهیه کنندگان » به ما می گوید که می توان حتی به یک نسخه و برداشت موفق و جدید دیگر هم از «تهیه کنندگان » طی سالهای بعدی امید بست

رازموفقیت‌ و دیرپایی‌ فیلم‌ و نمایش‌ «تهیه‌ کنندگان‌» چیست‌؟

نسخه‌ جدید سینمایی‌ «تهیه‌ کنندگان‌» فیلم‌ معروف‌ و پردوام‌ مل‌ بروکس‌ همان‌ قدر خبرساز است‌ که‌ فیلم‌ اورژینال‌ در سال‌ ۱۹۶۸ بوده‌ است‌.

بروکس‌ کارگردان‌ فیلم‌ جدید نیست‌ و این‌ کار را به‌ سوزان‌ استرومن‌ سپرده‌ است‌، اما به‌ تصمیم‌ او به‌ عنوان‌ خالق‌ و بانی‌ اصلی‌ قصه‌ و ماجرا، تفاوت‌ چندانی‌ در داستان‌ اولیه‌ پدید نیامده‌ است‌.

البته‌ این‌ بار با یک‌ نسخه‌ موزیکال‌ از این‌ قصه‌ بر پرده‌ سینما مواجهیم‌ و این‌ به‌ خودی‌ خود یک‌ تفاوت‌ عمده‌ در مورد قصه‌یی‌ است‌ که‌ در نسخه‌ اورژینال‌ چنین‌ نبود و الهام‌ گرفته‌ از نمایش‌ موزیکالی‌ است‌ که‌ طی‌ سال‌های‌ اخیر از روی‌ آن‌ فیلم‌ ساخته‌ و به‌ صحنه‌ برده‌ شده‌ و بسیار هم‌ موفق‌ بوده‌ و سود هنگفتی‌ را به‌ بار آورده‌ و به‌ جمع‌ موفق‌ترین‌ و دیرپاترین‌ نمایش‌ها پیوسته‌ است‌.

نسخه‌ جدید سینمایی‌ «تهیه‌ کنندگان‌»، بازیگران‌ اصلی‌ همان‌ نمایش‌ یعنی‌ ناتان‌ لین‌ و متیو برادریک‌ را در رل‌ مکس‌ بیالی‌ استاک‌ و لئو بلوم‌ در بر دارد و آنها طبق‌ قصه‌ دو تهیه‌ کننده‌ و مقام‌ اجرایی‌ برنامه‌های‌ نمایشی‌ و هنری‌ و تئاتری‌ هستند که‌ به‌ دردسرهایی‌ جدی‌ ولی‌ کمیک‌ می‌افتند.

اصل‌ ماجرا و تم‌ مرکزی‌ قصه‌ تعقیب‌ و جست‌وجوی‌ سود کلان‌ از طریق‌ ریا و تزویر و کلاه‌ گذاشتن‌ بر سر مردم‌ هنردوست‌ است‌ و ایجاد چیزی‌ است‌ که‌ همیشه‌ در امریکا اصل‌ حاکم‌ بوده‌ است‌ و امکان‌ ندارد که‌ حتی‌ تماشاگران‌ این‌ نمایش‌ در این‌ کشور نیز منکر این‌ حقیقت‌ مسلم‌ شوند و آن‌ را نادیده‌ بگیرند.

● یکی‌ از سبب‌های‌ اصلی‌

به‌ اعتقاد بسیاری‌ از ناظران‌ یکی‌ از دلایل‌ اصلی‌ توفیق‌ نمایش‌ موزیکال‌ «تهیه‌ کنندگان‌» که‌ حالا به‌ پرده‌ سینما منتقل‌ شده‌، بازی‌ خوب‌ دو هنرپیشه‌ اصلی‌ آن‌ است‌ که‌ پیشتر هم‌ نامشان‌ را آوردیم‌ و آنها به‌ قدری‌ پرشور و خوش‌ذوق‌ اند که‌ امکان‌ ندارد تماشاگران‌ با آنها همراه‌ و همسو نشوند. ناتالین‌ می‌گوید: «تهیه‌ کنندگان‌ ابتدا یک‌ فیلم‌ سینمایی‌ بود، سپس‌ به‌ یک‌ نمایش‌ موزیکال‌ بدل‌ شد و حالا آن‌ نمایش‌ را به‌ یک‌ فیلم‌ موزیکال‌ تبدیل‌ کرده‌ایم‌. لابد در قدم‌ بعدی‌ یک‌ مجسمه‌ مومیایی‌ را هم‌ از روی‌ آن‌ می‌سازیم‌.»

جمله‌ آخر فقط‌ می‌تواند از شوخی‌های‌ تخصصی‌ بروکس‌ باشد که‌ هر چند پا به‌ سن‌ گذاشته‌ و کم‌تحرک‌تر شده‌، اما هوشیاری‌ و سرعت‌ انتقالش‌ را به‌ هیچ‌ روی‌ از دست‌ نداده‌ است‌. ماجرای‌ مطرح‌ شده‌ توسط‌ وی‌ آسان‌ و سر راست‌ است‌: وقتی‌ بلوم‌ در هیات‌ حسابدار یک‌ شرکت‌ نمایشی‌ در می‌یابد که‌ یک‌ نمایش‌ توام‌ با ناکامی‌ و شکست‌ خورده‌ می‌تواند سود مالی‌ بیشتری‌ را به‌ بار آورد و به‌ واقع‌ می‌توان‌ این‌ کار را از طرق‌ جنبی‌ انجام‌ داد، دست‌اندرکار چنین‌ طرح‌ و مصمم‌ به‌ تهیه‌ چنین‌ نمایشی‌ می‌شود. دستیار او بیالی‌ استاک‌ هم‌ دست‌ به‌ کار می‌شود و سعی‌ می‌کند بدترین‌ سناریوی‌ ممکن‌ را بیابد و به‌ ضعیف‌ترین‌ کارگردان‌ در دسترس‌ بسپرد و با جلب‌ افراد پیر که‌ مشتاق‌ و تشنه‌ توجه‌ به‌ خود هستند، به‌ سمت‌ این‌ پروژه‌ و خالی‌ کردن‌ جیب‌ آنان‌ به‌ آنچه‌ می‌خواهد، برسد.

● بهار برای‌ هیتلر

این‌ چنین‌ است‌ که‌ آنها نمایشی‌ را پایه‌ می‌گذارند که‌ نامش‌ «بهار برای‌ هیتلر» است‌. این‌ نمایش‌ درباره‌ ظهور و قدرت‌ گرفتن‌ نازی‌ها است‌ و بلوم‌ و بیالی‌ استاک‌ هر چیزی‌ را که‌ می‌تواند موجب‌ سقوط‌ و ناکامی‌ نمایش‌ شود به‌ آن‌ اضافه‌ می‌کنند و مطمئنند که‌ برنامه‌ هنری‌ آنها شکست‌ می‌خورد و آنها از طریق‌ جنبی‌ و بر پایه‌ این‌ ناکامی‌ ظاهری‌ به‌ سودی‌ که‌ در پشت‌ پرده‌ آن‌ را جست‌وجو می‌کنند، خواهند رسید، اما چنین‌ نمی‌شود و برعکس‌ نمایشی‌ که‌ آنها انتظار داشته‌اند بخاطر ضعف‌ مفرط‌ زمین‌ بخورد و ساقط‌ شود، چنان‌ به‌ موفقیت‌ می‌رسد که‌ قابل‌ وصف‌ نیست‌ و یک‌ شاهکار کمدی‌ تلقی‌ می‌شود. مکس‌ با صداقت‌ حمایت‌ آمیزی‌ می‌پرسد: «هی‌ لئو، کجای‌ راه‌ را درست‌ رفتیم‌؟ چرا قضیه‌ این‌ همه‌ کم‌ اشتباه‌ از آب‌ درآمد؟!»

بله‌، از این‌ طریق‌ است‌ که‌ نمایش‌ فوق‌ که‌ به‌ قدرت‌ رسیدن‌ نازی‌ها در آلمان‌ را به‌ شکلی‌ ویژه‌ و مسخره‌ به‌ تصویر می‌کشد، نتیجه‌یی‌ مخالف‌ خواست‌ تهیه‌ کنندگانش‌ و دو طراح‌ و خالق‌ خود را بر جای‌ می‌گذارد و قضیه‌ شکلی‌ دیگر پیدا می‌کند.

● بقیه‌ نیز می‌درخشند

همان‌ طور که‌ پییش‌تر گفتیم‌ تکرار هنرنمایی‌ لین‌ و برادریک‌ که‌ این‌ روزها در نمایش‌ موفق‌ دیگری‌ از نیل‌ سایمون‌ به‌ نام‌ «زوج‌ عجیب‌» هم‌ در برادوی‌ بازی‌ دارند سهم‌ بسزایی‌ در توفیق‌ این‌ برداشت‌ سینمایی‌ جدید داشته‌ است‌، اما بقیه‌ بازیگران‌ نمایش‌ نیز بیکار ننشسته‌اند و آنها هم‌ بسیار تاثیرگذارند تا بروکس‌ و بهتر بگوییم‌ استرومن‌ در کار خود موفق‌ جلوه‌ کنند.

یکی‌ از آنها ویل‌ فرل‌ است‌ که‌ نقش‌ نویسنده‌ نمایش‌ «بهار برای‌ هیتلر» را در فیلم‌ ایفا می‌کند و طبعا شیفته‌ پیشوای‌ آلمان‌ نازی‌ است‌ و تصویری‌ جالب‌ و بدیع‌ از چنین‌ آدمی‌ را ارایه‌ داده‌ است‌. سپس‌ به‌ «اوما تورمن‌» می‌رسیم‌ که‌ با فراموش‌ کردن‌ قالب‌ها و مشخصه‌های‌ عروس‌ جنایتکار فیلم‌های‌ دوگانه‌ «بیل‌ را بکش‌» در نقش‌ یک‌ منشی‌ سوئدی‌ به‌ نام‌ «اولا» نظرها را جلب‌ می‌کند. گری‌ بیچ‌ و راجر بارت‌ نیز نقش‌ خود را به‌ عنوان‌ بازیگران‌ نمایش‌ «بهار برای‌ هیتلر» و کسانی‌ که‌ کار خوبشان‌ باعث‌ موفقیت‌ این‌ نمایش‌ می‌شود تکرار می‌کنند.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.