جمعه, ۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 21 February, 2025
گذشته, حال و آینده فلسطین از نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

این مقاله نگاهی دارد سابقه تاریخی موضوع و مساله فلسطین از نگاه امام خمینی. با وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، روح جدیدی در كالبد مبارزات ضدصهیونیستی دمیده شد. اگر در یك تحلیل جامع و كلی تر بخواهیم به عوامل و موانع اوجگیری مبارزات ملت فلسطین پس از انقلاب اسلامی اشارتی داشته باشیم میتوان گفت كه وقوع انقلاب اسلامی و به تبع آن نفوذ معنوی و شخصیت حضرت امام خمینی (ره) و مواضع وی جزو عوامل اوجگیری مبارزات و تحول روش و ایدئولوژی مبارزه و سرانجام پیدایش انتفاضه بود...
سرزمین فلسطین ، محل ظهور و موطن و مزار حضرت موسی (ع) و زادگاه و مزار حضرت عیسی(ع) و نخستین قبله گاه مسلمین جهان، همواره كانون توجه و احترام مذاهب بزرگ دنیا و همه ملل دنیا است.
مسلمانان همواره اكثریت مطلق جمعیت فلسطین را دارا بودند و قرن ها در سایه حكومت مسلمین، همه مذاهب و فرق در همزیستی كامل زندگی كردند اما از هنگامی كه با دسیسه های استعماری، تسلط انحصاری صهیونیزم و نادیده گرفتن حقوق اكثریت ساكنان آن دیار آغاز شد، به پایگاه استعمار در منطقه و كانون تهدید و تفرقه در منطقه حساس خاورمیانه تبدیل شد.
در نیم قرن اخیر مبارزات آزادیبخش مسلمانان مظلوم فلسطین افت و خیزهای فراوانی را پشت سر گذاشت و وابستگی اغلب حكومت ها در سرزمین های اسلامی به استعمار، مسلمانان مجاهد فلسطین را از پشتوانه وسیع هم كیشان محروم ساخته و جنبش ضدصهیونیستی را به نوعی به سمت ركود كشانیده بود. با وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، روح جدیدی در كالبد مبارزات ضدصهیونیستی دمیده شد. اگر در یك تحلیل جامع و كلی تر بخواهیم به عوامل و موانع اوجگیری مبارزات ملت فلسطین پس از انقلاب اسلامی اشارتی داشته باشیم میتوان گفت كه وقوع انقلاب اسلامی و به تبع آن نفوذ معنوی و شخصیت حضرت امام خمینی (ره) و مواضع وی جزو عوامل اوجگیری مبارزات و تحول روش و ایدئولوژی مبارزه و سرانجام پیدایش انتفاضه بود. اما موانع آن بطور كلی در این بود كه "انقلاب اسلامی در مرحله ای از پیشرفت تكنولوژی و اوج تكامل صنعتی دنیای غرب واقع شد كه در برابر مسائل و دشواری های بسیار پیچیده ای برای تداوم راه خود و تقویت جنبش های موازی قرار می گرفت كه امپریالیزم رسانه ای، تنها به عنوان نمونه ای از آن موانع، قادر بود در افكار عمومی مردم جهان و حتی در داخل كشور، رسوخ كرده و با بهره گیری از روشهای پیچیده روانشناختی و خبری در سطحی وسیع دست به سمپاشی، تاثیرگذاری و مقابله بزند و جهان را علیه اهداف انقلاب اسلامی متحد سازد و یا آن را در جنگی نابرابر قرار دهد كه یك طرف آن متكی به آواكس ها و ماهوارهها و پیچیده ترین و پیشرفته ترین امكانات باشد و طرف دیگر متكی به نیروهای انسانی مومن و فداكار."(۱)
انقلاب اسلامی در چنان شرایطی پیروز شد و خط مشی حمایت از جنبش های آزادیبخش و نیز مبارزات فلسطین را در پیش گرفت. در زمانی كه جهان در آستانه ورود به دوران تمدن سوم (عصر رایانه ها) عصر انفجار اطلاعات و پیدایش تكنولوژی ارتباطات دو سویه و آمیزش های فرهنگی، وحدت جهانی و ظهور علائم فروپاشی ابرقدرت شرق بود و پدیده ای موسوم به نظم نوین جهانی شكل می گرفت و در درون خود شبكه های سنتی سلطه را نیز حفظ می كرد. زمانی كه ستیزه های بینالمللی به تدریج به سود قدرتمندان جهانی تبدیل به همكاری بین المللی شده و نظام استعمار و سلطه شكل نوینی گرفت . آمریكا با هجوم گسترده موسوم به جنگ نفت علیه عراق (به بهانه اشغال كویت توسط آن كشور) زهرچشمی از اعراب و دولتهای مترقی عرب گرفت. به لیبی حمله كرد و در بمباران مقر حكومت قذافی رهبر لیبی، تنی چند از اعضای خانواده او كشته شدند اما آب از آب تكان نخورد و دنیای اسلام فقط نظاره گر این حادثه بود اكنون در سایه راه اندازی بحران ها و جریانات انحرافی (و سرگرم كردن مسلمانان به مسائل متفرقه و پرداختن به مسائلی نظیر انفجار بوئنوس آیرس، خطر هسته ای ایران و پاكستان و ... ادعای مالكیت سه جزیره ایرانی توسط امارات و جنگ داخلی و غیره) مسئله فلسطین را می خواهند حل كنند و سوریه را كه سال ها بر موضع سازش ناپذیری با اسرائیل پای می فشرد مجبور به مذاكره و سازش كنند. كشور اسلامی سومالی توسط امریكایی ها اشغال شد و عراق نیز در تصرف قوای آمریكایی هاست امریكایی ها نفت عراق را خود استخراج می كنند و می فروشند و پس از كسر كردن غرامت جنگی و هزینه قشون خویش، هرچه را كه خواستند به دولت عراق می پردازند. خلیج فارس نیز به جولانگاه ناوگانهای امریكایی تبدیل شده است و دنیای اسلام در برابر همه این فجایع خاموش است و گاه به اعتراضات شفاهی اكتفا می كنند.
اكنون جوّ غالب بر اعراب جوّ مذاكره، سازش و تسلیم در برابر اسرائیل است. هنگامی كه سادات قرارداد كمپ دیوید را امضا كرد، مصر از جرگه اعراب اخراج شد و امروز نه تنها مصر به جرگه اعراب بازگشته است كه افتخار تقدم سازش با اسرائیل و به رسمیت شناختن آن را نیز به دوش می كشد و ممالك مترقی ضدصهیونیستی هم اسرائیل را به رسمیت می شناسند و بدینسان یك اقلیت كوچك یهودی اراده خویش را به یك میلیارد مسلمان تحمیل و بر آنان حكمفرمایی
می كند.
ما این حوادث را به مثابه برگی از كتاب برای آیندگان ثبت می كنیم تا آیندگان بدانند خادم و خائن چه كسانی بودند و روند انحطاط چگونه آغاز شد و چه كسانی تا واپسین دم از حقوق غصب شده یك ملت دفاع كردند و ... .
در روزگاری كه، افشای صهیونیزم حتی در ممالك غربی مدعی دمكراسی، تهدید، ترور و محاكمه در پی داشت و نشانه نفوذ صهیونیزم بر ارگانهای حكومتی آنان بود و یا در برخی از ممالك جهان سوم مشهود بود و سخن گفتن نیز علیه اسرائیل ممنوع بود در خرداد سال ۱۳۴۲ امام خمینی (ره) در نطق معروف خویش كه منجر به بازداشت ایشان و قیام پانزده خرداد شد چنین گفت:
"امروز به من اطلاع دادند كه بعضی از اهل منبر را برده اند در سازمان امنیت و گفته اند شما با سه موضوع كار نداشته باشید، پس از آن هر چه خواستید بگویید. یكی اینكه با شاه كاری نداشته باشید و از او حرف نزنید و یكی هم اینكه با اسرائیل كار نداشته باشید و یكی هم اینكه نگویید دین در خطر است." (۲)
وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و جهت گیری ضدصهیونیستی اش پدیده ای غیرمنتظره و نگران كننده برای اسرائیل بود.
ایران در زمان شاه، بازار واردات انبوه كالاها و محصولات اسرائیلی بود كه رونقی به اقتصاد اسرائیل می بخشید و از آن سو با صادرات نفت به آن جان می داد و نفت ایران تبدیل به گلوله و سلاح می شد و بر سینه فلسطینیان می نشست. ایران تبدیل به پایگاهی برای اسرائیل شده بود و همین امر از دلایل دشمنی متقابل اسرائیل با انقلاب اسلامی ایران بود. امام خمینی (ره) می گویند:
"یكی از جهاتی كه ما را در مقابل شاه قرار داده است كمك او به اسرائیل است من همیشه در مطالبم گفته ام كه شاه از همان اول كه اسرائیل بوجود آمد با او همكاری كرده و وقتی كه جنگ بین اسرائیل و مسلمانان به اوج خود رسیده بود، شاه همچنان نفت مسلمین را غصب كرده و به اسرائیل می داد و این امر خود از عوامل مخالفت من با شاه بوده است."(۳)
با وقوع انقلاب اسلامی همه این روابط گسسته شد و سفارت اسرائیل در تهران تبدیل به سفارت فلسطین گردید. بدیهی است كه در مصاف انقلاب با امپریالیسم، توطئه های اسرائیل بخشی از توطئه ها علیه انقلاب اسلامی ایران خواهد بود. جنگ تحمیلی یكی از آنها بود كه مانع از رویارویی انقلاب اسلامی با اسرائیل شد.
"آنچه كه موجب تاسف بسیار است آن است كه ابرقدرت ها بویژه آمریكا با فریب صدام، با هجوم به كشور ما دولت مقتدر ایران را سرگرم دفاع از كشور خود نمود تا مجال به اسرائیل غاصب تبهكار دهد تا به نقشه شوم خود كه تشكیل اسرائیل بزرگ كه از نیل تا فرات است، اقدام نماید."(۴)
عقوبت مبارزه با اسرائیل فقط تهدید و ترور نبود. در مقیاسی بزرگ، جنگ تحمیلی نیز راهی بود برای مستهلك كردن انرژی ملت های مسلمان، به فراموشی سپردن مسئله اسرائیل و یا در درجه دوم قرار دادن آن. در عین حال رهبر كبیر انقلاب اسلامی علیرغم جنگ تمام عیار با عراق، از مسئله فلسطین و اصلی بودن مبارزه با اسرائیل غافل نبودند به طوری كه یكی از راههای انگیزه بخشی به مردم ایران و نسل انقلابی و حزب اللهی، شعار "راه قدس از كربلا می گذرد" بود و امام خمینی (ره) با توجه به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، مبارزه با صهیونیزم را جزء لاینفك سیاست اصلی انقلاب اسلامی ایران اعلام داشتند.
پاورقی ها:
۱۴ـ صحیفه نور، جلد۱، ص ۱۷۲، سخنان مورخ ۶/۳/۱۳۵۰.
۱۰ـ صحیفه نور، جلد ۱۲، ص ۲۷۸، سخنان مورخ ۱۸/۵/۱۳۵۹.
۱ـ ن،ك، بررسی انقلاب ایران. ع. باقی ص۱۶.
۱۲ـ صحیفه نور، جلد، ص ۹۶، سخنان مورخ ۱۸/۶/۱۳۴۳.
۱۳ـ صحیفه نور، جلد ۶، ص ۱۶۳، سخنان مورخ ۲۴/۲/۱۳۵۸ امام خمینی (ره) در جمع نمایندگان كلیمی.
۱۸ـ صحیفه نور، ج ۸ ، ص ۲۲۹، پیام امام به مسلمانان جهان و اعلام روز قدس در ۱۶/۵/۱۳۵۸.
۱۶ـ صحیفه نور، جلد ۸، ص ۲۳۵، سخنان مورخ ۲۵/۵/۱۳۵۸.
۱۷ـ صحیفه نور، ج ۱۵،ص ۲۶۲، سخنان امام خمینی (ره) در تاریخ ۲۵/۹/۱۳۶۰.
۱۵ـ صحیفه نور، جلد ۱۰، ص ۹۳، سخنان مورخ ۱۰/۸/۱۳۵۸.
۱۱ـ صحیفه نور، جلد ۱۸، ص ۹۸، سخنان مورخ ۱۵/۶/۱۳۶۲.
۲ـ صحیفه نور، جلد ۱، ص ۵۴ ، سخنان ۱۳/۳/۱۳۴۲.
۳ـ صحیفه نور ،جلد ۴، ص ۳۰ ، مصاحبه با امل در تاریخ ۱۶/۹/۱۳۵۷.
۴ـ صحیفه نور، جلد ۱۸، ص ۱۲۰، سخنان مورخ ۳۱/۶/۱۳۶۲.
۵ ـ تقدم و تاخر محورهایی كه در این مقاله مطرح شده به مفهوم اولویت و اهمیت هر بند نسبت به بند بعدی نیست بلكه برعكس، هر كدام از محورها مقدمه و
۶ـ در دیدار با نمایندگان جنبش های آزادیبخش در تاریخ ۲۴/۳/۱۳۶۱. صحیفؤ نور، جلد ۱۶، ص۱۹۷.
۷ـ اعلامیه مورخ ۱۸/۳/۱۳۴۶ خطاب به ملل و دول اسلامی بمناسبت جنگ ۱۹۶۷ اعراب و اسرائیل. صحیفؤ نور، جلد ۱، ص۱۳۹.
۸ ـ سخنرانی علیه جشن های دو هزاروپانصد ساله شاهنشاهی در تاریخ ۶/۳/۱۳۵۰. صحیفؤ نور، جلد۱، ص۱۶۵.
۹ـ صحیفه نور، جلد ۱۲، ص۲۸۲، سخنان مورخ ۱۸/۵/۱۳۵۹.
www.seraj.ir
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست