پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
زمینه سازی ظهور حضرت ولی عصر علیه السلام

ظهور بزرگ منجی بشریت، امری مسلّم است و بیهیچ تردیدی واقع خواهد شد. آنچه مورد اختلاف است، وقت ظهور است و این كه آیا ظهور، تعجیلپذیر است یا خیر؟ و آیا ما وظیفهای برای زمینهسازی آن داریم؟ در این زمینه دیدگاههای مختلفی، وجود دارد. نویسنده مقاله، چنین میاندیشد كه وظایفی بر عهده ماست كه انجام آنها، موجب تعجیل در ظهور مصلح عالم میشود.
وی علاوه بر ذكر دلایل، قرآنی و روایی جهت اثبات نظر خویش، عوامل آمادگی و زمینهسازی را بر چهار نوع، تقسیم میكند:
۱) آمادگی فكری و فرهنگی؛
۲) آمادگی اجتماعی؛
۳) آمادگیهای تكنولوژیكی
۴) آمادگیهای فردی.
دلالت برخی از آیات قرآنی، بر زمینه سازی ظهور، بحث پایانی مقاله است.
بسم اللّه الرحمن الرحیم
اللهم انّا نشكو الیك فقد نبیّنا و غیبهٔ ولیّنا، و شدّهٔ الزمان علینا، و وقوع الفتن بنا، و تظاهر الاعداء و كثرهٔ عدوّنا و قلّهٔ عددنا.(۱)
خرم آن روز كه آن دلبر جانان آید
درد هجران رود و چاره و درمان آید
● مقدمه
بیشك در روزگاری كه دنیا از ظلم، جور و بیعدالتی پر و همچون كشتی در دریای پرتلاطم، دچار امواج سهمگین شده است، و هر لحظه به خطر نابودی نزدیكتر میشود، و در معرض غرق شدن قرار دارد، جامعه بشری منتظر است تا به دست منجی و مصلحی توانا به ساحل نجات برسد، و گرنه هستی و آفرینش انسان به مقصد نهایی و كمال خویش نخواهد رسید.
این اراده الهی است كه روزی آن منجی حقیقی خواهد آمد، چرا كه خداوند، خود فرمود:
«و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمهٔ و نجعلهم الوارثین»(۲)
ما میخواستیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم.
روزی كه صالحان، وارث زمین خواهند شد و آن را از چنگال طالحان و جباران رها خواهند ساخت. كه فرمود:
«و لقد كتبنا فی الزبور من بعد الذكر ان الارض یرثها عبادی الصالحون»(۳)
در «زبور» بعد از ذكر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایستهام وارث (حكومت) زمین خواهند شد.
این مصلح واقعی و وارث حقیقی كسی نیست، جز مهدی موعود علیهالسلام كه به عنوان «بقیهٔ اللّه»، در پس پرده غیبت به سر میبرد، تا روزی كه مشیت خداوندی اقتضا كند، آن حضرت ظهور و زمین را سراسر پر از عدل و داد كند.
● وظایف ما برای فرج حضرت
اصل ظهور آن منجی، قطعی است و بی شك صورت خواهد گرفت، اما سخن در این است كه چه باید كرد تا این حركت سرعت گرفته و ظهور تعجیل پذیرد؟ بهتر است پرسشهای اساسی را این گونه مطرح كنیم كه:
▪ آیا به طور كلی راهی برای تعجیل وجود دارد؟
▪ آیا ممكن است با زمینه سازی مناسب، به ظهور حضرت حجهٔ علیهالسلام شتاب بخشید؟
▪ آیا قرآن در این باره طرح و سخنی دارد؟
برای پاسخگویی به این پرسشها، این نوشتار را در دو بخش:
۱) دیدگاهها
۲) نگاه قرآن
مورد بررسی قرار میدهیم.
الف) بخش نخست: دیدگاهها
در برابر پرسشهای بالا، با توجه به دیدگاههای مختلف پاسخهای چندی وجود دارد كه در زیر مورد بررسی قرار میگیرد
۱) دیدگاه نخست
ظهور حضرت حجت، مانند وقوع قیامت به اراده خداوند است و انسانها خواه دوست آن حضرت باشند یا دشمن، هیچ نقشی در آن ندارند؛ باید نظارهگر بود تا اراده الهی بدان تعلق بگیرد و ظهور محقق گردد.
۲) دیدگاه دوم
با توجه به حدیث «امتلاء الارض» باید در اشاعه ظلم و گسترش جور گام برداشت تا پیمانه پر شده زمینه ظهور فراهم گردد.
۳) دیدگاه سوم
انگیزه ظهور را باید در عوامل غیبت جست و جو كرد. باید علل غیبت را مورد توجه قرار داد و موانع را برطرف كرد تا زمینه ظهور مهیا شود.
۴) دیدگاه چهارم
باید به وظایفی كه در زمان غیبت بر دوش ما گذاشته شده و از ما خواسته شده، عمل كنیم تا در ظهور و قیام حضرت حجت علیهالسلام شتاب لازم پدید آید.
▪ بررسی دیدگاه نخست
دلیل طرفداران نظریه نخست، پارهای از روایات است؛ از جمله روایت مفضل از امام صادق علیهالسلام كه میفرماید «... لانّه هو الساعهٔ التی قال اللّه تعالی: یسئلونك عن الساعهٔ ایان مرساها، قل: انما علمها عند ربّی لا یجلیها لو قتها الاّ هو»(۴)(۵)
زیرا آن (ظهور مهدی علیهالسلام ) همان ساعت (و قیامتی) است كه خداوند مثال (درباره آن فرموده است: یسئلونك عن الساعهٔ ایان مرساها... درباره قیامت از تو سئوال میكنند، كی فرا میرسد؟ بگو: علمش فقط نزد پروردگار من است. و هیچ كس جز او (نمیتواند) وقت آن را آشكار سازد.)
برخی از روایات حتی بحث از مهدی( علیهالسلام ) را نیز ممنوع كرده و آن را ضلالت دانستهاند؛ چنان كه در ذیل آیه: «و ما یدریك لعلّ السّاعهٔ تكون قریبا»(۶)
و چه میدانی شاید قیامت نزدیك باشد.
میفرماید:
یستعجل بها الذین لایؤمنون بها و الذین امنوا مشفقون منها و یعلمون انّها الحقّ الاّ الّذین یمارون فی الساعهٔ لفی ظلال بعید.(۷)
كسانی كه به قیامت ایمان ندارند درباره آن شتاب میكنند، ولی آنها كه ایمان آوردهاند پیوسته از آن هراسانند و میدانند آن حق است. آگاه باشید كسانی كه در قیامت تردید میكنند در گمراهی عمیقی هستند.
راوی میگوید: پرسیدم معنای یمارون چیست؟ حضرت فرمود:
یقولون متی ولد؟ و من رأی؟ و این یكون؟ و متی یظهر، و كل ذلك استعجالاً لامر اللّه و شكا فی قضائه و دخولاً فی قدرته.(۸)
میگویند: چه زمانی متولد شده است؟ و چه كسی او را دیده است؟ و كی ظاهر میشود؟ همه اینها شتاب كردن در كار خدا و شك در حكم و دخالت در قدرت او است.
در این دو روایت ضمن آن كه ظهور حضرت حجت، را تأویل آیات قیامت دانسته و عجله در وقوع آن را ناشی از عدم ایمان تلقی كرده است، بحث و پرسش درباره آن حضرت از جمله زمان ظهور را مراء، و محاجّه، شك در قضا و دخالت در قدرت خدا میداند.
در روایت دیگری تصریح دارد به این كه، امر ظهور قابل تعجیل نیست؛ چنان كه در روایتی از امام صادق علیهالسلام چنین میخوانیم:
«ان اللّه لا یستعجل لعجلهٔ العباد، ان لهذا الامر غایهٔ ینتهی الیها، فلو قد بلغوها لم یستقدموا ساعهٔ و لا یستأخرو»
خداوند به خاطر شتاب بندگان عجله نمیكند. همانا برای این كار (ظهور مهدی(عج)) زمانی است كه به آن منتهی میشود. پس اگر (بندگان) آن (زمان) را طلب كنند، لحظهای مقدم یا مؤخر نمیگردد.
بنابر این دیدگاه، انسان جز انتظار تكوینی هیچ نقشی ندارد. همانند كسی كه مسافری دارد و نمیداند كجاست، باید به حكم تكوین چشم به راه باشد تا وصل محقق شود؛ زیرا مطابق اراده و مشیت مطلق الهی، انسان در این زمینه مسلوب الاختیار است، و كاری از وی ساخته نیست. نه قادر است اراده خدا را تغییر دهد و نه میتواند در برابر خواست خدا ارادهای داشته باشد. تشبیه وجه انتفاع از حضرت در زمان غیبت به خورشید در پس ابرها، میتواند مؤید این بینش باشد؛ چرا كه بشر نمیتواند به سادگی ابرها را كنار زده و خورشید را نمایان سازد.
بدیهی است این دیدگاه، با همه وجهه توحیدی و معرفتی كه دارد، توجیه عقلانی ندارد، و دست كم با اراده، اختیار، تشریع، تكلیف و اذن در دعا منافات دارد.
از سوی دیگر، مذمت استعجال و پرسش از حال آن حضرت، به كسانی اشاره دارد كه در وجود حضرت تردید داشتند و با پرسشهای پیدرپی در صدد ایجاد شبهه در اصل وجود مهدی علیهالسلام بودند و چه كسی میتواند بپذیرد كه روایات متعددی كه در معرفی آن حضرت وارد شده، مراء و محاجه باشد؟
▪ دیدگاه دوم
روایت امتلاء كه میفرماید:
«المهدی من ولدی تكون له غیبهٔ اذا ظهر یملأ الارض قسطا و عدلاً كما ملئت جورا و ظلما»(۹)
مهدی (عج) از فرزندان من است برای او غیبتی است، هنگامی كه ظاهر شود زمین پر از قسط و عدل میشود؛ همان طور كه پر از جور و ظلم شده است.
این روایت متواتر بین شیعه و سنی است و شكی در آن راه ندارد، اما نمیتواند توجیه كننده اشاعه ظلم، جور، فحشا، منكرات و گناهكاری باشد؛ چرا كه این موضوع با روح قرآن كاملاً در تضاد است. و نه تنها با تشكیل حكومت اسلامی و اجرای حدود و احكام مخالف است، بلكه با آیات امر به معروف و نهی از منكر، تواصی، ارشاد و تبلیغ نیز ناسازگار میباشد. چرا كه خواست خداوند و قرآن دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منكر است؛ چنان كه میفرماید:
«و لتكن منكم امهٔ یدعون الی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنكر»(۱۰)
باید از میان شما، جمعی به نیكی، و امر به معروف و نهی از منكر دعوت كنند.
و پر كردن جامعه از ظلم و جور و گناه و فحشاء خواست شیطان و منافقان است، و این سخن قرآن است كه میفرماید:
«و من یتبع خطوات الشیطان فانه یأمر بالفحشاء و المنكر»(۱۱)
هر كس پیرو گامهای شیطان شود، (گمراهش میسازد زیرا) او به فحشا و منكر فرمان میدهد.
و نیز میفرماید: «المنافقون و المنافقات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمنكر و ینهون عن المعروف.»(۱۲)
مردان منافق و زنان منافق، همه از یك گروهند. آنها امر به منكر، و نهی از معروف میكنند.
بنابر این دیدگاه، باید بخش عظیمی از آیات قرآن و پیام آن را از كار انداخت و در مسیر مخالف آن عمل كرد تا پیمانه پر شود. در سایه شوم این نظریه همه انقلابهای آزادی بخش، جنگها و حتی قیام ائمه علیهمالسلام محكوم و با بحران مشروعیت دچار میشود؛ برای این كه به جای پر كردن پیمانه ظلم، امتلای آن را به تأخیر میاندازد.
تنها نكتهای كه در این باره میتوان گفت: این است كه حدیث امتلاء به ظهور علایم و نشانهها از جمله گسترش بیعدالتی، گناه و منكرات در آخر الزمان اشاره دارد و این هرگز به معنای جواز ارتكاب گناه نمیباشد.
▪ دیدگاه سوم
این كه باید علت یا علل غیبت را بر طرف كرد تا زمینه ظهور فراهم آید، ابتدا باید دید علت یا علل غیبت چیست و پس از آن گفت چه باید كرد؟
دربرخی از روایات، تعابیر زیر خود نمایی میكند:
الف) عاری بودن از بیعت
چنانكه در روایت رضوی( علیهالسلام ) میخوانیم كه «لئلا یكون فی عنقه لاحد بیعهٔ اذا قام بالسیف».(۱۳)
بدیهی است این مسأله نمیتواند علت اصلی غیبت باشد، بلكه علت عدم حضور آن حضرت است. به دیگر سخن، فرق است بین عدم حضور، و عدم ظهور و آن چه مورد بحث است، ظهور و قیام آن حضرت است كه این غیبت خود زمینه تحقق آن ظهور است.
ب) خوف و ترس
در روایت زراره از امام صادق( علیهالسلام ) میخوانیم كه فرمود:
«ان للغلام غیبهٔ قبل قیامه، قلت و لم؟ قال: یخاف علی نفسه الذبح»(۱۴)
برای آن پسر مهدی(عج) قبل از قیامش غیبتی است. گفتم: چرا؟ فرمود: (زیرا) از ذبح شدن خود میترسد.
و در روایت دیگری میفرماید:
«ان للقائم غیبهٔ قبل ظهوره، قلت [زراره] لم؟ قال یخاف القتل»(۱۵)
برای قائم(عج) قبل از قیامش غیبتی است. گفتم: چرا؟ فرمود: از كشته شدن میترسد.
این عامل نیز همانند عامل قبل، در حقیقت باعث حفظ جان آن حضرت برای تحقق قیام و ظهور است؛ نه عامل اصلی غیبت، و نمیتوان با تأمین جان وی، زمینه ظهور و قیام را فراهم آورد.
ج) آزمایش الهی
اخبار متعددی دلالت دارد كه از علل و عوامل غیبت، آزمایش الهی است؛ در روایتی، امام باقر علیهالسلام در پاسخ به جابر جعفی میفرماید:
«هیهات، هیهات، لا یكون فرجنا حتی تغربلوا ثم تغربلوا ثم تغربلوا، حتی یذهب الكدر و یبقی الصفو».
هیهات! هیهات! فرج ما واقع نمیگردد تا این كه غربال شوید، سپس غربال شوید، سپس غربال شوید تا ناصافی و آلودگی برود و صاف و خالص باقی بماند.
و در روایت دیگری از امام ابوالحسن علیهالسلام میخوانیم كه فرمود:
«اما و اللّه لا یكون الذی تمدون الیه اعینكم حتی تمیزوا و تمحصوا، و حتی لا یبقی منكم الا الاندر. ثم تلا: ام حسبتم ان تتركوا و لما یعلم اللّه الذین جاهدوا منكم و یعلم الصابرین».(۱۶)
آگاه باشید، به خدا قسم محقق نمیشود آن كه چشمانتان را به او دوختهاید تا این كه جدا و پاك شوید و تا این كه مقدار بسیار كمی از شما باقی بماند. سپس این آیه را تلاوت فرمود: «ام حسبتم ان تتركوا...».
هر چند عامل امتحان میتواند، از علل غیبت، یا به تعبیر دیگر حكمت آن، به شمار آید، اما این امر به دست مردم نیست تا مسیر آن را عوض كنند؛ آن هم آزمونی كه ضرورتا میبایست وسیله جدا كردن سره از ناسره، و كدر از مصفا باشد. غربال كردنی كه با آن، تعدادی اندك از صف اكثریت ناباب جدا شوند.
محمد فاكر میبدی
۱. بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۸۹.
۲. قصص / ۵.
۳. انبیاء / ۱۰۵.
۴. اعراف/ ۱۸۷.
۵. رك: بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۲.
۶. احزاب / ۶۳.
۷. شوری / ۱۸.
۸. رك: بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۲.
۹. رك: البرهان فی علامات آخرالزمان، ص ۷۸؛ منتخب الاثر، ص ۳۱۰؛ ینابیع المودهٔ، ج ۳، ص ۱۱۵.
۱۰. آل عمران / ۱۰۴.
۱۱. نور / ۲۱.
۱۲. توبه / ۶۷.
۱۳. رك: صافی گلپایگانی، لطف اللّه، منتخب الاثر، ص ۳۳۴.
۱۴. رك: بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۹۷.
۱۵. رك: بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۹۸.
۱۶. رك: بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۱۳.
۱۷. رك: بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۷۷، و الزام الناصب، ج ۲، ص ۴۶۷.
۱۸. رك: بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۹۱، و ج ۵۲ ص ۱۱۳.
۱۹. هود / ۹۳.
۲۰. ر.ك: بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۹؛ اعراف / ۷۱.
۲۱. رك: بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۹.
۲۲. رك: بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۲.
۲۳. رك: بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۲.
۲۴. رك: بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۹۵.
۲۵. رك: بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۲، و یوم الاخلاص، ص ۲۰۳.
۲۶. رك: بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۹۲، و حایری یزدی (بارحینی)، الزام الناصب، ج ۱، ص ۴۲۸.
۲۷. رك: بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۱۱.
۲۸. رك: بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۹ و ۱۱۰.
۲۹. رك: البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان، ص ۱۴۷.
۳۰. رك: بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۳۱.
۳۱. ر.ك: مطهری، مرتضی، قیام و انقلاب مهدی، ص ۶۸.
۳۲. رك: مكارم شیرازی، ناصر، حكومت جهانی مهدی علیهالسلام ص ۸۰ تا ۸۳.
۳۳. رك: مكارم شیرازی، ناصر، حكومت جهانی مهدی علیهالسلام ، ص ۱۰۰.
۳۴. رك: بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۹۶.
۳۵. غافر / ۶۰.
۳۶. بقره / ۱۸۶.
۳۷. رك: بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۹۶.
۳۸. رك: بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۸۹.
۳۹. ندب و ندبه به معنای دعوت، و غوث اغاثه به معنای یاری خواستن است. رك: المصباح المنیر، ندب و غوث.
۴۰. رك: بحارالانوار، ج ۱۰۲، ص ۱۰۷.
۴۱. سباء / ۵۲.
۴۲. رك: طبرسی، فضل بن الحسن، مجمع البیان، ج ۴، ۳۹۸، تفسیر صافی، ج ۴، ۲۲۷.
۴۳. رعد / ۱۱.
۴۴. رك: طباطبایی، محمد حسین، تفسیر المیزان، ج ۱۱، ص ۲۱۳ ـ ۳۱۴.
۴۵. اعراف / ۹۶.
۴۶. یوسف / ۱۱۰.
۴۷. ر.ك: بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۱۱.
۴۸. بقره / ۲۱۴.
۴۹. ر.ك، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۳۱.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست