چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
حالا دیگر قانون جرایم رایانه ای داریم
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه جرایم رایانهای با به تصویب رساندن مواد ۲۶ تا ۵۶ این لایحه بررسی آن را در روز گذشته به پایان رساندند.
● تشدید مجازات برای برخی مرتکبین جرایم رایانه ای
فناوران- براساس ماده ۲٦ این لایحه در پنج مورد مرتکبین جرایم رایانهای به بیش از دوسوم حداکثر یک یا دو مجازات مقرر محکوم خواهند شد. مورد اول شامل هر یک از کارمندان و کارکنان ادارهها و سازمانها یا شوراها و یا شهرداریها و موسسهها و شرکتهای دولتی و یا وابسته به دولت یا نهادهای انقلابی و بنیادها و موسسههای زیر نظر ولی فقیه، دیوان محاسبات و موسسههایی که با کمک مستمر دولت اداره میشوند و یا دارندگان پایه قضایی و به طور کلی اعضا و کارکنان قوای سهگانه و همچنین نیروهای مسلح و ماموران به خدمت عمومی اعم از رسمی و غیررسمی میشود که به مناسبت انجام وظیفه مرتکب جرم رایانهای شده باشند.
مورد دوم شامل متصدی یا متصرف قانونی شبکههای رایانهای یا مخابراتی است که به مناسبت شغل خود مرتکب جرم رایانهای شده باشد.
در مورد سوم مجازات در صورتی افزایش مییابد که دادهها یا سیستمهای رایانهای یا مخابراتی، متعلق به دولت یا نهادها و مراکز ارایهدهنده خدمات عمومی باشد.
همچنین در صورتی که جرم به صورت سازمانیافته ارتکاب یافته باشد و یا در سطح گستردهای ارتکاب یافته باشد شامل ماده ۲۶ لایحه خواهد شد.
● محرومیت از خدمات الکترونیکی عمومی
در ماده ٢٧لایحه آمده: در صورت تکرار جرم برای بیش از دو بار، دادگاه میتواند مرتکب را از خدمات الکترونیکی عمومی از قبیل اشتراک اینترنت، تلفن همراه، اخذ نام دامنه مرتبه بالای کشوری و بانکداری الکترونیکی محروم کند. براساس این قانون اگر مجازات جرمی حبس نود و یک روز تا دو سال حبس، دو تا پنج سال حبس و یا بیش از پنج سال حبس باشد، مجرم به ترتیب به یک ماه تا یک سال، یک تا سه سال و سه تا پنج سال محرومیت از خدمات الکترونیکی عمومی محکوم خواهد شد.
● گستره رسیدگی به جرایم رایانه ای در دادگاه های ایران
براساس ماده ٢٨ لایحه که زیر سر فصل آیین دادرسی قرار گرفته است علاوه بر موارد پیشبینی شده در دیگر قوانین، در شرایطی که دادههای مجرمانه یا دادههایی که برای ارتکاب جرم به کار رفتهاند به هر نحو در سیستمهای رایانهای و مخابراتی یا حاملهای داده موجود در قلمرو حاکمیت زمینی، دریایی و هوایی جمهوری اسلامی ایران ذخیره شده باشد، دادگاههای ایران صالح به رسیدگی خواهند بود
از دیگر مواردی که دادگاههای ایران صالح به رسیدگی خواهند بود زمانی است که جرم از طریق وبسایتهای دارای دامنه مرتبه بالای کد کشوری ایران ارتکاب یافته باشد و همچنین جرم توسط هر ایرانی یا غیرایرانی در خارج از ایران علیه سیستمهای رایانهای و مخابراتی و وبسایتهای مورد استفاده یا تحت کنترل قوای سهگانه یا نهاد رهبری یا نمایندگیهای رسمی دولت یا هر نهاد یا موسسهای که خدمات عمومی ارایه میدهد یا علیه وبسایتهای دارای دامنه مرتبه بالای کد کشوری ایران در سطح گسترده ارتکاب یافته باشد.
همچنین اگر جرایم رایانهای متضمن سواستفاده از اشخاص کمتر از ١٨ سال، اعم از آنکه مرتکب یا بزهدیده ایرانی یا غیرایرانی باشد، دادگاههای ایران صالح به رسیدگی خواهند بود.
براساس ماده ۲۹ این لایحه چنانچه جرم رایانهای در محلی کشف یا گزارش شود، ولی محل وقوع آن معلوم نباشد، دادسرای محل کشف مکلف است تحقیقات مقدماتی را انجام دهد و اگر محل وقوع جرم مشخص نشود، دادسرا پس از اتمام تحقیقات مبادرت به صدور قرار میکند و دادگاه مربوط نیز رای مقتضی را صادر خواهد کرد.
● اختصاص محاکم قضایی ویژه جرایم رایانه ای
براساس ماده ۳۰ قوه قضاییه موظف است به تناسب ضرورت، شعبه یا شعبی از دادسراها، دادگاههای عمومی و انقلاب، نظامی و تجدیدنظر را برای رسیدگی به جرایم رایانهای اختصاص دهد.
تبصره این ماده متضمن این نکته است که قضات دادسراها و دادگاههای مذکور از میان قضاتی که آشنایی لازم به امور رایانه دارند انتخاب خواهند شد.
طبق ماده ٣١ لایحه در صورت بروز اختلاف در صلاحیت، حل اختلاف مطابق مقررات قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی خواهد بود.
● حفظ اطلاعات کاربران تا حداقل ۶ ماه
براساس ماده ۳۲لایحه که زیر سر فصل جمعآوری ادله الکترونیکی قرار گرفته است مصوب شد ارایهدهندگان خدمات دسترسی موظفند دادههای ترافیک را حداقل تا شش ماه پس از ایجاد و اطلاعات کاربران را حداقل تا شش ماه پس از خاتمه اشتراک نگهداری کنند.
در تبصره یک این ماده آمده است: داده ترافیک هرگونه دادهای است که سیستمهای رایانهای در زنجیره ارتباطات رایانهای و مخابراتی تولید میکنند تا امکان ردیابی آنها از مبدا تا مقصد وجود داشته باشد. این دادهها شامل اطلاعاتی از قبیل مبدا، مسیر، تاریخ، زمان، مدت و حجم ارتباط و نوع خدمات مربوطه میشود. در تبصره ۲ این ماده در تعریف اطلاعات کاربر آمده: هرگونه اطلاعات راجع به کاربر خدمات دسترسی از قبیل نوع خدمات، امکانات فنی مورد استفاده و مدت زمان آن، هویت، آدرس جغرافیایی یا پستی یا IP، شماره تلفن و سایر مشخصات فردی اوست. براساس ماده ٣۳ارایهدهندگان خدمات میزبانی داخلی موظفند اطلاعات کاربران خود را حداقل تا شش ماه پس از خاتمه اشتراک و محتوای ذخیره شده و داده ترافیک حاصل از تغییرات ایجاد شده را حداقل تا پانزده روز نگهداری کنند.
طبق ماده ٣۴ لایحه هرگاه حفظ دادههای رایانهای ذخیره شده برای تحقیق یا دادرسی لازم باشد، مقام قضایی میتواند دستور حفاظت از آنها را برای اشخاصی که به نحوی تحت تصرف یا کنترل دارند صادر کند. همچنین در شرایط فوری، نظیر خطر آسیب دیدن یا تغییر یا از بین رفتن دادهها، ضابطان قضایی میتوانند راسا دستور حفاظت را صادر کنند و مراتب را حداکثر تا ۲۴ ساعت به اطلاع مقام قضایی برسانند. چنانچه هر یک از کارکنان دولت یا ضابطان قضایی یا سایر اشخاص از اجرای این دستور خودداری یا دادههای حفاظت شده را افشا کنند یا اشخاصی که دادههای مزبور به آنها مربوط میشود را از مفاد دستور صادره آگاه کنند، ضابطان قضایی و کارکنان دولت به مجازات امتناع از دستور مقام قضایی و سایر اشخاص به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از پنج تا ده میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد. این ماده دارای دو تبصره است.
براساس تبصره یک حفظ دادهها به منزله ارایه یا افشای آنها نبوده و مستلزم رعایت مقررات مربوط است. تبصره دو این ماده متضمن این نکته است که مدت زمان حفاظت از دادهها حداکثر سه ماه است و در صورت لزوم با دستور مقام قضایی قابل تمدید است.
براساس ماده ۳۵ مقام قضایی میتواند دستور ارایه دادههای حفاظت شده مذکور در مواد ٣٢، ٣٣ و ٣٤ را به اشخاص یاد شده بدهد تا در اختیار ضابطان قرار گیرد و مستنکف از اجرای این دستور به مجازات مقرر در ماده ٣٤محکوم خواهد شد.
● شرایط صدور دستور تفتیش و توقیف داده ها
براساس ماده ٣۶ مقرر شد که تفتیش و توقیف دادهها یا سیستمهای رایانهای و مخابراتی به موجب دستور قضایی و در مواردی به عمل میآید که ظن قوی به کشف جرم یا شناسایی متهم یا ادله جرم وجود داشته باشد.
طبق ماده ٣۷ لایحه جرایم رایانهای تفتیش و توقیف دادهها یا سیستمهای رایانهای و مخابراتی در حضور متصرفان قانونی یا اشخاصی که به نحوی آنها را تحت کنترل قانونی دارند، نظیر متصدیان سیستمها انجام خواهد شد. در غیر این صورت، قاضی با ذکر دلایل دستور تفتیش و توقیف بدون حضور اشخاص مذکور را صادر خواهد کرد.
براساس ماده ٣۸ دستور تفتیش و توقیف باید شامل اطلاعاتی باشد که به اجرای صحیح آن کمک میکند، از جمله اجرای دستور در محل یا خارج از آن، مشخصات مکان و محدوده تفتیش و توقیف، نوع و میزان دادههای مورد نظر، نوع و تعداد سختافزارها و نرمافزارها، نحوه دستیابی به دادههای رمزنگاری یا حذف شده و زمان تقریبی انجام تفتیش و توقیف. براساس ماده ۲۹ تفتیش دادهها یا سیستمهای رایانهای و مخابراتی شامل دسترسی به تمام یا بخشی از سیستمهای رایانهای یا مخابراتی، دسترسی به حاملهای داده از قبیل دیسکتها یا لوحهای فشرده یا کارتهای حافظه و دستیابی به دادههای حذف یا رمزنگاری شده میشود.
طبق ماده ۴۰ لایحه جرایم رایانهای در توقیف دادهها، با رعایت تناسب، نوع، اهمیت و نقش آنها در ارتکاب جرم، به روشهایی از قبیل چاپ دادهها، کپیبرداری یا تصویربرداری از تمام یا بخشی از دادهها، غیرقابل دسترس کردن دادهها با روشهایی از قبیل تغییر گذرواژه یا رمزنگاری و ضبط حاملهای داده عمل میشود.
● شرایط توقیف زیر سیستم های رایانه ای و مخابراتی
در ماده ۴۱ لایحه شرایط توقیف زیر سیستمهای رایانهای یا مخابراتی مشخص شده است. براساس ماده ۴۱ زیر سیستمهای رایانهای در صورتی توقیف میشوند که دادههای ذخیره شده به سهولت در دسترسی نبوده یا حجم زیادی داشته باشد، تفتیش و تجزیه و تحلیل دادهها بدون سیستم سختافزاری امکانپذیر نباشد، متصرف قانونی سیستم رضایت داده باشد، کپیبرداری از دادهها به لحاظ فنی امکانپذیر نباشد، تفتیش در محل باعث آسیب دادهها شود و همچنین سایر شرایطی که قاضی تشخیص دهد.
طبق ماده ۴۲ توقیف سیستمهای رایانهای یا مخابراتی متناسب با نوع و اهمیت و نقش آنها در ارتکاب جرم با روشهایی از قبیل تغییر گذرواژه به منظور عدم دسترسی به سیستم، پلمپ سیستم در محل استقرار و ضبط سیستم صورت میگیرد.
در ماده ۴۳ لایحه آمده: چنانچه در حین اجرای دستور تفتیش و توقیف، تفتیش دادههای مرتبط با جرم ارتکابی در سایر سیستمهای رایانهای یا مخابراتی که تحت کنترل یا تصرف متهم قرار دارند ضروری باشد، ضابطان با دستور مقام قضایی دامنه تفتیش و توقیف را به سیستمهای دیگر گسترش خواهند داد و دادههای مورد نظر را تفتیش یا توقیف خواهند کرد.
براساس ماده ۴۴ لایحه توقیف دادهها یا سیستمهای رایانهای یا مخابراتی که موجب ایراد لطمه جانی یا خسارات مالی شدید به اشخاص یا اخلال در ارایه خدمات عمومی میشود ممنوع است.
طبق ماده ۴۵ در جایی که اصل دادهها توقیف میشود، ذینفع حق دارد پس از پرداخت هزینه از آنها کپی دریافت کند، مشروط به اینکه ارایه دادههای توقیف شده منافی با محرمانه بودن تحقیقات نباشد و به روند تحقیقات لطمهای وارد نسازد و دادهها مجرمانه نباشند.
براساس ماده ۴۶ در مواردی که اصل دادهها یا سیستمهای رایانهای یا مخابراتی توقیف میشود، قاضی موظف است با لحاظ نوع و میزان دادهها و نوع و تعداد سختافزارها و نرمافزارهای مورد نظر و نقش آنها در جرم ارتکابی، در مهلت متناسب و متعارف نسبت به آنها تعیین تکلیف کند.
ماده ۴۷متضرر میتواند در مورد عملیات و اقدامهای ماموران در توقیف دادهها و سیستمهای رایانهای و مخابراتی، اعتراض کتبی خود را همراه با دلایل ظرف ده روز به مرجع قضایی دستوردهنده تسلیم نماید. به درخواست یاد شده خارج از نوبت رسیدگی گردیده و تصمیم اتخاذ شده قابل اعتراض است.
● حکم شنود محتوای ارتباطات رایانه ای مطابق با شنود تلفنی است
براساس ماده ۴۸ لایحه جرایم رایانهای شنود محتوای در حال انتقال ارتباطات غیرعمومی در سیستمهای رایانهای یا مخابراتی مطابق مقررات راجع به شنود مکالمات تلفنی خواهد بود.
تبصره این ماده متضمن این نکته است که دسترسی به محتوای ارتباطات غیرعمومی ذخیره شده، نظیر پست الکترونیکی یا پیامک در حکم شنود و مستلزم رعایت مقررات مربوط است.
براساس ماده ۴۹ به منظور حفظ صحت و تمامیت، اعتبار و انکارناپذیری ادله الکترونیکی جمعآوری شده، لازم است مطابق آییننامه مربوط از آنها نگهداری و مراقبت به عمل آید.
در ماده ۵۰ لایحه آمده: چنانچه دادههای رایانهای توسط طرف دعوا یا شخص ثالثی که از دعوا آگاهی نداشته، ایجاد یا پردازش یا ذخیره یا منتقل شده باشد و سیستم رایانهای یا مخابراتی مربوط به نحوی درست عمل کند که به صحت و تمامیت، اعتبار و انکارناپذیری دادهها خدشه وارد نشده باشد، قابل استناد خواهند بود.
طبق ماده ۵۱ کلیه مقررات مندرج در مواد ۳۲ تا ۵۶ علاوه بر جرایم رایانهای شامل سایر جرایمی که ادله الکترونیکی در آنها مورد استناد قرار میگیرند نیز میشود.
● تدوین لوایح خاص همکاری های بین المللی
طبق ماده ٥۲ وزارت دادگستری موظف است به منظور ارتقای همکاریهای بینالمللی در زمینه جرایم رایانهای، با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدامات لازم را در زمینه تدوین لوایح و پیگیری امور مربوط جهت پیوستن ایران به اسناد بینالمللی و منطقهای و معاهدات راجع به همکاری و معاضدت دوجانبه یا چندجانبه قضایی انجام دهد.
براساس ماده ۵۳ این لایحه در مواردی که سیستم رایانهای یا مخابراتی به عنوان وسیله ارتکاب جرم به کار رفته و در این قانون برای عمل مزبور مجازاتی پیشبینی نشده است، مطابق قوانین جزایی مربوط عمل خواهد شد.
طبق تبصره این ماده در مواردی که در بخش دوم این قانون برای رسیدگی به جرایم رایانهای مقررات خاصی از جهت آیین دادرسی پیشبینی نشده است طبق مقررات قانون آیین دادرسی کیفری اقدام خواهد شد.
● جزاهای نقدی سه سال یک بار به روز می شود
براساس ماده ۵۴ این لایحه که در جلسه روز یکشنبه به تصویب نمایندگان رسید میزان جزاهای نقدی این قانون براساس نرخ رسمی تورم حسب اعلام بانک مرکزی هر سه سال یک بار با پیشنهاد رییس قوه قضاییه و تصویب هیات وزیران قابل تغییر است.
طبق ماده ۵۵ لایحه وزارت دادگستری موظف است ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این قانون با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آییننامههای مربوط به جمعآوری و استنادپذیری ادله الکترونیکی را تهیه کند و به تصویب رییس قوه قضاییه خواهد رسید.
مطابق ماده ۵۶ قوانین و مقررات مغایر با این قانون ملغی است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست