پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
نقبی نوستالژیک به روابط خانوادگی
![نقبی نوستالژیک به روابط خانوادگی](/web/imgs/16/96/ba9zh1.jpeg)
مجموعه تلویزیونی «وضعیت سفید» در کنار همه نقاط قوت و ضعفی که دارد توانسته یک بار مهم را با موفقیت بر دوش بکشد؛ بازسازی مقطع بحرانی تاریخ معاصر کشور که در ذهن همه آنانکه این دوره را زیستهاند، نقشی برجسته بسته است.
همراهی زوج «حمید نعمتاله» و «هادی مقدمدوست» پس از تجربههای موفقی چون «بوتیک»، «بیپولی» و... اینبار هم به نتیجهای قابل قبول رسیده است. نتیجهای که با وامداری به شرایط اجتماعی زمانی نه چندان دور، میتواند حساس و ریسکپذیر باشد. اغلب بزرگسالان، جوانان، نوجوانان و کودکانی که جنگ شهرها و موشک باران دهه شصت را حس کرده باشند، وقتی از آن دوره یاد میکنند بیش از رعب و وحشت مرگبار آن، نقبی نوستالژیک به روابط احیا شده جمع خانواده و دوست و فامیل و آشنا در آن شرایط میزنند که در تناقضی غریب با شرایط مرگ و زندگی حاکم بوده است.ویژگی اولیه مجموعه «وضعیت سفید» تکیه بر این وجه منحصربفرد است که جنس این شرایط را همچون دفاع مقدس ما از سایر جنگها و حملات جدا کرده و تلاش میکند با نگاهی سرخوشانه نقبی به روابط و مناسبات برخاسته از این شرایط بزند. این ویژگی مهم با دراماتیزه شدن پیوندی لطیف با یک عشق نوجوانانه همراه با همه تبوتابهای شناسنامهدار آن پیدا کرده و اینجاست که میتوان بر بستری از روابط تو در توی خانوادهای فروپاشیده و درگیر بحران مرگ و زندگی، شکل گرفتن این عشق را به مثابه نوری که در تاریکی راه خود را باز میکند، پذیرفت و با آن ارتباط برقرار کرد.
و شاید از همین جهت باشد که کاراکتر امیر تبدیل به قهرمانی میشود با کولهباری از نقاط ضعف و اشتباه که در جستجوی راهی برای رسیدن به معشوق، مسیر بلوغ را نه از تونل تحول معنوی اغراقشده بلکه اتفاقا با اشتباه و آزمون و خطایی که خاص این سن است طی میکند و اصل (هدف وسیله را توجیه میکند) به شکلی دلپذیر به ما میباوراند.در کنار این وجوه «وضعیت سفید» از مظاهر رویکرد مدرن به روابط و مناسبات انسانی، خانوادگی است که از خلال نمایش این رفتارها و عادات نوعی تصویر غیرمستقیم از پیشینه و پنهان افراد در ذهن مخاطب شکل میگیرد.
ویژگی که به گونهای در فیلمهای «یه حبه قند» و «سعادتآباد» هم وجود داشت البته با نگاههای مختلف. به نوشته خبرآنلاین؛ همین ویژگی سریالی بودن است که انتظارها از «وضعیت سفید» را بالا میبرد که با داشتن زمان بیشتر، تصویر روشنتری از آدمها و روابطشان بخصوص با این تعدد به مخاطب بدهد. اما این یکی از نکاتی است که در مجموعه دچار شدت و ضعف شده و رفت و آمد شخصیتها، حضور و غیبت آنها و... گاه تابع منطق و دلیل قابل قبولی جز پیشبرد درام و ایجاد یک موقعیت نمایشی جدید نیست. بعلاوه اینکه خط داستانی یا همان نخ تسبیحی که قرار است به حضور این مهرهها در کنار هم نظم دهد، دچار افتوخیزهایی در پرداخت میشود که گاه بار داستانی در قسمتی به شدت افت میکند و گاه حضور شخصیتهای فرعی جدید همراه با خطوط داستانی متعدد، داستان اصلی را به حاشیه میبرد.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران دولت چهاردهم محمدجواد ظریف پزشکیان ظریف دولت علی باقری ترور ترامپ رهبر انقلاب رئیس جمهور انتخابات
هواشناسی پلیس پلیس فتا تهران قتل شهرداری تهران پشه آئدس گرما تعطیلی ادارات تیراندازی زلزله سازمان تامین اجتماعی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار واردات خودرو خودرو دولت سیزدهم حقوق بازنشستگان بازار خودرو بازنشستگان اربعین دلار مالیات
تلویزیون سینما سریال امام حسین (ع) فیلم اوشین امام حسین سینمای ایران دفاع مقدس لیلی رشیدی وزارت ارشاد فرهاد مشیری
محصولات کشاورزی ماه آزمون سراسری
دونالد ترامپ آمریکا جو بایدن رژیم صهیونیستی غزه روسیه اسرائیل فلسطین جنگ غزه چین طوفان الاقصی عراق
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان علیرضا بیرانوند نقل و انتقالات تراکتور باشگاه پرسپولیس مهدی طارمی رئال مادرید لیگ برتر ایران لیگ برتر
فضای مجازی هوش مصنوعی عیسی زارع پور سرعت اینترنت اینترنت روزنامه اپل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ناسا گرمایش جهانی
خیار رژیم غذایی کاهش وزن گرمازدگی لاغری بارداری افسردگی صبحانه استرس