دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
نقبی نوستالژیک به روابط خانوادگی
مجموعه تلویزیونی «وضعیت سفید» در کنار همه نقاط قوت و ضعفی که دارد توانسته یک بار مهم را با موفقیت بر دوش بکشد؛ بازسازی مقطع بحرانی تاریخ معاصر کشور که در ذهن همه آنانکه این دوره را زیستهاند، نقشی برجسته بسته است.
همراهی زوج «حمید نعمتاله» و «هادی مقدمدوست» پس از تجربههای موفقی چون «بوتیک»، «بیپولی» و... اینبار هم به نتیجهای قابل قبول رسیده است. نتیجهای که با وامداری به شرایط اجتماعی زمانی نه چندان دور، میتواند حساس و ریسکپذیر باشد. اغلب بزرگسالان، جوانان، نوجوانان و کودکانی که جنگ شهرها و موشک باران دهه شصت را حس کرده باشند، وقتی از آن دوره یاد میکنند بیش از رعب و وحشت مرگبار آن، نقبی نوستالژیک به روابط احیا شده جمع خانواده و دوست و فامیل و آشنا در آن شرایط میزنند که در تناقضی غریب با شرایط مرگ و زندگی حاکم بوده است.ویژگی اولیه مجموعه «وضعیت سفید» تکیه بر این وجه منحصربفرد است که جنس این شرایط را همچون دفاع مقدس ما از سایر جنگها و حملات جدا کرده و تلاش میکند با نگاهی سرخوشانه نقبی به روابط و مناسبات برخاسته از این شرایط بزند. این ویژگی مهم با دراماتیزه شدن پیوندی لطیف با یک عشق نوجوانانه همراه با همه تبوتابهای شناسنامهدار آن پیدا کرده و اینجاست که میتوان بر بستری از روابط تو در توی خانوادهای فروپاشیده و درگیر بحران مرگ و زندگی، شکل گرفتن این عشق را به مثابه نوری که در تاریکی راه خود را باز میکند، پذیرفت و با آن ارتباط برقرار کرد.
و شاید از همین جهت باشد که کاراکتر امیر تبدیل به قهرمانی میشود با کولهباری از نقاط ضعف و اشتباه که در جستجوی راهی برای رسیدن به معشوق، مسیر بلوغ را نه از تونل تحول معنوی اغراقشده بلکه اتفاقا با اشتباه و آزمون و خطایی که خاص این سن است طی میکند و اصل (هدف وسیله را توجیه میکند) به شکلی دلپذیر به ما میباوراند.در کنار این وجوه «وضعیت سفید» از مظاهر رویکرد مدرن به روابط و مناسبات انسانی، خانوادگی است که از خلال نمایش این رفتارها و عادات نوعی تصویر غیرمستقیم از پیشینه و پنهان افراد در ذهن مخاطب شکل میگیرد.
ویژگی که به گونهای در فیلمهای «یه حبه قند» و «سعادتآباد» هم وجود داشت البته با نگاههای مختلف. به نوشته خبرآنلاین؛ همین ویژگی سریالی بودن است که انتظارها از «وضعیت سفید» را بالا میبرد که با داشتن زمان بیشتر، تصویر روشنتری از آدمها و روابطشان بخصوص با این تعدد به مخاطب بدهد. اما این یکی از نکاتی است که در مجموعه دچار شدت و ضعف شده و رفت و آمد شخصیتها، حضور و غیبت آنها و... گاه تابع منطق و دلیل قابل قبولی جز پیشبرد درام و ایجاد یک موقعیت نمایشی جدید نیست. بعلاوه اینکه خط داستانی یا همان نخ تسبیحی که قرار است به حضور این مهرهها در کنار هم نظم دهد، دچار افتوخیزهایی در پرداخت میشود که گاه بار داستانی در قسمتی به شدت افت میکند و گاه حضور شخصیتهای فرعی جدید همراه با خطوط داستانی متعدد، داستان اصلی را به حاشیه میبرد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست