چهارشنبه, ۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 26 February, 2025
ادای دین به برادران مارکس

در این سالهای اخیر بر سر واژه تئاتر ملی نظریهها و بحثهای فراوانی به وجودآمده اما به ترکیب این دو واژه کنار هم کمتر توجه شده است. کلمه تئاتر با نمایش تفاوت دارد. اساسا هنر تئاتر و مهمتر از آن واژه تئاتر در ایران وارداتی و غیربومی است. در تئاتر شرق به طور معمول خاستگاه تئاتر آیینها، مناسک، افسانهها و اسطورهها هستند که نمایشهای ایران نیز از این قاعده شرقی مستثنا نیستند. با این تعریف، گونههای نمایشی که ریشه در آیینها و اساطیر گذشته دارند را میتوان به شایستگی نمایشهای ایرانی نامید که در تقسیمبندیهای کلی شامل تعزیه، تخت حوضی، پرده خوانی و نقالی است که هر کدام از اینها دارای شاخهها و انواع گوناگونی است.
با ورود واژه تئاتر و درام غربی معنای ساده نمایش ایرانی پیچیده شد و زمانی که واژه تئاتر و ملی کنارهم قرار گرفتند این پیچیدگی صدچندان میشود چرا که درام غربی و نمایشهای ایرانی هر کدام صاحب ویژگیهای خاص خود هستند. بسیاری از اساتید درباره اینکه چه تئاتری ملی است و چه تئاتری غیرملی پژوهشهای فراوان کردند اما اتفاق نظری بین آرای آنها وجود ندارد. ما به عنوان گروه پاپتیها به گونههای نمایشی ایران به عنوان تکنیک و شیوهیی برای اجرای نمایش نگاه میکنیم و همواره در حفظ و احیای گونههای نمایشهای ایرانی تلاش و پژوهش کردهایم.
«مضحکه دزدها» به نویسندگی پویان غفاری برداشتی آزاد از نمایشنامه «بالماسکه دزدان» نوشته «ژان آنوی» است که در راستای تجربیات گذشته گروه «پاپتیها» در زمینه نمایشهای آیینی و سنتی تولید شده است. ما در تجربیات گذشته به سراغ متون گوناگونی رفتهایم.
اقتباس و بازنویسی، نوشتههای نویسندگان وطنی یا بازتولید آثار مشهور جهان و از همه این رویاروییها تجربههای ارزشمندی کسب کردیم و اکنون برای من به عنوان کارگردان نمایش «مضحکه دزدها» راه روشن و قابل دیدن است که «کار نیکو کردن از پر کردن است.»با تمرین و تلاش است که میتوان به ظرفیتهای نهفته در زبان جهانی کمدی دست یافت چراکه کمدی و طنز در طول سالهای حیات خود علاوه بر پیچیدگیها، دشواری و محدودیتهای مختلف، دارای زبانی یگانه و جهانی است که با درک صحیح و کامل آن زبان امکان جذب مخاطب از هر طبقه اجتماعی با هر رده سنی وجود دارد.
زبان کمدی آثار بزرگانی چون «چارلی چاپلین»، «باستر کیتون» و از همه مهمتر برای من در این اجرا «برادران مارکس» کمرنگتر از شنیدهها و آموزههایم درباره ذبیحالله خان ماهری، مهدی مصری، احمدخان موید و دیگر بزرگان عرصه تقلید و نمایش تخت حوضی نبوده است.
این تجربه برای من ادای دینی است به برادران مارکس. در تمامی تجربیاتمان، برخلاف گذشتگان سعی کردیم علاوه بر طنز کلامی و گفتار آمیخته به طعنه، انتقاد یا لطیفههای رایج، بیشتر از زبان بدن استفاده کنیم و از شیوههای رفتاری و به کار گرفتن هر چه بیشتر بدن بازیگر و حرکات بدیع و خلاقانه در انتقال مفاهیم متن نمایش به مخاطب بهره جوییم. از اواسط دی ماه سال گذشته همراه با گروهی از جوانان مشتاق و علاقهمند، تمرینات سخت و طاقتفرسایی را شروع کردیم برای رسیدن به آنچه امروز مخاطبهای نمایش ما شاهد آن هستند امیدوارم حاصل تلاش این گروه و پژوهشهای خودم در این سالها مورد پسند و توجه مخاطبان این نمایش واقع شود .
هادی عامل هاشمی
کارگردان تئاتر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست