دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مرگ سرخ در راه دست یابی به « عزت » و احیای « حق »
![مرگ سرخ در راه دست یابی به « عزت » و احیای « حق »](/web/imgs/16/152/c702r1.jpeg)
حضرت امام حسین (ع ) در مسیر مکه به کوفه و در مهاجرت بزرگ و تاریخی خود برای پاسخ به دعوت مردم و تشکیل حکومت اسلامی و به دست گرفتن زمام امور و ولایت و رهبری سیاسی و اجتماعی جامعه با سپاهیان حربن یزید ریاحی مواجه می شود که ماموریت داشتند از ورود امام (ع ) به کوفه ممانعت به عمل آورند. در مواجهه و گفتگوهایی که بین حضرت اباعبدالله (ع ) و حر در طی مسیر و درحال حرکت کاروان امام و تعقیب و جلوگیری های لشگر جبهه باطل صورت گرفت حربن یزید ریاحی به امام (ع ) عرض کرد :
« من مامور کشتن شما نیستم ماموریت دارم شما را نزد عبیدالله بن زیاد ببرم ... »
امام حسین (ع ) فرمود :
« ای حر گویا به من خبر می دهی که مرا خواهند کشت »
حر در پاسخ به امام (ع ) عرض کرد :
« آری هیچ تردیدی ندارم که بنی امیه قصد جان شما را دارند بنابر این به همان جا که آمده اید باز گردید »
امام حسین (ع ) فرمود :
« آیا مرا از مرگ می ترسانی و آیا کار دیگری جز قتل من دارید »
سپس امام (ع ) جملات و عبارات بسیار زیبایی درباره « شهادت » فرمود که بخشی از آنها چنین است :
« مااهون الموت علی سبیل نیل العز و احیاالحق »
« چه سهل و آسان است مرگ سرخ در راه به دست آوردن عزت و زنده کردن حق » . (۱ )
حضرت امام حسین (ع ) در این عبارات زیبا « شهادت » در راه خدا را مرگی سهل و آسان می داند نه سخت و رنجزا و به طور طبیعی این مرگ با میل و اشتیاق همراه است نه با بی میلی و کراهت .
کسی که مرگ سرخ را آسان می شمرد ترسی از دشمن و هراسی از فرود آمدن ضربات شمشیر بر پیکرش و شکافته شدن سرش و قطعه قطعه گردیدن اجزای بدنش ندارد. او به مرحله ای از ایمان و کمال و عشق و شور و نیاز رسیده است که هیچ بیمی از کشته شدن در راه خدا ندارد و از همین رو هیچ مانعی نمی تواند او رااز این شوق و وجد و لحظه شماری برای فرو افتادن در آغوش مرگ باز دارد. همچنین هیچ جاذبه ای او را از هدف باز نمی دارد و تحت تاثیر قرار نمی دهد و او حتی در برابر واگذاری همه نعمت های دنیا حاضر به ترک پیمودن راه جهاد و ایثار برای نیل به شهادت فی سبیل الله نمی شود.
امام حسین (ع ) مصداق عینی و تجسم عملی این آیه شریفه قرآنی است که می فرماید :
« الا ان اولیا الله لاخوف علیهم و لاهم یحزنون »
« بدانید که اولیای الهی هیچ گاه و از هیچ چیز خوف و هراس و حزن و اندوهی ندارند . » (۲ )
و نیز همچنان که قرآن کریم اشاره دارد یکی از مهم ترین ویژگی های اولیای الهی این است که در راه خدا و برای اتصال به او تمنای مرگ ـ که موجب رفع موانع و تسریع در لقای حق می شود ـ می کنند . (۳ )
امام حسین (ع ) نتیجه و حاصل مرگ سرخ را به دست آوردن « عزت » می نامد و این یکی از آثار بزرگ شهادت در راه خدا می باشد.
« عزت » سرافرازی و سربلندی و ظفرمندی را گویند که دارای جلوه های مختلف در صحنه های گوناگون زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی می باشد.
این عزت فضیلتی والا و بزرگ و عظیم است به گونه ای که خداوند متعال آن را به خود نسبت می دهد و در مرحله تجلی آن را از مختصات رسول خویش و اهل ایمان می داند و اینگونه بر آن تصریح می نماید :
« ولله العزه و لرسوله و للمومنین »
« عزت از خدا و رسول و مومنین است » . (۴ )
در متون فرهنگ و معارف اسلامی « تقوا » از ارجمندترین عزت ها نام گرفته است . (۵ ) و نیز « حلم و بردباری » بهترین عزت نامیده شده است . (۶ )
تقوا ـ که حالتی درونی و صفتی پایدار و ناشی از جهاد اکبر و مقابله با تمایلات نفسانی و رسیدن به مراتب بالایی از تهذیب نفس می باشد ـ به آن دلیل « عزت » است که آدمی را از ارتکاب معاصی و مفاسد باز می دارد و او را بر بلندای قله های ایمان و عفت و پاکی می نشاند. همچنین حلم و بردباری به این دلیل عزت است که صفتی است در نقطه مقابل خشم و غضب و تندخویی و پرخاشگری و آن کس که با مراقبت های اخلاقی به حلم و بردباری رسد در حیات جمعی و در مواجهات و تعاملات و در برابر موانع و سختی های راه رشد و کمال مقاوم و پایدار و موفق و پیروز است . به همین ترتیب سایر فضایل اخلاقی همچون خلوص و یکرنگی صدق و راستگویی تواضع و فروتنی خوشرویی و ملایمت ایثار و فداکاری عفو و گذشت وحدت و صمیمیت و هر صفت و فضیلت و ارزش اخلاقی دیگر « عزت » است و موجب سعادت و سلامت و رشد و کمال انسان .
مرگ در راه به دست آوردن چنین عزتی بسیار ارزشمند و عامل تحقق همه پاکی ها و نیکوکاری ها و صفات و اعمال صالح است و امام حسین (ع ) چنین مرگی را با آغوش باز پذیرا می شود.
حضرت امام حسین (ع ) شهادت را برای زنده کردن و احیای حق سهل و آسان معرفی می کند.
« حق » دامنه ای وسیع و ابعادی گسترده و موضوعاتی متنوع دارد و شامل همه احکام و تعالیم و قوانین و ارزش های اسلامی و تمام فضایل اخلاقی و هر گفتار و کردار و رفتار و عمل صالح و نیک می گردد.
تعابیری همچون « حق بزرگ ترین راه است » (۷ ) و « حق نیرومندترین پشتیبان می باشد . » (۸ ) به همین وسعت و گستردگی حق و ابعاد گوناگون و صحنه ها و عرصه های حضور و نقش آفرینی آن اشاره دارد.
مقصود از احیای حق در کلام حضرت امام حسین (ع ) زنده کردن هر آنچه در اسلام « حق » است و در اثر حکومت بنی امیه واژگون گردیده و لباس « باطل » بر آن پوشانده شده و با بدعت ها و تحریف ها و خرافه ها آمیخته و ممزوج گشته است می باشد. این عمل آنقدر عظیم و گسترده است که شهادت در راه تحقق آن یک ضرورت حیاتی است و امام (ع ) چنین مرگی را به دلیل جامعیت آثار ارزشمندش سهل و آسان می یابد و به استقبال آن می رود تا حق را با تمام وسعت و تنوع موضوع و گوناگونی ابعاد در تمام جلوه های اعتقادی و فکری و اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی احیا نماید و در جامعه اسلامی به جریان در آورد.
پاورقی :
۱ ـ فرهنگ سخنان امام حسین (ع ) به کوشش محمد دشتی انتشارات مشهور ص ۲۵۳ و ۲۵۴
۲ ـ قرآن کریم سوره یونس (۱۰ ) آیه ۶۲
۳ ـ سوره جمعه (۶۲ ) آیه ۶
۴ ـ سوره منافقون (۶۳ ) آیه ۸
۵ ـ نهج البلاغه حکمت ۳۷۱
۶ ـ همان مدرک حکمت ۱۱۳
۷ ـ غررالحکم ج ۱ ص ۳۳
۸ ـ همان مدرک ج ۱ ص ۳۸
حضرت امام حسین (ع ) مرگ سرخ در راه خدا را سهل و آسان می نامد و طبیعی است که چنین کسی ترسی از دشمن و هراسی از فرود آمدن ضربات شمشیر بر پیکرش و شکافته شدن سرش و قطعه قطعه گردیدن اجزای بدنش ندارد که او به مرحله ای از ایمان و کمال و عشق و شور و نیاز رسیده است که هیچ مانعی نمی تواند از شوق وجد و لحظه شماری اش برای شهادت در راه خدا باز دارد
امام حسین (ع ) مرگ سرخ را عامل احیای هر آنچه در اسلام « حق » است و لباس « باطل » بر آن پوشانده شده و با بدعت ها و تحریف ها و خرافه ها آمیخته و ممزوج گشته است می داند. این عمل آنقدر عظیم و گسترده است که شهادت در راه تحقق آن یک ضرورت حیاتی است و امام (ع ) از چنین مرگی به دلیل جامعیت آثارش استقبال می نماید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست