چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
امام مهدی ع در كلام امام حسین ع
وجود مقدس حضرت بقیهٔالله الاعظم ، اروحنالهالفداء، در معارف به عنوان «خونخواه كشته كربلا» (۱) شناخته شده و شیعیان همراهی با آن امام منصور برای گرفتن انتقام خون حسین(ع) و یارانش را یكی از آرزوهای بزرگ خود میدانند، (۲) تا جایی كه در هر عاشورا به یكدیگر اینگونه سر سلامتی میدهند:
«اعظمالله اجورنا بمصابنا بالحسین(ع)و جعلنا و ایاكم منالطالبین بثاره مع ولیهالامامالمهدی من آل محمد:» (۳)
خداوند پاداش ما را در عزای مصیبتحسین(ع) بزرگ گرداند و او شما را از جمله كسانی كه به همراه ولیاش امام مهدی از آل محمد: به خونخواهی او برمیخیزند قرار دهد.
از آنجا كه در اذهان شیعیان این دو وجود مقدس از قرابت و ارتباطی جداییناپذیر برخوردارند. از همین رو مناسب دیدیم به بخشی از معارف ارزشمندی كه از آن حضرت در ارتباط با فرزند ارجمندش حضرت مهدی(ع) رسیده است اشاره كنیم:
۱. نسب مهدی(ع)
حضرت اباعبداللهالحسین(ع) در روایتهای متعددی به این موضوع كه حضرت مهدی(ع) از فرزندان و نوادگان ایشان است اشاره كردهاند كه از جمله آنها روایتی است كه در زیر آمده است:
«دخلت علی جدی رسولالله (ص) فاجلسنی علیفخذه و قاللی: اناللهاختار من صلبك یا حسین تسعهٔ ائمهٔ، تاسعهم قائمهم، و كلهم فیالفضل والمنزلهٔ عندالله سواء» (۴)
بر جدم رسول خدا، كه درود و سلام خدا بر او باد، وارد شدم، پس ایشان مرا بر زانوی خود نشانده و فرمود: ای حسین! خداوند از نسل تو نه امام را برگزیده است كه نهمین نفر از ایشان قیامكننده آنهاست و همه آنان در پیشگاه خداوند از نظر فضیلت و جایگاه برابر هستند.
ین موضوع كه قائم آل محمد(ص) از نسل حسین(ع) و نهمین نواده اوست در روایات بسیاری ، كه از طریق شیعه و اهل سنت روایتشده، آمده است و هر گونه شك و تردید نسبتبه نام و نشان و مشخصات موعود آخرالزمان وآخرین ذخیره الهی را برطرف میسازد.
«دخلتعلیالنبی (ص)فاذاالحسین علی فخذه و هو یقبل عینیه وفاه و یقول: انتسیدابن سیدانت، امامابنامام، نتحجهٔابن حجهٔ، ابوحجج تسعهٔ من صلبك تاسعهم قائمهم.» (۵)
بر پیامبر خدا وارد شدم و دیدم كه آن حضرت در حالی كه حسین را بر زانوی خود نشانده بر چشمها و دهان او بوسه میزند و میفرماید: تو آقایی فرزند آقایی ، تو امامی فرزند امامی، تو حجتی فرزند حجتی ، تو پدر حجتهای نهگانهای، از نسل تو نهمین حجت و قیامكننده آنان بر خواهد خاست.
۲. عدالتگستری مهدی(ع)
عدالت و تشكیل جامعهای بر اساس عدل از آرمانهای همیشگی بشر بوده و در طول هزاران سالی كه از زندگی انسان بر كره خاك میگذرد و صدها و هزاران نفر در پی تحقق این آرمان، بشریتخسته از ظلم و ستم را به دنبال خود كشیدهاند، اما جز در مقاطع كوتاهی از زندگی بشر و آن هم در سرزمینهای محدود هرگز این آرمان بدرستی تحقق نیافته و هنوز هم عدالت آرزویی دست نیافتنی برای انسان عصر حاضر است.
با توجه به همین موضوع در روایتهایی كه از پیامبر اكرم(ص) و امامان معصوم شیعه: وارد شده، گسترش عدالت و از بین بردن ظلم را یكی از بزرگترین رسالتهای امام مهدی(ع) بر شمرده و تحقق عدالت واقعی را تنها در سایه حكومت او امكانپذیر دانستهاند.
از جمله این روایتها روایتی است كه از حضرت اباعبداللهالحسین(ع) نقل شده و در آن آمده است:
«لولم یبق منالدنیاالا یوم واحد، لطولالله عزوجل ذلك الیوم حتی یخرج رجل منولدی، فیملاها عدلا و قسطا كما ملئت جورا و ظلما، كذلك سمعت رسولالله (ص) یقول» (۶)
اگر از عمر دنیا تنها یك روز باقی مانده باشد و خداوند آن روز را چنان طولانی میگرداند كه مردی از فرزندان من قیام كند و دنیا را پس از آنكه از ظلم و ستم پر شده بود پر از عدل و داد نماید، من این سخن را از رسول خدا، كه درود و سلام خداوند بر او باد، شنیدم.
پیامبر گرامی اسلامی (ص) نیز قیام عدالت گستر نهمین فرزند امام حسین(ع) را چنین بیان میكنند:
«... و جعل من صلبالحسین(ع) ائمهٔ یقومون بامری ...التاسع منهم قائم اهل بیتی، مهدیامتی، اشبهالناس بی فی، شمائله واقواله و افعاله، یظهر بعد غیبتهٔ طویلهٔ و حیرهٔ مظلهٔ ، فیعلن امرالله و یظهر دینالله ...فیملاالارض قسطا و عدلا ، كما ملئت جورا و ظلما.» (۷)
... خداوند از فرزندان امام حسین ، امامانی قرار داده است كه امر (راه و روش آیین) مرا بر پا میدارند. نهم آنان قائم خاندان من مهدی امتم میباشد. او شبیهترین مردمان استبه من در سیما و گفتار و كردار . پس از غیبتی طولانی و سرگردانی و سردرگمی مردم ، ظاهر میشود ، آنگاه امر (آیین) خدا را آشكار میسازد... پس زمین را از عدل و داد لبریز میكند پس از آنكه از ستم و بیداد لبریز شده باشد.
۳. صابران در غیبت مهدی(ع)
یكی از اركان انتظار فرج صبر و پایداری است و انسان منتظر در واقع كسی است كه همه سختیها و ناملایمات را به امید رسیدن به آرمان بلند خویش تحمل میكند و
حضرت اباعبداللهالحسین(ع) در روایتهای متعددی به این موضوع كه حضرت مهدی(ع) از فرزندان و نوادگان ایشان است اشاره كردهاند ...
از فشار و تهدید زورگویان و طعنه و تكذیب نابخردان هراس به دل راه نمیدهد، از همین رو در روایات صبر و انتظار همواره قرین یكدیگر بوده و فضیلتبسیاری برای صبرپیشگان در زمان غیبتبر شمرده شده است.
حضرت سیدالشهداء (ع) كه خود والاترین مظهر صبر و مقاومت در راه ادای تكلیف الهی است در بیان مقام منتظرانی كه صبر و شكیبایی پیشه ساخته و بر آرمان خویش پایداری میورزند میفرماید:
«منا اثنا عشر مهدیا، اولهم امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب، و آخرهم التاسع منولدی، و هوالقائم بالحق، یحییالله بهالارض بعد موتها، و یظهر به دینالحق علیالدین كله، ولو كرهالمشركون. له غیبهٔ یرتد فیهااقوام و یثبت فیها علیالدینآخرون، فیؤذون و یقال لهم: «متی هذاالوعد ان كنتم صادقین»،اما انالصابر فی غیبتهعلیالاذی و التكذیب بمنزلهٔالمجاهدبالسیف بین یدی رسولالله (ص)» (۸)
در میان ما اهل بیت دوازده مهدی وجود دارد كه اولین آنها امیرمؤمنان علیبنابیطالب(ع) و آخرین آنها نهمین فرزند من است. و اوست قیام كننده به حق ، خداوند به وسیله او زمین را پس از آنكه مرده است زنده میكند و دین حق را به دست او بر همه ادیان غلبه میدهد، اگر چه مشركان نپسندند. برای او غیبتی است كه گروهی در آن از دین خدا بر میگردند و گروهی دیگر بر دین خود ثابت میمانند، كه این گروه را اذیت كرده و به آنها میگویند:
«پس این وعده چه شد اگر راست میگویید؟» آگاه باشید آنكه در زمان غیبت او بر آزار و اذیت و تكذیب صبر كند همانند كسی است كه در مقابل رسول خدا(ص) با شمشیر به جهاد برخاسته است.
شاید بتوان گفت فضیلتهای بیشماری در روایات ما كه برای منتظران فرج بر شمردهاند به اعتبار همین صبر و شكیبایی و تحمل مشكلاتی است كه منتظران واقعی فرج بر خود هموار میكنند. چنانكه در روایتی كه از امام صادق(ع) وارد شده، آمده است:
«...فلا یستفرنكالشیطان، فانالعزهٔللهولرسوله وللمؤمنین، و لكن المنافقین لایعلمون ، الا تعلم ان من انتظر امرنا و صبر علی ، یری منالاذی والخوف، هو غدا فی زمرتنا...» (۹)
شیطان تو را تحریك نكند. زیرا كه عزت از آن خدا و پیامبر و مؤمنان است لیكن منافقان نمیدانند ، آیا نمیدانی كسی كه منتظر امر ما (حاكمیت اجتماعی آرمانی ما) باشد، و بر بیمها و آزارهایی كه میبیند شكیبایی ورزد، در روز بازپسین در كنار ما خواهد بود...
۴. خصال مهدی(ع)
حضرت مهدی(ع) عصار و فشرده عالم هستی (۱۰) و وارث همه انبیاء اولیاء الهی است، و خداوند متعال همه خصال نیكویی را كه در بندگان صالح پیش از او وجود داشته، در آن حضرت جمع كرده است. به بیان دیگر آنچه خوبان همه دارند او به تنهایی دارد.
در زمینه آنچه گفته شد روایتهای بسیاری وارد شده كه از جمله آنها میتوان به روایت زیر كه از حضرت اباعبداللهالحسین(ع) نقل شده اشاره كرد:
«فیالقائم منا سنن منالانبیاء: سنهٔ من نوح، و سنهٔ من ابراهیم ، و سنهٔ منموسی و سنهٔ منعیسی ، و سنهٔ من ایوب و سنهٔ من محمد(ص) . فاما من نوح: فطولالعمر; واما من ابراهیم: فخفاءالولادهٔ و اعتزال الناس; واما من موسی: فالخوف والغیبهٔ; و اما من عیسی: فاختلافالناس فیه، واما منایوب: فالفرج بعدالبلوی; واما من محمد(ص) فالخروج بالسیف.» (۱۱)
در قائم ما (اهل بیت) سنتهایی از پیامبران الهی وجود دارد; سنتی از نوح ، سنتی از ابراهیم ، سنتی از عیسی ، سنتی از ایوب: و سنتی از محمد(ص) از نوح طول عمر، از ابراهیم پوشیدهماندن ولادت و كنارهگیری از مردم ، از موسی، ترس و غیبت از جامعه ، از عیسی اختلاف مردم درباره او، از ایوب گشایش بعد از سختیها و بلایا، و از محمد(ص) قیام با شمشیر را .
پینوشتها:
۱. ر. ك: قمی ، شیخ عباس ، مفاتیح الجنان ، دعای ندبه ، اصل عبارتی كه در دعای مزبور آمده چنین است: «این الطالب بدم المقتول بكربلاء»
۲. ر. ك: همان ، زیارت امام حسین(ع) در روز عاشورا. در بخشی از زیارت یادشده چنین آمده است: «فاسئلالله الذی اكرم مقامك و اكرمنی ان یرزقنی طلب ثارك مع امام منصور من اهل بیت محمد:»
۳. همان جا
۴. القندوزی، سلیمان بن ابراهیم ، ینابیع المودهٔ ، نجف ، مكتبهٔالحیدریهٔ، ۱۴۱۱ ق ، ص ۵۹۰ ، به نقل از: موسوعهٔ كلماتالامام الحسین(ع)، قم ، دارالمعروف ، ۱۴۱۵ ق ، ص۶۵۹ ، ح ۶۸۸ .
۵. حسینی ترمذی ، محمد صالح ، مناقب مرتضوی ، ص۱۳۹ ، به نقل از: قرشی،علی اكبر، اتفاق در مهدی موعود۷، ص ۳۵
۶.الشیخالصدوق،ابوجعفرمحمدبنعلیبنالحسین، كمالالدین و تمامالنعمهٔ، تهران، دارالكتب الاسلامیهٔ،۱۳۵۹ ق، ج ۱ ، ص۳۱۷ ، ح ۴; به نقل از موسوعهٔ كلمات الامام الحسین، ص ۶۶۱، ح۶۹۳ .
۷. همان ، ج ۱، ص۲۵۷ ، به نقل از: حكیمی، محمد ، عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام، قم ، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، ۱۳۷۴ ، صص۳۶-۳۵.
۸ . همان ، ج ۱، ص۳۱۷ ، به نقل از موسوعهٔ كلماتالامامالحسین، صص۶۶۶- ۶۵۵، ح۷۰۳.
۹. الكلینی ، محمدبنیعقوب، الكافی ، ج ۸ ، ص۳۷، به نقل از حكیمی،محمد، همان، ص۲۹۳ .
۱۰. در برخی از تفاسیر كلمه «والعصر» به وجود حضرت مهدی(ع) تفسیر شده است.
۱۱. علمالیقین ، ج ۲ ، ص۷۹۳ ، به نقل از موسوعهٔ كلمات الامام الحسین(ع) ، صص۶۶۹- ۶۶۸، ح ۷۱۰ .
منبع: ماهنامه موعودـ شماره۲
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست