چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
ماجرای فدك
در پاسخ به این پرسش باید یاد آور شد:
۱. گزارشهای این واقعه نشان میدهد این بخشش درون خانوادگی بوده و پیامبر(ص) صلاح ندید آن را آشكارا برای مردم اعلام كند. حضرت(ص) تنها افراد بسیار نزدیك را بر این امر گواه گرفت و حتی مصلحت ندید افرادی مانند عباس(عموی رسول خدا) و همسرانش را شاهد این بخشش قرار دهد.
مصالح این امر را میتوان اموری چون متهم شدن به ترجیح خانواده، حسادتهای درون خانوادگی یا بالا رفتن سطح توقع بعضی از همسران دانست.
۲. ممكن است جمعی از شاهدان، با توجه به حاكمیت وقت، از شهامت لازم برای گواهی دادن بیبهره بودند؛ چنان كه اكثریت جامعه آن روز از ابراز نصّ غدیرخم خودداری میكردند.
۳. گزارشهای این واقعه نشان میدهد حضرت فاطمه زهرا(س) در زمان حیات پدر بزرگوارش - با توجه به این كه در آمد فدك بسیار فراتر از نیازهایش بود، نیاز جامعه مسلمان آن روز و عدم امكان حضور فعال حضرتش در تدبیر اقتصادی آن سامان - اختیار آن را كلاً به پدر واگذار كرد تا خود هر گونه صلاح میداند مازاد درآمد آن را مصرف كند. با این واگذاری بسیاری چنان پنداشتند كه تصرفات پیامبر(ص) در فدك تصرفاتی حاكمانه و به عنوان رهبر جامعه مسلمانان است، در حالی كه در واقع آن حضرت (ص) همه این امور را به نحو وكالت تام الاختیار از جانب دختر گرانقدرش انجام میداد.۲۵
۲. ارث
پس از آن كه حكومت شهادت گواهان حضرت(س) را نپذیرفت، حضرت زهرا(س) از راه دیگر وارد شد و از حكومت خواست میراث پدرش را كه فدك نیز بخشی از آن است،۲۶ به او واگذار كند و در این مورد به نص آیه قرآن درباره ارث متمسك شد: «یوصیكم الله فی الولادكم للذكر مثل حظ الانثیین...؛۲۷ خداوند به شمار درباره [ارث] فرزندانتان سفارش میكند كه سهم پسر دو برابر دختر است... .»
ظاهر این آیه عام است و انبیا و غیر انبیا را شامل میشود. ابوبكر در برابر این آیه چنان استدلال كرد كه انبیا از خود ارث باقی نمیگذارند. حضرت زهرا(س) فرمود: چگونه است كه هر گاه تو درگذشتی فرزندانت از تو ارث میبرند؛ اما ما از رسول خدا(ص) ارث نمیبریم؟! ۲۸ آن گاه به آیات دیگر قرآن كه در موارد مختلف از ارث پیامبران گذشته سخن به میان آورده است، تمسك جست؛ مانند آیه ششم سوره مریم و آیه شانزدهم سوره نمل. در آیه ششم سوره مریم، حضرت زكریا بیان میدارد كه «خداوندا، من از خویشانم كه پس از من وارثانم خواهند شد، بیمناكم... پس فرزندی به من عطا كن كه از من و آل یعقوب ارث برد.»۲۹ در آیه شانزدهم سوره نمل از ارث بردن سلیمان پیامبر، از پدرش داوود پیامبر سخن به میان آمده است.۳۰سؤالی كه در این جا به ذهن میرسد، آن است كه اگر حضرت زهرا(س) میتوانست فدك را از طریق ارث به دست بیاورد، باید میدانست پیامبراكرم(ص) وارثان شرعی دیگری به عنوان همسران دارد و فدك تنها از آن حضرت(س) نمیگشت. پس چرا از ابوبكر میخواهد تمام فدك را از طریق ارث به او واگذار كند؟
در پاسخ باید گفت:
۱. حضرت(س) تمام فدك را شرعاً از آن خود میدانست و چون ادعای بخشش او را نپذیرفتند، به ادعای ارث متوسل شد.
۲. اگر آن را از راه ارث به او میدادند، در این هنگام طبق قانون ارث اسلام تنها ۱۸ آن میان تمام همسران پیامبر(ص) تقسیم میشد۳۱ و ۷۸ آن به حضرت(س) میرسید. بنابراین، طبیعی مینمود كه حضرت(س) به جهت فراوانی سهمش ادعای خود را در ظاهر به صورت كلی بیان دارد.
ب) ادعاهای حكومت
حكومت در مقابل حضرت(س) عمدتاً دو ادعا مطرح كرد:
۱. صدقه بودن فدك
معنای این عبارت آن است كه پیامبر اكرم(ص) فدك را به كسی نبخشید و با آن به گونه صدقه جاریه برخورد كرد؛ یعنی رسول خدا(ص) از درآمد فدك زندگانی شخصی حضرت فاطمه زهرا(س) و دیگر بنیهاشم را تأمین میكرد و مازاد آن را در راه خدا به مصرف میرساند.۳۲
از آن جا كه ابوبكر خود را جانشین مشروع پیامبر اكرم(ص) میدانست، میخواست با در اختیار گرفتن فدك، این مشروعیت ادعایی را برای همگان به اثبات برساند و چنان اعتقاد داشت كه چشم پوشی از این زمین نوعی خلل در مشروعیت حكومتش پدید میآورد.
این ادعا با چالشهای زیر روبهرو است:
۱. ظاهر آیه هفتم سوره حشر كه قبلاً به آن اشاره شد، آن است كه این سرزمین از سوی خداوند ملك پیامبر اكرم(ص) قرار گرفت.
۲. روایات شیعه و سنی بر این نكته تصریح دارند كه با نزول آیه «و آت ذالقربی حقه» پیامبر اكرم(ص) این زمین را به صورت بخشش به فاطمه زهرا(س) واگذار كرد. جالب آن است در آیه از حق ذالقربی (خویشان نزدیك) سخن به میان آمده و آن را حق ایشان دانسته است.۳۳
۳. حتی اگر ظاهر رفتار پیامبر(ص) چیزی غیر از ملكیت و عدم بخشش را نشان دهد، وقتی شخصیتی مانند حضرت فاطمه(س) به همراه شاهدانی چون حضرت علی(ع) و ام ایمن ادعای بخشش میكنند باید ادعای آنها بر ظاهر رفتار پیامبر مقدم شود.
۴. حتی اگر بپذیریم این ملك در زمان پیامبر اكرم(ص) صدقه بود، لزوماً معنای آن این نیست كه حكومت جانشین پیامبر اكرم(ص) سرپرست این صدقه خواهد بود؛ زیرا ممكن است آن را صدقهای خانوادگی و در اصطلاح نوعی وقف خاص بدانیم كه متولی آن افرادی از خود آن خاندانند.
چنان كه طبق بعضی از گزارشهای اهل سنت، عمر در زمان حكومت خود فدك را به حضرت علی(ع) و عباس واگذار كرد تا خود در میان خود همانند پیامبر اكرم(ص) با این سرزمین رفتار كنند.۳۴
۵. حتی اگر تصرفات پیامبر اكرم(ص) را تصرفاتی حاكمانه بدانیم و معتقد باشیم آن حضرت به عنوان حاكم مسلمانان سرپرستی این ملك را به عهده گرفت، باید توجه داشت در آن زمان مهمترین چالش میان حكومت و اهل بیت(ع) مشروعیت حكومت بود كه اهل بیت(ع) آن را طبق نصوص پیامبر اكرم(ص) نمیپذیرفتند. در این موقعیت، بدیهی بود زیر بار لوازم این مشروعیت نیز نروند و به عهده گرفتن سرپرستی فدك از سوی حكومت را نپذیرند.
۲. حدیث نفی ارث پیامبران
منظور از این حدیث، روایتی است كه ابوبكر آن را از پیامبر اكرم(ص) چنین نقل كرد: «انا معاشر الانبیاء لانورث ما تركناه صدقهٔ؛۳۵ ما جماعت پیامبران از خود ارث باقی نمیگذاریم. هر چه از ما ماند، صدقه است».
درباره این حدیث باید یادآور شد:
۱. تا آن زمان این حدیث را جز ابوبكر هیچ كس نشنیده بود. بسیاری از محدثان نیز بر این نكته اتفاق نظر دارند كه راوی این حدیث تنها ابوبكر بود. البته بعدها پشتیبانانی چون مالك بن اوس یافت و در دهههای بعد عمر، زبیر، طلحه و عایشه نیز در شمار مؤیدان آن جای گرفتند.۳۶
۲. ابوبكر با نقل این حدیث ناقل سخن پیامبر اكرم(ص) بود و در طرف مقابل، حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) و ام ایمن ناقل سخن و كردار پیامبر اكرم(ص) مبنی بر بخشش فدك بودند. بدیهی است با توجه به فزونی شمار ناقلان در این سمت و نیز شخصیت آنها كه بیشترین تأییدات را از سوی پیامبر اكرم(ص) دارایند، باید قول آنها بر قول ابوبكر مقدم شود.
۳. این حدیث با آیات متعددی از قرآن كه در آن میراث انبیا مطرح شده است، منافات دارد و بدیهی است نمیتوان تنها با یك حدیث در مقابل این آیات صریح ایستادگی كرد.
۴. اگر طبق این حدیث معتقد شویم پیامبر اكرم(ص) هیچ گونه مالی به ارث نگذاشت، چگونه است كه طبق نقل اهل سنت بعضی از اموال آن حضرت(ص) مانند وسایل شخصی و نیز حجرههای آن حضرت(ص) به ارث میرسید؟۳۷
پینوشت:
۱. معجمالبلدان، یاقوت حمومی، ج۵و۶، ص۴۱۷.
۲. دانشنامه امام علی(ع)، ج۸، ص۳۵۵(مقاله فدك).
۳. همان، ص۳۵۱.
۴. تاریخ الطبری، محمدبن جریر طبری، ج۲، ص۳۰۲و۳۰۳؛ فتوح البلدان، ابوالحسن بلاذری، ص۴۲؛ السقیفهٔ و فدك، ابوبكر احمدبن عبدالعزیز جوهری، ص۹۷.
۵. الاحكام السلطانیهٔ، ابوالحسن ماوردی، ص۱۳۹.
۶. تاریخ الطبری، ج۲، ص۳۰۲.
۷. حشر(۵۹):۶.
۸. تاریخ الطبری، ج۲، ص۳۰۲.
۹. بحارالانوار، مجلسی، ج۲۹، ص۱۲۳.
۱۰. همان، ص۱۱۶.
۱۱. شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج۱۶، ص۲۳۶.
۱۲. السقیفهٔ و فدك، ص۹۸.
۱۳. النص و الاجتهاد، سید عبدالحسین شرف الدین، ص۶۱.
۱۴. اسرا(۱۷)۲۶.
۱۵. شرح نهج البلاغه، ج۱۶، ص۲۶۸و۲۷۵.
۱۶. همان، ص۲۱۴و۲۲۰؛ فتوح البلدان. ص۴۴.
۱۷. احزاب(۳۳):۳۳.
۱۸. فدك فی التاریخ، شهید سیدمحمدباقر صدر، ص۱۸۹.
۱۹. برای اطلاع از مصادر این حدیث در كتب اهل سنت مراجعه شود به: فدك فی التاریخ، ص۱۱۸.
۲۰. مائده(۵):۵۵.
۲۱. آل عمران(۳):۶۱.
۲۲. موسوعهٔ الامام علیبنابیطالب(ع)، ج۲، ص۲۳۷-۲۴۳.
۲۳. شرح نهج البلاغه، ج۱۶، ص۲۷۳.
۲۴. الاحتجاج، طبرسی، ج۱، ص۱۲۱.
۲۵. شهید صدر احتمالاتی چون دوری فدك از مدینه و امكان عدم اطلاع مدنیان و نیز احتمال كشته شدن شاهدان ا حتمالی را ابراز میدارد. (فدك فیالتاریخ، ص۱۸۷).
۲۶. شرح نهج البلاغه، ج۱۶، ص۲۱۷.
۲۷. نساء(۴):۱۱.
۲۸. شرح نهج البلاغه، ج۱۶، ص۲۱۸و۲۵۱.
۲۹. واضح است، با توجه به بیمناكی حضرت زكریا از وارثان فعلی خود، مراد او از ارث در این جا ارث در امور مالی است نه ارث نبوت و حكمت كه این دو قابل ارث نیستند و خدا به هر كس بخواهد عطا میكند.
۳۰. الاحتجاج، طبرسی، ج۱، ص۱۴۴.
۳۱. نساء(۴):۱۲.
۳۲. شرح نهجالبلاغه، ج۱۶، ص۲۱۶و۲۱۹و۲۲۵.
۳۳. همان، ص۲۶۸و۲۷۵.
۳۴. همان، ص۲۲۱-۲۲۳.
۳۵. همان، ص۲۱۸.
۳۶. همان، ص۲۲۱-۲۲۷.
۳۷. فدك فی التاریخ، ص۱۴۹.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست