سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
فلسفیدن درباره مد
واژه «مد» از کلمه Mode در زبان انگلیسی به معنای رسم، سبک، اسلوب، طرز و طریقه است که وارد ادبیات فارسی شده و در اصطلاح، عبارت است از روش و طریقهای موقتی که براساس ذوق و سلیقه افراد یک جامعه، سبک زندگی - از جمله شکل لباس پوشیدن، نوع آداب پذیرایی و معاشرت و تزیین و معماری خانه و... ـ را تنظیم میکند.
در اروپای قرون وسطی از به کار بردن این واژه پرهیز میشد و هر مقوله جدید و بدیع با واژه نیو New توصیف میشد. شیء یا پدیده نو (نیو) امر تازهای بود که به ساحت آسمانی و ناشی از آفرینشگری خداوند و خلاقیت الهی تعلق داشت، اما پدیده «مدرن» و «مد» متعلق به ساحت زمینی و دهری بود. مد ناشی از اراده انسان برای خلاقیت بود و مفهومی نزدیک به «بدعت» در فرهنگ اسلامی داشت. اما همزمان با سنتزدایی در امور اجتماعی اروپا در عصر روشنگری، واژههایی چون مدرن و مد نیز تقدیس شدند و بیشتر مقبولیت عمومی یافتند.
طبق نظریه «جرج سیمل»، مد همان تغییر غیرمتمرکز جنبههای فرهنگی زندگی است و از یک تنش اساسی و پایهای در وضعیت اجتماعی انسانها ناشی میشود. از یک طرف، هرکدام از ما تمایل داریم از دیگران تقلید کنیم و از طرف دیگر، دوست داریم نسب به دیگران متفاوت باشیم. طبیعی است که بعضی از ما بیشتر تمایل داریم از دیگران تقلید کنیم و در اصل به متحدالشکل شدن و یا وفق دادن خود با دیگران اهمیت زیادی میدهیم؛ در حالی که بعضی دیگر دوست دارند از بقیه افراد متمایز باشند و به عبارتی مایلند با دیگران تطابق نداشته باشند و مجزا از سایرین به نظر برسند. جریان مد به هر دوی این تمایلات توجه میکند و برای این که بتواند خوب کار کند، باید دل هر دو گروه را بهدست آورد.
«سیمل» که نظریات او درباره مد همچنان مورد استفاده قرار میگیرد، معتقد است هر دوی این تمایلات افراطی به ماهیت انسان بر میگردد. انسانها از یک طرف دوست دارند عین همسایه خود عمل کنند و از طرف دیگر از او متمایز باشند. چشم به زندگی دیگران دوختهاند تا مثل آنها عمل کنند و از طرفی مایلند نسبت به همان آدم ها تفاوت داشته باشند و همین مسئله است که بحث مد و مدگرایی را دامن زده است.
فلسفیدن درباره مد
مد بهعنوان یک دغدغه، نگاه و سبک زندگی اجتماعی، اکنون مورد توجه گستره وسیعی از جامعه جهانی قرار دارد. مد شدن، مد بودن، مد ایجاد کردن و ... از آنجا که بیشتر مسئلهای اجتماعی - اقتصادی است، کمتر مورد توجه اندیشه فلسفی قرار گرفته و به نظر میرسد غفلت فلسفی از این پدیده چندان خوشایند نباشد؛ چراکه به تدریج تبدیل به یکی از اجزای مهم زندگی اجتماعی و نظام اقتصادی مدرن شده است. پرسشهای زیر گشایش دریچهای است برای این موضوع.
مد چیست؟ چگونه پیدا شد و پا گرفت؟
علت پیدایش و ناپدید شدن یک مد چیست؟
میان مد و زیبایی چه ارتباطی برقرار است؟ آیا هر مدی زیباست یا هر زیبایی مد میشود؟ آیا ممکن است چیز نازیبایی مد شود؟ آیا مد شدن و دمده شدن به معنای نسبی بودن زیبایی است؟
رابطه مد بودن و خوب بودن چیست؟ آیا مد بودن به معنای خوب بودن است؟ آیا انسانهای خوب به دنبال مد میروند؟
میان مد و شخصیت اجتماعی چه تعاملی برقرار است؟ آیا مد بودن شخصیت اجتماعی میآورد؟ اگر نمیآورد چرا بسیاری میپندارند که در صورت دمده بودن از جایگاه اجتماعی مورد علاقه خود دور خواهند شد؟
تعامل درون با مد به عنوان یک مسئله بیرونی چیست؟ آیا مد بودن موجب تقویت درون میگردد و یا بالعکس؟
مد بودن چه زمانی اتفاق میافتد؟ آیا هر فردی میتواند مد باشد؟ افرادی که مد میشوند از چه ویژگیهایی برخوردارند؟ و و و...
نویسنده: امیر حسین - کشاورز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست