جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
معنویت و محبت چکیدهی همه ادیان است
معنویت، نحوه مواجهه انسان با هستی است که رضایت باطن را به دنبال دارد و گوهر اصلی دین است. سه مرتبه معنویت عبارتاند از: عدل و احسان و محبت. انسانهای معنوی ویژگیهایی دارند که در رأس آنها «خوددوستی» قرار دارد.
مراد ما از دین نظام اندیشگی است
که اولاً، از جهان هستی و موضع انسان نسبت به جهان هستی تفسیری ارائه میدهد، ثانیاً، براساس این تفسیر شیوه زندگی خاصی را توصیه میکند و ثالثاً، آن تفسیر و این توصیه را در قالب یک سلسله مناسک و شعائر به صورت رمزی و نمادین جلوهگر میکند.
عبادت، مانند حج، روزه، نماز و... صورت رمزی و نمادین تفسیری است که دین از جهان هستی و موضع انسان در آن ارائه کرده است. معنویت نحوهای از مواجهه با جهان هستی است که فرآوردهاش این است که حالتهای نفسانی نامطلوبی مانند غم و اندوه، ناامیدی، دلهره و اضطراب، احساس سرگشتگی و سردرگمی، احساس بیمعنایی و بیهدفی و... تا آنجا که امکانپذیر است در انسان پدید نمیآید و یا اگر پدید آمده، ناپدید خواهد شد. این نحوه مواجهه موجب رضایت باطن میشود.
فرآورده معنویت همین رضایت باطن است، که البته این سازگار است با اینکه زندگی آدمی منحصر به دنیا باشد یا زندگی پس از دنیا هم به نظر شخص وجود داشته باشد. اگرچه تا آنجا که من میدانم، معنویان جهان، عموماً به زندگی پس از مرگ، با صور مختلف جاودانگی، معتقدند؛ یعنی به لحاظ نظری امکان دارد که کسی معنوی باشد و در عین حال به یکی از ادیان تاریخی جهان متدین نباشد، اما انصاف این است که در طول تاریخ اکثر کسانی که معنوی بودهاند، تعلق خاطر به یکی از ادیان نهادینه و تاریخی هم داشتهاند.
البته معنویت هسته دین است، نه پوسته آن و از این حیث میتوان گفت که امکان رسیدن به هسته برای همه کسانی که فقط تعلق شناسنامهای به دین دارند نبوده و همه آنها به این حالت نرسیدهاند و به نظر من نمیتوانند رسید؛ یعنی پدیدآمدن مدینه فاضله را ممکن نمیدانم، هرچند مطلوب است و هر انسان حقطلبی دوست دارد چنین جامعهای پدید آید، اما خواست ما با آنچه پدید میآید، متفاوت است.
اما میتوان این سؤال را مطرح کرد که اگر کسانی در جامعه معنوی باشند، طرز معیشت آنها چه تفاوتی با دیگران دارد؟ به نظر من انسان معنوی در مناسبات اجتماعیاش بر اساس سه اصل عدالت، احسان و محبت رفتار میکند. در مدارج پایینتر معنویت، انسان با دیگران بر اساس عدالت رفتار میکند، وقتی مدارج معنوی انسان بالا رفت، کارش به احسان منجر میشود و در مرحله سوم به محبت میرسد. عدالت یعنی استیفای حق خود به تمامه و تجاوز نکردن به حق دیگران.
احسان یعنی صرف نظر کردن از بخشی از حق خود و اینکه اجازه دهیم این حق به دیگران معطوف شود. محبت نیز یعنی همان عدالت یا احسان ورزیدن، به شرط آن که با محبت همراه شوند. عدالت و احسان دو امر آبجکتیو (عینی) هستند و در رفتار بیرونی جلوهگر میشوند، اما محبت یک امر کاملاً سابجکتیو (انفسی) است؛ یعنی یک حالت درونی است.
انسان معنوی در نسبت با خودش هم با سایر انسانها تفاوت دارد. وی در عین اینکه خودش را برتر از دیگران
نمیداند، اما خودش را شدیداً دوست دارد. این نوعی «خوددوستی معنوی» است. انسانهای معنوی برای خودشان بینهایت ارزش قائلاند و به همین دلیل همیشه مراقباند که به گونهای زندگی نکنند که این «خود» گرانبهایی که در اختیارشان است، ذرهای ضربه ببیند.
آنها به دلیل همین خوددوستی سعی دارند همیشه خود را ارتقا دهند و به وضع مطلوبتری برسانند. به همین دلیل هیچگاه از سیر و سلوک درونی خالی نیستند. ویژگی دیگر انسان معنوی این است که درد و رنجهایی که در بیرون وجود دارد یا اصلاً برایش درد و رنج نیست و یا قابل تحمل است؛ زیرا که معنا و آرمان خاصی برای زندگیاش دارد و هرگاه احساس کند درد و رنجی او را زودتر به آرمانش میرساند، آن را تحمل میکند. ویژگی دیگر انسان معنوی این است که تنها خود را مسؤول سرنوشت خود میداند و هرگونه بهانهجویی را کنار میگذارد، برخلاف انسان عادی که همه تقصیرها را به گردن دیگران میاندازد. ویژگی دیگر او این است که دستخوش خودبزرگبینی نامعقول نیست و فکر نمیکند که قطب دایره امکان است و همه چیز بر مدار او میچرخد. او میگوید: من برای جهان هیچم، اما برای خودم همه چیز. دیگر اینکه انسان معنوی کمترین مصرف و بیشترین تولید را در جهان پیرامون خود دارد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سازمان ملل رئیسی وزیر کشور مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم شورای نگهبان رئیس جمهور قوه قضائیه سید ابراهیم رئیسی احمد وحیدی
سیل مشهد تهران پلیس سازمان هواشناسی آموزش و پرورش بارش باران قوه قضاییه شهرداری تهران قتل فضای مجازی دستگیری
خودرو چین ایران خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مالیات بازار خودرو مسکن بانک مرکزی دلار سایپا
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سریال سینمای ایران موسیقی همایون شجریان فردوسی شاهنامه
سرعت اینترنت دانشگاه تهران
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین روسیه آمریکا جنگ غزه حماس ترکیه اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس تراکتور استقلال سپاهان جام حذفی لیگ برتر بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس رئال مادرید
هوش مصنوعی آیفون اپل گوگل عیسی زارع پور سامسونگ تبلیغات دوربین تلفن همراه موبایل
بارداری چای دیابت کاهش وزن زوال عقل سرماخوردگی دندان عقل