چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
یك علامت سؤال كوچك
-ارزان بودن و نبود سیستم كنترلی در مصرف سوخت، مهم ترین عامل مصرف بالای سوخت در كشور محسوب می شود. علاوه بر این مالكیت خودروی شخصی در كشور ما در مقایسه با سایر كشورهای دنیا بسیار پایین است، در حالی كه این كشورها با مشكل ترافیك های سنگین مانند ایران مواجه نیستند.
در ایران به ازای هر ۱۰ نفر یك خودرو و در تهران به ازای هر سه ونیم نفر در كشور یك دستگاه خودرو وجود دارد، در حالی كه در بسیاری از كشورها به ازای هر یك ونیم نفر یك دستگاه خودرو وجود دارد. دانستن این موضوع این علامت سؤال را كه چرا تهران با این همه راهبندان دست به گریبان است پیش رو قرار می دهد.
سوخت تنها سرمایه ملی كشور ما محسوب می شود، در حالی كه این سوخت بی محابا مورد مصرف قرار می گیرد و ایران از نظر مصرف سوخت در جهان ركورددار است. در كشور ما به ازای هر لیتر بنزین كمتر از ۱۰ سنت پرداخت می شود، در حالی كه در سایر كشورها هزینه این میزان سوخت ۳/۱ یورو است.
وقتی سوخت ارزان و به عبارتی رایگان شود، خودروی شخصی به وسیله ای برای تفریح، سرگرمی، ورزش و پر كردن اوقات فراغت تبدیل می شود و افراد برای انجام كوچك ترین كارهای روزانه از خودروی شخصی استفاده می كنند.
حالا این موضوع را بگذارید كنار این نكته از یاد رفته كه سهم حمل ونقل عمومی در سفرهای شهری كشور بسیار پایین است، در زندگی شهری ایران به توسعه سیستم حمل ونقل عمومی در زندگی شهری ایران توجه مناسبی نشده است، بنابراین كشور در این زمینه با مشكلات اساسی مواجه است.
در حال حاضر سهم سیستم حمل ونقل عمومی در ساعات پیك ترافیك در تهران ۴۵ درصد است، یعنی پنج درصد آن مربوط به مترو، ۱۸ درصد اتوبوسرانی، پنج درصد مینی بوس رانی و ۱۷ درصد آن به سیستم تاكسیرانی مربوط می شود، علاوه بر این در تهران چهار هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در ۲۷۶ خط فعالیت می كند و روزانه سه میلیون نفر از طریق این اتوبوس ها در سطح شهر جابه جا می شوند و در صورتی كه تعداد اتوبوس های تهران به هشت هزار دستگاه افزایش یابد، روزانه قادر به جابه جایی ۶ میلیون نفر در تهران خواهیم بود.
از سوی دیگر با توان فعلی سالانه قادر به ساخت ۱۰ تا ۲۰ كیلومتر خط مترو هستیم و به نظر می رسد در شرایط فعلی توسعه سیستم اتوبوسرانی و خطوط ویژه اتوبوس بهترین راه حل مشكل ترافیك است.
ارائه خدمات الكترونیك كمك بزرگی در كاهش سفرهای شهری ایجاد می كند، اما استفاده از خدمات خرید و فروش الكترونیك هنوز در ایران مرسوم نشده، بنابراین یكی از بهترین روش هایی كه در دنیا باعث كاهش سفرهای شهری می شود، در ایران كاربرد چندانی ندارد.
با توجه به این كه روزانه ۴۰۰ هزار محموله شهروندان توسط پیك بادپا در تهران جابه جا می شود، فعالیت پیك بادپا موجب چهارونیم میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت شده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست