سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا

برنامه گل آموز، آموزش غيرمستقيم كودكان


ایسنا: در دوره‌اي كه برنامه‌سازان با ايجاد عموها و خاله‌هاي تلويزيوني، ذهن كودكان را پر كرده‌اند، توجه به مقوله آموزش كودكان در لا به لاي اولويت‌هاي برنامه سازي گم شده است.

هرچند افزايش خلاقيت و مهارت كودكان و نوجوانان كه در سنين يادگيري قرار دارند، بايد محور اصلي برنامه‌ها براي اين گروه سني باشد، سرگرمي‌سازي و تفريح بر بيشتر برنامه‌هاي اين بخش سايه افكنده است.

البته در سال‌هاي اخير دست‌اندركاران تلويويوني كه به اهميت انتقال اطلاعات مفيد به كودكان و مهارت آموزي آنان از طريق اين رسانه فراگير پي برده‌اند، نوآوري‌هايي نيز در حوزه برنامه‌سازي براي كودك و نوجوان ديده مي‌شود.

در اين ميان شبكه آموزش به دليل رسالت سازماني كه بر عهده دارد، يكسالي است كه برنامه گل آموز را به صورت زنده و به تهيه كنندگي سارا روستاپور براي گروه سني كودكان و نوجوانان روي آنتن مي‌برد.

روستاپور كه نخستين بار با عنوان خاله سارا در برنامه قاصدك شبكه تهران به كودكان معرفي شد، نزديك به يكسال است كه تهيه كنندگي ‌گل آموز را بر عهده گرفته است.

تهيه‌كننده گل آموز درباره تفاوت كاركودك در شبكه آموزش با برنامه‌هاي ديگر حوزه كودك در ساير شبكه‌هاي تلويزيوني مي‌گويد: اين شبكه براي آموزش غيرمستقيم برنامه‌ريزي شده‌است، در حالي كه ساير شبكه‌ها مهارت اجتماعي سرمايه‌گذاري مي‌كنند.

در اين برنامه عروسكي به نام مويز نيز براي كودكان برنامه اجرا مي‌كند كه مريم اكبري گوينده آن است و نرگس علاءالديني كار عروسك‌گرداني آن را بر عهده دارد.

صحبت گوينده مويز حتي براي عوامل برنامه نيز جالب است آنان در فرصت‌هايي كه بين آيتم‌هاي مختلف برنامه ايجاد مي‌شود در حال هماهنگي بين تكيه كلام‌هاي اكبري و نحوه عروسك‌گرداني علاءالديني هستند.

البته گل آموز در طي يكسالي كه از پخش آن در شبكه آموزش مي‌گذرد دچار تغييراتي محتوايي نيز شده است تا راهبرد ايجاد فرصت‌هاي مناسب براي كودكان و بالابردن مهارت هاي فردي آنان محقق شود.

روستاپور درباره محتواي اين برنامه مي‌گويد: در اين برنامه تلاش شده است تا دروسي را كه بچه‌ها در مدرسه ياد مي‌گيرند، با زبان بازي و نمايش براي كودكان باز آموزي شود.

وي درباره چگونگي انتقال آموزش‌ها و مهارت‌ها به كودكان اظهار داشت: در بخش كاغذ سفيد اين فرصت براي كودكان فراهم مي‌شود تا نوشته‌هاي خود را در قالب شعر و داستان بنويسند و براي برنامه ارسال كنند.

مداد رنگي هم بخش ديگري از برنامه تابستانه گل آموز است كه ذهنيت‌هاي كودكانه را آموزش مي‌دهد.

بخش ديگري از برنامه مي داني چرا آقاي مداد اطلاعات عمومي را براي بچه ها به تصوير مي‌كشد و قصه هاي خانم نبات هم هر بار يك موضوع اخلاقي را از دل داستان‌ها براي بچه ها بازگو مي كند تا بچه‌ها نتيجه‌اي كه از داستان گرفتند، بيان كنند.

روستاپور ادامه مي‌دهد: خط و تا هم بخش ديگري است كه در آن بچه ها با كمك گرفتن از ابزار ساده مي‌توانند كاردستي‌هاي آسان بسازند؛ اين بخش كمك مي كند تا كودكان در ايام تابستان بتوانند با يك هنر آشنا شوند و اين هنر را در خانه با وسايل كم هزينه بسازند.

اجراي آزمايش‌هاي كتاب درس علوم نيز يكي ديگر از آيتم‌هايي است كه در طي پخش برنامه گل آموز به دانش‌آموزان انتقال داده مي‌شود كه روستاپور در اين خصوص نيز مي‌گويد: دانشمند كوچك يكي ديگر از بخش هاي برنامه گل آموز است كه آزمايش هاي كتاب درسي علوم دانش آموزان را براي آنها اجرا مي‌كند.

تمامي آيتم‌هايي كه در برنامه اجرا مي‌شوند و يا به مرور زمان اضافه مي‌شوند پس از بحث‌هاي كارشناسي انتخاب مي‌شوند تا بار آموزشي مناسبي براي كودكان داشته باشند.

به نظر مي‌رسد كه اين برنامه با ساختار متفاوت، علاوه بر آموزش دروس و كتاب‌هاي درسي، خلاقيت و مهارت كودكان را در رشته هاي مختلف هنري از جمله قصه و داستان گويي،شعر و نقاشي افزايش مي‌دهد و با كمك گرفتن از ابزار ساده درساخت كاردستي نيز اعتماد به نفس و خلاقيت كودكان را به نمايش مي‌گذارد.